DDAL107 Psychologie

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jarmila Turbová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DDAZ107 Psychologie )
Vycházíme z předpokladu bazálních znalostí psychologie obecné a vývojové na úrovni informací čtyřletého studia gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je teoretické a sebezkušenostní poznání psychologie osobnosti s akcentem na tvořivou dimenzi se současným potencováním rozvoje osobnosti studenta a jeho vlastní kreativity, emocionality, představivosti, spontaneity a otevřenosti projevu – uměleckého i názorového -to vše k lepšímu pochopení tvořivosti v oboru psychologie umění. Deskriptory : Student získá vhled do složité struktury osobnostních rysů, pozitiv i psychopatologie k hlubokému pochopení lidských vztahů, emocí, psychickým i fyzických projevů. Studenti jsou vedeni nejen k teoretickým znalostem oboru psychologie osobnosti - od obecných informací, přes zaměření se na osobnost tvořivou a psychologii umění s objasněním znalostí hlubinných procesů nevědomé integrace osobnosti, dynamismu nevědomí, projevů nevědomých impulzů v umění, archetypů a mýtů, poznání „Jáství“, pochopení osobnostní role, propojení osobnosti a kreativity, principu hry, imaginace, poznání emoticních, kognitivních a konativních složek duševního života. Výraz duševních stavů člověka jako sféra umělecké a zvláštní tvorby, obesná lidský potřeba sebeuplatnění v umění, psychoanalýza, psychodrama a katarze, psychoanalýza jako inspirace, psychologická intiuce, psychologický postřeh a citlivost, osobnost herce, osobnost režiséra, psychologie diváka. Sociální komunikace mezi hercem a režisérem a naopak.
Osnova
  • 1. Smysl života, základní znaky osobnosti, přístupy k osobnosti. 2. Vědomí, nevědomí, Jáství. 3. Biologické základy osobnosti, neurodynamika, mozek. 4. Teorie motivace, hodnoty, zájmy. Volní vlastnosti. 5. Emoce a dynamismy adaptace. Frustrace, konflik, stres. 6. Inteligence, schopnosti, tvořivost. 7. Hlubinné procesy nevědomé integrace osobnosti, dynamismus nevědomí. 8. Archetypy a mýty, pochopení osobnostní role, propojení osobnosti a kreativity, umění jako specifický svět člověka, obecná lidská potřeba sebeuplatnění v umění. 9. Psychoanalýzy (Freud, Jung, Adler), psychodrama a katarze, psychoanalýzy jako inspirace. 10. Psychologická intuice, psychologický postřeh a citlivost. 11. Osobnost umělce, psychologie diváka.
Literatura
    povinná literatura
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
    doporučená literatura
  • Drápela, V.: Přehled teorií osobnosti, Portál 1998. info
  • Jung, C. G.: Duše moderního člověka. Brno: Atlantis 1994. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. info
  • Široký, H. Úvod do herecké psychologie. Brno: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. Skripta Janáčkovy akademie múzických umění. info
Výukové metody
Přednáška a seminář
Metody hodnocení
Ústní zkoušení + analýza výsledků činnosti studenta v semináři.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018.