DSCL301 Stage design

Theatre Faculty
Summer 2025
Extent and Intensity
0/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Matěj Sýkora (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Zvládnutý ZS semestr 3.roč Bc. Student je schopen zpracovat samostatně pod vedením pedagoga téma, text, výtvarně – dramatickou složku představení. Má zkušenosti s malými formami představení ( školní akademické předváděčky na učebnách). Chápe základně divadelní provoz a je odpovědný vůči dílu a jeho termínované realizaci, pracuje se základní znalostí rozpočtu, má základní zkušenosti s divadelním kolektivem. Je schopen vytvořit a realizovat koncepci scénografického (scénograficko-kostýmního) řešení inscenace na úrovni současného vnímání inscenování. Zná povinnosti a práva scénografa. Zručný(á) v kreslení jak rukou tak v digitálních programech, ovládá kameru, fotoaparát, umí zpracovat digitální materiál do žádoucí podoby. Je srozuměn s technologiemi odpovídajícími současným divadelním standardům, rozumí systému divadelní dílenské praxe. Má představu o světelné koncepci díla, designuje ji na standardní úrovni při konzultaci s odborníky. Má zkušenosti s autorskou tvorbou, je samostatná v úsudku, rozhodování, jednání při realizaci autorského i týmového díla. Je flexibilní, asertivní, citlivá, komunikuje nergicky v tvůrčím i realizačním týmu. Má smysl pro humor, psychicky silný. Ovládá metodu DIY.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Třetí ročník v bakalářském studiu osvědčuje schopnosti umělecké, praktické, psychologické a komunikativní. Studenti v LS vstupují do divadel (neudělali tak již dříve) jako realizátoři a mají za úkol prokázat nejen své invenční umělecké schopnosti ale zejména psychické, technické a praktické. Během ZS si vybrali tituly představení, kterých se účastní jako scénografové, spolu-tvůrčí pracovníci týmu s režisérem, dramaturgem, hudebníkem, designérem kostýmů a světla. V neposlední řadě též spolupracují s herci a zásadně pak osvědčují své dovednosti s schopnosti při praktické realizaci své koncepce v dílnách. Během účasti na projektu se student učí projevovat pohotovost v komunikaci s režisérem o svých nápadech, celkovém přístupu k tématu, koncepci, kterou se rozhoduje v rozhovoru i mimo něj vytvořit a následně prakticky prosadit a realizovat. Učí se extrovertně a asertivně podat svůj koncept, v dialozích, reagovat, měnit, redukovat a upravovat své nápady k blahu a výslednému obrazu zkoušené inscenace. Učí se pracovat s časem tak aby zvládl více činností najednou, kultivuje a zostřuje svoji pozornost, sleduje a kontroluje vše vizuální, co se na jevišti děje nejen v uměleckém smyslu ale i technickém a světelném. Učí se řešit zároveň situace na zkouškách s herci a v dílnách při výrobě, zjišťuje své priority jakým způsobem pracovat. V rámci spolupráce má možnost najít si budoucí kolegy z řad spolupracujících studentů nebo starších kolegů. Zjišťuje své schopnosti realizovat ideje. Učí se pracovat se svojí energií stejně tak i v kolektivu. Poznává vazby a odpovědnost v divadelní praxi. Učí se pracovat na více projektech najednou tak, jak to pravděpodobně bude i v jeho budoucí praxi. Učí se vysoké filosofické, estetické, umělecké, technologické cíle aplikovat v praxi divadla nebo vlastního autorského projektu, učí se realizovat své ideje v ekonomických podmínkách, které si sám vytvoří nebo v divadle obdrží ve formě rozpočtu. Učí se číst a chápat podmínky smlouvy. Vedle zmíněného má možnost absolvovat ještě jeden akademický úkol – projekt, který si sám zvolí, stejně tak jeho formu. Cílem předmětu scénografie je dosáhnout profesionální úrovně, kterou student bude moci aplikovat při vedení realizačních týmů a při své umělecké praxi jako autor díla. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student chápe a orientuje se v divadelním provozu ve všech jeho úrovních. Zná jak větší scény tak studiové a jejich umělecká technologická a technická specifika včetně ekonomických. Orientuje se jako profesionál v tvorbě scénograficko-kostýmní nebo scénografické koncepce a její realizace v celé šíři. Je schopen komunikovat adekvátně s různými tvůrčími týmy, prosazuje a flexibilně upravuje koncepci i realizaci díla ve vztahu k vývoji situace při zkoušení v kolektivu. Umí naslouchat svým kolegům, chápat odlišnost jejich profesí a prosazovat svou scénografickou, má vědomí o mezioborovosti divadelní praxe a využívá její výhody. Zvládne profesionálně vytvořit světelnou koncepci inscenace, spolupracovat s mistrem světla nebo s light designérem. Stejně tak komunikuje s multimediálním umělcem a jinými technology, umělci či designéry, kteří svým dílem či činností zasaují do inscenace ( projektu).Posunuje úroveň oboru i ve ztížených podmínkách, zkoumá možnosti nových vyjádření v praxi. Je plnohodnotným tvůrčím pracovníkem. Stejně aktivně působí v realizačním týmu v dílnách, rozumí technickým parametrům scény, bezpečnosti, která je vyžadována, technologiím daných divadel a přes nutnost redukcí vytváří kvalitní scénická díla. V případě osobního autorského projektu je chopen organizačně, umělecky a realizačně spolupracovat s kolegy či sám projekt realizovat do konečné premiéry (prezentace). Je schopen svou práci slovně reflektovat, kriticky hodnotit a využít poznatků v budoucích projektech. Naučil se tvořit své portfolio, fotit, natáčet a jinak zaznamenávat svou práci.
Syllabus (in Czech)
  • Úkol 1/ Vytvoření scénografické ( scénograficko-kostýmní ) koncepce podle dramaturgického plánu pro inscenaci ve školním divadle či jiném, od koncepce po finální realizaci a prezentaci na veřejnosti. Úkol 2/ osobní autorský praktický nebo akademický projekt dle vlastního výběru. 1.týden: 1/ čtení textu, analýzy, samostatná orientace v tématu, orientace ve filozoficko-politických a esteticko-sociálních souvislostech tématu, příprava materiálů pro konzultaci s kolegy, 2. týden: 1/týmová diskuse nad tématy, rozvinutí dramaturgických důvodů realizace tématu, diskuse s režisérem nad základní koncepcí, otevírání možností chápání a přístupu k inscenování, asociační obrazy, strategie přístupu – (ne)hierchická práce s tématy. 2/ základní definice a analýza osobního tématu. 3 týden: 1/poznámky k dramatickým uzlům, skici, různé přístupy k prostorovému řešení, první verze půdorysů, diskuse na site-specific daného divadla. Proces tvorby koncepce je otevřený a zároveň vázaný na časové rozvržení zkoušek a výroby, student si osvojuje časové možnosti a své schopnosti nakládání s časem vzhledem k definování a ukončování dílčích rozhodnutí. 2/ hledání východisek, inspirace. 4. týden: 1/hrubé návrhy, situační kresby, varianty jednotlivých jednání – druhá verze půdorysů. 2/ skici, inspirační zdroje, osobní záznamy, asociace. 5. týden: 1/Scénosled, hlavní body scénáře – dějové uzly a z nich vyplývající vývoj scény, dimenze, rozvržení hloubkových plánů, souvislosti, paralelní děje, druh fokusu, inspirace materiály, barvami, dynamikou, světlem. 2/ zpracování dosavadních nápadů – celkový pohled na proces, poznámky, kritika. 6.týden: 1/definitivní návrhy, předávací porada. 7.týden: 1/ Zadání plánů v dílnách, vytvoření náznakové scény na zkušebně, nákup materiálu, 2/ konkrétní práce na objektech, zkoušení, proces. 8.týden: 1/ návštěvy zkoušek, ověření správnosti koncepce a charakteru a dimenzí prostoru. 2/ zkoušení, hledání materiálů a jejich vlastností, precizování tvarů a významů. 9.týden: 1/úpravy návrhů, je-li nutné, kontrola výroby v dílnách, zadávání další výroby, konzultace s light designérem o proppojení scénografické a light výroby. 2/ autorský projekt – celkové vyznění, souvislost s ostatními složkami projektu – synchronizace , celkový výraz 10. týden: 1/Poslední úpravy, technická a osvětlovací zkouška, sesazení multimédií a zvuku, poslední barevné, mobiliářové úpravy. 2/ Podle náročnosti projektu poslední úpravy a prezentace. 11.týden: 1/ práce s techniky, pilování přestaveb. 12.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky. 13.týden 1/Premiera. Reflexe s kolegy a pedagogem. Výuka je vedena pravidelně a individuálně s pedagogem v atelieru a v divadle.
Literature
    recommended literature
  • FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity, nakladatelství Na konári 2011, ISBN: 978-80-904487-2-8
  • CARLSON, Marvin. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006, ISBN: 8088987237
  • ZÁLEŠÁK, Jan: Umění spolupráce, Akademie výtvarných umění 2011. ISBN: 978-80-87108-26-0
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007, ISBN: 978-80-88987-81-9
  • PEŇA, Guillermo Goméz : Exercises for rebel artists, London: Routledge 2011, ISBN-10: 041554923X ISBN-13: 978-0415549233
  • LIPOWETZSKY, Gilles: Éra prázdnoty, Prostor 2003, ISBN: 80-7260-085-0
  • FOUCAULT, Michel: Slova a věci, Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1713-2
  • HIGGINS, Hannah: Fluxus experience, Berkeley: University of California Press 2002, SBN: 9780520228672
  • BARTHES, Ronald: Světlá komora - poznámky k fotografii, Fra 2005, ISBN: 978-80-86603-28-5
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DSCL301