DIFA:D60548z Výtvarné techniky a metodika v - Informace o předmětu
D60548z Výtvarné techniky a metodika výtvarných technik
Divadelní fakultazima 2013
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Šárka Dostalová (přednášející)
- Garance
- Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Základní zvládnutí odborné terminologie, názvosloví a praktických postupů v oblasti výtvarných technik a vstup do problematiky metodiky výuky výtvarné výchovy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Výchovná dramatika pro Neslyšící (program DIFA, B-DRAUM)
- Osnova
- Teorie výtvarné výhovy v současném kontextu školského systému a v kontextu s výtvarným uměním s důrazem na animační technologie. Teoretická východiska doplněná vhodnými výtvarnými postupy a technikami. Výtvarné techniky v praktických ukázkách a cvičeních. Příprava na učitelský výstup.
Osvojení prvků vizuálně obrazného vyjádření- linie, tvary objemy, světlo a barevné kvality, textury, vztahy a uspořádání prvků v ploše, objemu, prostoru a časovém průběhu (podobnost, kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura) ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření. Studium uspořádání objektů do celkové plochy, objemu, prostoru a časového průběhu. Schopnost vyjádření vztahů, pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty. Rozvíjení reflexe a vztahů zrakového vnímání ve vztahu k ostatním smyslům- vědomé vnímání a uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě-reflexe ostatních uměleckých druhů-dramatických i hudebních (rytmických). Rozvoj smyslových vizuálně obrazných vyjádření-umělecká výtvarná tvorba, výběr, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. Nauka o uplatňování subjektivity-prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ osobních zkušeností. Ověřování komunikačních účinků-osobní postoj v komunikaci, komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, proměny komunikačního obsahu-záměry tvorby a proměny obsahu vizuálně obrazných vyjádření výtvarného umění zkoumání historických, sociálních a kulturních souvislostí.
- Teorie výtvarné výhovy v současném kontextu školského systému a v kontextu s výtvarným uměním s důrazem na animační technologie. Teoretická východiska doplněná vhodnými výtvarnými postupy a technikami. Výtvarné techniky v praktických ukázkách a cvičeních. Příprava na učitelský výstup.
- Literatura
- Psychologie pro učitele, J.Čáp aj. Mareš. info
- Grafické techniky, A.Krejča. info
- L. Losos. Technika malby. info
- Kohlova Maryann, 200 výtvarných činností. info
- P. Rada Technika keramiky. info
- K. Teissig, Technika kresby. info
- A. Vondrušková, Tradice lidové tvorby. info
- K. Cikánová Kreslete s námi. info
- K. Cikánová Malujte s námi. info
- H. Dvořáková Výtvarná výchova na prvním stupni. info
- R. Horáček a kol. V dialogu s uměním. info
- J. Brukner, Pojďte s námi za obrazy. info
- Výukové metody
- projekt, cvičení, animace na výstavách výtvarného umění, dramatizace prožitků, zážitků a situací. Vyučovací pokusy-realizace
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet na základě - ústní zkoušky-pohovoru, znalostního testu, docházky, prezentace projektu - vedení metodického záznamníků a archivu praktických ukázek a pozorování.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D60548z