DIFA:M6023 World of Art after 1945 - Course Information
M6023 World of Art after 1945
Theatre FacultySummer 2015
- Extent and Intensity
- 0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Art and Multimedia – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Art and Multimedia – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Umístění: FaVU VUT, Rybářská 13/15, učebna č. 211; termín: čtvrtek 14.00 - 15.50 hod. (POZOR: termín zahájení jarního semestru ak. roku na FaVU: 16.2.2015)
- Syllabus (in Czech)
Přehledové přednášky, v nichž se studenti seznámí s hlavními směry, proudy a tendencemi v umění po roce 1945. Důraz bude kladen na kánon "západního" umění, který zahrnuje vývoj v zemích západní Evropy a Spojených států, k němu budou vztaženy dílčí sondy do vývoje umění v zemích bývalého Východního bloku, v oblasti Latinské Ameriky, Asie a Afriky.
1. Umělecké reakce na 2. světovou válku. Studená válka a kulturní imperialismus - dopady na svět umění. Abstraktní malba v Evropě a v USA vs. doktrína socialistického realismu. Vývojové linie abstraktní malby (abstraktní expresionismus, tašismus, colour-field painting, op-art). Documenta Kassel 1955.
2. Black Mountain College (JohnCage) a další umělecké školy v USA. Formování neoavantgardy. Neodada. (Robert Rauschenberg, Jasper Johns). Zájem o každodennost - evropský "nový realismus" (Arman, Spoerri, Christo, César).
3. Umělecká reakce na kulturní průmysl a populární (vizuální) kulturu.The Independent Group (Paolozzi, Hamilton), Pop art (Warhol, Lichtenstein, Oldenburg). Nepřerušená tradice popu - 80. a 90. léta (Koons, Murakami)
4. Podoby "akčního umění". Jackson Pollock a Gutai. Allan Kaprow a happeningy. Yves Klein. Podoby performance (testování hranic tělesných možností, ritualizované úkony, politické přesahy) a její dobové i místní proměny (Fluxus, Joseph Beuys, Chris Burden, Richard Serra, Marina Abramovic…).
5. Minimalismus a postminimalismus (Carl Andre, Donald Judd, Robert Morris, Eva Hesse). Konceptuální umění v jeho historické fázi (1965 - 1975; Joseph Kosuth, Sol LeWitt, Art and Language) a konceptualismus v různých podobách (institucionální kritika, sociálně angažované polohy konceptualismu).
6. Site-specific art, public art, new genre public art - podoby umění ve veřejném prostoru. Land art, jeho podoby a představitelé (Robert Smithson, Walter de Maria, Helen a Newton Harrisonovi, Agnes Denes).
7. Umění nových médií. Video (art) - počátky a vývoj. Experiments in Art and Technology. Umění a televize. Digitalizace a její důsledky pro uměleckou tvorbu. Net.art, internetové umění a umění na internetu. Umění nových médií a instituce.
8. Fotografie v umění. Konceptuální umění a fotografie (Ed Ruscha, Ernd a Hilla Becherovi a düsseldorfská škola, Gabriel Orozco…). "Monumentální" fotografie - Andreas Gursky, Jeff Wall. Fotografie, subjektivita a identita (Cindy Sherman). Subjektivní archiv - blog (Atlas Gerharda Richtera, Wolfgang Tillmans).
9. Návraty figurální malby. Nová figurace 60. let a její polohy (Katz, Bacon, Freud…), hyperrealismus, (neo)expresionismus a jeho polohy (Baselitz, Richter, Kiefer…), Neue Wilde (Joerg Immendorff, Martin Kippenberger, Jiří Georg Dokoupil), trasavantgarda, postmoderní malba, kritická a historická malba (Gerhard Richter, Luc Tuymans, Kerry James Marshall).
10. Umění bývalého východního bloku. Sanja Ivekovic, Julius Koller, Stano Filko, Anatolij Osmolovsky, IRWIN, Zbigniew Libera, Krystof Wodiczko, Ilja Kabakov, Komar a Melamid, medhermeneutici, Nedko Solakov, Mladen Stilinovič
11. Umění Latinské Ameriky. 6O. a 70. léta - od abstrakce k politickému umění. Lygia Pape, Lygia Clark, Hélio Oiticica, Cildo Meireles, Rosario Group. 80. a 90. léta - Gabriel Orozco, Jorge Pardo, Felix Gonzales Torres, Minerva Cuevas, Francis Alys, Santiago Sierra
12. Umění Asie a Afriky - postavení těchto regionů v kontextu globálního světa umění. Efekt postkolonialismu.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Credit evaluation note: 1 z 1.
- Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2015/M6023