D30324z Theatre workshop

Theatre Faculty
Winter 2013
Extent and Intensity
1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Miroslav Ondra (lecturer)
Guaranteed by
Petr Štěpán Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Petr Štěpán Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Docházka do hodin herecké výuky svého ateliéru.
Shlédnutí nejméně pěti brněnských představení.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Navést studenty herectví k takovému způsobu kritického vnímání divadelní teorie, který by jim vzhledem ke studovanému oboru mohl být užitečný v praxi. Navést studenty ke konfrontaci svých zkušeností z hodin herecké výuky s myšlením K. S. Stanislavského.

Syllabus (in Czech)
  • V semináři věnovaném různým teoretickým přístupům k činohernímu herectví vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní "teorie" vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví praktický význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.

    V prvním semestru se zaměřujeme na reflexe dosavadních zkušeností studentů v roli diváků. Kromě jejich prvních pokusů o zachycení a analýzu diváckých zážitků z vybraných i libovolných brněnských představení nabízíme základní orientaci na "mapě divadelních teorií". V lichých přednáškách jsou jim představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu, jež se vůči sobě v divadelní praxi vyhranily. V sudých je pak střídají exkurzy věnované jednotlivým pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik.
    Druhý semestr spočívá v podrobném prostudování Systému K. S. Stanislavského. Kromě pokusů o písemnou analýzu několika libovolných i zadaných hereckých výkonů jsou studenti vedeni k psaným reflexím svých vlastních zkušeností z hodin herecké výuky. Tato cvičení provází seminář k jednotlivým kapitolám Stanislavského pedagogických románů (Moje výchova k herectví: Z deníku hereckého adepta, Tvůrčí proces ztělesňování), ze kterých si studenti připravují referáty.
Literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU: 2008. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Z deníku hereckého adepta. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Tvůrčí proces ztělesňování. info
  • Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška. Seminář. Referáty. Písemné práce.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2013/D30324z