DVDZ203 Special Pedagogy
Theatre FacultyWinter 2021
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 10:15–11:45 201
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education for the Deaf (programme DIFA, Div_vych:B)
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy; - navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce; - bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR.
- Syllabus (in Czech)
- • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti vzdělávání, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Obecné podmínky pro výchovu a vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR. Zákony, vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy. • Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR: Školní poradenská pracoviště, Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP). • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením.
- Literature
- recommended literature
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
- not specified
- Michalík, J. a Baslerová P. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
- Bartoňová, M., P. Pitnerová, M. Vítková. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7.
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, cvičení
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška-písemný test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ203 Special Pedagogy
Theatre FacultyWinter 2019
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 8:30–10:00 201
- Prerequisites (in Czech)
- Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy; - navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce; - bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR.
- Syllabus (in Czech)
- • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti vzdělávání, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Obecné podmínky pro výchovu a vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR. Zákony, vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy. • Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR: Školní poradenská pracoviště, Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP). • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením.
- Literature
- recommended literature
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
- not specified
- Michalík, J. a Baslerová P. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
- Bartoňová, M., P. Pitnerová, M. Vítková. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7.
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, cvičení
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška-písemný test
- Language of instruction
- Czech
DVDZ203 Special Pedagogy
Theatre FacultyWinter 2017
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 16:15–17:45 201
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
- Syllabus (in Czech)
- • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti integrace, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na ZŠ. • Přehled škol a školských zařízení pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Integrovaný pedagogicko-poradenský systém. • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením a zdravotním znevýhodněním. • Oftalmopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika zrakových vad. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením. • Logopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika narušené komunikační schopnosti. Vývoj řeči. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Možnosti užití alternativní a augmentativní komunikace. • Specifické poruchy učení: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Reedukace SPU, systém péče o žáky s SPU. • Etopedie: pojetí, vymezení základních pojmů. Poruchy pozornosti, ADD, ADHD. Klasifikace poruch chování a jejich charakteristika. Péče o jedince s poruchami chování. Preventivně výchovná péče. • Poruchy autistického spektra: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika. Vzdělávání žáků s autismem – strukturované učení.
- Literature
- recommended literature
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, cvičení
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška-písemný test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ203 Special Pedagogy
Theatre FacultyWinter 2015
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- MgA. Zuzana Pitnerová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 16:15–17:45 201
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
- Syllabus (in Czech)
- • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti integrace, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na ZŠ. • Přehled škol a školských zařízení pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Integrovaný pedagogicko-poradenský systém. • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením a zdravotním znevýhodněním. • Oftalmopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika zrakových vad. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením. • Logopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika narušené komunikační schopnosti. Vývoj řeči. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Možnosti užití alternativní a augmentativní komunikace. • Specifické poruchy učení: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Reedukace SPU, systém péče o žáky s SPU. • Etopedie: pojetí, vymezení základních pojmů. Poruchy pozornosti, ADD, ADHD. Klasifikace poruch chování a jejich charakteristika. Péče o jedince s poruchami chování. Preventivně výchovná péče. • Poruchy autistického spektra: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika. Vzdělávání žáků s autismem – strukturované učení.
- Literature
- recommended literature
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, cvičení
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška-písemný test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ203 Special Pedagogy
Theatre FacultyWinter 2023
The course is not taught in Winter 2023
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education for the Deaf (programme DIFA, Div_vych:B)
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy; - navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce; - bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR.
- Syllabus (in Czech)
- • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti vzdělávání, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Obecné podmínky pro výchovu a vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR. Zákony, vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy. • Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR: Školní poradenská pracoviště, Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP). • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením.
- Literature
- recommended literature
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
- not specified
- Michalík, J. a Baslerová P. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
- Bartoňová, M., P. Pitnerová, M. Vítková. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7.
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, cvičení
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška-písemný test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ203 Special Pedagogy
Theatre FacultyWinter 2022
The course is not taught in Winter 2022
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre and Education for the Deaf (programme DIFA, Div_vych:B)
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy; - navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce; - bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR.
- Syllabus (in Czech)
- • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti vzdělávání, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Obecné podmínky pro výchovu a vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR. Zákony, vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy. • Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR: Školní poradenská pracoviště, Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP). • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením.
- Literature
- recommended literature
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
- not specified
- Michalík, J. a Baslerová P. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
- Bartoňová, M., P. Pitnerová, M. Vítková. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7.
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, cvičení
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška-písemný test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ203 Special Pedagogy
Theatre FacultyWinter 2018
The course is not taught in Winter 2018
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- MgA. Zuzana Pitnerová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
- Syllabus (in Czech)
- • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti integrace, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na ZŠ. • Přehled škol a školských zařízení pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Integrovaný pedagogicko-poradenský systém. • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením a zdravotním znevýhodněním. • Oftalmopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika zrakových vad. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením. • Logopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika narušené komunikační schopnosti. Vývoj řeči. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Možnosti užití alternativní a augmentativní komunikace. • Specifické poruchy učení: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Reedukace SPU, systém péče o žáky s SPU. • Etopedie: pojetí, vymezení základních pojmů. Poruchy pozornosti, ADD, ADHD. Klasifikace poruch chování a jejich charakteristika. Péče o jedince s poruchami chování. Preventivně výchovná péče. • Poruchy autistického spektra: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika. Vzdělávání žáků s autismem – strukturované učení.
- Literature
- recommended literature
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, cvičení
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška-písemný test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DVDZ203 Special Pedagogy
Theatre FacultyWinter 2016
The course is not taught in Winter 2016
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- MgA. Zuzana Pitnerová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Drama Education for the Deaf (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
- Syllabus (in Czech)
- • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti integrace, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na ZŠ. • Přehled škol a školských zařízení pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Integrovaný pedagogicko-poradenský systém. • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením a zdravotním znevýhodněním. • Oftalmopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika zrakových vad. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením. • Logopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika narušené komunikační schopnosti. Vývoj řeči. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Možnosti užití alternativní a augmentativní komunikace. • Specifické poruchy učení: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Reedukace SPU, systém péče o žáky s SPU. • Etopedie: pojetí, vymezení základních pojmů. Poruchy pozornosti, ADD, ADHD. Klasifikace poruch chování a jejich charakteristika. Péče o jedince s poruchami chování. Preventivně výchovná péče. • Poruchy autistického spektra: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika. Vzdělávání žáků s autismem – strukturované učení.
- Literature
- recommended literature
- Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška, cvičení
- Assessment methods (in Czech)
- zkouška-písemný test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)