DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I
Theatre FacultyWinter 2023
- Extent and Intensity
- 2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %) - Timetable
- Mon 10:15–11:45 17
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Lighting Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění.
Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Learning outcomes (in Czech)
- Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
- Syllabus (in Czech)
- 1) Světlo v kultuře a umění starověku
- 2) Platón
- 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
- 4) Světlo v kultuře a umění středověku
- 5) Středověká mystika, kláštery
- 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
- 7) Světlo v kultuře a umění renesance
- 8) Reformace (Luther)
- 9) Světlo v kultuře a umění baroka
- 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
- 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
- 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
- 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
- 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
- Literature
- Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
- Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
- Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
- SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
- U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
- ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
- LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
- ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
- ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
- SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
- FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
- FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
- NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
- BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
- FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
- FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
- HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
- ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
- Teaching methods (in Czech)
- seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
- Assessment methods (in Czech)
- Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích. - Language of instruction
- Czech
DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I
Theatre FacultyWinter 2022
- Extent and Intensity
- 2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %) - Timetable
- Mon 10:15–11:45 17, Mon 12:00–13:30 17
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Lighting Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění.
Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Learning outcomes (in Czech)
- Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
- Syllabus (in Czech)
- 1) Světlo v kultuře a umění starověku
- 2) Platón
- 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
- 4) Světlo v kultuře a umění středověku
- 5) Středověká mystika, kláštery
- 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
- 7) Světlo v kultuře a umění renesance
- 8) Reformace (Luther)
- 9) Světlo v kultuře a umění baroka
- 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
- 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
- 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
- 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
- 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
- Literature
- Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
- Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
- Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
- SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
- U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
- ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
- LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
- ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
- ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
- SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
- FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
- FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
- NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
- BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
- FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
- FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
- HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
- ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
- Teaching methods (in Czech)
- seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
- Assessment methods (in Czech)
- Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích. - Language of instruction
- Czech
DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I
Theatre FacultyWinter 2021
- Extent and Intensity
- 2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %) - Timetable
- Mon 10:15–11:45 17
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Lighting Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění.
Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Learning outcomes (in Czech)
- Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
- Syllabus (in Czech)
- 1) Světlo v kultuře a umění starověku
- 2) Platón
- 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
- 4) Světlo v kultuře a umění středověku
- 5) Středověká mystika, kláštery
- 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
- 7) Světlo v kultuře a umění renesance
- 8) Reformace (Luther)
- 9) Světlo v kultuře a umění baroka
- 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
- 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
- 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
- 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
- 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
- Literature
- Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
- Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
- Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
- SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
- U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
- ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
- LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
- ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
- ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
- SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
- FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
- FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
- NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
- BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
- FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
- FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
- HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
- ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
- Teaching methods (in Czech)
- seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
- Assessment methods (in Czech)
- Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích. - Language of instruction
- Czech
DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I
Theatre FacultyWinter 2020
- Extent and Intensity
- 2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Lighting Design (programme DIFA, Sce_Sd:N)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění.
Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Learning outcomes (in Czech)
- Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
- Syllabus (in Czech)
- 1) Světlo v kultuře a umění starověku
- 2) Platón
- 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
- 4) Světlo v kultuře a umění středověku
- 5) Středověká mystika, kláštery
- 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
- 7) Světlo v kultuře a umění renesance
- 8) Reformace (Luther)
- 9) Světlo v kultuře a umění baroka
- 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
- 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
- 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
- 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
- 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
- Literature
- Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
- Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
- Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
- SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
- U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
- ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
- LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
- ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
- ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
- SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
- FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
- FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
- NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
- BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
- FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
- FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
- HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
- ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
- Teaching methods (in Czech)
- seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
- Assessment methods (in Czech)
- Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích. - Language of instruction
- Czech
DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I
Theatre FacultyWinter 2019
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- each even Wednesday 8:30–10:00 0.01
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění.
Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Learning outcomes (in Czech)
- Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
- Syllabus (in Czech)
- 1) Světlo v kultuře a umění starověku
- 2) Platón
- 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
- 4) Světlo v kultuře a umění středověku
- 5) Středověká mystika, kláštery
- 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
- 7) Světlo v kultuře a umění renesance
- 8) Reformace (Luther)
- 9) Světlo v kultuře a umění baroka
- 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
- 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
- 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
- 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
- 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
- Literature
- Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
- Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
- Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
- SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
- U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
- ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
- LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
- ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
- ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
- SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
- FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
- FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
- NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
- BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
- TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
- FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
- FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
- HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
- ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
- Teaching methods (in Czech)
- seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
- Assessment methods (in Czech)
- Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích. - Language of instruction
- Czech
DSDZ401 Esthetics and dramaturgy of light
Theatre FacultyWinter 2018
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- EVER ( DSDL401 Estetika a dramaturgie světla )
- - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Seznámení s obsahem, časovým plánem kurzu, charakteristika povinné a doporučené literatury a texty na semináře. 2. Definice metafyzického pojmu světlo, světlo jako estetický a filozofický systém. Zobrazení světla ve výtvarném umění. Literatura na seminář: Povinná: Pojem světlo. - Slovník filosofických pojmů současnosti, Akademia 2005. - Filosofický slovník, Olomouc 1995. - Filosofický slovník, Olomouc 2002. Doporučená: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. 3. Pojetí světla ve starověku a středověku. Starověk - díla Polykleita, Platóna - analogie v tendenci k idealizaci, výtvarné ukázky helénského období - ústup od idealizace k realističnosti. Středověk - světlo jako symbol v křesťanství (A. Augustin, T. Akvinský, Bonaventura), Iluminismus. Rozvoj optiky - zkoumání fyzikálního světla. Umění románské - krajní realismus, gotické - umírněný realismus, pozdně gotické - nominalismus. Malířství: symboly, vertikální kompozice obrazu, dvojrozměrnost obrazu. Literatura na seminář: Povinná: Aristoteles: Poetika, s. 7 - 29 Doporučená: Svoboda, K.: Vývoj antické estetiky, Praha Orbis, 1926 Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika), Bratislava Tatran, 1985 Eco Umberto: Umění a krása ve středověké estetice, ARGO 2007 přeložil Zdeněk Frýbort. Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. texty A. Augustina a T. Akvinského z knihy Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika), Bratislava Tatran, 1988. 4. Heliocentrismus (Koperník, Bruno). Umění jako nositel myšlenek spíše než filosofie. Světlo v renesančním umění (Leonardo da Vinci a jeho sfumato, Brunelleschi, malíři benátského Cinquecenta atd.) Světlo spolu s prostorem jako konstitutivní moment umění, perspektiva v umění. Benátská škola (malířství jako zrcadlo skutečnosti - mimesis) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica 37, 1989. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. Floss, Pavel: Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci, in: Studia Comeniana et historica 33, 1980. Floss, Pavel: K typologii renesančního myšlení, Studia, Comeniana et historica 37, 1987 5. Světlo v baroku - dialektika světla a stínu (J. A. Komenský, Caravaggio, Rubens, Rembrandt, Velasquéz, Vermeer van Delft) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Neokynismus v 16.,17. století, Studia Comeniana et historica 37, 1980. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 6. Novověké pojetí světla: filosofická reflexe umění (Descartes) , psychologická (Locke). Osvícenství, I. Kant – Was ist die Aufklärung? Literatura na seminář: Povinná: I. Kant: Kritika soudnosti, vybrané části Doporučená: I. Kant: Kritika soudnosti, Praha Odeon, 1975 - úvod 7. Revoluce ve zobrazování světla a barvy – impresionisté, Cézanne, Seuratův pointilismus, Van Gogh. Literatura na seminář: Povinná: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005 Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub.
- Teaching methods (in Czech)
- seminář, práce s textem, obrazem
- Assessment methods (in Czech)
- Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DSDZ401 Esthetics and dramaturgy of light
Theatre FacultyWinter 2016
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 10:15–11:45 17
- Prerequisites
- EVER ( DSDL401 Estetika a dramaturgie světla )
- - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Seznámení s obsahem, časovým plánem kurzu, charakteristika povinné a doporučené literatury a texty na semináře. 2. Definice metafyzického pojmu světlo, světlo jako estetický a filozofický systém. Zobrazení světla ve výtvarném umění. Literatura na seminář: Povinná: Pojem světlo. - Slovník filosofických pojmů současnosti, Akademia 2005. - Filosofický slovník, Olomouc 1995. - Filosofický slovník, Olomouc 2002. Doporučená: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. 3. Pojetí světla ve starověku a středověku. Starověk - díla Polykleita, Platóna - analogie v tendenci k idealizaci, výtvarné ukázky helénského období - ústup od idealizace k realističnosti. Středověk - světlo jako symbol v křesťanství (A. Augustin, T. Akvinský, Bonaventura), Iluminismus. Rozvoj optiky - zkoumání fyzikálního světla. Umění románské - krajní realismus, gotické - umírněný realismus, pozdně gotické - nominalismus. Malířství: symboly, vertikální kompozice obrazu, dvojrozměrnost obrazu. Literatura na seminář: Povinná: Aristoteles: Poetika, s. 7 - 29 Doporučená: Svoboda, K.: Vývoj antické estetiky, Praha Orbis, 1926 Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika), Bratislava Tatran, 1985 Eco Umberto: Umění a krása ve středověké estetice, ARGO 2007 přeložil Zdeněk Frýbort. Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. texty A. Augustina a T. Akvinského z knihy Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika), Bratislava Tatran, 1988. 4. Heliocentrismus (Koperník, Bruno). Umění jako nositel myšlenek spíše než filosofie. Světlo v renesančním umění (Leonardo da Vinci a jeho sfumato, Brunelleschi, malíři benátského Cinquecenta atd.) Světlo spolu s prostorem jako konstitutivní moment umění, perspektiva v umění. Benátská škola (malířství jako zrcadlo skutečnosti - mimesis) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica 37, 1989. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. Floss, Pavel: Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci, in: Studia Comeniana et historica 33, 1980. Floss, Pavel: K typologii renesančního myšlení, Studia, Comeniana et historica 37, 1987 5. Světlo v baroku - dialektika světla a stínu (J. A. Komenský, Caravaggio, Rubens, Rembrandt, Velasquéz, Vermeer van Delft) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Neokynismus v 16.,17. století, Studia Comeniana et historica 37, 1980. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 6. Novověké pojetí světla: filosofická reflexe umění (Descartes) , psychologická (Locke). Osvícenství, I. Kant – Was ist die Aufklärung? Literatura na seminář: Povinná: I. Kant: Kritika soudnosti, vybrané části Doporučená: I. Kant: Kritika soudnosti, Praha Odeon, 1975 - úvod 7. Revoluce ve zobrazování světla a barvy – impresionisté, Cézanne, Seuratův pointilismus, Van Gogh. Literatura na seminář: Povinná: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005 Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub.
- Teaching methods (in Czech)
- seminář, práce s textem, obrazem
- Assessment methods (in Czech)
- Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DSDZ401 Esthetics and dramaturgy of light
Theatre FacultyWinter 2017
The course is not taught in Winter 2017
- Extent and Intensity
- 2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- EVER ( DSDL401 Estetika a dramaturgie světla )
- - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lighting Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Seznámení s obsahem, časovým plánem kurzu, charakteristika povinné a doporučené literatury a texty na semináře. 2. Definice metafyzického pojmu světlo, světlo jako estetický a filozofický systém. Zobrazení světla ve výtvarném umění. Literatura na seminář: Povinná: Pojem světlo. - Slovník filosofických pojmů současnosti, Akademia 2005. - Filosofický slovník, Olomouc 1995. - Filosofický slovník, Olomouc 2002. Doporučená: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. 3. Pojetí světla ve starověku a středověku. Starověk - díla Polykleita, Platóna - analogie v tendenci k idealizaci, výtvarné ukázky helénského období - ústup od idealizace k realističnosti. Středověk - světlo jako symbol v křesťanství (A. Augustin, T. Akvinský, Bonaventura), Iluminismus. Rozvoj optiky - zkoumání fyzikálního světla. Umění románské - krajní realismus, gotické - umírněný realismus, pozdně gotické - nominalismus. Malířství: symboly, vertikální kompozice obrazu, dvojrozměrnost obrazu. Literatura na seminář: Povinná: Aristoteles: Poetika, s. 7 - 29 Doporučená: Svoboda, K.: Vývoj antické estetiky, Praha Orbis, 1926 Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika), Bratislava Tatran, 1985 Eco Umberto: Umění a krása ve středověké estetice, ARGO 2007 přeložil Zdeněk Frýbort. Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. texty A. Augustina a T. Akvinského z knihy Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika), Bratislava Tatran, 1988. 4. Heliocentrismus (Koperník, Bruno). Umění jako nositel myšlenek spíše než filosofie. Světlo v renesančním umění (Leonardo da Vinci a jeho sfumato, Brunelleschi, malíři benátského Cinquecenta atd.) Světlo spolu s prostorem jako konstitutivní moment umění, perspektiva v umění. Benátská škola (malířství jako zrcadlo skutečnosti - mimesis) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica 37, 1989. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. Floss, Pavel: Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci, in: Studia Comeniana et historica 33, 1980. Floss, Pavel: K typologii renesančního myšlení, Studia, Comeniana et historica 37, 1987 5. Světlo v baroku - dialektika světla a stínu (J. A. Komenský, Caravaggio, Rubens, Rembrandt, Velasquéz, Vermeer van Delft) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Neokynismus v 16.,17. století, Studia Comeniana et historica 37, 1980. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 6. Novověké pojetí světla: filosofická reflexe umění (Descartes) , psychologická (Locke). Osvícenství, I. Kant – Was ist die Aufklärung? Literatura na seminář: Povinná: I. Kant: Kritika soudnosti, vybrané části Doporučená: I. Kant: Kritika soudnosti, Praha Odeon, 1975 - úvod 7. Revoluce ve zobrazování světla a barvy – impresionisté, Cézanne, Seuratův pointilismus, Van Gogh. Literatura na seminář: Povinná: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005 Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub.
- Teaching methods (in Czech)
- seminář, práce s textem, obrazem
- Assessment methods (in Czech)
- Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)