DSCL402 Costume I

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 13:00–14:30 uc_C, Fri 10:15–11:45 uc_C
Prerequisites (in Czech)
Ukončené bakalářské studium Kostým,Scénografie,Architektura nebo Výtvarné umění a Design
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Proměny scénografie kostýmem, kostým jako objekt, scénografie jako kostým. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pracovat s libretem opery;nebo hudebním dílem, scénickou kompozicí
číst v partituře;
vizuálně reagovat na text, hudbu a světlo;
reagovat na specifika operního kostýmu;
vytvářet nová kostýmní řešení;
interakce s ostatními složkami produkce;
Syllabus (in Czech)
  • 1.,2. týden:studium původního textu, libreta/ předlohy
  • 2.,3. týden:skicování, hledání interpretace, asociace, analýza vztahů
  • 1.,4. týden:průběžná práce s inspiračními zdroji,referenčními materiály,kostýmní scénosled
  • 5. týden:návrhy hlavních postav, písemná reflexe, sylabus + obhajoba první interpretační fáze projektu, návrhy a skicy
  • 6.,8. týden:konstruování kostýmního scénosledu, návaznosti na scénografické řešení, rekapitulace, předklauzura
  • 9.,10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty 11. týden: písemná reflexe projektu
  • 12.,13. týden: realizace vybraného kostýmu pro prezentaci, příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
  • Bertolt Brecht: Žebrácká opera, Dobrý člověk ze Sečuanu, Kavkazský křídový kruh, Život Galileiho, Zadržitelný vzestup Artura Uie (vybrat ještě jedno další drama Brechtovo). info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • MAEHDER, STENZEL, Jürgen, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček světový a regionální (Leoš Janáček global and regional). In Leoš Janáček světový a regionální. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Pedagogická fakulta||#||University of Ostrava. Pedagogical Faculty. 33 pp. ISBN 978-80-7368-576-8. 2010. info
  • HOLÁ, Monika. Leoš Janáček: Nápěvky mluvy. Kritické vydání (Leoš Janáček: Speech-Melodies. Complete Critical Edition). 2008. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček, 2. smyčcový kvartet Listy důvěrné (Leoš Janáček, String quarttet no. 2 Intimate letters). In SMYČCOVÝ KVARTET č. 2 - Listy důvěrné. Praha: Editio Baerenreiter Praha. 120 pp. ISBN 979-0-2601-0050-3. 2008. info
  • FALTUS, Leoš, Eva DRLÍKOVÁ, Svatava PŘIBÁŇOVÁ and Jiří ZAHRÁDKA. Leoš Janáček,Teoretické dílo I (Leoš Janáček, Theoretical Works). In Leoš Janáček,Teoretické dílo I. Brno: Editio Janáček. 800 pp. H 0014 TD. ISBN 978-80-904052-0-2. 2007. info
Teaching methods (in Czech)
projektová výuka kontaktní výuka, práce stextem, práce s hudbou, diskusní metody, samostatné práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách Hodnocení: Aktivní 80% účast na výuce, Projekt-komplexní kostýmní řešení, včetně materiálů a střihů, písemná obhajoba.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DSCL402 Costume I

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 MALIRNA, Fri 16:15–17:45 MALIRNA
Prerequisites (in Czech)
Ukončené bakalářské studium Kostým,Scénografie,Architektura nebo Výtvarné umění a Design
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Proměny scénografie kostýmem, kostým jako objekt, scénografie jako kostým. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pracovat s libretem opery;nebo hudebním dílem, scénickou kompozicí
číst v partituře;
vizuálně reagovat na text, hudbu a světlo;
reagovat na specifika operního kostýmu;
vytvářet nová kostýmní řešení;
interakce s ostatními složkami produkce;
Syllabus (in Czech)
  • 1.,2. týden:studium původního textu, libreta/ předlohy
  • 2.,3. týden:skicování, hledání interpretace, asociace, analýza vztahů
  • 1.,4. týden:průběžná práce s inspiračními zdroji,referenčními materiály,kostýmní scénosled
  • 5. týden:návrhy hlavních postav, písemná reflexe, sylabus + obhajoba první interpretační fáze projektu, návrhy a skicy
  • 6.,8. týden:konstruování kostýmního scénosledu, návaznosti na scénografické řešení, rekapitulace, předklauzura
  • 9.,10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty 11. týden: písemná reflexe projektu
  • 12.,13. týden: realizace vybraného kostýmu pro prezentaci, příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
  • Bertolt Brecht: Žebrácká opera, Dobrý člověk ze Sečuanu, Kavkazský křídový kruh, Život Galileiho, Zadržitelný vzestup Artura Uie (vybrat ještě jedno další drama Brechtovo). info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • MAEHDER, STENZEL, Jürgen, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček světový a regionální (Leoš Janáček global and regional). In Leoš Janáček světový a regionální. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Pedagogická fakulta||#||University of Ostrava. Pedagogical Faculty. 33 pp. ISBN 978-80-7368-576-8. 2010. info
  • HOLÁ, Monika. Leoš Janáček: Nápěvky mluvy. Kritické vydání (Leoš Janáček: Speech-Melodies. Complete Critical Edition). 2008. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček, 2. smyčcový kvartet Listy důvěrné (Leoš Janáček, String quarttet no. 2 Intimate letters). In SMYČCOVÝ KVARTET č. 2 - Listy důvěrné. Praha: Editio Baerenreiter Praha. 120 pp. ISBN 979-0-2601-0050-3. 2008. info
  • FALTUS, Leoš, Eva DRLÍKOVÁ, Svatava PŘIBÁŇOVÁ and Jiří ZAHRÁDKA. Leoš Janáček,Teoretické dílo I (Leoš Janáček, Theoretical Works). In Leoš Janáček,Teoretické dílo I. Brno: Editio Janáček. 800 pp. H 0014 TD. ISBN 978-80-904052-0-2. 2007. info
Teaching methods (in Czech)
projektová výuka kontaktní výuka, práce stextem, práce s hudbou, diskusní metody, samostatné práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách Hodnocení: Aktivní 80% účast na výuce, Projekt-komplexní kostýmní řešení, včetně materiálů a střihů, písemná obhajoba.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DSCL402 Costume I

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Matěj Sýkora (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 MALIRNA, Fri 16:15–17:45 MALIRNA
Prerequisites (in Czech)
Ukončené bakalářské studium Kostým,Scénografie,Architektura nebo Výtvarné umění a Design
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Proměny scénografie kostýmem, kostým jako objekt, scénografie jako kostým. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pracovat s libretem opery;nebo hudebním dílem, scénickou kompozicí
číst v partituře;
vizuálně reagovat na text, hudbu a světlo;
reagovat na specifika operního kostýmu;
vytvářet nová kostýmní řešení;
interakce s ostatními složkami produkce;
Syllabus (in Czech)
  • 1.,2. týden:studium původního textu, libreta/ předlohy
  • 2.,3. týden:skicování, hledání interpretace, asociace, analýza vztahů
  • 1.,4. týden:průběžná práce s inspiračními zdroji,referenčními materiály,kostýmní scénosled
  • 5. týden:návrhy hlavních postav, písemná reflexe, sylabus + obhajoba první interpretační fáze projektu, návrhy a skicy
  • 6.,8. týden:konstruování kostýmního scénosledu, návaznosti na scénografické řešení, rekapitulace, předklauzura
  • 9.,10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty 11. týden: písemná reflexe projektu
  • 12.,13. týden: realizace vybraného kostýmu pro prezentaci, příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
  • Bertolt Brecht: Žebrácká opera, Dobrý člověk ze Sečuanu, Kavkazský křídový kruh, Život Galileiho, Zadržitelný vzestup Artura Uie (vybrat ještě jedno další drama Brechtovo). info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • MAEHDER, STENZEL, Jürgen, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček světový a regionální (Leoš Janáček global and regional). In Leoš Janáček světový a regionální. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Pedagogická fakulta||#||University of Ostrava. Pedagogical Faculty. 33 pp. ISBN 978-80-7368-576-8. 2010. info
  • HOLÁ, Monika. Leoš Janáček: Nápěvky mluvy. Kritické vydání (Leoš Janáček: Speech-Melodies. Complete Critical Edition). 2008. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček, 2. smyčcový kvartet Listy důvěrné (Leoš Janáček, String quarttet no. 2 Intimate letters). In SMYČCOVÝ KVARTET č. 2 - Listy důvěrné. Praha: Editio Baerenreiter Praha. 120 pp. ISBN 979-0-2601-0050-3. 2008. info
  • FALTUS, Leoš, Eva DRLÍKOVÁ, Svatava PŘIBÁŇOVÁ and Jiří ZAHRÁDKA. Leoš Janáček,Teoretické dílo I (Leoš Janáček, Theoretical Works). In Leoš Janáček,Teoretické dílo I. Brno: Editio Janáček. 800 pp. H 0014 TD. ISBN 978-80-904052-0-2. 2007. info
Teaching methods (in Czech)
projektová výuka kontaktní výuka, práce stextem, práce s hudbou, diskusní metody, samostatné práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách Hodnocení: Aktivní 80% účast na výuce, Projekt-komplexní kostýmní řešení, včetně materiálů a střihů, písemná obhajoba.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL402 Costume I

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–15:15 poc_ucebna, Tue 15:15–16:00 poc_ucebna
Prerequisites (in Czech)
Ukončené bakalářské studium Kostým,Scénografie,Architektura nebo Výtvarné umění a Design
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Proměny scénografie kostýmem, kostým jako objekt, scénografie jako kostým. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pracovat s libretem opery;nebo hudebním dílem, scénickou kompozicí
číst v partituře;
vizuálně reagovat na text, hudbu a světlo;
reagovat na specifika operního kostýmu;
vytvářet nová kostýmní řešení;
interakce s ostatními složkami produkce;
Syllabus (in Czech)
  • 1.,2. týden:studium původního textu, libreta/ předlohy
  • 2.,3. týden:skicování, hledání interpretace, asociace, analýza vztahů
  • 1.,4. týden:průběžná práce s inspiračními zdroji,referenčními materiály,kostýmní scénosled
  • 5. týden:návrhy hlavních postav, písemná reflexe, sylabus + obhajoba první interpretační fáze projektu, návrhy a skicy
  • 6.,8. týden:konstruování kostýmního scénosledu, návaznosti na scénografické řešení, rekapitulace, předklauzura
  • 9.,10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty 11. týden: písemná reflexe projektu
  • 12.,13. týden: realizace vybraného kostýmu pro prezentaci, příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
  • Bertolt Brecht: Žebrácká opera, Dobrý člověk ze Sečuanu, Kavkazský křídový kruh, Život Galileiho, Zadržitelný vzestup Artura Uie (vybrat ještě jedno další drama Brechtovo). info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • MAEHDER, STENZEL, Jürgen, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček světový a regionální (Leoš Janáček global and regional). In Leoš Janáček světový a regionální. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Pedagogická fakulta||#||University of Ostrava. Pedagogical Faculty. 33 pp. ISBN 978-80-7368-576-8. 2010. info
  • HOLÁ, Monika. Leoš Janáček: Nápěvky mluvy. Kritické vydání (Leoš Janáček: Speech-Melodies. Complete Critical Edition). 2008. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček, 2. smyčcový kvartet Listy důvěrné (Leoš Janáček, String quarttet no. 2 Intimate letters). In SMYČCOVÝ KVARTET č. 2 - Listy důvěrné. Praha: Editio Baerenreiter Praha. 120 pp. ISBN 979-0-2601-0050-3. 2008. info
  • FALTUS, Leoš, Eva DRLÍKOVÁ, Svatava PŘIBÁŇOVÁ and Jiří ZAHRÁDKA. Leoš Janáček,Teoretické dílo I (Leoš Janáček, Theoretical Works). In Leoš Janáček,Teoretické dílo I. Brno: Editio Janáček. 800 pp. H 0014 TD. ISBN 978-80-904052-0-2. 2007. info
Teaching methods (in Czech)
projektová výuka kontaktní výuka, práce stextem, práce s hudbou, diskusní metody, samostatné práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách Hodnocení: Aktivní 80% účast na výuce, Projekt-komplexní kostýmní řešení, včetně materiálů a střihů, písemná obhajoba.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL402 Costume I

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:00–18:00 0.01, Thu 11:00–14:00 0.01
Prerequisites (in Czech)
Ukončené bakalářské studium Kostým,Scénografie,Architektura nebo Výtvarné umění a Design
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Proměny scénografie kostýmem, kostým jako objekt, scénografie jako kostým. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pracovat s libretem opery;nebo hudebním dílem, scénickou kompozicí
číst v partituře;
vizuálně reagovat na text, hudbu a světlo;
reagovat na specifika operního kostýmu;
vytvářet nová kostýmní řešení;
interakce s ostatními složkami produkce;
Syllabus (in Czech)
  • 1.,2. týden:studium původního textu, libreta/ předlohy
  • 2.,3. týden:skicování, hledání interpretace, asociace, analýza vztahů
  • 1.,4. týden:průběžná práce s inspiračními zdroji,referenčními materiály,kostýmní scénosled
  • 5. týden:návrhy hlavních postav, písemná reflexe, sylabus + obhajoba první interpretační fáze projektu, návrhy a skicy
  • 6.,8. týden:konstruování kostýmního scénosledu, návaznosti na scénografické řešení, rekapitulace, předklauzura
  • 9.,10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty 11. týden: písemná reflexe projektu
  • 12.,13. týden: realizace vybraného kostýmu pro prezentaci, příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
  • Bertolt Brecht: Žebrácká opera, Dobrý člověk ze Sečuanu, Kavkazský křídový kruh, Život Galileiho, Zadržitelný vzestup Artura Uie (vybrat ještě jedno další drama Brechtovo). info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • MAEHDER, STENZEL, Jürgen, Jürg. Zwischen Opera buffa und Melodramma. Italienische Oper im 18. und 19. Jahrhundert. Bern: Peter Lang, 1993. info
  • Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček světový a regionální (Leoš Janáček global and regional). In Leoš Janáček světový a regionální. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Pedagogická fakulta||#||University of Ostrava. Pedagogical Faculty. 33 pp. ISBN 978-80-7368-576-8. 2010. info
  • HOLÁ, Monika. Leoš Janáček: Nápěvky mluvy. Kritické vydání (Leoš Janáček: Speech-Melodies. Complete Critical Edition). 2008. info
  • FALTUS, Leoš. Leoš Janáček, 2. smyčcový kvartet Listy důvěrné (Leoš Janáček, String quarttet no. 2 Intimate letters). In SMYČCOVÝ KVARTET č. 2 - Listy důvěrné. Praha: Editio Baerenreiter Praha. 120 pp. ISBN 979-0-2601-0050-3. 2008. info
  • FALTUS, Leoš, Eva DRLÍKOVÁ, Svatava PŘIBÁŇOVÁ and Jiří ZAHRÁDKA. Leoš Janáček,Teoretické dílo I (Leoš Janáček, Theoretical Works). In Leoš Janáček,Teoretické dílo I. Brno: Editio Janáček. 800 pp. H 0014 TD. ISBN 978-80-904052-0-2. 2007. info
Teaching methods (in Czech)
projektová výuka kontaktní výuka, práce stextem, práce s hudbou, diskusní metody, samostatné práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách Hodnocení: Aktivní 80% účast na výuce, Projekt-komplexní kostýmní řešení, včetně materiálů a střihů, písemná obhajoba.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL402 Costume

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 10:15–13:30 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ402 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Syllabus (in Czech)
  • Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 6
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě docházky, průběžné celoroční práce studenta a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL402 Costume

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 18:00–19:30 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ402 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Syllabus (in Czech)
  • Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 6
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě docházky, průběžné celoroční práce studenta a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL402 Costume

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each even Wednesday 12:30–15:30 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ402 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Syllabus (in Czech)
  • Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 6
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě docházky, průběžné celoroční práce studenta a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL402 Costume

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Kateřina Bláhová (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 MARTA_UCEBNY, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ402 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Syllabus (in Czech)
  • Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 6
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě docházky, průběžné celoroční práce studenta a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL402 Costume

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ402 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Syllabus (in Czech)
  • Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 6
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě docházky, průběžné celoroční práce studenta a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)