DIFA:DATZ108 Scénický projekt - Informace o předmětu
DATZ108 Scénický projekt
Divadelní fakultazima 2016
- Rozsah
- 0/2/4. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Francán (přednášející)
Mgr. MgA. Barbora Herčíková (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DATL108 Scénický projekt )
Předmět je určen pro oborové studenty a není podmíněn žádnými vstupními požadavky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- V rámci scénického projektu budou studenti samostatně vedeni k základům dramaturgie a režie, stejně jako k prohloubení hereckých dovedností. V úvodních hodinách se zaměříme na dramaturgickou analýzu zvoleného textu a možnosti jeho výkladu. Následně každý student připraví vlastní režijně-dramaturgickou koncepci libovolného fragmentu a upraví jej do podoby scénáře. Do konce semestru z těchto podkladů zrežíruje přibližně dvacetiminutové představení. Jako herci jsou v těchto projektech využíváni výlučně kolegové z ročníku, kteří tak získají další herecké zkušenosti a z opačné strany lépe pochopí klady i úskalí režijního vedení. Zkoušení projektů bude provázet soustavná supervize a diskuze s „režiséry“ i „herci“, stejně jako režijní i pedagogická pomoc při případných inscenačních potížích. Výstupem je pochopení a praktické osvojení základních dramaturgických a režijních dovedností, především způsobu, jak má režisér komunikovat s hercem a toho, jak sdělit vlastní představu. Naučí se řešit potíže, přirozeně vyplývající z procesu zkoušení. Dalším cílem je poznání tvůrčího procesu z druhé strany, a to hereckého hlediska. Předpokládá se kladný dopad v následujících scénických či filmových projektech.
- Osnova
- 1) společná analýza zvoleného textu 2) Individuální diskuze nad vybranými fragmenty jednotlivých studentů 3) Prezentace režijně-dramaturgických koncepcí 4) Finální podoba jednotlivých scénářů 5) Zahajovací zkoušky 6) Zahajovací zkoušky 7 - 11) Proces zkoušení 12) Genrální zkouška, příprava svícení, zvuku, příprava na prezentaci.
- Literatura
- povinná literatura
- Císař, Jan: Základy dramaturgie I. : Situace. Praha : Akademie múzických umění, 2003. 3. vyd. ISBN 80-7331-921-7. info
- Císař, Jan: Základy dramaturgie II. : Dramatická postava. Praha : Akademie múzických umění, 2002. 1. vyd. ISBN 80-7331-903-9. info
- Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-8086928-59-3. info
- Vostrý, J. : Materiály ke studiu režie a dramaturgie. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1989. info
- Výukové metody
- cvičení, projekt
- Metody hodnocení
- soustavné sledování výkonu studentů, prezentace výsledného projektu
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2016/DATZ108