DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
2/0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 16:15–17:45 UCEBNA_2
Prerequisites (in Czech)
návaznost na předmět Symbolika I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.

DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
2/0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 17:30–20:30 UCEBNA_1
Prerequisites (in Czech)
návaznost na předmět Symbolika I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.

DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:30–18:00 UCEBNA_1
Prerequisites (in Czech)
návaznost na předmět Symbolika I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 15:15–16:00 UCEBNA_2
Prerequisites (in Czech)
návaznost na předmět Symbolika I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:30–18:00 307
Prerequisites (in Czech)
návaznost na předmět Symbolika I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:30–18:00 UCEBNA_2
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL209 Subject )
Úspěšné absolvování předmětu Symbolika I.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga.
Learning outcomes (in Czech)
Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání (základní symboly v návaznosti na aplikované vedlejší pomocné vědy [heraldika atd.]);
- umět vyložit základní významy použité v probírané látce/zadání;
- pochopit symboliku kritických míst mýtu na ose příběhu z probírané látky/zadání.
Syllabus (in Czech)
  • Symbolika
    1. Lidské tělo a astrologické symboly.
    2. Hlavice lodí, templářský praporec - geneze symbolu, biskupská berla.
    3. Vesica piscis, mandorla, ansata crux, říšské jablko.
    4. Konstrukce astrologických planetárních symbolů (původ základních symbolů), planety a původ chirologie, symbolika žehnající ruky.
    5. Ezechielovo kolo. 10 znamení zodiaku a přidání 2 nových znamení.
    6. Hvězdná anatomie člověka. Adam jako celý člověk a problém individuace.
    7. Egyptská Maria, Dračí hlava a Dračí ocas.
    8. Sigma. – 3S. – 7 dílů. Vznik barev.
    9. Symboly křesťanské Trojjedinosti. Ich dien - Lilie - Tři pera. Šípy, hřeby, špice (Šin).
    10. ΙΧΘΥΣ. Iesous Chrestos. Sumerský kaduceus. Indický kaduceus. Kaduceus řecký.
    11. Hermův kaduceus (Šin. Oheň. – Alef. Vzduch. – Mem. Voda.) Tři alchymické principy.
    12. Průnik do heraldiky: planety, kožešiny, tinktury (barvy), kovy.
    13. Závěr.
Literature
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London.
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythy dynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925.
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythech při obřadech hellenských. Unie, Praha 1905.
  • Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995.
  • Machek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997.
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 90 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy probraných témat spolu se soustavným sledováním výkonu studentů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL209 Subject )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:00–17:30 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL209 Subject )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL209 Subject )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Syllabus (in Czech)
  • Symbolika
    - dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
    - elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
    - vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
    Rituály a mýty
    - příklady slovanských astraloganů (Czubrynski)
    - rozbor antického mýtu (A. Fux)
    - příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
    Řemeslné myšlení
    - symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
    Znaky a teorie gesta
Literature
  • Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993. info
  • Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
  • Crowley, A.: The Book of Lies. Samuel Weiser, Inc., York Beach 1986. info
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
  • Eliade, M.: Kováři a alchymisté. Argo, Praha 2000. info
  • Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
  • Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
  • Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
  • McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
  • McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
  • Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
Assessment methods (in Czech)
Zápočet na základě docházky
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ209 Subject

Theatre Faculty
Winter 2014
Extent and Intensity
2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL209 Subject )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Syllabus (in Czech)
  • Symbolika
    - dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
    - elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
    - vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
    Rituály a mýty
    - příklady slovanských astraloganů (Czubrynski)
    - rozbor antického mýtu (A. Fux)
    - příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
    Řemeslné myšlení
    - symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
    Znaky a teorie gesta
Literature
  • Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993. info
  • Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
  • Crowley, A.: The Book of Lies. Samuel Weiser, Inc., York Beach 1986. info
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
  • Eliade, M.: Kováři a alchymisté. Argo, Praha 2000. info
  • Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
  • Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
  • Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
  • McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
  • McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
  • Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
Assessment methods (in Czech)
Zápočet na základě docházky
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)