D31169 Světové alternativní divadlo - úvod

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 2. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Petr Oslzlý (přednášející)
Garance
Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přehledem umělecké situace New Yorku v padesátých a šedesátých letech 20.stol., vhledem do zrodu akčního umění (hraničních tvarů) a alternativního divadla a zde podrobnější analýzou tvorby a tvůrčích postupů Living Theatre, Open Theatre, atd. uvést studenty do problematiky tvorby i myšlení alternativního divadla druhé poloviny 20.století. Vytvořit tak vědomostní základ a přinášet inspirace pro jejich vlastní myšlení o divadle a praktické tvůrčí pokusy a hledání vlastních metod a postupů.

Osnova
  • Plný název předmětu: LIVING THEATRE, OPEN THEATRE, LA MAMA a další (I - zrod světového alternativního divadla) Obsah předmětu: Přednáška se zabývá počátky alternativního umění a divadla vůbec, tedy jeho vývojem a kulturním prostředím v padesátých a šedesátých letech v New Yorku ve Spojených státech. Analyzuje především tvorbu a aktivitu, uměleckou i občanskou, divadelní skupiny Living Theatre (Živé divadlo) a jeho zakladatelů a programotvorných osobností Judith Malinová a Juliana Becka. Vedle Livingu přednáška také analyzuje tvorbu a metodu spřízněné newyorské skupiny Open Theatre (Otevřené divadlo) a jeho zakladatele Josepha Chaikina a jeho myšleni o divadle. New York a jeho unikátní tvůrčí divadelní prostředí šedesátých let je spojeno také s dalšími jmény, především pak s Ellen Stewartovou a jejím Café La MaMa. Přednáška se tedy věnuje také této divadelní aktivitě a hnutí tzv. divadelních kaváren ve snaze dotvořit obraz a iniciující význam "newyorského fenoménu" v divadelní historii druhé poloviny 20. století. Součástí přednášky je i stručný výklad k myšlení vizionáře moderního světového divadla Antonina Artauda, k jeho manifestu Divadla krutosti a vlivu na vývoj alternativního divadla v druhé polovině 20.století. V závěru se přednáška představí divadelního režiséra a teoretika Richarda Schechnera a jeho Performance Group.

    Úvod: Pollock, Cage a Kaprow - hraniční tvary
    Komparace a výklad pojmů alternativní divadlo, 2. divadelní reforma, hraniční tvary, atd.
    Zrod Living Theatre - první období - The Brig (Lapák)
    Antonina Artauda a jeho manifest Divadla krutosti
    Velké inscenace - Mysterie, Framkenstein, Antigona
    Paradise Now (Ráj teď) a Avignon 1968
    Joseph Chaikin a Opent Theatre
    Serpens Opent Theatre a Chaikinovo myšlení o divadle
    Ellen Stewart a La Mama, etc.
    Richard Schechner a Performance Group
Literatura
  • J.Kořán - P.Oslzlý: Living Theatre. Praha : Jazz Petit č.15, 1982 . info
  • Kazimierz Braun: Druhá divadelní reforma? . Praha : Divadelní ústav, 1991. info
  • Kazimierz Braun: Nowy teatr na šwiecie 1960-1970. Warszawa : WaiF 1976. info
  • Jotterand, Franck: Le nouveau théatre americain. Paris : Éditions du Seuil, 1970. info
  • Jotterand, Franck: Nowy Teatr Amerykaňsky. Warszawa : WaiF 1976. info
  • Malgorzata Semil, Elzbieta Wysinska: Slovník světového divadla. Praha : Divadelní ústav, 1998. info
  • Antonin Artaud I.díl - Život, dílo, sny. Sestavil Jan Kopecký, Praha-Brno, 1987. info
  • Antonin Artaud II.díl - Texty. Sestavil Jan Kopecký, Praha-Brno 1988. info
  • Antonin Artaud: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann a synové, 1994. info
  • Lehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. info
Výukové metody
Pravidelná výuka

Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (přednáška)

Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Metody hodnocení
Písemná zkouška - písemný test z faktografické znalosti jednotlivých vývojových etap tvorby Living Theatre, Open Theatre, La Mamma a dále v rozsahu přednášených témat a na základě samostatného studia literatury.

Ústní zkouška - podrobnější analýza vybraných vrcholných děl a tvůrčích metod Living Theatre, Open Theatre, La Mamma.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D31169