DIFA:DAALX04 Dějiny světového divadla IV - Informace o předmětu
DAALX04 Dějiny světového divadla IV
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 2/0/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
MgA. Michael Sodomka (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 10:15–11:45 104
- Předpoklady
- EVER( DAAZX03 Dějiny světového divadla III )
Předmět základu oboru - nejsou definovány žádné vstupní předpoklady. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- předmět má 28 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Student se má naučit chápat vývojové souvislosti jednotlivých stylových epoch dějin divadla. Zvláštní zřetel je kladen na vztah historických podob divadla k současnosti.
- Výstupy z učení
- Student je schopen chápat a vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla a jejich vztah k současnosti. Umí aplikovat historicko-teoretické znalosti do praxe svého oboru (studijní specializace). Dokáže se orientovat v tematicky rozlehlé oblasti a ví, jak a kde získat podrobnější informace. Znalosti: student zná základní faktografii příslušných vývojových etap dějin divadla. Dovednosti: student umí analyzovat dramatické texty, vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla, využívat vědomosti k vytváření vazeb a paralel se současností a využívat jich pro vlastní uměleckou tvorbu či pro výkon své odborné profese.
- Osnova
- 1. Německé divadlo na počátku 20. století (expresionismus, Max Reinhardt, Bauhaus, dramatici).
- 2. Epické divadlo.
- 3. Antonin Artaud.
- 4. Existencialismus a absurdní divadlo.
- 5. USA: drama a divadlo 20. století.
- 6. Muzikál.
- 7. Alternativní divadlo (Living Theatre, Bread and Puppet Theatre...).
- 8. Anglické divadlo po r. 1950.
- 9. Polské divadlo 20. století.
- 10. Francouzské divadlo po r. 1950.
- 11. Německé divadlo po r. 1950.
- 12. Postmoderní a postdramatické divadlo.
- Literatura
- povinná literatura
- Federico García Lorca: Krvavá svatba
- Jean Anouilh: Antigona
- Luigi Pirandello: Šest postav hledá autora
- Luigi Pirandello: Každý má svou pravdu
- Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti
- Bertolt Brecht: Žebrácká opera
- Bertolt Brecht: Dobrý člověk ze Sečuanu
- Bertolt Brecht: Kavkazský křídový kruh
- Bertolt Brecht: Život Galileiho
- Bertolt Brecht: Zadržitelný vzestup Artura Uie
- Bertolt Brecht: Baal
- Bertolt Brecht: Let přes oceán
- Jean-Paul Sartre: S vyloučením veřejnosti / Za zavřenými dveřmi
- Jean-Paul Sartre: Mouchy
- Jean-Paul Sartre: Špinavé ruce
- Albert Camus: Caligula
- Samuel Beckett: Čekání na Godota
- Eugene Ionesco: Plešatá zpěvačka
- Eugene Ionesco: Nosorožec
- Eugene Ionesco: Židle
- Eugene Ionesco: Třeštění ve dvou
- Eugene Ionesco: Nový nájemník
- Eugene Ionesco: Nenajatý vrah
- Eugene Ionesco: Král umírá
- Eugene O’Neill: Smutek sluší Elektře
- Eugene O’Neill: Cesta dlouhého dne do noci
- Tennessee Williams: Kočka na rozpálené plechové střeše
- Tennessee Williams: Tramvaj do stanice Touha
- Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
- Tennessee Williams: Sestup Orfeův
- Edward Albee: Kdo se bojí Virginie Woolfové?
- Friedrich Dürrenmatt: Návštěva staré dámy
- Friedrich Dürrenmatt: Fyzikové
- Friedrich Dürrenmatt: Frank Pátý
- Harold Pinter: Narozeniny
- Harold Pinter: Správce
- Harold Pinter: Přehlídka
- Thomas Bernhard: Immanuel Kant
- Thomas Bernhard: Minetti
- Thomas Bernhard: Divadelník
- Thomas Bernhard: Ritter, Dene, Voss
- Thomas Bernhard: Náměstí hrdinů
- Thomas Bernhard: Slavnost pro Borise
- Peter Handke: Spílání publiku
- Peter Handke: Kašpar
- Werner Schwab: Prezidentky
- Elfriede Jelinek: Co se stalo, když Nora opustila manžela
- Elfriede Jelinek: Klara S.
- Elfriede Jelinek: Sportštyk aneb Sportovní drama
- Bernard-Marie Koltes: Boj černocha se psy
- Bernard-Marie Koltes: Roberto Zucco
- Yasmina Reza: Obraz / Kumšt
- Caryl Churchill: Prvotřídní ženy
- Mark Ravenhill: Shopping and Fucking
- Mark Ravenhill: Faust (Faust je mrtvý)
- Mark Ravenhill: Bazén (bez vody)
- Sarah Kane: Psychóza ve 4.48
- Sarah Kane: Faidra (z lásky)
- Sarah Kane: Blasted
- Martin McDonagh: Osiřelý západ
- Martin McDonagh: Pan Polštář
- Martin McDonagh: Mrzák inishmaanský
- Martin McDonagh: Kráska z Leenane
- Martin McDonagh: Kati
- Roland Schimmelpfennig: Zlatý drak
- Roland Schimmelpfennig: Arabská noc
- Roland Schimmelpfennig: Černá voda
- doporučená literatura
- Antonin Artaud I.díl - Život, dílo, sny. Sestavil Jan Kopecký, Praha-Brno, 1987. info
- Antonin Artaud II.díl - Texty. Sestavil Jan Kopecký, Praha-Brno 1988. info
- ARTAUD, A.: Cenci : Tragédie ve čtyřech dějstvích (deseti obrazech); podle Shelleye a Stendhala, Přeložil Jan Kopecký Praha : Dilia, 1967. info
- ARTAUD, A.: Surrealistické texty, Dopisy z Rodez, Přisluhovači trýzně. Praha : Herrmann, 1996. info
- Augustová, Zuzana: Thomas Bernhard. Brno 2003. info
- Barba, E. - Savarese, N. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Praha: Divadelní ústav, 2000. info
- Bernard, J. Co je divadlo?. Praha 1983. info
- Blahník, V.K. : Světové dějiny divadla. Adventinum, Praha 1929. info
- Braun, K.: Divadelní prostor. info
- Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Praha 1993. info
- Brecht, B. : O divadelnom umení. SVKL, Bratislava 1959. info
- Brecht, B.: Kupování mosazi. Brno 2009. info
- Brecht B.: Myšlenky, Praha 1958. info
- Brockett, O.: Dějiny divadla, Praha 1999. info
- Cejpek, Václav: Černý anděl: pokus o interpretaci dramatické tvorby Thomase Bernarda.Brno 1994. info
- Esslin, M.: Podstata, tradice a smysl absurdního divadla, Brno 1966. info
- Grotowski, J.: Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Bratislava 1999. info
- Grotowski, J.: Texty 1-3, zprac. J.Pilátová. PKS Praha 1990. info
- Jobertová, D.: Když mluvit znamená jednat : francouzská dramatická a divadelní tvorba konce 20. století. Praha 2009. info
- Jouvet, L. : Nepřevtělený herec. Orbis, Praha 1967. info
- Kopecký, J.: Antonin Artaud poslední z prokletých. Praha 1994. info
- Kundera, L.: Brecht. Brno 1999. info
- Moussinac, L.: Divadlo od počiatku po naše dni, Bratislava 1965. info
- Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. info
- Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
- Peter Scherhaufer: Čítanka z dejín divadelnej režie I, II, III, Bratislava 1996-1999. info
- Pilátová, J.: Hnízdo Grotowského. Praha 2009. info
- Pörtner, P. : Experimentální divadlo. Orbis, Praha 1965. info
- Šimková, S.: Súčasné francúzske divadlo. Bratislava 1985. info
- Štúrová, N.: Piscatorovo divadlo vyznania. Bratislava 1969. info
- Trtílek, Pavel: Specifika francouzského absurdního divadla. Brno 2011. info
- WEKWERTH, M.: Proměna divadla. Praha: Orbis, 1964. info
- PISCATOR, E.: Politické divadlo. Praha: Svoboda, 1971. info
- Výukové metody
- Přednáška. Jiná (domácí příprava, práce s dramatickými texty, diskuze)
- Metody hodnocení
- Zkouška: Písemný test z faktografických znalostí. Ústní rozhovor o přečtených dramatických textech – analýza dramatického textu (individuálně s každým studentem).
- Informace učitele
- Přednáška Dějiny světového divadla je čtyřsemestrální. Celý cyklus probíhá v průběhu 2 akademických roků (dvou studijních ročníků). Složení státní zkoušky je podmíněno absolvováním 4 semestrálních kurzů z dějin světového divadla. Aktuální informace o zadaných dramatech k četbě jsou uvedeny v souboru uloženém ve Studijních materiálech.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DAALX04