DPHZX07 Chapters of Contemporary Theatre Thinking

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
2/0/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Radka Kunderová, Ph.D. (lecturer)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
1. Postdramatické divadlo
2. Mýtus a rituál v kontextu performativity – vztah rituálu a systému, čistota a ohrožení, rituální chování, liminarita (communitas), možnosti aplikace antropologického konceptu rituálu v teatrologii/studiích performativity
3. Estetika performativity (Erika Fisher-Lichte)
4. Kognitivní fenomenologie – vtělená mysl, situovaná mysl, rozšířená mysl, neuroestetika; vztah kognitivní fenomenologie k paradigmatu člověk-stroj
5. Mezi explanací a interpretací: aplikace kognitivních věd na divadelní a filmovou tvorbu – vztah introspekce a explanace, sémiotika a strukturalismus ve vztahu ke kognitivnímu výzkumu, first-person a third-person evidence, hra generující smysl (Gadamer).
6. Teoretické problémy současného výzkumu – studenti v krátkém position paperu formulují ústřední problémy teoretických východisek vlastních doktorských výzkumů a v diskuzi na semináři je pak navzájem reflektují za účasti pedagogů
Literature
    required literature
  • Hans-Thies Lehmann, Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav 2007.
  • Turner, V.: Průběh rituálu. Praha 2004. info
  • Mary Douglasová, Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern 2014, kap. 6
  • Pierre Liénard – Pascal Boyer, Whence Collective Rituals? A Cultural Selection Model of Ritualized Behavior. American Anthropology 2006, 108(4), s. 814–827
  • Erika-Fisher Lichte, Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári 2011.
  • Di Dio Cinzia – Gallese Vittorio, Neuroaesthetics: a review. Current Opinion in Neurobiology 2009, 19, s. 682–687
  • Mark Rowlands, The New Science of the Mind: From Extended Mind to Embodied Phenomenology. MIT 2010, kap. 3 (The Mind Embodied, Embedded, Enacted, and Extended)
  • Margaret Wilson, Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review 2002, 9 (4), s. 625–636
  • Šárka Havlíčková Kysová, Metafory, kterými hrajeme. Perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia 2015, 1, s. 65–84
  • Jan Motal, Cognitive Phenomenology: the Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies? Theatralia 2016, 2, s. 59–75
    recommended literature
  • Balme, Christopher, Einführung in die Theaterwissenschaft, Erich Schmidt Verlag, Berlin 1999. info
  • Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
  • Kotte, A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
  • Kunderová, R.(ed.): Tendence v současném myšlení o divadle. Brno 2010. info
  • Osolsobě, I.: Cours de théâtristique générale čili Kurs obecné teatristiky. Divadelní revue, 1992, č. 1. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, samostudium (četba)
Assessment methods (in Czech)
• 2x position paper
• povinná četba
• účast v seminárních rozpravách
• závěrečný terminologický test v zápočtovém období z povinné literatury
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2016/DPHZX07