DVDL403 Surdopedia

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:30–16:00 201
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDZ403 Surdopedia )
Předmět navazuje na znalosti získané v rámci bakalářského studia a v předmětu Surdopedie I v zimním semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oblasti komunikace osob s postižením sluchu bude umět vyjmenovat a popsat jednotlivé komunikační systémy, stejně tak bude schopen definovat jednotlivé legislativní předpisy deklarující možnost užívat vybrané komunikační systémy osobami s postižením sluchu. Student si prohloubí si znalosti v oblasti zajištění komplexní péče o osoby s postižením sluchu, bude se orientovat v systému péče o děti, žáky a studenty se sluchovou vadou. Současně studenti po absolvování předmětu budou znát odchylky v ontogenetickém vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením, osvojí si základní charakteristiku narušení jednotlivých jazykových rovin a budou schopni popsat rozdíly mezi orálními a vizuálně motorickými systémy komunikace.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student schopen: charakterizovat jednotlivé komunikační systémy neslyšících a nedoslýchavých osob, popsat základní charakteristické vlastnosti českého znakového jazyka neslyšících včetně jeho gramatické struktury a odchylek od jazyků mluvených, definovat systém péče o děti, žáky a studenty s postižením sluchu popsat specifika, která je nutné zohledňovat při vzdělávacím procesu jedinců se sluchovým postižením orientovat se v oblasti ontogenetického vývoje řeči a popsat úroveň řeči ve všech jazykových rovinách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Komunikace. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština. 2. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením. Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, vzdělávání v inkluzivním prostředí. 3. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické.
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. 159 pp. 2012. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
Assessment methods (in Czech)
Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2022.

DVDL403 Surdopedia

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:30–16:00 201
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDZ403 Surdopedia )
Předmět navazuje na znalosti získané v rámci bakalářského studia a v předmětu Surdopedie I v zimním semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oblasti komunikace osob s postižením sluchu bude umět vyjmenovat a popsat jednotlivé komunikační systémy, stejně tak bude schopen definovat jednotlivé legislativní předpisy deklarující možnost užívat vybrané komunikační systémy osobami s postižením sluchu. Student si prohloubí si znalosti v oblasti zajištění komplexní péče o osoby s postižením sluchu, bude se orientovat v systému péče o děti, žáky a studenty se sluchovou vadou. Současně studenti po absolvování předmětu budou znát odchylky v ontogenetickém vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením, osvojí si základní charakteristiku narušení jednotlivých jazykových rovin a budou schopni popsat rozdíly mezi orálními a vizuálně motorickými systémy komunikace.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student schopen: charakterizovat jednotlivé komunikační systémy neslyšících a nedoslýchavých osob, popsat základní charakteristické vlastnosti českého znakového jazyka neslyšících včetně jeho gramatické struktury a odchylek od jazyků mluvených, definovat systém péče o děti, žáky a studenty s postižením sluchu popsat specifika, která je nutné zohledňovat při vzdělávacím procesu jedinců se sluchovým postižením orientovat se v oblasti ontogenetického vývoje řeči a popsat úroveň řeči ve všech jazykových rovinách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Komunikace. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština. 2. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením. Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, vzdělávání v inkluzivním prostředí. 3. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické.
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. 159 pp. 2012. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
Assessment methods (in Czech)
Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2024.

DVDL403 Surdopedia

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Fri 8:30–10:00 201
Prerequisites (in Czech)
Předmět navazuje na znalosti získané v rámci bakalářského studia a v předmětu Surdopedie I v zimním semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oblasti komunikace osob s postižením sluchu bude umět vyjmenovat a popsat jednotlivé komunikační systémy, stejně tak bude schopen definovat jednotlivé legislativní předpisy deklarující možnost užívat vybrané komunikační systémy osobami s postižením sluchu. Student si prohloubí si znalosti v oblasti zajištění komplexní péče o osoby s postižením sluchu, bude se orientovat v systému péče o děti, žáky a studenty se sluchovou vadou. Současně studenti po absolvování předmětu budou znát odchylky v ontogenetickém vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením, osvojí si základní charakteristiku narušení jednotlivých jazykových rovin a budou schopni popsat rozdíly mezi orálními a vizuálně motorickými systémy komunikace.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student schopen: charakterizovat jednotlivé komunikační systémy neslyšících a nedoslýchavých osob, popsat základní charakteristické vlastnosti českého znakového jazyka neslyšících včetně jeho gramatické struktury a odchylek od jazyků mluvených, definovat systém péče o děti, žáky a studenty s postižením sluchu popsat specifika, která je nutné zohledňovat při vzdělávacím procesu jedinců se sluchovým postižením orientovat se v oblasti ontogenetického vývoje řeči a popsat úroveň řeči ve všech jazykových rovinách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Komunikace. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština. 2. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením. Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, vzdělávání v inkluzivním prostředí. 3. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické.
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. 159 pp. 2012. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
Assessment methods (in Czech)
Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2018, Summer 2022, Summer 2024.

DVDL403 Surdopedia

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Františka Horáková (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 18:00–19:30 201
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDZ403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. 159 pp. 2012. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DVDL403 Surdopedia

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Františka Horáková (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDZ403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. 159 pp. 2012. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2018, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DVDL403 Surdopedia

Theatre Faculty
Summer 2023

The course is not taught in Summer 2023

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDZ403 Surdopedia )
Předmět navazuje na znalosti získané v rámci bakalářského studia a v předmětu Surdopedie I v zimním semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oblasti komunikace osob s postižením sluchu bude umět vyjmenovat a popsat jednotlivé komunikační systémy, stejně tak bude schopen definovat jednotlivé legislativní předpisy deklarující možnost užívat vybrané komunikační systémy osobami s postižením sluchu. Student si prohloubí si znalosti v oblasti zajištění komplexní péče o osoby s postižením sluchu, bude se orientovat v systému péče o děti, žáky a studenty se sluchovou vadou. Současně studenti po absolvování předmětu budou znát odchylky v ontogenetickém vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením, osvojí si základní charakteristiku narušení jednotlivých jazykových rovin a budou schopni popsat rozdíly mezi orálními a vizuálně motorickými systémy komunikace.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu bude student schopen: charakterizovat jednotlivé komunikační systémy neslyšících a nedoslýchavých osob, popsat základní charakteristické vlastnosti českého znakového jazyka neslyšících včetně jeho gramatické struktury a odchylek od jazyků mluvených, definovat systém péče o děti, žáky a studenty s postižením sluchu popsat specifika, která je nutné zohledňovat při vzdělávacím procesu jedinců se sluchovým postižením orientovat se v oblasti ontogenetického vývoje řeči a popsat úroveň řeči ve všech jazykových rovinách.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Komunikace. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština. 2. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením. Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, vzdělávání v inkluzivním prostředí. 3. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické.
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. 159 pp. 2012. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
Assessment methods (in Czech)
Písemný test a ústní zkouška (v českém znakovém jazyce). Další metody hodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou(40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DVDL403 Surdopedia

Theatre Faculty
Summer 2019

The course is not taught in Summer 2019

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDZ403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. 159 pp. 2012. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DVDL403 Surdopedia

Theatre Faculty
Summer 2017

The course is not taught in Summer 2017

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Františka Horáková (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama Education for the Deaf Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DVDZ403 Surdopedia )
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Po absolvování tohoto předmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem na různé typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti komunikačních forem osob se sluchovým postižením; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování, bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. Studenti si zároveň doplní informace týkající se problematiky komunity Neslyšících, CODA jedinců - slyšících dětí neslyšících rodičů, či péče o osoby s postižením sluchu a přidruženými vadami.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením 2. Sluch Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky 3. Sluchová protetika Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI 4. Raná péče – zajištění včasné intervence SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova 5. Řeč, hlas, artikulace u osob se sluchovým postižením Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u osob se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické 6. Komunikace Charakteristika a význam mezilidské komunikace, charakteristika komunikačních forem osob se sluchovým postižením, vizuálně motorické komunikační systémy - znakový jazyk, znakovaná čeština 7. Možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením Orální metoda, totální komunikace, bilingvální přístup, využití znakového jazyka - neslyšící pedagog v týmu, možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se SP – vzdělávací systém, možnosti integrovaného vzdělávání 8. Komunita Neslyšících Kulturní definice hluchoty – „Neslyšící“, organizace osob se sluchovým postižením, volnočasové aktivity, socializace a možnosti profesionální orientace osob se SP, tlumočnické služby 9. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů - budování funkční komunikace v rodině,
Literature
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. 159 pp. 2012. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. 2002. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška
Assessment methods (in Czech)
písemný test,ústní zkouška(v českém znakovém jazyce)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)