DSCL401 Stage design I

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 uc_C, Fri 12:00–13:30 uc_C
Prerequisites (in Czech)
Studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média v bakalářském stupni
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti scénografické výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci;
analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie;
rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení;
zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby;
řešit dramatické situace propojení složek syntetického díla;
být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci;
vést na základě návaznosti na scénografické návrhy, jejich realizace v dílnách, nebo je realizovat autorsky;
prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie;
uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů;
prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka scénografie pro magisterský stupeň rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie.
  • Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby především pro operu jako přípravný akademický modul pro budoucí praxi
  • 1.,2.zadání a čtení divadelního textu, libreta či jiného textu
  • 3.poslech hudby, skicy a analýzy 4.,5.analýza textu a hledání kontextuálních propojení
  • 5.základní osnova scénograficko-režijní koncepce
  • 6.výtvarné řešení inscenace
  • 7. předklauzury, veřejná prezentace 7.scénické návrhy jednotlivých obrazů
  • 8.materiálové a technologické řešení inscenace
  • 9.A/V technologie a technologické řešení
  • 10.technická dokumentace
  • 11.výroba makety v konkrétním měřítku
  • 12.písemná a ústní obhajoba
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem,diskuze,projektová výuka,individuální konzultace, samostudium studentů,studium literatury, Pravidelná výuka,kontaktní výuka, samostatná práce studenta
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelná systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DSCL401 Stage design I

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:15–17:45 MALIRNA, Fri 18:00–19:30 MALIRNA
Prerequisites (in Czech)
Studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média v bakalářském stupni
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti scénografické výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci;
analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie;
rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení;
zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby;
řešit dramatické situace propojení složek syntetického díla;
být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci;
vést na základě návaznosti na scénografické návrhy, jejich realizace v dílnách, nebo je realizovat autorsky;
prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie;
uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů;
prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka scénografie pro magisterský stupeň rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie.
  • Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby především pro operu jako přípravný akademický modul pro budoucí praxi
  • 1.,2.zadání a čtení divadelního textu, libreta či jiného textu
  • 3.poslech hudby, skicy a analýzy 4.,5.analýza textu a hledání kontextuálních propojení
  • 5.základní osnova scénograficko-režijní koncepce
  • 6.výtvarné řešení inscenace
  • 7. předklauzury, veřejná prezentace 7.scénické návrhy jednotlivých obrazů
  • 8.materiálové a technologické řešení inscenace
  • 9.A/V technologie a technologické řešení
  • 10.technická dokumentace
  • 11.výroba makety v konkrétním měřítku
  • 12.písemná a ústní obhajoba
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem,diskuze,projektová výuka,individuální konzultace, samostudium studentů,studium literatury, Pravidelná výuka,kontaktní výuka, samostatná práce studenta
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelná systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DSCL401 Stage design I

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Matěj Sýkora (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:15–17:45 MALIRNA, Fri 18:00–19:30 MALIRNA
Prerequisites (in Czech)
Studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média v bakalářském stupni
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti scénografické výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci;
analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie;
rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení;
zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby;
řešit dramatické situace propojení složek syntetického díla;
být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci;
vést na základě návaznosti na scénografické návrhy, jejich realizace v dílnách, nebo je realizovat autorsky;
prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie;
uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů;
prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka scénografie pro magisterský stupeň rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie.
  • Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby především pro operu jako přípravný akademický modul pro budoucí praxi
  • 1.,2.zadání a čtení divadelního textu, libreta či jiného textu
  • 3.poslech hudby, skicy a analýzy 4.,5.analýza textu a hledání kontextuálních propojení
  • 5.základní osnova scénograficko-režijní koncepce
  • 6.výtvarné řešení inscenace
  • 7. předklauzury, veřejná prezentace 7.scénické návrhy jednotlivých obrazů
  • 8.materiálové a technologické řešení inscenace
  • 9.A/V technologie a technologické řešení
  • 10.technická dokumentace
  • 11.výroba makety v konkrétním měřítku
  • 12.písemná a ústní obhajoba
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem,diskuze,projektová výuka,individuální konzultace, samostudium studentů,studium literatury, Pravidelná výuka,kontaktní výuka, samostatná práce studenta
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelná systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL401 Stage design I

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–12:45 poc_ucebna, Tue 12:45–13:30 poc_ucebna
Prerequisites (in Czech)
Studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média v bakalářském stupni
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti scénografické výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci;
analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie;
rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení;
zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby;
řešit dramatické situace propojení složek syntetického díla;
být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci;
vést na základě návaznosti na scénografické návrhy, jejich realizace v dílnách, nebo je realizovat autorsky;
prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie;
uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů;
prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka scénografie pro magisterský stupeň rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie.
  • Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby především pro operu jako přípravný akademický modul pro budoucí praxi
  • 1.,2.zadání a čtení divadelního textu, libreta či jiného textu
  • 3.poslech hudby, skicy a analýzy 4.,5.analýza textu a hledání kontextuálních propojení
  • 5.základní osnova scénograficko-režijní koncepce
  • 6.výtvarné řešení inscenace
  • 7. předklauzury, veřejná prezentace 7.scénické návrhy jednotlivých obrazů
  • 8.materiálové a technologické řešení inscenace
  • 9.A/V technologie a technologické řešení
  • 10.technická dokumentace
  • 11.výroba makety v konkrétním měřítku
  • 12.písemná a ústní obhajoba
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem,diskuze,projektová výuka,individuální konzultace, samostudium studentů,studium literatury, Pravidelná výuka,kontaktní výuka, samostatná práce studenta
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelná systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL401 Stage design I

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
1/1/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:00–18:00 0.01, Thu 11:00–14:00 0.01
Prerequisites (in Czech)
Studium předmětu Scénografie, Architektura, Kostýmní design a Nová média v bakalářském stupni
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.Cílem vzdělávání v předmětu Kostým I navazující, je schopnost interpretace, rozvoj kreativního,samostatného myšlení a podpora individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu a jeho specifik v opeře, scénické kompozici, či hudební akci, nebo průnik s tanečním divadlem. Kostýmní tvorba,převážně jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního či filmového díla a děl vytvářených pro klasické divadelní prostory, nebo netradiční a nedivadelní prostory.Zde je především kladen důraz na spektrum aspektů kostýmní tvorby pro moderní operu,vnímání širších souvislostí, interpretačních a kulturně historických souvislostí.Specifika interpretace, výtvarné stylizace, práce se sbory a sólisty.Výuka se zabývá aspekty uměleckých postupů ,specifika barevných,strukturálních a materiálových řešení v daném prostoru a ve světle.Důraz je kladen na proměny, kontrasty a citlivost ve vnímání hudebně dramatického díla a jeho specifika. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty operní režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti scénografické výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen:
pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci;
analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie;
rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení;
zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby;
řešit dramatické situace propojení složek syntetického díla;
být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci;
vést na základě návaznosti na scénografické návrhy, jejich realizace v dílnách, nebo je realizovat autorsky;
prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie;
uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů;
prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka scénografie pro magisterský stupeň rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie.
  • Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby především pro operu jako přípravný akademický modul pro budoucí praxi
  • 1.,2.zadání a čtení divadelního textu, libreta či jiného textu
  • 3.poslech hudby, skicy a analýzy 4.,5.analýza textu a hledání kontextuálních propojení
  • 5.základní osnova scénograficko-režijní koncepce
  • 6.výtvarné řešení inscenace
  • 7. předklauzury, veřejná prezentace 7.scénické návrhy jednotlivých obrazů
  • 8.materiálové a technologické řešení inscenace
  • 9.A/V technologie a technologické řešení
  • 10.technická dokumentace
  • 11.výroba makety v konkrétním měřítku
  • 12.písemná a ústní obhajoba
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem,diskuze,projektová výuka,individuální konzultace, samostudium studentů,studium literatury, Pravidelná výuka,kontaktní výuka, samostatná práce studenta
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelná systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL401 Stage design

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 12:00–16:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ401 Stage design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL401 Stage design

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:00–17:45 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ401 Stage design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL401 Stage design

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:15–17:45 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ401 Stage design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL401 Stage design

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. Mgr. Ján Zavarský (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:00–17:30 MARTA_UCEBNY, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ401 Stage design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL401 Stage design

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
0/4/6. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ401 Stage design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)