DIFA:DHDL102 Herecká výchova - Informace o předmětu
DHDL102 Herecká výchova
Divadelní fakultaléto 2016
- Rozsah
- 2/18/4. 12 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Ladislav Odrazil (přednášející)
doc. Oxana Smilková (přednášející) - Garance
- doc. Oxana Smilková
Ateliér činoherního herectví Josefa Morávka – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Josefa Morávka – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 16:15–19:30 203, St 14:30–16:00 203, St 18:00–19:30 203, Čt 12:00–19:30 203, Pá 10:15–16:00 203, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
- Předpoklady
- EVER( DHDZ102 Herecká výchova )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní herectví (program DIFA, M-DRAUM)
- Osnova
- V prvním ročníku se zakládají osnovy fenoménu herecké profese, nímž je spojení lidské bytosti jako osobnosti a lidské bytosti jako materiálu, nástroje pro umělecký výtvor. V praktických cvičeních se studenti zapojují do procesu vnímání a poznávání elementu herectví. Pro studenta je velmi důležité pochopit, jak funguje v procesu poznávání profese animizmus objektu. Herec má od začátku uvědomit, že vše v tvůrčím prostoru je živé a má duší. S toho vzniká soucit k objektu. A každý objekt je partnerem pro herce v tvůrčím prostoru, s kterým herec má navázat vztah, uvěřit mu. Ateliér vychází z myšlenky, že v procesu výuky na vysoké škol se má herec naučit odborně plnit úkoly autora, režiséra a taky se postavit k profesi nejenom řemeslnicky, ale z pozice vlastní tvorby. Pro dosažení pravdivosti role a pro vytvoření živé bytosti (ztělesnění postavy) je nutné pomoci studentovi poznat pravdu o sobě samém, pochopit a uvědomit si své vlastní já v různých okolnostech, vypjatých situacích, emocionálních atmosférách při cvičeních na rozvoj a uvolnění vnímaní, fantazie, energie. Už v prvním ročníku má student porozumět, že při hereckém jednání se zapojuje celé tělo, celý psychofyzický aparát a má být směrován na partnera, to znamená, že partner na jevišti je nutnost. Jako součást herecké výchovy používáme herecký trénink, jehož metodika vznikla z různých systémů herecké výuky (K. S. Stanislavského, M. A. Čechova, A. J. Tairova, V. E. Mejercholda, J. Grotovského, A.Demidova, M.Sulimova, A.Vasiljeva, A.Gončarova, E.Barby a taky novějších výzkumů ruských a evropských uměleckých škol). Od prvního ročníku si studenti mají uvědomit důležitost svého duchovního já jako jedinečné unikátní složky herecké osobnosti a začít ji zdokonalovat. Pedagogové pečlivé sledují proces vývoje jejich uměleckého a estetického vkusu, etiky. V hereckých etudách, cvičeních, hrách, improvizacích na téma, s určitým textem a pohybem se zakládá, přes poznávání elementu profese, osobní herecká (vnitřní a vnější) technika, která nakonec umožní každému žákovi pochopit fenomén činností na jevišti a připraví ho k tvorbě vlastního uměleckého díla. Důraz je kladen především na týmovou práci, protože v našem atelieru je herectví vnímáno jako profese vyžadující od budoucího herce technickou dokonalost a tvůrčí zodpovědnost před uměleckým aktem a divákem.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2016/DHDL102