DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2023
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- povinný předmět
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání pedagoga příslušného ročníku. - Learning outcomes (in Czech)
- student je schopen interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů chápe logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos) pracuje s důrazem na korektnost, jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace aplikace poznaného do řešení do uměleckého díla
- Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2022
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 16:15–17:45 UCEBNA_1
- Prerequisites (in Czech)
- povinný předmět
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání pedagoga příslušného ročníku. - Learning outcomes (in Czech)
- student je schopen interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů chápe logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos) pracuje s důrazem na korektnost, jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace aplikace poznaného do řešení do uměleckého díla
- Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2021
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 15:00–16:30 UCEBNA_1
- Prerequisites (in Czech)
- povinný předmět
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání pedagoga příslušného ročníku. - Learning outcomes (in Czech)
- student je schopen interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů chápe logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos) pracuje s důrazem na korektnost, jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace aplikace poznaného do řešení do uměleckého díla
- Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2020
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 16:15–17:00 UCEBNA_2, Tue 17:00–17:45 UCEBNA_2
- Prerequisites (in Czech)
- povinný předmět
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání pedagoga příslušného ročníku. - Learning outcomes (in Czech)
- student je schopen interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů chápe logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos) pracuje s důrazem na korektnost, jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace aplikace poznaného do řešení do uměleckého díla
- Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2019
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 15:00–16:30 307
- Prerequisites (in Czech)
- povinný předmět
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání pedagoga příslušného ročníku. - Learning outcomes (in Czech)
- student je schopen interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů chápe logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos) pracuje s důrazem na korektnost, jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace aplikace poznaného do řešení do uměleckého díla
- Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2018
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 15:00–16:30 UCEBNA_2
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCL111 Symbolism )
Všeobecné znalosti a přehled v umění. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta se zpracováním symbolů v mytologických a pohádkových motivech v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti mýtů a pohádek.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k interpretaci obsahu a symboliky probíraných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající literární i odborná díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Learning outcomes (in Czech)
- Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání;
- umět vyložit symbolické postupy použité v probírané látce/zadání;
- pochopit symboliku kritických míst na ose příběhu z probírané látky/zadání. - Syllabus (in Czech)
- Autoportrét na pozadí individuálně zvolené pohádky.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických pohádek a mýtů i soudobých literárních děl domácích i mezinárodních a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Autoportrét na pozadí individuálně zvolené pohádky.
- Literature
- recommended literature
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Eliade, M.: Kováři a alchymisté. Argo, Praha 2000. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- not specified
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
* přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskusní metody - Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Teacher's information
- http://www.horus.cz/WProclamatio/
DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2017
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 16:00–17:30 MARTA_UCEBNY
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCL111 Symbolism )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga. - Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2016
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCL111 Symbolism )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga. - Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2015
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 16:00–17:30 MARTA_UCEBNY
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCL111 Symbolism )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- příklady slovanských astraloganů (Czubrynski)
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka - přednáška, seminář * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DSCZ111 Symbolism
Theatre FacultyWinter 2014
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCL111 Symbolism )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Syllabus (in Czech)
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- příklady slovanských astraloganů (Czubrynski)
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literature
- recommended literature
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka - přednáška, seminář * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet na základě docházky
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)