DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2023
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 14:30–16:00 201
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education for the Deaf (programme DIFA, Div_vych:N)
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohot opředmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory a péče o osoby se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchov évady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem narůzné typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti diagnostiky sluchových vad a následného zajištění rané péče u dětí s potvrzenou sluchovou vadou; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice sluchového postižení v širších souvislostech, bude vnímat rozdíl mezi jednotlivými skupinami osob s postižením sluchu s ohledem na různé druhy klasifikací, bude umět nastavit charakterizovat příčiny vzniku sluchových vad a popsat průběh a výstupy jednotlivých vyšetřovacích metod odhalujících sluchovou vadu, orientovat se v oblasti sluchové protetiky, bude schopen popsat princip fungování sluchadel a koechleárních implantátů.
- Syllabus (in Czech)
- 1.Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů. Obor, cíl, metody, mezioborovévztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením. 2.Sluch. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky. 3.Raná péče – zajištění včasné intervence. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova. 4.Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI.
- Literature
- Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
- Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogickopsychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU
- Lejska. M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
- Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
- Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima.
- Dršata, J., Havlík, R. (2015) Foniatrie – sluch. HavlíčkůvBrod: Tobiáš
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
- Teaching methods (in Czech)
- Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
- Assessment methods (in Czech)
- Písemný test a ústnízkouška (v českémznakovémjazyce). Dalšímetodyhodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2021
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 14:30–16:00 201
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education for the Deaf (programme DIFA, Div_vych:N)
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohot opředmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory a péče o osoby se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchov évady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem narůzné typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti diagnostiky sluchových vad a následného zajištění rané péče u dětí s potvrzenou sluchovou vadou; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice sluchového postižení v širších souvislostech, bude vnímat rozdíl mezi jednotlivými skupinami osob s postižením sluchu s ohledem na různé druhy klasifikací, bude umět nastavit charakterizovat příčiny vzniku sluchových vad a popsat průběh a výstupy jednotlivých vyšetřovacích metod odhalujících sluchovou vadu, orientovat se v oblasti sluchové protetiky, bude schopen popsat princip fungování sluchadel a koechleárních implantátů.
- Syllabus (in Czech)
- 1.Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů. Obor, cíl, metody, mezioborovévztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením. 2.Sluch. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky. 3.Raná péče – zajištění včasné intervence. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova. 4.Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI.
- Literature
- Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
- Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogickopsychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU
- Lejska. M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
- Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
- Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima.
- Dršata, J., Havlík, R. (2015) Foniatrie – sluch. HavlíčkůvBrod: Tobiáš
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
- Teaching methods (in Czech)
- Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
- Assessment methods (in Czech)
- Písemný test a ústnízkouška (v českémznakovémjazyce). Dalšímetodyhodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2019
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Fri 8:30–10:00 201
- Prerequisites (in Czech)
- všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohot opředmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory a péče o osoby se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchov évady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem narůzné typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti diagnostiky sluchových vad a následného zajištění rané péče u dětí s potvrzenou sluchovou vadou; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice sluchového postižení v širších souvislostech, bude vnímat rozdíl mezi jednotlivými skupinami osob s postižením sluchu s ohledem na různé druhy klasifikací, bude umět nastavit charakterizovat příčiny vzniku sluchových vad a popsat průběh a výstupy jednotlivých vyšetřovacích metod odhalujících sluchovou vadu, orientovat se v oblasti sluchové protetiky, bude schopen popsat princip fungování sluchadel a koechleárních implantátů.
- Syllabus (in Czech)
- 1.Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů. Obor, cíl, metody, mezioborovévztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením. 2.Sluch. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky. 3.Raná péče – zajištění včasné intervence. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova. 4.Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI.
- Literature
- Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
- Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogickopsychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU
- Lejska. M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
- Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
- Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima.
- Dršata, J., Havlík, R. (2015) Foniatrie – sluch. HavlíčkůvBrod: Tobiáš
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
- Teaching methods (in Czech)
- Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
- Assessment methods (in Czech)
- Písemný test a ústnízkouška (v českémznakovémjazyce). Dalšímetodyhodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
- Language of instruction
- Czech
DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2017
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 18:00–19:30 201
- Prerequisites (in Czech)
- všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška
- Assessment methods (in Czech)
- písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
- Language of instruction
- Czech
DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2015
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška
- Assessment methods (in Czech)
- písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2022
The course is not taught in Winter 2022
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education for the Deaf (programme DIFA, Div_vych:N)
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohot opředmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory a péče o osoby se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchov évady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem narůzné typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti diagnostiky sluchových vad a následného zajištění rané péče u dětí s potvrzenou sluchovou vadou; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice sluchového postižení v širších souvislostech, bude vnímat rozdíl mezi jednotlivými skupinami osob s postižením sluchu s ohledem na různé druhy klasifikací, bude umět nastavit charakterizovat příčiny vzniku sluchových vad a popsat průběh a výstupy jednotlivých vyšetřovacích metod odhalujících sluchovou vadu, orientovat se v oblasti sluchové protetiky, bude schopen popsat princip fungování sluchadel a koechleárních implantátů.
- Syllabus (in Czech)
- 1.Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů. Obor, cíl, metody, mezioborovévztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením. 2.Sluch. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky. 3.Raná péče – zajištění včasné intervence. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova. 4.Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI.
- Literature
- Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
- Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogickopsychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU
- Lejska. M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
- Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
- Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima.
- Dršata, J., Havlík, R. (2015) Foniatrie – sluch. HavlíčkůvBrod: Tobiáš
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 pp. info
- Teaching methods (in Czech)
- Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
- Assessment methods (in Czech)
- Písemný test a ústnízkouška (v českémznakovémjazyce). Dalšímetodyhodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2018
The course is not taught in Winter 2018
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška
- Assessment methods (in Czech)
- písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ403 Surdopedia
Theatre FacultyWinter 2016
The course is not taught in Winter 2016
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, N-DRAUM) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
- Literature
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška
- Assessment methods (in Czech)
- písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)