DIFA:DDVZ315 Soustavná praxe - Informace o předmětu
DDVZ315 Soustavná praxe
Divadelní fakultazima 2016
- Rozsah
- 0/0/4. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
MgA. Jonáš Konývka, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 12:00–19:30 PRAXE, Čt 12:00–19:30 PRAXE, Pá 8:30–19:30 PRAXE
- Předpoklady
- EVER( DDVL315 Soustavná praxe )
V rámci návaznosti praxe v průběhu studia je pro zápis předmětu nutné úspěšně absolvovat předměty Seminář k praxi II a Společná praxe II. Student souběžně navštěvuje předmět DDVZ316 Seminář k praxi III. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Dramatická výchova (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je rozvinout studenty v oblasti divadelní tvorby při práci s neprofesionální skupinou. Toho je dosaženo prostřednictvím souvislé praxe vykonávané v průběhu akademického roku u profesionálů z oblasti amatérského divadla (ZUŠ, CVČ atd.).
Studenti se učí navrhovat, koncipovat, realizovat a reflektovat výukovou jednotku s ohledem na potřeby skupiny a jejich směřování. Při koncipování praxe studenti vycházejí ze svých znalostí, dovedností a způsobilostí nabytých během dosavadního studia, ale také mimo něj, především z oblasti divadelní teorie a praxe, psychologie, pedagogiky apod.
Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- zná základní terminologii oboru dramatická výchova, divadlo a výchova a amatérského divadla;
- má široké znalosti z didaktiky oboru (teorie, koncepty, metody a formy) dramatická výchova, divadlo a výchova a amatérského divadla;
- orientuje se v základních odborných zdrojích - literatura česká i zahraniční;
- zná principy výstavby výukové jednotky v oboru dramatická výchova, divadlo a výchova a amatérského divadla;
- zná základní hodnotící nástroje, které využívá při reflexi výukové jednotky či sebereflexi.
Odborné dovednosti:
- na základě zadání či samostatně je schopen navrhnout, realizovat a reflektovat výukovou jednotku (hodinu) dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla;
- v praxi dokáže využít poznatky z pedagogiky, psychologie, teorie divadla, herecké průpravy atd.;
- dokáže reflektovat práci druhých i svoji práci a tyto poznatky využít při vytváření následujících hodin;
- je schopen zapojit se do inscenačního procesu jako aktivní tvůrce, a to jako člen týmu, tak i jeho vedoucí;
- dokáže vnímat potřeby skupiny a aplikuje je.
Obecné způsobilosti:
- dokáže převzít zodpovědnost za vedení skupiny s ohledem na specifika věku jejích členů s využitím poznatků z oblasti pedagogiky a psychologie;
- samostatně i jako člen týmu dokáže koncipovat, realizovat a reflektovat výukovou jednotku (hodinu) dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla, a to na základě zadaného tématu či potřeb skupiny;
- využívá metody, koncepty a formy divadla a výchovy a amatérského divadla při práci s různými věkovými skupinami;
- ústní i písemnou formou dokáže analyzovat a reflektovat jakoukoli formu dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla;
- uplatňuje základní terminologii oboru v ústní i písemné podobě;
- dokáže reflektovat práci sebe i druhých a využít tyto poznatky v další divadelně-pedagogické praxi. - Osnova
- Hlavní náplní předmětu je příprava, realizace a reflexe soustavné praxe, probíhající v průběhu celého akademického roku v různých institucích a zařízeních zabývajících se divadelní tvorbou s neprofesionály.
- Literatura
- doporučená literatura
- BAKALÁŘ, E. Psychohry. Moderní společenské hry s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1989, 292 s. ISBN 80-204-0079-6. info
- BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: Gamma 1991. 128 s. ISBN neuvedeno. info
- Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
- DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno: KKS, 1998. 92 s. ISBN neuvedeno. info
- GREIG, NOËL. Young People, New Theatre. A Practical Guide to an Intercultural Process. London: Routledge, 2008. info
- GOULISH, MATTHEW. 39 Microlectures in Proximity of Performance. London: Routledge, 2001, 224 s. ISBN 0-203-13733-7. info
- Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006. info
- MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. In Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004, 214 s. ISBN 80-85429-93-4. info
- MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Úvaha terminologická. In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007, s. 451-457. ISBN 978-80-86928-24-1. info
- Machková, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. info
- MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, 2004, 50 s. ISBN 80-7331-922-5. info
- MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. 2. vyd. Praha: AMU, 2004, 150 s. ISBN 80-7068-163-2. info
- PAVELKOVÁ, S. Dramatická výchova. 2. vyd. Plzeň: Krajské kulturní středisko, 1989, 52 s. info
- Rámcový vzdělávací program, zaměření dramatická výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova. info
- REITMAYEROVÁ, E. a V. BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba. Metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál, 2007, 176 s. ISBN 978-80-7367-317-8. info
- Spolin, V.: Improvisation for the Theater, North Western University Press, Evanston, Illinois,. info
- Spolin, V.: Theater Games for the Cassroom, North Western University Press, Evanson, Illinois 1986. info
- ULRYCHOVÁ I. Drama a příběh. Plánování dramatu. Tvořivá dramatika,2004, roč. 15, č. 1-4. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 8090195415. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing.a.s., 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8. info
- VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno: AISIS o. s., 2005. ISBN 80-239-4514-9. info
- VALIŠOVÁ, A. Komunikace a vzájemné porozumění. Hry pro dospívající. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 138 s. ISBN 80-247-0842-6. info
- Výukové metody
- Formy výuky: praxe
Metody výuky: metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Metody hodnocení
- Zápočet na základě analýzy výsledků činnosti studenta - soustavné sledování výkonu studentů a vypracování písemné práce
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2016/DDVZ315