DVDZ203 Special Pedagogy

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 10:15–11:45 201
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy; - navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce; - bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR.
Syllabus (in Czech)
  • • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti vzdělávání, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Obecné podmínky pro výchovu a vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR. Zákony, vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy. • Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR: Školní poradenská pracoviště, Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP). • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením.
Literature
    recommended literature
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
    not specified
  • Michalík, J. a Baslerová P. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • Bartoňová, M., P. Pitnerová, M. Vítková. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, cvičení
Assessment methods (in Czech)
zkouška-písemný test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2017, Winter 2019.

DVDZ203 Special Pedagogy

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 8:30–10:00 201
Prerequisites (in Czech)
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy; - navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce; - bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR.
Syllabus (in Czech)
  • • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti vzdělávání, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Obecné podmínky pro výchovu a vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR. Zákony, vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy. • Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR: Školní poradenská pracoviště, Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP). • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením.
Literature
    recommended literature
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
    not specified
  • Michalík, J. a Baslerová P. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • Bartoňová, M., P. Pitnerová, M. Vítková. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, cvičení
Assessment methods (in Czech)
zkouška-písemný test
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2017, Winter 2021.

DVDZ203 Special Pedagogy

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:15–17:45 201
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
Syllabus (in Czech)
  • • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti integrace, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na ZŠ. • Přehled škol a školských zařízení pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Integrovaný pedagogicko-poradenský systém. • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením a zdravotním znevýhodněním. • Oftalmopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika zrakových vad. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením. • Logopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika narušené komunikační schopnosti. Vývoj řeči. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Možnosti užití alternativní a augmentativní komunikace. • Specifické poruchy učení: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Reedukace SPU, systém péče o žáky s SPU. • Etopedie: pojetí, vymezení základních pojmů. Poruchy pozornosti, ADD, ADHD. Klasifikace poruch chování a jejich charakteristika. Péče o jedince s poruchami chování. Preventivně výchovná péče. • Poruchy autistického spektra: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika. Vzdělávání žáků s autismem – strukturované učení.
Literature
    recommended literature
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, cvičení
Assessment methods (in Czech)
zkouška-písemný test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2019, Winter 2021.

DVDZ203 Special Pedagogy

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Zuzana Pitnerová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:15–17:45 201
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
Syllabus (in Czech)
  • • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti integrace, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na ZŠ. • Přehled škol a školských zařízení pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Integrovaný pedagogicko-poradenský systém. • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením a zdravotním znevýhodněním. • Oftalmopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika zrakových vad. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením. • Logopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika narušené komunikační schopnosti. Vývoj řeči. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Možnosti užití alternativní a augmentativní komunikace. • Specifické poruchy učení: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Reedukace SPU, systém péče o žáky s SPU. • Etopedie: pojetí, vymezení základních pojmů. Poruchy pozornosti, ADD, ADHD. Klasifikace poruch chování a jejich charakteristika. Péče o jedince s poruchami chování. Preventivně výchovná péče. • Poruchy autistického spektra: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika. Vzdělávání žáků s autismem – strukturované učení.
Literature
    recommended literature
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, cvičení
Assessment methods (in Czech)
zkouška-písemný test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2019, Winter 2021.

DVDZ203 Special Pedagogy

Theatre Faculty
Winter 2023

The course is not taught in Winter 2023

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy; - navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce; - bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR.
Syllabus (in Czech)
  • • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti vzdělávání, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Obecné podmínky pro výchovu a vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR. Zákony, vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy. • Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR: Školní poradenská pracoviště, Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP). • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením.
Literature
    recommended literature
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
    not specified
  • Michalík, J. a Baslerová P. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • Bartoňová, M., P. Pitnerová, M. Vítková. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, cvičení
Assessment methods (in Czech)
zkouška-písemný test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2021.

DVDZ203 Special Pedagogy

Theatre Faculty
Winter 2022

The course is not taught in Winter 2022

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních období historie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - určit a popsat současné domácí a zahraniční vzdělávací trendy; - navrhnout konkrétní možnosti podpory žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce; - bude mít přehled o školách a školských zařízeních pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; - bude znát základní legislativu, která určuje vzdělávání v ČR.
Syllabus (in Czech)
  • • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti vzdělávání, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Obecné podmínky pro výchovu a vzdělání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami včetně legislativního rámce v ČR. Zákony, vyhlášky, Rámcové vzdělávací programy. • Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR: Školní poradenská pracoviště, Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP). • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením.
Literature
    recommended literature
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
    not specified
  • Michalík, J. a Baslerová P. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • Bartoňová, M., P. Pitnerová, M. Vítková. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, cvičení
Assessment methods (in Czech)
zkouška-písemný test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2021.

DVDZ203 Special Pedagogy

Theatre Faculty
Winter 2018

The course is not taught in Winter 2018

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Zuzana Pitnerová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
Syllabus (in Czech)
  • • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti integrace, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na ZŠ. • Přehled škol a školských zařízení pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Integrovaný pedagogicko-poradenský systém. • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením a zdravotním znevýhodněním. • Oftalmopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika zrakových vad. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením. • Logopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika narušené komunikační schopnosti. Vývoj řeči. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Možnosti užití alternativní a augmentativní komunikace. • Specifické poruchy učení: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Reedukace SPU, systém péče o žáky s SPU. • Etopedie: pojetí, vymezení základních pojmů. Poruchy pozornosti, ADD, ADHD. Klasifikace poruch chování a jejich charakteristika. Péče o jedince s poruchami chování. Preventivně výchovná péče. • Poruchy autistického spektra: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika. Vzdělávání žáků s autismem – strukturované učení.
Literature
    recommended literature
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, cvičení
Assessment methods (in Czech)
zkouška-písemný test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2021.

DVDZ203 Special Pedagogy

Theatre Faculty
Winter 2016

The course is not taught in Winter 2016

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Zuzana Pitnerová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDL203 Special Pedagogy )
Studenti navazují na znalosti z oboru biologie člověka, propojují vědomosti z oboru psychologie
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se zdravotním postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu jejich postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení apod.).
Syllabus (in Czech)
  • • Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o osoby s postižením, možnosti integrace, legislativa. • Základní terminologie ve speciální pedagogice. • Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na ZŠ. • Přehled škol a školských zařízení pro edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Integrovaný pedagogicko-poradenský systém. • Somatopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika pohybových vad. Mozková obrna - formy, kombinované postižení. Chronická onemocnění: epilepsie, alergická a astmatická onemocnění. Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. • Psychopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. Downův syndrom. Vzdělávání žáků s mentálním postižením a zdravotním znevýhodněním. • Oftalmopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika zrakových vad. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením. • Logopedie: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika narušené komunikační schopnosti. Vývoj řeči. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Možnosti užití alternativní a augmentativní komunikace. • Specifické poruchy učení: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Reedukace SPU, systém péče o žáky s SPU. • Etopedie: pojetí, vymezení základních pojmů. Poruchy pozornosti, ADD, ADHD. Klasifikace poruch chování a jejich charakteristika. Péče o jedince s poruchami chování. Preventivně výchovná péče. • Poruchy autistického spektra: definice, etiologie, klasifikace, diagnostika a charakteristika. Vzdělávání žáků s autismem – strukturované učení.
Literature
    recommended literature
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál 2004. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, cvičení
Assessment methods (in Czech)
zkouška-písemný test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)