DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
Mon 10:15–11:45 17
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění starověku
  • 2) Platón
  • 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
  • 4) Světlo v kultuře a umění středověku
  • 5) Středověká mystika, kláštery
  • 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
  • 7) Světlo v kultuře a umění renesance
  • 8) Reformace (Luther)
  • 9) Světlo v kultuře a umění baroka
  • 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
  • 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
  • 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
  • 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
  • U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
  • FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
  • FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
  • NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
  • FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
  • FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.

DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
Mon 10:15–11:45 17, Mon 12:00–13:30 17
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění starověku
  • 2) Platón
  • 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
  • 4) Světlo v kultuře a umění středověku
  • 5) Středověká mystika, kláštery
  • 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
  • 7) Světlo v kultuře a umění renesance
  • 8) Reformace (Luther)
  • 9) Světlo v kultuře a umění baroka
  • 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
  • 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
  • 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
  • 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
  • U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
  • FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
  • FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
  • NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
  • FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
  • FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.

DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
Mon 10:15–11:45 17
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění starověku
  • 2) Platón
  • 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
  • 4) Světlo v kultuře a umění středověku
  • 5) Středověká mystika, kláštery
  • 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
  • 7) Světlo v kultuře a umění renesance
  • 8) Reformace (Luther)
  • 9) Světlo v kultuře a umění baroka
  • 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
  • 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
  • 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
  • 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
  • U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
  • FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
  • FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
  • NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
  • FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
  • FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.

DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění starověku
  • 2) Platón
  • 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
  • 4) Světlo v kultuře a umění středověku
  • 5) Středověká mystika, kláštery
  • 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
  • 7) Světlo v kultuře a umění renesance
  • 8) Reformace (Luther)
  • 9) Světlo v kultuře a umění baroka
  • 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
  • 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
  • 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
  • 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
  • U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
  • FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
  • FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
  • NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
  • FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
  • FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSDZ401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each even Wednesday 8:30–10:00 0.01
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění starověku
  • 2) Platón
  • 3) Exkurze Světlo v krajině 1, podzim v Moravského krasu
  • 4) Světlo v kultuře a umění středověku
  • 5) Středověká mystika, kláštery
  • 6) Středověk - Metafyzika světla, symbolika barev (vitráže, oděvy, drahé kameny, proměny symboliky barev v průběhu středověku i v návaznosti na současné umění)
  • 7) Světlo v kultuře a umění renesance
  • 8) Reformace (Luther)
  • 9) Světlo v kultuře a umění baroka
  • 10) Baroko (Memento mori, Blaise Pascal)
  • 11) Exkurze Ruiny kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích, Kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
  • 12) Světlo v kultuře a umění novověku a osvícenství
  • 13) Kant (oddělení umění od každodenního života)
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • SVOBODA, Ludvík [et al.]. Encyklopedie antiky. Praha, 1973. info
  • U. Eco: Umění a krása ve středověké estetice. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • ECO, Umberto. Jméno růže. Praha: Argo, 2014 - doplněná verze.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SVOBODA, Karel. Vývoj antické estetiky. Praha: Orbis, 1926
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika). Bratislava: Tatran, 1988.
  • FLOSS, Pavel. K typologii renesančního myšlení. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1987.
  • FLOSS, Pavel. Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1989.
  • NOVÁK, Mirko. Vznik pojmu krásna v řecké filozofii. Praha: ČSAV, 1932
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • TATARKIEWICZ, Władysław. Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika). Bratislava: Tatran, 1985.
  • FLOSS, Pavel. Neokynismus v 16.,17. století. Studia, Comeniana et historica. č. 37, 1980.
  • FLOSS, Pavel. Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci. Studia, Comeniana et historica. č. 33, 1980.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem, exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti:
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace.
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSDZ401 Esthetics and dramaturgy of light

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
EVER ( DSDL401 Estetika a dramaturgie světla )
-
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Seznámení s obsahem, časovým plánem kurzu, charakteristika povinné a doporučené literatury a texty na semináře. 2. Definice metafyzického pojmu světlo, světlo jako estetický a filozofický systém. Zobrazení světla ve výtvarném umění. Literatura na seminář: Povinná: Pojem světlo. - Slovník filosofických pojmů současnosti, Akademia 2005. - Filosofický slovník, Olomouc 1995. - Filosofický slovník, Olomouc 2002. Doporučená: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. 3. Pojetí světla ve starověku a středověku. Starověk - díla Polykleita, Platóna - analogie v tendenci k idealizaci, výtvarné ukázky helénského období - ústup od idealizace k realističnosti. Středověk - světlo jako symbol v křesťanství (A. Augustin, T. Akvinský, Bonaventura), Iluminismus. Rozvoj optiky - zkoumání fyzikálního světla. Umění románské - krajní realismus, gotické - umírněný realismus, pozdně gotické - nominalismus. Malířství: symboly, vertikální kompozice obrazu, dvojrozměrnost obrazu. Literatura na seminář: Povinná: Aristoteles: Poetika, s. 7 - 29 Doporučená: Svoboda, K.: Vývoj antické estetiky, Praha Orbis, 1926 Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika), Bratislava Tatran, 1985 Eco Umberto: Umění a krása ve středověké estetice, ARGO 2007 přeložil Zdeněk Frýbort. Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. texty A. Augustina a T. Akvinského z knihy Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika), Bratislava Tatran, 1988. 4. Heliocentrismus (Koperník, Bruno). Umění jako nositel myšlenek spíše než filosofie. Světlo v renesančním umění (Leonardo da Vinci a jeho sfumato, Brunelleschi, malíři benátského Cinquecenta atd.) Světlo spolu s prostorem jako konstitutivní moment umění, perspektiva v umění. Benátská škola (malířství jako zrcadlo skutečnosti - mimesis) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica 37, 1989. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. Floss, Pavel: Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci, in: Studia Comeniana et historica 33, 1980. Floss, Pavel: K typologii renesančního myšlení, Studia, Comeniana et historica 37, 1987 5. Světlo v baroku - dialektika světla a stínu (J. A. Komenský, Caravaggio, Rubens, Rembrandt, Velasquéz, Vermeer van Delft) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Neokynismus v 16.,17. století, Studia Comeniana et historica 37, 1980. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 6. Novověké pojetí světla: filosofická reflexe umění (Descartes) , psychologická (Locke). Osvícenství, I. Kant – Was ist die Aufklärung? Literatura na seminář: Povinná: I. Kant: Kritika soudnosti, vybrané části Doporučená: I. Kant: Kritika soudnosti, Praha Odeon, 1975 - úvod 7. Revoluce ve zobrazování světla a barvy – impresionisté, Cézanne, Seuratův pointilismus, Van Gogh. Literatura na seminář: Povinná: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005 Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub.
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSDZ401 Esthetics and dramaturgy of light

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 10:15–11:45 17
Prerequisites
EVER ( DSDL401 Estetika a dramaturgie světla )
-
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Seznámení s obsahem, časovým plánem kurzu, charakteristika povinné a doporučené literatury a texty na semináře. 2. Definice metafyzického pojmu světlo, světlo jako estetický a filozofický systém. Zobrazení světla ve výtvarném umění. Literatura na seminář: Povinná: Pojem světlo. - Slovník filosofických pojmů současnosti, Akademia 2005. - Filosofický slovník, Olomouc 1995. - Filosofický slovník, Olomouc 2002. Doporučená: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. 3. Pojetí světla ve starověku a středověku. Starověk - díla Polykleita, Platóna - analogie v tendenci k idealizaci, výtvarné ukázky helénského období - ústup od idealizace k realističnosti. Středověk - světlo jako symbol v křesťanství (A. Augustin, T. Akvinský, Bonaventura), Iluminismus. Rozvoj optiky - zkoumání fyzikálního světla. Umění románské - krajní realismus, gotické - umírněný realismus, pozdně gotické - nominalismus. Malířství: symboly, vertikální kompozice obrazu, dvojrozměrnost obrazu. Literatura na seminář: Povinná: Aristoteles: Poetika, s. 7 - 29 Doporučená: Svoboda, K.: Vývoj antické estetiky, Praha Orbis, 1926 Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika), Bratislava Tatran, 1985 Eco Umberto: Umění a krása ve středověké estetice, ARGO 2007 přeložil Zdeněk Frýbort. Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. texty A. Augustina a T. Akvinského z knihy Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika), Bratislava Tatran, 1988. 4. Heliocentrismus (Koperník, Bruno). Umění jako nositel myšlenek spíše než filosofie. Světlo v renesančním umění (Leonardo da Vinci a jeho sfumato, Brunelleschi, malíři benátského Cinquecenta atd.) Světlo spolu s prostorem jako konstitutivní moment umění, perspektiva v umění. Benátská škola (malířství jako zrcadlo skutečnosti - mimesis) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica 37, 1989. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. Floss, Pavel: Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci, in: Studia Comeniana et historica 33, 1980. Floss, Pavel: K typologii renesančního myšlení, Studia, Comeniana et historica 37, 1987 5. Světlo v baroku - dialektika světla a stínu (J. A. Komenský, Caravaggio, Rubens, Rembrandt, Velasquéz, Vermeer van Delft) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Neokynismus v 16.,17. století, Studia Comeniana et historica 37, 1980. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 6. Novověké pojetí světla: filosofická reflexe umění (Descartes) , psychologická (Locke). Osvícenství, I. Kant – Was ist die Aufklärung? Literatura na seminář: Povinná: I. Kant: Kritika soudnosti, vybrané části Doporučená: I. Kant: Kritika soudnosti, Praha Odeon, 1975 - úvod 7. Revoluce ve zobrazování světla a barvy – impresionisté, Cézanne, Seuratův pointilismus, Van Gogh. Literatura na seminář: Povinná: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005 Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub.
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSDZ401 Esthetics and dramaturgy of light

Theatre Faculty
Winter 2017

The course is not taught in Winter 2017

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
EVER ( DSDL401 Estetika a dramaturgie světla )
-
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Seznámení s obsahem, časovým plánem kurzu, charakteristika povinné a doporučené literatury a texty na semináře. 2. Definice metafyzického pojmu světlo, světlo jako estetický a filozofický systém. Zobrazení světla ve výtvarném umění. Literatura na seminář: Povinná: Pojem světlo. - Slovník filosofických pojmů současnosti, Akademia 2005. - Filosofický slovník, Olomouc 1995. - Filosofický slovník, Olomouc 2002. Doporučená: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. 3. Pojetí světla ve starověku a středověku. Starověk - díla Polykleita, Platóna - analogie v tendenci k idealizaci, výtvarné ukázky helénského období - ústup od idealizace k realističnosti. Středověk - světlo jako symbol v křesťanství (A. Augustin, T. Akvinský, Bonaventura), Iluminismus. Rozvoj optiky - zkoumání fyzikálního světla. Umění románské - krajní realismus, gotické - umírněný realismus, pozdně gotické - nominalismus. Malířství: symboly, vertikální kompozice obrazu, dvojrozměrnost obrazu. Literatura na seminář: Povinná: Aristoteles: Poetika, s. 7 - 29 Doporučená: Svoboda, K.: Vývoj antické estetiky, Praha Orbis, 1926 Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika), Bratislava Tatran, 1985 Eco Umberto: Umění a krása ve středověké estetice, ARGO 2007 přeložil Zdeněk Frýbort. Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. texty A. Augustina a T. Akvinského z knihy Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika), Bratislava Tatran, 1988. 4. Heliocentrismus (Koperník, Bruno). Umění jako nositel myšlenek spíše než filosofie. Světlo v renesančním umění (Leonardo da Vinci a jeho sfumato, Brunelleschi, malíři benátského Cinquecenta atd.) Světlo spolu s prostorem jako konstitutivní moment umění, perspektiva v umění. Benátská škola (malířství jako zrcadlo skutečnosti - mimesis) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica 37, 1989. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. Floss, Pavel: Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci, in: Studia Comeniana et historica 33, 1980. Floss, Pavel: K typologii renesančního myšlení, Studia, Comeniana et historica 37, 1987 5. Světlo v baroku - dialektika světla a stínu (J. A. Komenský, Caravaggio, Rubens, Rembrandt, Velasquéz, Vermeer van Delft) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Neokynismus v 16.,17. století, Studia Comeniana et historica 37, 1980. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 6. Novověké pojetí světla: filosofická reflexe umění (Descartes) , psychologická (Locke). Osvícenství, I. Kant – Was ist die Aufklärung? Literatura na seminář: Povinná: I. Kant: Kritika soudnosti, vybrané části Doporučená: I. Kant: Kritika soudnosti, Praha Odeon, 1975 - úvod 7. Revoluce ve zobrazování světla a barvy – impresionisté, Cézanne, Seuratův pointilismus, Van Gogh. Literatura na seminář: Povinná: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005 Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub.
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)