DSCL111 Symbolika

Divadelní fakulta
léto 2018
Rozsah
2/0/0. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 16:00–17:30 MARTA_UCEBNY
Předpoklady
EVER ( DSCZ111 Symbolika )
Všeobecné znalosti a přehled v umění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta se zpracováním symbolů v mytologických a pohádkových motivech v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti mýtů a pohádek.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k interpretaci obsahu a symboliky probíraných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající literární i odborná díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Výstupy z učení
Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání (Jazyk a řeč, Mýty a rituály);
- umět vyložit základní významy použité v probírané látce/zadání;
- pochopit symboliku kritických míst mýtu na ose příběhu z probírané látky/zadání.
Osnova
  • Autoportrét na pozadí individuálně zvolené pohádky.

    Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.

    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických pohádek a mýtů i soudobých literárních děl domácích i mezinárodních a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
    neurčeno
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993. info
  • Merežkovskij Dmitrij Sergejevič: Tajná moudrost Východu - Egypt. HORUS 1992. ISBN: 80-900228-6-3.
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Merežkovskij Dmitrij Sergejevič: Tajemství západu. Atlantis - Evropa. Kvasnička a Hampl, Praha 1933.
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythy dynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925.
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythech při obřadech hellenských. Unie, Praha 1905.
  • Graves Robert: Řecké mýty. Levné knihy 2004, ISBN: 80-7309-153-4.
  • Merežkovskij Dmitrij Sergejevič: Babylon - Tammuz a Tajemství Tří. Kvasnička a Hampl, Praha 1936.
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
* přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskusní metody
Metody hodnocení
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.