DIFA:M6005z Základy hudební kompozice I - Informace o předmětu
M6005z Základy hudební kompozice I
Divadelní fakultazima 2015
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Michal Indrák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( M6005l Základy hudební kompozice I )
(např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):
Zájem o vhled do oblasti akustické komponované hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Zájemci budou muset absolvovat vstupní pohovor; na základě jeho výsledků budou studenti do tohoto předmětu přijati. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Cíle předmětu
- (očekávané cíle výuky a kompetence, které student získá, tedy co se v předmětu naučí, co bude umět vykonávat, vědět atd.):
Cílem předmětu je vstup do hudební kompozice. Předmět má dvě roviny - teoretickou a praktickou, která je dominantní a bude zahrnovat tvorbu autonomních sólových a jednoduchých komorních skladeb pro akustické nástroje. Základy praktické kompozice pro akustické nástroje. V teoretické části budou poskytnuty nezbytné znalosti pro vlastní kompozici a představeny možné přístupy k soudobé kompozici. Doporučuje se kombinovat tento předmět s předměty Základy teorie kompozice I. a II., které studentovi poskytnou teoretické zázemí a rozhled.
Předmět je rozdělen do dvou částí - část přednášková je určena těm, kteří neovládají základy hudební nauky. Cílem v zimním semestru je dosáhnout znalosti základní nauky, harmonie a hudebních forem, a to jak teoreticky, tak i prakticky (sluchová analýza) včetně základů instrumentace pro sólové nástroje. Přednášky nejsou povinné pro studenty, kteří již tyto znalosti mají a úspěšně vypracují vstupní test. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je v individuálních hodinách kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 kompozic pro sólový hlas (melodické nástroje, bicí, klavír, zpěv).
Cílem přednáškové části v letním semestru jsou základy instrumentace pro komorní obsazení a pokračování ve výuce hudební teorie z předchozího semestru. Cvičení je povinné pro všechny studenty. Zde je kladen důraz na vlastní komponování. Předpokládá se vytvoření 2 - 3 jednoduchých komorních kompozic.
- Osnova
- středa 16:30 - 18:00 na učebně 113
Vhled do specifických oblastí hudební kompozice s možnostmi aplikace nabytých poznatků z jednotlivých disciplin (základní nauka, harmonie, kontrapunkt, formy, instrumentace) do kompozičních postupů při tvorbě díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti, vítaná je hudebnost a zájem o hudbu.
* Osnova přednášek:
Zimní semestr (ZS):
1. - 3. Hudební nápad a jeho podoba - motiv, téma, struktura. Notový záznam. Tóny a vztahy mezi nimi.
4. - 6. Práce s hudebním nápadem - variační principy, tvarování, formování, rozšiřování, krácení. Intervaly a souzvuky. Vstup do instrumentace.
7. - 9. Forma a její výstavba ve vývoji hudby I. Tónové terény. Vybrané dechové nástroje - základní poznatky.
10. - 12. Forma a její výstavba ve vývoji hudby II. Vybrané smyčcové nástroje - základní poznatky.
13. Zápočet.
Letní semestr (LS):
1. - 3. Tektonika díla. Vstup do harmonie I. Vybrané bicí nástroje I. - základní poznatky.
4. - 7. Vstup do kontrapunktu. Kontrapunktické formy. Vstup do harmonie II. Vybrané bicí nástroje II.
8. - 10. Současný pohled na formu. Nástroje klávesové.
11. - 12. Aplikace některých kompozičních metod 2. pol. 20. stol.
13. Zápočet.
Vzhledem k individuální výuce ve cvičení, jejíž povaha je ryze tvůrčí a časově nedefinovatelná, osnova cvičení se neuvádí.
- středa 16:30 - 18:00 na učebně 113
- Literatura
- Pícha, F.: Všeobecná hudební nauka. SHV, Praha 1964. info
- Zenkl, L.: ABC hudebních forem. Supraphon, Praha 1984. info
- Poš, V.: Nauka o hudebních formách. Státní hudební vydavatelství, Praha 1961. info
- Janeček, K.: Základy moderní harmonie, NČAV, Praha 1965. info
- Modr, A.: Hudební nástroje, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1982. info
- Vačkář, V.: Instrumentace, SNKLHU, Praha 1954. info
- Rychlík, J. a kol.: Moderní instrumentace, PANTON, 1968. info
- Emmert, F.: Poznámky k instrumentaci I a II, JAMU, Brno 2001. info
- Navrátil, M.: Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Montanex, Ostrava 1993. info
- Kohoutek, C.: Novodobé skladebné směry v hudbě, SHV, Praha 1965. info
- Kofroň, J: Učebnice intonace a rytmu, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1967. info
- Kofroň, J.: Učebnice harmonie, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1978. info
- Kouba, J.: ABC hudebních slohů, EDITIO SUPRAPHON, Praha 1988. info
- Ištvan, M.: Metoda montáže a koláže izolovaných prvků v hudbě, PANTON, Praha 1973. info
- Ištvan, M.:. Jednohlas v soudobé hudbě. JAMU, Brno 1989. info
- Kapr, J: Konstanty. Nástin metody osobního výběru zvláštních znaků skladby. Panton, Praha 1967. info
- Výukové metody
- Přednáška je hromadná, cvičení formou individuální výuky.
- Metody hodnocení
- V zimním semestru zápočet, v letním semestru klasifikovaný zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu a zkoušky je absolvování předmětu v obou semestrech!
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2015/M6005z