DATZ116 Interpretation theoretical texts

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. MgA. Barbora Herčíková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Kurz bez vstupních požadavků.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zpřístupnit studentům teoretické texty, které se zabývají obrazem a obrazností. Formou intenzivního seminárního čtení a následné diskuze se budou zabývat z jiného úhlu pohledu pojmy, které znají z vlastní tvůrčí a divácké zkušenosti. Některé z textů se přímo dotýkají fotografie, filmu či virtuální reality, jiné více spadají do oblasti filofozie. V neposlední řadě je cílem kurzu samo chápání více vrstev složitého, abstraktního textu a schopnost jeho interpretace, která je pro další praktickou činnost studentů ATD velmi podstatná.
Syllabus (in Czech)
  • 1) funkce obrazu, zobrazování, proměny v zachycování reality. Mimesis. Znak a strukturalismus. 2) Barthes: Rétorika obrazu 3) rám: vědomí kontextu a pozice (Petříček: Myšlení obrazem) 4) čas obraz (Barthes: Světlá komora) 5) proměna perspektivy (Didi-Huberman: Ninfa moderna) 6) fragment a celek (Barthes: Sade/Fourier/Loyola, Barthes: Říše znaků) 7) interpretace viděného (Baudrillard: O svádění, Berger: O pohledu) 8) smrt reality (Baudrillard: Dokonalý zločin) 9) manipulace realitou (Barthes: Mytologie, Mirzoef: Dianina smrt, Gender, fotografie a počátky globální vizuální kultury) 10) podoby fikce (Jost: Realita/Fikce - říše klamu)
Literature
  • Berger, John. O pohledu. Fra, Praha 2009.
  • Jost, Francois: Realita-fikce: říše klamu. AMU, Praha 2006.
  • Barthes, Roland: Sade/Fourier/Loyola. Dokořán. Praha 2005.
  • Barthes, Roland:Říše znaků. Fra, Praha 2012.
  • Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Herrmann a synové, Praha 2009.
  • Didi-Huberman, Georges: Ninfa moderna. Fra, Praha 2009.
  • Baudrillard: Dokonalý zločin. Periplum, Olomouc 2001.
  • Barthes, Roland: Světlá komora. Fra, Praha 2005.
Teaching methods (in Czech)
seminář zaměřený na aktivní diskuzi nad přečtenými texty, každou hodinu má vybraný student prezentaci klíčových tezí daného textu, které slouží jako podnět pro skupinovou práci
Assessment methods (in Czech)
studenti jsou hodnoceni za aktivní účast a práci v semináři, v případě větší absence je zápočet udělen na základě kolokvia
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2016/DATZ116