DRBL103 Herecká výchova

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
0/4/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Petr Oslzlý
Petr Oslzlý Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Petr Oslzlý Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 203, Fri 10:15–11:45 203
Prerequisites (in Czech)
EVER( DRBZ103 Herecká výchova )
Úspěšné absolvování předcházejícího semestru Herecké výchovy.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Pochopení souvislostí situačního jednání. Vrůstání do cizího těla a psychiky, vědomá strukturace jevištního jednání jako cesta k vlastní herecké technice, umožňující fixaci tvaru a osvobozující výrazové prostředky z úzce osobního zaměření. Vytváření předpokladů ke skutečné herecké tvorbě cestou herecké proměny.
Syllabus (in Czech)
  • V našem ateliéru vycházíme při studiu postavy z noetického akcentu přesahu člověka-herce směrem k dramatické postavě, aby pak v dalších fázích práce mohl být dostatečně nosný a inspirativní obraz jevištní postavy rozšiřován, přesahován právě kvalitativními hledisky vycházejícími z jedinečné osobnosti herce-člověka. To vše v bohatě strukturovaném vespolném jednání, naplněném jak ve svojí složce konativní, tak i referenční. V tomto semestru jde o úvod do studia postavy. Vycházíme z dramatických dialogů klasiků světového dramatu (zvl. Shakespeara), v nichž věk v situaci angažovaných postav, a tedy často i řešená problematika, konvenuje věku studentů. Text situací je pevně dán a chápán jako omezení, ale především tvůrčí inspirace. Navazujeme zde na předměty, rozvíjející schopnosti studentů při práci s hlasem, slovem a textem i na předměty pohybové. Text, slovo, se zde proměňuje ve vrstevnatou fyzickou akci; akce, tělo, se musí opět transformovat v jednání slovní. Jednání jedné postavy vyrůstá z jednání postavy druhé a naopak. Fyzické jednání je stavěno vůči slovnímu jak v souvislosti paralelní, tak kontrapunktické. Studenti se zde dostávají do kontaktu s celou škálou problematiky, související s tvorbou předpokladů pro bytostnou existenci ve stylizované jevištní situaci v procesu jejího „zkoušení“. (Situace nejsou režijně připravovány.) Klademe však také důraz na schopnost variantního myšlení, cítění a jednání. Každý dialog musí studenti vypracovat ve třech zcela nezávislých variantách, při nichž text celé hry, z níž byl dialog vybrán, může, ale nemusí, být brán v potaz.
Literature
  • Hyvnar, J.: Francouzská divadelní reforma, Praha 1996. info
  • Jouvet, L. : Nepřevtělený herec. Orbis, Praha 1967. info
  • Křivohlavý, J.: Povídej, naslouchám. Praha: Návrat 1993. info
  • Mistrík, M.: Kapitoly o hereckom umení. Bratislava 1994. info
  • Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví. 2 sv. Praha 1946, 1954. info
  • VOSTRÝ, J. O hercích a herectví. Praha: Achát, 1998. info
  • Bergman, A.: Studie o herectví a jeho pedagogice. JAMU, Brno, 2016.
Teaching methods (in Czech)
Praktická kontaktní výuka, cvičení, samostatná příprava.
Assessment methods (in Czech)
Průběžné slovní hodnocení, klasifikovaný zápočet na základě předváděček.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2017/DRBL103