DIFA:DSCL109 Dějiny jevištní výpravy - Informace o předmětu
DSCL109 Dějiny jevištní výpravy
Divadelní fakultaléto 2016
- Rozsah
- 2/0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Bajgarová (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 14:30–16:00 104, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
- Předpoklady
- EVER( DSCZ109 Dějiny jevištní výpravy )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit vývoj jevištní výpravy od starověku po 19. století. Studenti se seznámí se základními scénografickými principy každé jednotlivé stylové epochy, získané znalosti budou pak schopni aplikovat ve své vlastní tvorbě.
- Osnova
- Pozornost je věnována základním scénografickým principům každé jednotlivé stylové epochy. Zvláštní důraz je položen na problematiku formování a další proměny a funkce tzv. iluzivního kukátkového jeviště v dějinách evropského divadla (Itálie, Francie, střední Evropa), přičemž není pominuta ani otázka paralelně existujících jiných typů jeviště (simultánního - alžbětinského nebo commedie dell´arte). Jsou zmíněny důležité reformy 18. století opět se zřetelem na proměnu funkce scénického prostoru, zejména však kostýmu. V 19. století, vedle romantismu (až po divadlo Meiningenských) je pojednáno též o změně scénické praxe, způsobené novými technickými možnostmi (plynové osvětlení, elektřina).
- Pozornost je věnována základním scénografickým principům každé jednotlivé stylové epochy. Zvláštní důraz je položen na problematiku formování a další proměny a funkce tzv. iluzivního kukátkového jeviště v dějinách evropského divadla (Itálie, Francie, střední Evropa), přičemž není pominuta ani otázka paralelně existujících jiných typů jeviště (simultánního - alžbětinského nebo commedie dell´arte). Jsou zmíněny důležité reformy 18. století opět se zřetelem na proměnu funkce scénického prostoru, zejména však kostýmu. V 19. století, vedle romantismu (až po divadlo Meiningenských) je pojednáno též o změně scénické praxe, způsobené novými technickými možnostmi (plynové osvětlení, elektřina).
- Literatura
- Blahník V.K.: Dějiny světového divadla. info
- Brocket. O.G.: Dějiny divadla. info
- Braun, K.: Divadelní prostor. info
- Burian V.: Světová operní divadla. info
- Coleová. A.: Perspektiva. info
- Gregor J.:Weltgeschichte des Theatres. info
- Groh F.: Řecké divadlo. info
- Guaita, O.: I teatri storici in Italia. info
- Hilmera J.: Perspektivní scéna 17. a 18. století v Čechách. info
- Kindermann H.: Theatergeschichte Europas, 1-4. díl. info
- Kratochvíl.K.: Ze světa komedie dell arte. info
- Kybalová L., Herbenová O., Lamarová L.: Obrazová encyklopedie módy. info
- Rigon F.: The Teatro Olimpico in Vicenza. info
- Stehlíková E.: Řecké divadlo. info
- Stehlíková, E.: Římské divadlo. info
- Kolektiv autorů: Alžbětinské divadlo, 1.- 3. díl,. info
- Kolektiv autorů: Dějiny českého divadla, 1.-3.díl. info
- Prolegomena scénografické encyklopedie č. 1 - 20. info
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Metody hodnocení
- Ústní zkouška
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2016/DSCL109