DIFA:DDML201 Základy managementu - Informace o předmětu
DDML201 Základy managementu
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/0/3. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Chládková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování prvního ročníku, zejména pak předmětů Stage management, Projektový management, Úvod do kulturní politiky, Mikroekonomika, Makroekonomika, Právo I a Právo II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní management a technologie (program DIFA, Div_Pro:B)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty se základy managementu, smyslem manažerské práce a rolí, kterou manažeři sehrávají v uměleckých institucích nebo projektových týmech. Jít od konkrétního (sebeřízení, organizace v rodině, skupině) k systémovému pojetí řízení (řízení v institucích a řízení projektů v institucích). V obou semestrech je kladen důraz na řízení, tzn. na sekvenční funkce, aby byl student připraven na výuku leadershipu v navazující výuce.
Cílem předmětu v prvním ročníku není memorování uspořádaného systému teorie managementu, ale aplikace vybraných principů a postupů, které jsou užitečné pro práci v oblasti divadelní produkce.
Studenti prostřednictvím povinné četby, kterou recenzují, postupně poznávají rozdíl mezi řízením a vedením a učí se chápat, že budoucí pozice leadera je spojena s jeho vnitřním prostředím, nastavením, schopností přijmout odpovědnost a učinit správné rozhodnutí ve správné chvíli. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování semestru schopen:
- popsat sekvenční a průběžné manažerské funkce (systémová teorie managementu) a jejich význam pro vlastní praktickou činnost produkčních.
- vnímat propojenost organizování a personalistiky,
- definovat nástroje hodnocení spolupracovníků a rozumět strategii povolání včetně možností v uměleckém sektoru,
- chápat význam problematiky člověka, vlastností osobnosti, přetížení a konfliktu role při vedení spolupracovníků,
- rozumět motivaci a stimulaci, teorii rysů, stylům jednání spolupracovníků a výhodám či nevýhodám spolurozhodování,
- rozlišit řízení (management) od vedení (leadership) a zároveň vnímat spojitost těchto přístupů, chápat problematiku pluralitního vedení, vedení týmů a politického jednání,
- aplikovat dovednosti komunikace v souvislosti s vedením včetně aktivního naslouchání, definovat proces komunikace, komunikační toky a překážky v komunikaci,
- znát sekvenční funkci kontroly, pojmosloví s kontrolou spojené, přístupy pro nastavování kontrolních standardů a systém zpětné vazby,
- znát nástroje kontroly a controllingu a slabiny kontrolních procesů.
- postupně ověřovat nabyté znalosti na praktických produkčních projektech realizovaných ve vnitřním prostředí školy. - Osnova
- 1. Organizace a vedení porad. Umění zapisování a komunikace v rámci porad s ohledem na umělecký provoz.
- 2. Personalistika. Identifikace požadavků, stanovení prací, organizační struktury a pracovních míst. Plánování personalistiky a výběr spolupracovníků.
- 3. Hodnocení pracovníků (personalistika). Tradiční hodnocení, hodnocení vzhledem k verifikovatelným cílům, systematické hodnocení a další systémy hodnocení. Odměny a stres vedoucích pracovníků. Odměňování a podmínky práce. Strategie povolání.
- 4. Hodnocení a odměňování z pohledu vedení. Lidské faktory v řízení a vedení. Osobnost člověka, znalosti, dovednosti, zkušenosti. Vlastnosti osobnosti. Role, psychologická smlouva, přetížení role, konflikt role. Organizační politika.
- 5. Vedení v souvislosti s motivací a stylem jednání. Motivace a stimulace. Teorie rysů. Styl jednání podřízených. Spolurozhodování.
- 6. Vůdcovství: definice, prvky, přístupy a styly. Situační přístupy. Typy leaderů, jejich síla a vliv.
- 7. Pluralita vedení, vedení týmů a politické jednání. Tým a jednotlivec.
- 8. Komunikace a vedení. Proces a dovednosti komunikace. Komunikační dovednosti. Umění naslouchání. Překážky v komunikaci. Dovednosti prezentování.
- 9. Kontrola a kontrolování. Pojmosloví, standardy, funkce kontrolního procesu. Systém zpětné vazby.
- 10. Nástroje kontroly a controllingu. Aktivity a slabiny kontrolních procesů.
- Literatura
- povinná literatura
- Weihrich, H. - Koontz, H. : Management. Victoria Publishing, Praha 1993. info
- BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
- COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
- Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
- CLARE, Rebecca a Tim PHILLIPS. Hra o trůny ve světě podnikání. 1. vydání. Omega, 2016, 136 s. ISBN 978-80-7390-363-3. info
- doporučená literatura
- DVOŘÁK, J. Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005, 312 s. ISBN 80-86102-49-1. info
- DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004, 337 s. ISBN 80-86102-53-X. info
- Drucker Peter: Řízení neziskových organizací, Management press, Praha 1994. info
- SMOLÍKOVÁ, Marta. Management umění. Praha: VŠUP, Otevřená spolčnost, o.p.s/ProCulture, 2008, 167 s. ISBN 978-80-86863-24-5. info
- BRINDLE, Meg a Constance DEVEREAUX. The Arts Management Handbook. New York: M.E.Sharpe, Inc., 2011, 364 s. ISBN 978-0-7656-1741-5. info
- Vodáček, L. - Vodáčková, O. Management, teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-85943-94-8. info
- VOJÍK, Vladimír. Podnikání v kultuře a umění : Arts management. 1. Praha : ASPI-Wolters Kluwer, 2008. 184 s. ISBN 978-80-7357-356-0. info
- Výukové metody
- Forma výuky: 1 hodina přednášky, 1 hodina semináře (seminární a přednášková část se prolínají dle strategie konkrétní dvouhodinovky).
Student je v úvodní hodině seznámen s podrobným časovým plánem, zadáním semestrálního úkolů (2 publikace a jejich recenzce) včetně termínu a způsobu odevzdání.
Organizační pokyny jsou studentům k dispozici ve složce studijní materiály, stejně tak jako prezentace a podklady k jednotlivým přednáškám a seminářům.
Metody výuky: přednáška, práce s textem, práce s obrazem, diskusní metody, samostatná práce studentů, případová výuka. - Metody hodnocení
- Hodnocení probíhá na základě zkoušky. Pro vykonání zkoušky musí student:
- splnit podmínku 80 % přítomnost na přednáškách, nepřítomnost řádně omluvit e-mailem vyučující.
- zpracovat dvě recenze zadaných publikací (Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. a 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007. 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0.).
Zkoušení probíhá ústní formou a bez přípravy. Student si z probraných témat, jež jsou na konci semestru soustředěny do dvou okruhů (jeden okruh má 5 témat), losuje po otázce z každého okruhu.
Řešení dílčích zadání pro seminární část výuky je samozřejmostí. - Navazující předměty
- Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7e4f73549a1641c6b21e226ba810c547%40thread.tacv2/conversations?groupId=192566a8-1efc-4703-b09d-ece8b9b45baf&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
Výše uvedený link odkazuje do MS týmu Mngmnt 1_2, kde je v AR 2021 realizována kontaktní výuka předmětu. - Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DDML201