DSDZY03 Reflection of contemporary scenography

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Mgr. Matěj Nytra (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
each odd Wednesday 14:00–17:00 uc_C
Prerequisites
Not defined.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly světového i českého divadla i performance art (a to v co nejširším možném rozmezí žánrů a typů divadelních i paradivadelních produkcí), a formou diskuzí i psaných textů rozvíjet schopnosti studentů kriticky reflektovat analyzovaná díla. V kontextu celku si všímat jednotivých složek s prioritním důrazem na vizuální rovinu reflektovaných děl (scéna, kostým, light design). Cílem je poskytnout studentům nástroje ke kritickému posouzení uměleckých děl, seznámení se se současnou tvorbou u nás i s recentními díly zahraničních produkcí (s přesahy k širšímu kontextu tvorby v rámci kurzu představených scénografů, kostýmních výtvarníků, režisérů i se stručnými přesahy k umělecko-historickému kontextu 20. stol.). Nedílnou součástí kurzu jsou diskuze s přizvanými tvůrci z různých oblastí umělecké tvorby, jejichž přítomnost pomáhá studentům porozumět tvůrčímu procesu i interpretovat výsledné dílo.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti divadelní kritiky, filozofického a kritického myšlení o divadle;
- schopen formulovat vlastní názor na shlédnuté dílo v diskuzích s kolegy i tvůrci;
- obeznámen s formálními i obsahovými specifiky písemné reflexe zadaného díla;
- schopen písemně formulovat názor na shlédnuté dílo;
- schopen se aktivně účastnit diskuzí a rozprav nad uměleckými díly;
- schopen orientovat se v současných trendech divadla i alternativních produkcí a autorských projektů a to v širším kontextu divadelním, uměleckém i obecně historickém
Syllabus (in Czech)
  • 1. teorie umělecké kritiky - filozofické a teoretické otázky kritického myšlení
  • 2. jak myslet a psát o současném divadle
  • 3. - 4. Základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč, proměna významu estetických kategorií v historii a dnes
  • 5. - 6. divadlo a performance art - estetika ošklivosti na jevišti (nahota, tělesnost, násilí) počátky a přehled, voyerismus a divadlo
  • 7. divadlo a feminismus, divadlo a kýč
  • 8. - 9. opera, režisérská interpretace opery: originální režijně-dramaturgická koncepce, komerční tah či provokace?, diskuze s přizvaným hostem
  • 10. - 11. činohra - tradiční činohra x činohra v době postdramatického divadla, tvůrčí koncepty scénografů, diskuze s přizvaným hostem
  • 12. - 13. klasický balet dnes - choreografové, specifika výtvarné složky, tradiční kostým a současné trendy, diskuze s přizvaným hostem
  • 14. závěrečné semestrální shrnutí
Literature
  • Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003. ISBN 8072940783.
  • FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
  • RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
  • NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6.
Teaching methods (in Czech)
přednáška kombinovaná s diskuzním seminářem
Assessment methods (in Czech)
Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.

DSDZY03 Reflection of contemporary scenography

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Mgr. Matěj Nytra (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
each odd Wednesday 14:00–17:00 uc_C
Prerequisites
Not defined.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly světového i českého divadla i performance art (a to v co nejširším možném rozmezí žánrů a typů divadelních i paradivadelních produkcí), a formou diskuzí i psaných textů rozvíjet schopnosti studentů kriticky reflektovat analyzovaná díla. V kontextu celku si všímat jednotivých složek s prioritním důrazem na vizuální rovinu reflektovaných děl (scéna, kostým, light design). Cílem je poskytnout studentům nástroje ke kritickému posouzení uměleckých děl, seznámení se se současnou tvorbou u nás i s recentními díly zahraničních produkcí (s přesahy k širšímu kontextu tvorby v rámci kurzu představených scénografů, kostýmních výtvarníků, režisérů i se stručnými přesahy k umělecko-historickému kontextu 20. stol.). Nedílnou součástí kurzu jsou diskuze s přizvanými tvůrci z různých oblastí umělecké tvorby, jejichž přítomnost pomáhá studentům porozumět tvůrčímu procesu i interpretovat výsledné dílo.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti divadelní kritiky, filozofického a kritického myšlení o divadle;
- schopen formulovat vlastní názor na shlédnuté dílo v diskuzích s kolegy i tvůrci;
- obeznámen s formálními i obsahovými specifiky písemné reflexe zadaného díla;
- schopen písemně formulovat názor na shlédnuté dílo;
- schopen se aktivně účastnit diskuzí a rozprav nad uměleckými díly;
- schopen orientovat se v současných trendech divadla i alternativních produkcí a autorských projektů a to v širším kontextu divadelním, uměleckém i obecně historickém
Syllabus (in Czech)
  • 1. teorie umělecké kritiky - filozofické a teoretické otázky kritického myšlení
  • 2. jak myslet a psát o současném divadle
  • 3. - 4. Základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč, proměna významu estetických kategorií v historii a dnes
  • 5. - 6. divadlo a performance art - estetika ošklivosti na jevišti (nahota, tělesnost, násilí) počátky a přehled, voyerismus a divadlo
  • 7. divadlo a feminismus, divadlo a kýč
  • 8. - 9. opera, režisérská interpretace opery: originální režijně-dramaturgická koncepce, komerční tah či provokace?, diskuze s přizvaným hostem
  • 10. - 11. činohra - tradiční činohra x činohra v době postdramatického divadla, tvůrčí koncepty scénografů, diskuze s přizvaným hostem
  • 12. - 13. klasický balet dnes - choreografové, specifika výtvarné složky, tradiční kostým a současné trendy, diskuze s přizvaným hostem
  • 14. závěrečné semestrální shrnutí
Literature
  • Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003. ISBN 8072940783.
  • FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
  • RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
  • NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6.
Teaching methods (in Czech)
přednáška kombinovaná s diskuzním seminářem
Assessment methods (in Czech)
Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.

DSDZY03 Reflection of contemporary scenography

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Mgr. Matěj Nytra (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
Wed 6. 10. 14:00–17:00 ucebna_A, Wed 20. 10. 14:00–17:00 ucebna_A, Wed 3. 11. 14:00–17:00 ucebna_A, Wed 10. 11. 16:30–18:00 ucebna_A, Wed 1. 12. 14:00–17:00 ucebna_A, Wed 15. 12. 14:00–17:00 ucebna_A
Prerequisites
Not defined.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly světového i českého divadla i performance art (a to v co nejširším možném rozmezí žánrů a typů divadelních i paradivadelních produkcí), a formou diskuzí i psaných textů rozvíjet schopnosti studentů kriticky reflektovat analyzovaná díla. V kontextu celku si všímat jednotivých složek s prioritním důrazem na vizuální rovinu reflektovaných děl (scéna, kostým, light design). Cílem je poskytnout studentům nástroje ke kritickému posouzení uměleckých děl, seznámení se se současnou tvorbou u nás i s recentními díly zahraničních produkcí (s přesahy k širšímu kontextu tvorby v rámci kurzu představených scénografů, kostýmních výtvarníků, režisérů i se stručnými přesahy k umělecko-historickému kontextu 20. stol.). Nedílnou součástí kurzu jsou diskuze s přizvanými tvůrci z různých oblastí umělecké tvorby, jejichž přítomnost pomáhá studentům porozumět tvůrčímu procesu i interpretovat výsledné dílo.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti divadelní kritiky, filozofického a kritického myšlení o divadle;
- schopen formulovat vlastní názor na shlédnuté dílo v diskuzích s kolegy i tvůrci;
- obeznámen s formálními i obsahovými specifiky písemné reflexe zadaného díla;
- schopen písemně formulovat názor na shlédnuté dílo;
- schopen se aktivně účastnit diskuzí a rozprav nad uměleckými díly;
- schopen orientovat se v současných trendech divadla i alternativních produkcí a autorských projektů a to v širším kontextu divadelním, uměleckém i obecně historickém
Syllabus (in Czech)
  • 1. teorie umělecké kritiky - filozofické a teoretické otázky kritického myšlení
  • 2. jak myslet a psát o současném divadle
  • 3. - 4. Základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč, proměna významu estetických kategorií v historii a dnes
  • 5. - 6. divadlo a performance art - estetika ošklivosti na jevišti (nahota, tělesnost, násilí) počátky a přehled, voyerismus a divadlo
  • 7. divadlo a feminismus, divadlo a kýč
  • 8. - 9. opera, režisérská interpretace opery: originální režijně-dramaturgická koncepce, komerční tah či provokace?, diskuze s přizvaným hostem
  • 10. - 11. činohra - tradiční činohra x činohra v době postdramatického divadla, tvůrčí koncepty scénografů, diskuze s přizvaným hostem
  • 12. - 13. klasický balet dnes - choreografové, specifika výtvarné složky, tradiční kostým a současné trendy, diskuze s přizvaným hostem
  • 14. závěrečné semestrální shrnutí
Literature
  • Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003. ISBN 8072940783.
  • FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
  • RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
  • NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6.
Teaching methods (in Czech)
přednáška kombinovaná s diskuzním seminářem
Assessment methods (in Czech)
Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.

DSDZY03 Reflection of contemporary scenography

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Mgr. Matěj Nytra (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 14:30–15:15 ucebna_A, Wed 15:15–16:00 ucebna_A, Wed 16:15–17:00 ucebna_A, Wed 17:00–17:45 ucebna_A
Prerequisites
Not defined.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly světového i českého divadla i performance art (a to v co nejširším možném rozmezí žánrů a typů divadelních i paradivadelních produkcí), a formou diskuzí i psaných textů rozvíjet schopnosti studentů kriticky reflektovat analyzovaná díla. V kontextu celku si všímat jednotivých složek s prioritním důrazem na vizuální rovinu reflektovaných děl (scéna, kostým, light design). Cílem je poskytnout studentům nástroje ke kritickému posouzení uměleckých děl, seznámení se se současnou tvorbou u nás i s recentními díly zahraničních produkcí (s přesahy k širšímu kontextu tvorby v rámci kurzu představených scénografů, kostýmních výtvarníků, režisérů i se stručnými přesahy k umělecko-historickému kontextu 20. stol.). Nedílnou součástí kurzu jsou diskuze s přizvanými tvůrci z různých oblastí umělecké tvorby, jejichž přítomnost pomáhá studentům porozumět tvůrčímu procesu i interpretovat výsledné dílo.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti divadelní kritiky, filozofického a kritického myšlení o divadle;
- schopen formulovat vlastní názor na shlédnuté dílo v diskuzích s kolegy i tvůrci;
- obeznámen s formálními i obsahovými specifiky písemné reflexe zadaného díla;
- schopen písemně formulovat názor na shlédnuté dílo;
- schopen se aktivně účastnit diskuzí a rozprav nad uměleckými díly;
- schopen orientovat se v současných trendech divadla i alternativních produkcí a autorských projektů a to v širším kontextu divadelním, uměleckém i obecně historickém
Syllabus (in Czech)
  • 1. teorie umělecké kritiky - filozofické a teoretické otázky kritického myšlení
  • 2. jak myslet a psát o současném divadle
  • 3. - 4. Základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč, proměna významu estetických kategorií v historii a dnes
  • 5. - 6. divadlo a performance art - estetika ošklivosti na jevišti (nahota, tělesnost, násilí) počátky a přehled, voyerismus a divadlo
  • 7. divadlo a feminismus, divadlo a kýč
  • 8. - 9. opera, režisérská interpretace opery: originální režijně-dramaturgická koncepce, komerční tah či provokace?, diskuze s přizvaným hostem
  • 10. - 11. činohra - tradiční činohra x činohra v době postdramatického divadla, tvůrčí koncepty scénografů, diskuze s přizvaným hostem
  • 12. - 13. klasický balet dnes - choreografové, specifika výtvarné složky, tradiční kostým a současné trendy, diskuze s přizvaným hostem
  • 14. závěrečné semestrální shrnutí
Literature
  • Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003. ISBN 8072940783.
  • FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
  • RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
  • NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6.
Teaching methods (in Czech)
přednáška kombinovaná s diskuzním seminářem
Assessment methods (in Czech)
Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSDZY03 Reflection of contemporary scenography

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Mgr. Matěj Nytra (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 16:15–17:45 0.01
Prerequisites
Not defined.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly světového i českého divadla i performance art (a to v co nejširším možném rozmezí žánrů a typů divadelních i paradivadelních produkcí), a formou diskuzí i psaných textů rozvíjet schopnosti studentů kriticky reflektovat analyzovaná díla. V kontextu celku si všímat jednotivých složek s prioritním důrazem na vizuální rovinu reflektovaných děl (scéna, kostým, light design). Cílem je poskytnout studentům nástroje ke kritickému posouzení uměleckých děl, seznámení se se současnou tvorbou u nás i s recentními díly zahraničních produkcí (s přesahy k širšímu kontextu tvorby v rámci kurzu představených scénografů, kostýmních výtvarníků, režisérů i se stručnými přesahy k umělecko-historickému kontextu 20. stol.). Nedílnou součástí kurzu jsou diskuze s přizvanými tvůrci z různých oblastí umělecké tvorby, jejichž přítomnost pomáhá studentům porozumět tvůrčímu procesu i interpretovat výsledné dílo.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti divadelní kritiky, filozofického a kritického myšlení o divadle;
- schopen formulovat vlastní názor na shlédnuté dílo v diskuzích s kolegy i tvůrci;
- obeznámen s formálními i obsahovými specifiky písemné reflexe zadaného díla;
- schopen písemně formulovat názor na shlédnuté dílo;
- schopen se aktivně účastnit diskuzí a rozprav nad uměleckými díly;
- schopen orientovat se v současných trendech divadla i alternativních produkcí a autorských projektů a to v širším kontextu divadelním, uměleckém i obecně historickém
Syllabus (in Czech)
  • 1. teorie umělecké kritiky - filozofické a teoretické otázky kritického myšlení
  • 2. jak myslet a psát o současném divadle
  • 3. - 4. Základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč, proměna významu estetických kategorií v historii a dnes
  • 5. - 6. divadlo a performance art - estetika ošklivosti na jevišti (nahota, tělesnost, násilí) počátky a přehled, voyerismus a divadlo
  • 7. divadlo a feminismus, divadlo a kýč
  • 8. - 9. opera, režisérská interpretace opery: originální režijně-dramaturgická koncepce, komerční tah či provokace?, diskuze s přizvaným hostem
  • 10. - 11. činohra - tradiční činohra x činohra v době postdramatického divadla, tvůrčí koncepty scénografů, diskuze s přizvaným hostem
  • 12. - 13. klasický balet dnes - choreografové, specifika výtvarné složky, tradiční kostým a současné trendy, diskuze s přizvaným hostem
  • 14. závěrečné semestrální shrnutí
Literature
  • Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003. ISBN 8072940783.
  • FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
  • RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
  • NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6.
Teaching methods (in Czech)
přednáška kombinovaná s diskuzním seminářem
Assessment methods (in Czech)
Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSDZY03 Reflection of contemporary scenography

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jitka Ciampi Matulová (lecturer)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
MgA. Mgr. Matěj Nytra (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 12:00–15:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites
Not defined.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly světového i českého divadla i performance art (a to v co nejširším možném rozmezí žánrů a typů divadelních i paradivadelních produkcí), a formou diskuzí i psaných textů rozvíjet schopnosti studentů kriticky reflektovat analyzovaná díla. V kontextu celku si všímat jednotivých složek s prioritním důrazem na vizuální rovinu reflektovaných děl (scéna, kostým, light design). Cílem je poskytnout studentům nástroje ke kritickému posouzení uměleckých děl, seznámení se se současnou tvorbou u nás i s recentními díly zahraničních produkcí (s přesahy k širšímu kontextu tvorby v rámci kurzu představených scénografů, kostýmních výtvarníků, režisérů i se stručnými přesahy k umělecko-historickému kontextu 20. stol.). Nedílnou součástí kurzu jsou diskuze s přizvanými tvůrci z různých oblastí umělecké tvorby, jejichž přítomnost pomáhá studentům porozumět tvůrčímu procesu i interpretovat výsledné dílo.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu:
- mít znalosti z oblasti divadelní kritiky, filozofického a kritického myšlení o divadle;
- schopen formulovat vlastní názor na shlédnuté dílo v diskuzích s kolegy i tvůrci;
- obeznámen s formálními i obsahovými specifiky písemné reflexe zadaného díla;
- schopen písemně formulovat názor na shlédnuté dílo;
- schopen se aktivně účastnit diskuzí a rozprav nad uměleckými díly;
- schopen orientovat se v současných trendech divadla i alternativních produkcí a autorských projektů a to v širším kontextu divadelním, uměleckém i obecně historickém
Syllabus (in Czech)
  • 1. teorie umělecké kritiky - filozofické a teoretické otázky kritického myšlení
  • 2. jak myslet a psát o současném divadle
  • 3. - 4. Základní estetické kategorie - estetika ošklivosti a krásna, kýč, proměna významu estetických kategorií v historii a dnes
  • 5. - 6. divadlo a performance art - estetika ošklivosti na jevišti (nahota, tělesnost, násilí) počátky a přehled, voyerismus a divadlo
  • 7. divadlo a feminismus, divadlo a kýč
  • 8. - 9. opera, režisérská interpretace opery: originální režijně-dramaturgická koncepce, komerční tah či provokace?, diskuze s přizvaným hostem
  • 10. - 11. činohra - tradiční činohra x činohra v době postdramatického divadla, tvůrčí koncepty scénografů, diskuze s přizvaným hostem
  • 12. - 13. klasický balet dnes - choreografové, specifika výtvarné složky, tradiční kostým a současné trendy, diskuze s přizvaným hostem
  • 14. závěrečné semestrální shrnutí
Literature
  • Barthes, Roland: Kritika a pravda. Přel. J. Čermák, J. Dubský, J. Štěpánková. Praha - Liberec 1997. info
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • FRYE, Northrop. Anatomie kritiky: čtyři eseje. Brno: Host, 2003. ISBN 8072940783.
  • FISHER, Mark. How to write about theatre. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2015. ISBN 978-1-4725-2054-8.
  • RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
  • NIEDERLE, Rostislav. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2010. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, FF, sv. č. 393. ISBN 978-80-210-5307-6.
Teaching methods (in Czech)
přednáška kombinovaná s diskuzním seminářem
Assessment methods (in Czech)
Kurz je ukončen zápočtem, podmínkou je minimálně 80% docházky, aktivní účast v diskuzích a písemné vypracování zadaných úkolů včetně závěrečné písemné práce na zadané téma.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)