DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
0/4/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Matěj Sýkora (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 uc_B, Fri 18:00–19:30 uc_C
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání textu : ANTICKÉ DRAMA. Základní rozhovor. Určení tématu a rozkrytí možností. 2. Konzultace po přečtení textu, analýza textu, způsob inscenování v řeckém divadle (amfiteátr s několika tisíci diváky) a jeho transpozice do současného divadla. 3. Funkce chóru jeho role a význam v antice a současném divadle. Další analýzy textu. Psychologické motivace, první kresby, skici prostoru a atmosféry. 4. Určení reálného divadelního prostoru, ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. Inscenace je zadána pro klasické kukátkové jeviště a neuvažije se o alternativních řešeních (performance, site specific). Určení meřítka zjištění technických možností divadla. 5. Hledání aktualizací, určení dějových faktů. Formulování základního konfliktu. 6. Postupné upřesňování. Měřítko, půdorys, základní papírová maketa. Určení technologie a materiálových možností. 7. Předběžné uzavření koncepce, barevné návrhy scény a práce na půdorysu. 8. Kontinuální pokračování na zadané divadelní hře, ( zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: ABSURDNÍ DRAMA. Srovnání obou inscenací, kontrasty a psychologie. 9. Úvaha o možnostech kukátkového prostoru, úloha horizontu jako základního výtvarného prvku, který nahrazuje černé technické oblečení scény. Mobiliář, rekvizity, základní barevnost a její symbolické a emotivní významy. Porovnání inscenační tradice antického divadla a divadla absurdního v současném divadle. 10. Upřesnění a definitivní ukončení prvního tématu a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, řez. Rozpracování tématu druhého.. 11. Určení prostoru realizace absurdního dramatu, získání a mapování technických podkladů ( půdorys a řez vybraného divadla) 12. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba absurdního divadla v dnešním světě a jeho poselství. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1105-8. 2005. info
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
  • BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor: 1. vydání Praha: Akademie múzických umění v Praze,2001. ISBN: 80-85883-73-2. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
    not specified
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Brook, Peter. Nitky času. Praha, Divadelní ústav, 2004, 225 str., ISBN 80-7008-170-8. info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • Grotowski, J.: Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Bratislava 1999. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • Vittruvius, Antické divadlo, Praha 1944. info
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla (Said by Light). In Řečí světla. Brno: JAMU. 533 pp. Acta musicologica et theatrologica, sv. 11. ISBN 80-85429-98-5. 2004. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejin divadelnej réžie I (The History of Theatre Direction Reader I). In Čítanka z dejin divadelnej réžie I. Bratislava: Národné divadelné centrum. ISBN 80-85455-74-9. 1998. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.

DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 uc_C, Fri 18:00–19:30 uc_C
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání textu : ANTICKÉ DRAMA. Základní rozhovor. Určení tématu a rozkrytí možností. 2. Konzultace po přečtení textu, analýza textu, způsob inscenování v řeckém divadle (amfiteátr s několika tisíci diváky) a jeho transpozice do současného divadla. 3. Funkce chóru jeho role a význam v antice a současném divadle. Další analýzy textu. Psychologické motivace, první kresby, skici prostoru a atmosféry. 4. Určení reálného divadelního prostoru, ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. Inscenace je zadána pro klasické kukátkové jeviště a neuvažije se o alternativních řešeních (performance, site specific). Určení meřítka zjištění technických možností divadla. 5. Hledání aktualizací, určení dějových faktů. Formulování základního konfliktu. 6. Postupné upřesňování. Měřítko, půdorys, základní papírová maketa. Určení technologie a materiálových možností. 7. Předběžné uzavření koncepce, barevné návrhy scény a práce na půdorysu. 8. Kontinuální pokračování na zadané divadelní hře, ( zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: ABSURDNÍ DRAMA. Srovnání obou inscenací, kontrasty a psychologie. 9. Úvaha o možnostech kukátkového prostoru, úloha horizontu jako základního výtvarného prvku, který nahrazuje černé technické oblečení scény. Mobiliář, rekvizity, základní barevnost a její symbolické a emotivní významy. Porovnání inscenační tradice antického divadla a divadla absurdního v současném divadle. 10. Upřesnění a definitivní ukončení prvního tématu a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, řez. Rozpracování tématu druhého.. 11. Určení prostoru realizace absurdního dramatu, získání a mapování technických podkladů ( půdorys a řez vybraného divadla) 12. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba absurdního divadla v dnešním světě a jeho poselství. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1105-8. 2005. info
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
  • BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor: 1. vydání Praha: Akademie múzických umění v Praze,2001. ISBN: 80-85883-73-2. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
    not specified
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Brook, Peter. Nitky času. Praha, Divadelní ústav, 2004, 225 str., ISBN 80-7008-170-8. info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • Grotowski, J.: Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Bratislava 1999. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • Vittruvius, Antické divadlo, Praha 1944. info
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla (Said by Light). In Řečí světla. Brno: JAMU. 533 pp. Acta musicologica et theatrologica, sv. 11. ISBN 80-85429-98-5. 2004. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejin divadelnej réžie I (The History of Theatre Direction Reader I). In Čítanka z dejin divadelnej réžie I. Bratislava: Národné divadelné centrum. ISBN 80-85455-74-9. 1998. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.

DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 uc_C, Fri 18:00–19:30 uc_C
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání textu : ANTICKÉ DRAMA. Základní rozhovor. Určení tématu a rozkrytí možností. 2. Konzultace po přečtení textu, analýza textu, způsob inscenování v řeckém divadle (amfiteátr s několika tisíci diváky) a jeho transpozice do současného divadla. 3. Funkce chóru jeho role a význam v antice a současném divadle. Další analýzy textu. Psychologické motivace, první kresby, skici prostoru a atmosféry. 4. Určení reálného divadelního prostoru, ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. Inscenace je zadána pro klasické kukátkové jeviště a neuvažije se o alternativních řešeních (performance, site specific). Určení meřítka zjištění technických možností divadla. 5. Hledání aktualizací, určení dějových faktů. Formulování základního konfliktu. 6. Postupné upřesňování. Měřítko, půdorys, základní papírová maketa. Určení technologie a materiálových možností. 7. Předběžné uzavření koncepce, barevné návrhy scény a práce na půdorysu. 8. Kontinuální pokračování na zadané divadelní hře, ( zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: ABSURDNÍ DRAMA. Srovnání obou inscenací, kontrasty a psychologie. 9. Úvaha o možnostech kukátkového prostoru, úloha horizontu jako základního výtvarného prvku, který nahrazuje černé technické oblečení scény. Mobiliář, rekvizity, základní barevnost a její symbolické a emotivní významy. Porovnání inscenační tradice antického divadla a divadla absurdního v současném divadle. 10. Upřesnění a definitivní ukončení prvního tématu a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, řez. Rozpracování tématu druhého.. 11. Určení prostoru realizace absurdního dramatu, získání a mapování technických podkladů ( půdorys a řez vybraného divadla) 12. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba absurdního divadla v dnešním světě a jeho poselství. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1105-8. 2005. info
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
  • BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor: 1. vydání Praha: Akademie múzických umění v Praze,2001. ISBN: 80-85883-73-2. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
    not specified
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Brook, Peter. Nitky času. Praha, Divadelní ústav, 2004, 225 str., ISBN 80-7008-170-8. info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • Grotowski, J.: Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Bratislava 1999. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • Vittruvius, Antické divadlo, Praha 1944. info
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla (Said by Light). In Řečí světla. Brno: JAMU. 533 pp. Acta musicologica et theatrologica, sv. 11. ISBN 80-85429-98-5. 2004. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejin divadelnej réžie I (The History of Theatre Direction Reader I). In Čítanka z dejin divadelnej réžie I. Bratislava: Národné divadelné centrum. ISBN 80-85455-74-9. 1998. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–12:45 ucebna_B, Tue 12:45–13:30 ucebna_B, Tue 14:30–15:15 ucebna_B
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání textu : ANTICKÉ DRAMA. Základní rozhovor. Určení tématu a rozkrytí možností. 2. Konzultace po přečtení textu, analýza textu, způsob inscenování v řeckém divadle (amfiteátr s několika tisíci diváky) a jeho transpozice do současného divadla. 3. Funkce chóru jeho role a význam v antice a současném divadle. Další analýzy textu. Psychologické motivace, první kresby, skici prostoru a atmosféry. 4. Určení reálného divadelního prostoru, ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. Inscenace je zadána pro klasické kukátkové jeviště a neuvažije se o alternativních řešeních (performance, site specific). Určení meřítka zjištění technických možností divadla. 5. Hledání aktualizací, určení dějových faktů. Formulování základního konfliktu. 6. Postupné upřesňování. Měřítko, půdorys, základní papírová maketa. Určení technologie a materiálových možností. 7. Předběžné uzavření koncepce, barevné návrhy scény a práce na půdorysu. 8. Kontinuální pokračování na zadané divadelní hře, ( zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: ABSURDNÍ DRAMA. Srovnání obou inscenací, kontrasty a psychologie. 9. Úvaha o možnostech kukátkového prostoru, úloha horizontu jako základního výtvarného prvku, který nahrazuje černé technické oblečení scény. Mobiliář, rekvizity, základní barevnost a její symbolické a emotivní významy. Porovnání inscenační tradice antického divadla a divadla absurdního v současném divadle. 10. Upřesnění a definitivní ukončení prvního tématu a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, řez. Rozpracování tématu druhého.. 11. Určení prostoru realizace absurdního dramatu, získání a mapování technických podkladů ( půdorys a řez vybraného divadla) 12. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba absurdního divadla v dnešním světě a jeho poselství. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1105-8. 2005. info
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
  • BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor: 1. vydání Praha: Akademie múzických umění v Praze,2001. ISBN: 80-85883-73-2. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
    not specified
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Brook, Peter. Nitky času. Praha, Divadelní ústav, 2004, 225 str., ISBN 80-7008-170-8. info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • Grotowski, J.: Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Bratislava 1999. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • Vittruvius, Antické divadlo, Praha 1944. info
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla (Said by Light). In Řečí světla. Brno: JAMU. 533 pp. Acta musicologica et theatrologica, sv. 11. ISBN 80-85429-98-5. 2004. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejin divadelnej réžie I (The History of Theatre Direction Reader I). In Čítanka z dejin divadelnej réžie I. Bratislava: Národné divadelné centrum. ISBN 80-85455-74-9. 1998. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–16:00 0.01
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání textu : ANTICKÉ DRAMA. Základní rozhovor. Určení tématu a rozkrytí možností. 2. Konzultace po přečtení textu, analýza textu, způsob inscenování v řeckém divadle (amfiteátr s několika tisíci diváky) a jeho transpozice do současného divadla. 3. Funkce chóru jeho role a význam v antice a současném divadle. Další analýzy textu. Psychologické motivace, první kresby, skici prostoru a atmosféry. 4. Určení reálného divadelního prostoru, ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. Inscenace je zadána pro klasické kukátkové jeviště a neuvažije se o alternativních řešeních (performance, site specific). Určení meřítka zjištění technických možností divadla. 5. Hledání aktualizací, určení dějových faktů. Formulování základního konfliktu. 6. Postupné upřesňování. Měřítko, půdorys, základní papírová maketa. Určení technologie a materiálových možností. 7. Předběžné uzavření koncepce, barevné návrhy scény a práce na půdorysu. 8. Kontinuální pokračování na zadané divadelní hře, ( zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: ABSURDNÍ DRAMA. Srovnání obou inscenací, kontrasty a psychologie. 9. Úvaha o možnostech kukátkového prostoru, úloha horizontu jako základního výtvarného prvku, který nahrazuje černé technické oblečení scény. Mobiliář, rekvizity, základní barevnost a její symbolické a emotivní významy. Porovnání inscenační tradice antického divadla a divadla absurdního v současném divadle. 10. Upřesnění a definitivní ukončení prvního tématu a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, řez. Rozpracování tématu druhého.. 11. Určení prostoru realizace absurdního dramatu, získání a mapování technických podkladů ( půdorys a řez vybraného divadla) 12. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba absurdního divadla v dnešním světě a jeho poselství. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1105-8. 2005. info
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
  • BRAUN, Kazimierz. Divadelní prostor: 1. vydání Praha: Akademie múzických umění v Praze,2001. ISBN: 80-85883-73-2. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
    not specified
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Brook, Peter. Nitky času. Praha, Divadelní ústav, 2004, 225 str., ISBN 80-7008-170-8. info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • Grotowski, J.: Divadlo a rituál : texty 1965-1969. Bratislava 1999. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • Vittruvius, Antické divadlo, Praha 1944. info
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla (Said by Light). In Řečí světla. Brno: JAMU. 533 pp. Acta musicologica et theatrologica, sv. 11. ISBN 80-85429-98-5. 2004. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Čítanka z dejin divadelnej réžie I (The History of Theatre Direction Reader I). In Čítanka z dejin divadelnej réžie I. Bratislava: Národné divadelné centrum. ISBN 80-85455-74-9. 1998. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. Mgr. Ján Zavarský (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 12:30–17:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 MARTA_UCEBNY and each odd Tuesday 10:15–13:15 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each odd Tuesday 8:30–11:30 MARTA_UCEBNY and each even Wednesday 12:30–15:30 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 13:00–16:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ201 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2014
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)