DIFA:DDML102 Vznik divadelní inscenace - Informace o předmětu
DDML102 Vznik divadelní inscenace
Divadelní fakultaléto 2023
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Miroslav Plešák
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 14:30–16:00 106
- Předpoklady
- Souběžně navštěvovat všechny předměty teorie divadla.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na jevištní management a technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní manažerství se zaměřením na produkční management (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní management a technologie (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přiblížit studentům tvůrčí proces zrodu divadelní inscenace.
- Výstupy z učení
- Student pochopí koncepční dramaturgicko-režijní východiska volby a přípravy divadelní inscenace před zahájením vlastních zkoušek s herci, dále průběh celého zkušebního procesu včetně tvůrčí účasti produkční a technické složky - až po završení veřejnou prezentací před diváky a zpětnou reflexí.
Je schopen v praxi najít své místo a zařadit se do tohoto procesu. - Osnova
- Výuka přibližuje posluchačům tvůrčí proces zrodu divadelní inscenace, zabývá se programovými východisky, problematikou dramaturgického plánu, formováním dramaturgicko-režijního záměru, charakterizací tvůrčích subjektů, jejich vzájemnou spoluprací při vytváření struktury divadelní inscenace.
- Ve výkladu s příklady a obrazovými ukázkami je obsažen oblouk vzniku inscenace od prvotního dramaturgického podnětu až k premiéře.
- V následném semináři jsou studenti aktivizováni k tomu, aby analyzovali zvolené divadelní inscenace a cestou retrospekce prokázali porozumění problematice.
- Literatura
- doporučená literatura
- Hořínek, Z.: Drama, divadlo, divák, Brno 2008. info
- Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
- Vostrý, J.: Drama a dnešek, Praha 1990. info
- Zich, O.: Estetika dramatického umění, Praha 1986. info
- sborník Přednášky o divadle a umění, Brno 2007. info
- OSLZLÝ, Petr a KOL. LET HUSY z Brna až do Amsterodamu a Avignonu. 1. vyd. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU), 2017, 768 s. ISBN 978-80-7460-121-7. info
- KOVALČUK, Josef. FENOMÉN HVĚZDY NA VRBĚ. Historie, analýza, rekonstrukce a dokumentace inscenace. 1. vyd. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU), 2016, 345 s. ISBN 978-80-7460-109-5. info
- KLÍMA, Miroslav. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna, 2016, 240 s. ISBN 978-80-86102-98-6. info
- MITCHELL, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU), 2015, 328 s. ISBN 978-80-7460-084-5. info
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Janáčkova akademie múzických umění (JAMU), 2009, 122 s. ISBN 978-80-86928-59-3. info
- VOSTRÝ, Jaroslav. Činoherní klub 1965-1972. Dramaturgie v praxi. Praha: Divadelní ústav v Praze ve spolupráci s Divadelní fakultou Akademie múzických umění v Praze, 1996, 207 s. ISBN 80-7008-061-2. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka, která kombinuje přednášku a seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Specifikou výuky je otevřený dialog (= základní pricip divadelní tvorby), diskuse o zhlédnutých divadelních inscenacích, analýza jejich vzniku, posléze obhájení vlastního dramaturgického plánu divadelní sezony. Součástí výuky je účast na divadelním festivalu mimo Brno, umožňující koncentrované ověření získaného poznání v praxi. - Metody hodnocení
- Zápočet na základě docházky a seminární práce.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2023/DDML102