DIFA:D60530l Umění kritiky - Informace o předmětu
D60530l Umění kritiky
Divadelní fakultaléto 2014
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. Pavel Švanda (přednášející)
- Garance
- Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- D60530z Umění kritiky
Orientace v divadelní, filmové, televizní a literární tvorbě, schopnost reflexe vlastní tvorby - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Osnova
- Na počátku výuky stojí snaha naučit posluchače rozlišovat vlastní subjektivní vjemy a hodnocení od objektivní podoby estetické reality. Postupem výuky jde o rozvíjení schopnosti zhodnotit osobní zkušenost uměleckého díla formou srozumitelné (ústní i písemné) výpovědi. Posluchači by neměli být pouze schopni elementárních kritických výkonů, ale měli by být schopni rovněž chápat a akceptovat kritiku směřující vůči jejich vlastním uměleckým výkonům. Základní metodou výuky je důsledná kultivace primárních kritických hnutí mysli a zkvalitňování vlastního kritického myšlení. Jako materiál tedy nepřicházejí v úvahu jen umělecká díla, ale i skutečnosti veřejného života v širším smyslu.
Předpokládá se, že posluchač se semináře zúčastní přiměřeně stupni svého osobního rozvoje a prostřednictvím analýzy (převážně novějších ) ukázek divadelní, filmové, televizní a literární tvorby si zkvalitní své kritické schopnosti.
- Na počátku výuky stojí snaha naučit posluchače rozlišovat vlastní subjektivní vjemy a hodnocení od objektivní podoby estetické reality. Postupem výuky jde o rozvíjení schopnosti zhodnotit osobní zkušenost uměleckého díla formou srozumitelné (ústní i písemné) výpovědi. Posluchači by neměli být pouze schopni elementárních kritických výkonů, ale měli by být schopni rovněž chápat a akceptovat kritiku směřující vůči jejich vlastním uměleckým výkonům. Základní metodou výuky je důsledná kultivace primárních kritických hnutí mysli a zkvalitňování vlastního kritického myšlení. Jako materiál tedy nepřicházejí v úvahu jen umělecká díla, ale i skutečnosti veřejného života v širším smyslu.
- Literatura
- Barthés R. Nulový stupeň rukopisu, Čs. spisovatel, Praha 1965. info
- Benjamin W. Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1997. info
- Černý V. Eseje o české a slovenské próze Oeon, Praha 1994. info
- Černý V. Sainte-Beuve Odeon, Praha 1999. info
- Černý V. Tvorba a osobnost, Odeon, Praha 1992. info
- Eliot T. S. Eseje, Slov. spisovatel, Bratislava, 1972. info
- Eliot T. S. O básnictví a básnících, Odeon, Praha 1991. info
- Grossman J. Analýzy, Čs. spisovatel, Praha 1991. info
- Hilský M. Od Poea k postmodernismu, Odeon 1993. info
- Lopatka Jan, Předpoklady tvorby, Čs. spisovatel, Praha, 1991. info
- J. Chalupecký Na hranicích umění, Prostor, Praha 1990. info
- Šalda F. X. Duše a dílo, Odeon, Praha 1973. info
- Šalda F. F. Zápisník Čs. spisovatel, Praha 1990 - 95. info
- Thibaudet A. Román a kritika, Odeon, Praha 1986. info
- Thibaudet A. Fiziológia kritiky Odeon, Praha 1986. info
- Truffaut F. Rozhovory Hitchcock - Truffaut, Čs. filmový ústav, Praha 1986. info
- Výukové metody
- Forma výuky:
Seminář
Základní metodou výuky je důsledná kultivace primárních kritických hnutí mysli a zkvalitňování vlastního kritického myšlení. Diskuze a samostatná práce studentů. - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě účasti na seminářích a seminární práce
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2014/D60530l