D60158z History of Directing I

Theatre Faculty
Winter 2013
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Získat přehled o jednotlivých typech a metodách divadelní režie prostřednictvím podrobného studia tvorby vybraných režisérů a zároveň získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie.

Syllabus (in Czech)
  • Dvousemestrální přednáškový seminář v základu oboru, určený pro druhý ročník činoherní režie se koncentruje na vyložení základních režijních postupů a metod stěžejních ruských režisérů od Stanislavského po současnost, polské režiséry a několik dalších režijních osobností. Kromě analýz vybraných divadelních představení jednotlivých režisérů, bude výklad podle možnosti doplňován fotografickými materiály, videem a aktivními vstupy jednotlivých studentů. Předmět u studenta předpokládá zvládnutí základní studijní literatury a vypracování zadaných úkolů, které budou doplňovat podle potřeby přednáškový cyklus. Zkouška se bude skládat ze dvou částí. Z odevzdaní prací, které bude následovat společný hodnotící dialog se studenty nad nimi a z ústního pohovoru. Témata: Stanislavskij, Němirovič-Dančenko, Mejerchold, Vachtangov, Tairov, Michail Čechov, Ejzenštejn, Grotowski, Kantor, Barba, Artaud, Strehler, režiséři Kartelu, atd.

    Dějiny režie I. jsou zaměřeny na základy ruské režie (režiséři K.S.Stanislavskij, J.B.Vachtangov, A.Tairov, V.E.Mejerchold, S.M.Ejzenštejn a M.Čechov), na polskou režii (J.Grotowski, T.Kantor a potažmo i E.Barba), dále na režii Kartelu (Jouvet, Dullin, Baty a Pitoeff), Living Theatre, G.Strehlera a A. Artauda.
Literature
  • PRIMÁRNÍ LITERATURA:. info
  • SCHERHAUFER, P.: Kalendárium a Čítanky II., III. a IV. info
  • BRAUN, K.: Druhá divadelní reforma? info
  • ŽÁK. P.: diplomka "G.Baty a křesťanská spiritualita". info
  • JOUVET: Nepřevtělený herec. info
  • DULLIN: Režijná kniha Moliérovej hry Lakomec. info
  • STANISLAVSKIJ: Moje výchova k herectví I. info
  • GORČAKOV: Vachtangovove režijné hodiny, konkr. "Skúšky princeznej Turandot", s. 129-250. info
  • TAIROV, A.: Režisérovy zápisky, in: Tairov, A.: Odpoutané divadlo. info
  • MEJERCHOLD: Rekonštrukcia, konkrétně studie.: K historii a technice divadla. info
  • ČECHOV, M.: O herecké technice. info
  • EJZENŠTEJN: Umenie mizanscény. info
  • EJZENŠTEJN: Kamerou, tužkou, perem, stať "Montáž 1938" a "Vertikální montáž". info
  • KOŘÁN, OSLZLÝ: Living Theatre. info
  • PTÁČKOVÁ, V.: Divadlo života a smrti Tadeusze Kantora, in: Scéna , 21.1.1991, č. 2., s. 7. info
  • PILÁTOVÁ, J.: Texty - Teatr Laboratorium - II. a III. část. info
  • PUZYNA, K.: "Kristov návrat" a "Príloha k Apocalypsis", in: GROTOWSKI, J.: Divadlo a rituál, s 141-158. info
  • SOPROVÁ, J.: Odin Teatret. info
  • BARBA, E. a SAVARESE, N.: Slovník divadelní antropologie, konkrétně: studie "Dramaturgie", s. 46-51, "Střih čili montáž", s, 116-122, "Technika", s. 226-237, "Trénink", s. 244-255. info
  • "Giorgio Strehler - Umění režie III.", in: Světové divadlo 1983, č.13, hlavně "Král Lear". info
  • SEKUNDÁRNÍ LITERATURA:. info
  • BATY:. info
  • JOUVET:. info
  • DULLIN:. info
  • POESIO, P.E.: J.L.Barrault. info
  • PITOËFF:. info
  • ASLAN, Odette: Aktor XX. Wieka (pol.). info
  • FINKEĽŠTEJNOVÁ, J.L.: Karteľ četyrech (rus.). info
  • Semil a Wysińska: Slovník světového divadla /1945-1990/. info
  • K. S. STANISLAVSKIJ. info
  • Stanislavskij: Moje výchova k herectví I. a II. (II. díl existuje také pod názvem "Dotvoření herce"). info
  • Stanislavskij: Můj život v umění. info
  • Stanislavskij: Režijní plán Othella. info
  • Gorčakov: Režijní lekce Stanislavského. info
  • Scherhaufer: Čítanka z dejín div. režie - II. časť, (kap. Stanislavskij). info
  • Grotowski: Odpověď Stanislavskému, in: Pilátová, J.: Texty (teatr-laboratorium) - III. část, s. 158-177. info
  • Ruffini, F.: Rozpínající se duch, in: Barba, E.: Slovník divadelní antropologie, s. 42-47. info
  • J. Ruffini, F.: "Systém" Stanislavského, in: Barba, E.: Slovník divadelní antropologie, s. 218-221. info
  • J. B. VACHTANGOV. info
  • Gorčakov: Vachtangovove režijné hodiny. info
  • Martínek, K.: Nástin dějin ruského sovětského divadla II. Simonov, R.: Stanislavsky´s Protégé: Eugene Vakhtangov (o režiích "Svatba", "Zázrak Sv. Antonína" a "Princezna Turandot"). info
  • Scherhaufer: Čítanka z dejín div. réžie - III. časť, (kap. A jeho tiene). info
  • A. TAIROV. info
  • Martínek, K.: Nástin dějin ruského sovětského divadla II. info
  • Tairov: Režisér, in: Scherhaufer: Čítanka z dejín div. réžie - III. časť , s. 244-248. info
  • V. E. MEJERCHOLD. info
  • Martínek, K.: Mejerchold. info
  • Martínek, K.: Dějiny sovětského divadla 1917-1945. info
  • Moderní tvář divadla, sv. 37 - Mejerchold, Tairov, Ochlopkov. info
  • Mejerchold: Rekonštrukcia. info
  • Scherhaufer: Čítanka z dejín div. réžie - III. časť, (kap. Mejerchold). info
  • Barba, E.: Mejerchold: Groteska čili Biomechanika, in: Barba, E.: Slovník div. antropologie, s. 222-225. info
  • Energie - Cvičení rytmů, in: Barba, E.: Slovník div. antropologie, s. 68-69. info
  • M. ČECHOV. info
  • Čechov, M.: Hercova cesta. info
  • Čechov, M.: O herecké technice. info
  • Čechov, M.: O piatich veľkých ruských režiséroch, in: Scherhaufer: Čítanka z dejín div. réžie - III. časť. info
  • Lindovská, N.: Michail Čechov (1891-1955). Herec, pedagóg, teoretik, mystik, …, in: Slovenské divadlo, 1998, č. 2-3, s. 121-141. info
  • EJZENŠTEJN:. info
  • Ejzenštejn: O stavbě uměleckého díla. info
  • Šklovskij: Ejzenštejn. info
  • Ejzenštejn: Paměti. info
  • Vostrý: Ejzenštejnovy lekce. info
  • STREHLER:. info
  • ŠIMKOVÁ, S.: Giorgio Strehler - V znamení réžie. info
  • STREHLER, G.: Damianiho jeviště, in: Scénografie , 1966, č. 1., s. 34, (Recenze scénografického pojetí Poprasku na laguně.). info
  • PASQUALE, Q.: Jasnost Strehlerova výkladu Náměstíčka, in: Světové divadlo , 1977, č. 5., s. 122-131. info
  • Kosmická dráha Giorgia Strehlera, in: Světové divadlo , 1975, č. 1., s. 54-63. info
  • LIVING THEATRE:. info
  • MALINA, J. a HULEC, V.: Complete and now!, in: Svět a divadlo , 1990, č. 4., s.130-133. info
  • HULEC, V.: Čtyřicet let Living Theatre, in: Amatérská scéna , 1992, č. 9., s. 2-3. info
  • HRAB, O.: Living (opět) v Československu, in: Scéna , 8.8.1990, č. 16., s. 14. info
  • SLOUPOVÁ, J.: Living ještě jednou po deseti letech, in: Svět a divadlo , 1990, č. 4., s. 122-125. info
  • HONCOOPOVÁ, H.: Living story : Bylo-nebylo? Dvě data-dva světy. Otázky pro Judith, in: Tvorba , 26.9.1990, č. 39., s. 12-13. info
  • HULEC, V.: Mé putování za Living Theatre, in: Svět a divadlo , 1990, č. 4., s. 126-129. info
  • KANTOR:. info
  • KANTOR, T.: Cricot 2, in: Scénografie , 1967, č. 3., s. 60-61 (Přetištěný program Divadla Cricot 2 k Vodní slípce). info
  • MORÁVKOVÁ, A.: Cricot 2 v Praze, in: Tvar , 5.11.1992, č.45, s. 2. HULEC, V.: Cricot 2 v Praze, in: Amatérská scéna , 1992, č. 12., s. 22-23. info
  • KANTOR, T.: Cricot II, in: Scénografie , 1965, č. 2., s. 79-80.(Stať o cílech a filosofii divadla Cricot II.). info
  • VEAUX, E.: Cricot II v Krakově, in: Scénografie , 1965, č. 2., s. 77-79. info
  • "Režijní inspirace - Tadeusz Kantor", in: Zpravodaj 59. Jiráskova Hronova (příloha), 1989, s. 1-9. info
  • GROTOWSKI:. info
  • PILÁTOVÁ, J.: Texty - Teatr Laboratorium - I., II. a III. část. info
  • OSIŃSKI, Z.: Jerzy Grotowski (od "divadla predstavení" k rituálním hrám). info
  • GROTOWSKI, J.: Divadlo a rituál. info
  • PILÁTOVÁ, J.: Divadlo laboratoř, in: Acta scaenographica , duben 1970, č. 6., s. 106-108. info
  • BARBA:. info
  • PILÁTOVÁ, J.: V kostře velryby, in: Svět a divadlo, 2000, č. 4-5, s. 26-33. info
  • BARBA, E.: Divadelní antropologie, in: Svět a divadlo , 1994, č. 4., s. 89-106. info
  • BARBA, E.: Eugeio Barba: Třetí divadlo - Náš odkaz nám samým, in: Amatérská scéna , 1993, č. 2., s. 20-23. info
  • BARBA, E.: Eugenio Barba - Zdání duality, in: Amatérská scéna , 1993, č. 8., s. 21-23. info
  • BARBA, E.: Herci krutosti : (Zamyšlení nad inscenací Mythos), in: Divadelní revue , březen 2000, č. 1., s. 90. info
  • ARTAUD:. info
  • KOPECKÝ, J.: Antonin Artaud : poslední z prokletých. Praha : Herrmann, 1994. -- 185 s. info
  • ŠIMKOVÁ, S.: Artaudov projekt divadla a jeho realizácie, in: Prednášky o divadle , č. I. Bratislava : Divadelný ústav, Vysoká škola múzických umení, 2004. info
  • ARTAUD, A.: Cenci : Tragédie ve čtyřech dějstvích (deseti obrazech); podle Shelleye a Stendhala, Přeložil Jan Kopecký Praha : Dilia, 1967. info
  • ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
  • KOPECKÝ, J.: Divadlo Antonina Artauda . Díl 1. - Život, dílo, sny. Praha : Kulturní dům hl. m. Prahy, 1987. info
  • KOPECkÝ, J.: Divadlo Antonina Artauda . Díl 2. - Texty. Praha : Kulturní dům hl. m. Prahy, 1988. info
  • ARTAUD, A.: Heliogabalus, aneb, Korunovaný anarchista, Tarahumarové, Tři přednášky v Mexiku, Van Gogh, zasebevražděný společností, Skoncovat s božím soudem, Divadlo krutosti. Praha : Herrmann, 1995. -- 349 s. 1/1. info
  • ARTAUD, A.: Nová zjevení bytí, Artaud Mômo, Zde leží, Tváří v tvář. Praha : Herrmann, 2003. info
  • ARTAUD, A.: Surrealistické texty, Dopisy z Rodez, Přisluhovači trýzně. Praha : Herrmann, 1996. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka

Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (přednáška)

Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4

Assessment methods (in Czech)
Zimní semestr
Písemná zkouška - písemný deník vytvořený na základě samostatné četby primární literatury se zvládnutím základní terminologie
Ústní zkouška - analýza konkrétní režijní metody daného režiséra
Letní semestr
Písemná zkouška - písemný deník vytvořený na základě samostatné četby primární literatury se zvládnutím základní terminologie
Ústní zkouška - analýza konkrétní režijní metody daného režiséra

Státní závěrečná zkouška - podmínkou je absolvování všech 4 semestrů přednášek z dějin režie I. a dějin režie II.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2013/D60158z