DSCL509 Lighting design concept

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
Mon 14:30–16:00 17
Prerequisites (in Czech)
Absolvování předmětu DSCZ509
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu mimo divadlo, zejména v oblasti site specific, eventu, instalací ve veřejném prostoru apod. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a dokumentovat projekt světelného designu
- vytvořit světelný plán, specifikaci materiálu a rozpočet projektu, vizualizovat uměleckou koncepci projektu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem projektu
Syllabus (in Czech)
  • Týden 1: Úvod - Světelný design mimo divadelní budovy - site-specific, event, instalace ve veřejném prostoru, architektura. Stádia pracovního procesu.
  • Týden 2: Světelná studia a ukázky jejich tvorby a pracovní metody.
  • Týden 3: Zadání cvičného projektu (téma, místo, žánr, v případě jednorázového projektu požadovaná délka a četnost, rámcový rozpočet, charakteristika "klienta", případně cílového publika ). Úvodní brainstorming.
  • Týden 4: Rešerše, inspirace, skicy a moodboardy. Výsledkem by měla být základní koncepce projektu, která umožňuje další kroky (= ujasněná představa o budoucím výtvarném a technickém řešení)
  • Týden 5: Práce na storyboardu a základních schematech. Úvod do storyboardu, možnosti výtvarných technik.
  • Týden 6: Specifikace techniky. Práce na rozpočtu. Pokud možno objednání vzorků materiálů.
  • Týden 7 : Zkoušky světel a materiálů.
  • Týden 8: Práce na světelném plánu a technických výkresech.
  • Týden 9: Možnosti vizualizace.
  • Týden 10: Práce na vizualizaci
  • Týden 11: Diskuze s odborníkem z praxe
  • Týden 12: Práce na výsledném dokumentu (Poster formátu A3 obsahující storyboard, vizualizaci a krátký popis koncepce + tabulka specifikací a rozpočet, výkresy)
  • Týden 13: Prezentace koncepce přizvané "porotě".
  • Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
Literature
    recommended literature
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
    not specified
  • TAMSCHICK MEDIA+SPACE: Immersive narrative installations 1994-2014, Avedition Gmbh, 2015.
  • McNamara, Carmel (ed.): Bright 2: Architectural Illumination and Light Installations, Frame Publishers, Amsterdam, 2015.
  • Hart, John: The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation, Focal press, 1998.
  • Lowther, Clare, Sarah Schultz (ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation, Frame Publishers, Amsterdam, 2008.
  • Walsh, John: The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.
  • Allen, Kevin Lee: Vectorworks for Entertainment Design: Using Vectorworks to Design and Document Scenery, Lighting and Sound. Routledge, 2014.
  • CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
  • Holding, Eric: Staged Architecture, The Work of Mark Fisher, Wiley, 2000.
  • Spectacular!: Stage Design: Concerts / Events & Ceremonies / Theaters, Sendpoints, 2015.
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
Assessment methods (in Czech)
1) Odevzdání posteru formátu A3 s koncepcí projektu, specifikaci techniky, rozpočtu a výkresu/výkresů. Ústní prezentace projektu. 3) 80% účast
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DSCL509 Lighting design concept

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
MgA. Tomáš Příkrý (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
each odd Monday 14:30–16:00 17
Prerequisites (in Czech)
Absolvování předmětu DSCZ509
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu mimo divadlo, zejména v oblasti site specific, eventu, instalací ve veřejném prostoru apod. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a dokumentovat projekt světelného designu
- vytvořit světelný plán, specifikaci materiálu a rozpočet projektu, vizualizovat uměleckou koncepci projektu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem projektu
Syllabus (in Czech)
  • Týden 1: Úvod - Světelný design mimo divadelní budovy - site-specific, event, instalace ve veřejném prostoru, architektura. Stádia pracovního procesu.
  • Týden 2: Světelná studia a ukázky jejich tvorby a pracovní metody.
  • Týden 3: Zadání cvičného projektu (téma, místo, žánr, v případě jednorázového projektu požadovaná délka a četnost, rámcový rozpočet, charakteristika "klienta", případně cílového publika ). Úvodní brainstorming.
  • Týden 4: Rešerše, inspirace, skicy a moodboardy. Výsledkem by měla být základní koncepce projektu, která umožňuje další kroky (= ujasněná představa o budoucím výtvarném a technickém řešení)
  • Týden 5: Práce na storyboardu a základních schematech. Úvod do storyboardu, možnosti výtvarných technik.
  • Týden 6: Specifikace techniky. Práce na rozpočtu. Pokud možno objednání vzorků materiálů.
  • Týden 7 : Zkoušky světel a materiálů.
  • Týden 8: Práce na světelném plánu a technických výkresech.
  • Týden 9: Možnosti vizualizace.
  • Týden 10: Práce na vizualizaci
  • Týden 11: Diskuze s odborníkem z praxe
  • Týden 12: Práce na výsledném dokumentu (Poster formátu A3 obsahující storyboard, vizualizaci a krátký popis koncepce + tabulka specifikací a rozpočet, výkresy)
  • Týden 13: Prezentace koncepce přizvané "porotě".
  • Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
Literature
    recommended literature
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
    not specified
  • TAMSCHICK MEDIA+SPACE: Immersive narrative installations 1994-2014, Avedition Gmbh, 2015.
  • McNamara, Carmel (ed.): Bright 2: Architectural Illumination and Light Installations, Frame Publishers, Amsterdam, 2015.
  • Hart, John: The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation, Focal press, 1998.
  • Lowther, Clare, Sarah Schultz (ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation, Frame Publishers, Amsterdam, 2008.
  • Walsh, John: The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.
  • Allen, Kevin Lee: Vectorworks for Entertainment Design: Using Vectorworks to Design and Document Scenery, Lighting and Sound. Routledge, 2014.
  • CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
  • Holding, Eric: Staged Architecture, The Work of Mark Fisher, Wiley, 2000.
  • Spectacular!: Stage Design: Concerts / Events & Ceremonies / Theaters, Sendpoints, 2015.
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
Assessment methods (in Czech)
1) Odevzdání posteru formátu A3 s koncepcí projektu, specifikaci techniky, rozpočtu a výkresu/výkresů. Ústní prezentace projektu. 3) 80% účast
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DSCL509 Lighting design concept

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
MgA. Tomáš Příkrý (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
each odd Monday 14:30–16:00 17
Prerequisites (in Czech)
Absolvování předmětu DSCZ509
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu mimo divadlo, zejména v oblasti site specific, eventu, instalací ve veřejném prostoru apod. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a dokumentovat projekt světelného designu
- vytvořit světelný plán, specifikaci materiálu a rozpočet projektu, vizualizovat uměleckou koncepci projektu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem projektu
Syllabus (in Czech)
  • Týden 1: Úvod - Světelný design mimo divadelní budovy - site-specific, event, instalace ve veřejném prostoru, architektura. Stádia pracovního procesu.
  • Týden 2: Světelná studia a ukázky jejich tvorby a pracovní metody.
  • Týden 3: Zadání cvičného projektu (téma, místo, žánr, v případě jednorázového projektu požadovaná délka a četnost, rámcový rozpočet, charakteristika "klienta", případně cílového publika ). Úvodní brainstorming.
  • Týden 4: Rešerše, inspirace, skicy a moodboardy. Výsledkem by měla být základní koncepce projektu, která umožňuje další kroky (= ujasněná představa o budoucím výtvarném a technickém řešení)
  • Týden 5: Práce na storyboardu a základních schematech. Úvod do storyboardu, možnosti výtvarných technik.
  • Týden 6: Specifikace techniky. Práce na rozpočtu. Pokud možno objednání vzorků materiálů.
  • Týden 7 : Zkoušky světel a materiálů.
  • Týden 8: Práce na světelném plánu a technických výkresech.
  • Týden 9: Možnosti vizualizace.
  • Týden 10: Práce na vizualizaci
  • Týden 11: Diskuze s odborníkem z praxe
  • Týden 12: Práce na výsledném dokumentu (Poster formátu A3 obsahující storyboard, vizualizaci a krátký popis koncepce + tabulka specifikací a rozpočet, výkresy)
  • Týden 13: Prezentace koncepce přizvané "porotě".
  • Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
Literature
    recommended literature
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
    not specified
  • TAMSCHICK MEDIA+SPACE: Immersive narrative installations 1994-2014, Avedition Gmbh, 2015.
  • McNamara, Carmel (ed.): Bright 2: Architectural Illumination and Light Installations, Frame Publishers, Amsterdam, 2015.
  • Hart, John: The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation, Focal press, 1998.
  • Lowther, Clare, Sarah Schultz (ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation, Frame Publishers, Amsterdam, 2008.
  • Walsh, John: The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.
  • Allen, Kevin Lee: Vectorworks for Entertainment Design: Using Vectorworks to Design and Document Scenery, Lighting and Sound. Routledge, 2014.
  • CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
  • Holding, Eric: Staged Architecture, The Work of Mark Fisher, Wiley, 2000.
  • Spectacular!: Stage Design: Concerts / Events & Ceremonies / Theaters, Sendpoints, 2015.
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
Assessment methods (in Czech)
1) Odevzdání posteru formátu A3 s koncepcí projektu, specifikaci techniky, rozpočtu a výkresu/výkresů. Ústní prezentace projektu. 3) 80% účast
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL509 Lighting design concept

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
MgA. Tomáš Příkrý (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 16:15–17:00 ucebna_C, Mon 17:00–17:45 ucebna_C, Mon 18:00–18:45 ucebna_C and each even Monday 16:15–17:00 17, each even Monday 17:00–17:45 17
Prerequisites (in Czech)
Absolvování předmětu DSCZ509
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu mimo divadlo, zejména v oblasti site specific, eventu, instalací ve veřejném prostoru apod. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a dokumentovat projekt světelného designu
- vytvořit světelný plán, specifikaci materiálu a rozpočet projektu, vizualizovat uměleckou koncepci projektu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem projektu
Syllabus (in Czech)
  • Týden 1: Úvod - Světelný design mimo divadelní budovy - site-specific, event, instalace ve veřejném prostoru, architektura. Stádia pracovního procesu.
  • Týden 2: Světelná studia a ukázky jejich tvorby a pracovní metody.
  • Týden 3: Zadání cvičného projektu (téma, místo, žánr, v případě jednorázového projektu požadovaná délka a četnost, rámcový rozpočet, charakteristika "klienta", případně cílového publika ). Úvodní brainstorming.
  • Týden 4: Rešerše, inspirace, skicy a moodboardy. Výsledkem by měla být základní koncepce projektu, která umožňuje další kroky (= ujasněná představa o budoucím výtvarném a technickém řešení)
  • Týden 5: Práce na storyboardu a základních schematech. Úvod do storyboardu, možnosti výtvarných technik.
  • Týden 6: Specifikace techniky. Práce na rozpočtu. Pokud možno objednání vzorků materiálů.
  • Týden 7 : Zkoušky světel a materiálů.
  • Týden 8: Práce na světelném plánu a technických výkresech.
  • Týden 9: Možnosti vizualizace.
  • Týden 10: Práce na vizualizaci
  • Týden 11: Diskuze s odborníkem z praxe
  • Týden 12: Práce na výsledném dokumentu (Poster formátu A3 obsahující storyboard, vizualizaci a krátký popis koncepce + tabulka specifikací a rozpočet, výkresy)
  • Týden 13: Prezentace koncepce přizvané "porotě".
  • Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
Literature
    recommended literature
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
    not specified
  • TAMSCHICK MEDIA+SPACE: Immersive narrative installations 1994-2014, Avedition Gmbh, 2015.
  • McNamara, Carmel (ed.): Bright 2: Architectural Illumination and Light Installations, Frame Publishers, Amsterdam, 2015.
  • Hart, John: The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation, Focal press, 1998.
  • Lowther, Clare, Sarah Schultz (ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation, Frame Publishers, Amsterdam, 2008.
  • Walsh, John: The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.
  • Allen, Kevin Lee: Vectorworks for Entertainment Design: Using Vectorworks to Design and Document Scenery, Lighting and Sound. Routledge, 2014.
  • CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
  • Holding, Eric: Staged Architecture, The Work of Mark Fisher, Wiley, 2000.
  • Spectacular!: Stage Design: Concerts / Events & Ceremonies / Theaters, Sendpoints, 2015.
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
Assessment methods (in Czech)
1) Odevzdání posteru formátu A3 s koncepcí projektu, specifikaci techniky, rozpočtu a výkresu/výkresů. Ústní prezentace projektu. 3) 80% účast
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL509 Lighting design concept

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
MgA. Tomáš Příkrý (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–17:45 17
Prerequisites (in Czech)
Absolvování předmětu DSCZ509
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu mimo divadlo, zejména v oblasti site specific, eventu, instalací ve veřejném prostoru apod. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a dokumentovat projekt světelného designu
- vytvořit světelný plán, specifikaci materiálu a rozpočet projektu, vizualizovat uměleckou koncepci projektu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem projektu
Syllabus (in Czech)
  • Týden 1: Úvod - Světelný design mimo divadelní budovy - site-specific, event, instalace ve veřejném prostoru, architektura. Stádia pracovního procesu.
  • Týden 2: Světelná studia a ukázky jejich tvorby a pracovní metody.
  • Týden 3: Zadání cvičného projektu (téma, místo, žánr, v případě jednorázového projektu požadovaná délka a četnost, rámcový rozpočet, charakteristika "klienta", případně cílového publika ). Úvodní brainstorming.
  • Týden 4: Rešerše, inspirace, skicy a moodboardy. Výsledkem by měla být základní koncepce projektu, která umožňuje další kroky (= ujasněná představa o budoucím výtvarném a technickém řešení)
  • Týden 5: Práce na storyboardu a základních schematech. Úvod do storyboardu, možnosti výtvarných technik.
  • Týden 6: Specifikace techniky. Práce na rozpočtu. Pokud možno objednání vzorků materiálů.
  • Týden 7 : Zkoušky světel a materiálů.
  • Týden 8: Práce na světelném plánu a technických výkresech.
  • Týden 9: Možnosti vizualizace.
  • Týden 10: Práce na vizualizaci
  • Týden 11: Diskuze s odborníkem z praxe
  • Týden 12: Práce na výsledném dokumentu (Poster formátu A3 obsahující storyboard, vizualizaci a krátký popis koncepce + tabulka specifikací a rozpočet, výkresy)
  • Týden 13: Prezentace koncepce přizvané "porotě".
  • Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
Literature
    recommended literature
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
    not specified
  • TAMSCHICK MEDIA+SPACE: Immersive narrative installations 1994-2014, Avedition Gmbh, 2015.
  • McNamara, Carmel (ed.): Bright 2: Architectural Illumination and Light Installations, Frame Publishers, Amsterdam, 2015.
  • Hart, John: The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation, Focal press, 1998.
  • Lowther, Clare, Sarah Schultz (ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation, Frame Publishers, Amsterdam, 2008.
  • Walsh, John: The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.
  • Allen, Kevin Lee: Vectorworks for Entertainment Design: Using Vectorworks to Design and Document Scenery, Lighting and Sound. Routledge, 2014.
  • CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
  • Holding, Eric: Staged Architecture, The Work of Mark Fisher, Wiley, 2000.
  • Spectacular!: Stage Design: Concerts / Events & Ceremonies / Theaters, Sendpoints, 2015.
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
Assessment methods (in Czech)
1) Odevzdání posteru formátu A3 s koncepcí projektu, specifikaci techniky, rozpočtu a výkresu/výkresů. Ústní prezentace projektu. 3) 80% účast
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL509 Světelný koncept

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ509 Světelný koncept )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of the course is to 1)take the participant through different stages of the process of lighting design and 2) to introduce them to different fields of lighting design and explain them the differences between them. In the first semester the lectures are focused on a systematic journey through all stages of the creative process (from first researches to documentation), in the second semester the focus is more on the process of design in other fields then stage lighting. There are guest lecturers invited throughout the semester to give the students master classes in these different fields.
Syllabus
  • 1) Documentation in lighting design: light-plot 2) Documentation in lighting design: tables and sheets 3) Colour in practice. How to make the best choice. 4) On stage: set-up, focus and making groups. 5) On stage: programming light-cues. 6) Lighting design for events. 7) Light installations. 8) Concert lighting design. 9) Lighting design in architecture and exhibitions.
Literature
    recommended literature
  • Keller, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006. info
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
    not specified
  • Palmer, Richard H. The lighting art : the aesthetics of stage lighting design / Richard H. Palmer. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
  • HONS ŠUŠKLEB, Jan. Aplikovaný lighting design (Applied Lighting Design). 2010. info
Teaching methods
"Lighting design concept" is conceived mainly as a seminar. The students are invited to actively participate on the discussion and show/ consult examples of their work. They are also supposed to create all together an online database of reference and inspiration pictures as well as a collection of materials.
Assessment methods
The lecturer evaluates a home work specified at the end of the semester as well as its oral presentation.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL509 Světelný koncept

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 17
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ509 Světelný koncept )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of the course is to 1)take the participant through different stages of the process of lighting design and 2) to introduce them to different fields of lighting design and explain them the differences between them. In the first semester the lectures are focused on a systematic journey through all stages of the creative process (from first researches to documentation), in the second semester the focus is more on the process of design in other fields then stage lighting. There are guest lecturers invited throughout the semester to give the students master classes in these different fields.
Syllabus
  • 1) Documentation in lighting design: light-plot 2) Documentation in lighting design: tables and sheets 3) Colour in practice. How to make the best choice. 4) On stage: set-up, focus and making groups. 5) On stage: programming light-cues. 6) Lighting design for events. 7) Light installations. 8) Concert lighting design. 9) Lighting design in architecture and exhibitions.
Literature
    recommended literature
  • Keller, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006. info
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
    not specified
  • Palmer, Richard H. The lighting art : the aesthetics of stage lighting design / Richard H. Palmer. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
  • HONS ŠUŠKLEB, Jan. Aplikovaný lighting design (Applied Lighting Design). 2010. info
Teaching methods
"Lighting design concept" is conceived mainly as a seminar. The students are invited to actively participate on the discussion and show/ consult examples of their work. They are also supposed to create all together an online database of reference and inspiration pictures as well as a collection of materials.
Assessment methods
The lecturer evaluates a home work specified at the end of the semester as well as its oral presentation.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL509 Světelný koncept

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavla Beranová (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 17
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ509 Světelný koncept )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of the course is to 1)take the participant through different stages of the process of lighting design and 2) to introduce them to different fields of lighting design and explain them the differences between them. In the first semester the lectures are focused on a systematic journey through all stages of the creative process (from first researches to documentation), in the second semester the focus is more on the process of design in other fields then stage lighting. There are guest lecturers invited throughout the semester to give the students master classes in these different fields.
Syllabus
  • 1) Documentation in lighting design: light-plot 2) Documentation in lighting design: tables and sheets 3) Colour in practice. How to make the best choice. 4) On stage: set-up, focus and making groups. 5) On stage: programming light-cues. 6) Lighting design for events. 7) Light installations. 8) Concert lighting design. 9) Lighting design in architecture and exhibitions.
Literature
    recommended literature
  • Keller, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006. info
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
    not specified
  • Palmer, Richard H. The lighting art : the aesthetics of stage lighting design / Richard H. Palmer. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
  • HONS ŠUŠKLEB, Jan. Aplikovaný lighting design (Applied Lighting Design). 2010. info
Teaching methods
"Lighting design concept" is conceived mainly as a seminar. The students are invited to actively participate on the discussion and show/ consult examples of their work. They are also supposed to create all together an online database of reference and inspiration pictures as well as a collection of materials.
Assessment methods
The lecturer evaluates a home work specified at the end of the semester as well as its oral presentation.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)