DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
0/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 uc_A, Fri 14:30–16:00 uc_A
Prerequisites (in Czech)
Absolvování minulých semestrů předmětu, samostatná práce v rámci školních předváděček. Schopnost koncepčního, technického, technologického myšlení a umělecké tvorby. Psychická i praktická způsobilost pracovat prakticky v divadle v tvůrčím i realizačním kolektivu. Schopnost orientovat se prostorově a sociálně v prostředí divadla. Být aktivní součástí tvůrčího týmu. Spolupracovat asertivně a pokorně, být trpělivý, ohleduplný, nápaditý, mít humor a umět řešit „neřešitelné“ úkoly. Být připraven na komunikaci v realizačním týmu. Znát umění dialogu a spolupráce. Umět říci „ne“. Být schopný překvapit, být spolehlivý.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmětem Kostým III Bs LS student končí své bakalářské studium, jehož zakončením se z něj stává profesionál v oboru kostýmní tvorby. Předmět učí vzít tuto zodpovědnost za svou jak z uměleckého, teoreticko-praktického hlediska tak z psychologického, sociálního a existenčního. Předmět připravuje studenty pracovat jako plnohodnotný člen tvůrčích, realizačních týmů na domácí i mezinárodní půdě. Budoucí absolvent se učí schopnosti rozumět výrobě tak, že může vést realizační kolektiv. Realizuje své tvůrčí schopnosti v praxi školních divadel v kolektivu svých budoucích kolegů, učí se spolupráci jak se staršími režiséry a výtvarníky tak se svými vrstevníky. Má možnost najít v kolektivu své budoucí spolupracovníky, učí se rozeznávat kvality týmové práce, definuje si prakticky svá práva a povinnosti a vymezí se vůči ostatním kolegům z jiných oborů, ověří si důležitost mezioborové spolupráce. Psychologicky se zpevní v jednáních na předávacích poradách a při realizaci díla. Učí se citlivému a asertivnímu kontaktu s herci a specifikám práce kostýmního výtvarníka. V případě vlastního autorského díla jedná samostatně a pracuje koncepčně a prakticky zvládá realizaci díla. Je připravován realizovat koncepci i z ekonomického hlediska, redukovat a měnit případné požadavky flexibilně v procesu tvorby jak z uměleckých důvodů – požaduje-li to vývoj během umělecké spolupráce tak v rámci výroby. Učí se hájit své názory a komunikovat v kolektivu s respektem k výslednému dílu. Učí se praxí dělat výzkum – jak osobní, tak technologický a umělecký. Učí se posouvat limity svých schopností a ovlivňovat vývoj v oboru technologicky i umělecky. Učí se písemně definovat koncepci, následně pozitiva a negativa projektu, reflektovat význam díla jako celku. Učí se hledat si svá osobní témata, prakticky zpracovávat osobní zážitky a reflektovat svět tak aby z procesu citlivého vnímání vzniklo umělecké dílo. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student si osvojuje odborné a deklrativní znalosti, je schopen vytvoření uměleckého díla a zodpovědnosti za něj vůči kolegům a veřejnosti. Odpovědnost se v projektech trénuje zejména v souvislosti s s kontaktem s novými kolegy, prostředím ( divadla), ekonomickými požadavky, případně omezeními. Student se učí uplatnit svá práva a povinnosti jako samostatná a týmová tvůrčí osobnost. Komunikuje svou koncepci jak v uměleckém tak v technickém týmu a prověřuje své schopnosti reagovat. Jde o základní společenské vztahy, které v ústraní atelieru při realizaci akademických úkolů znal jen částčně. Stress při společné realizaci učí studenta volit priority a sledovat situaci prizmatem odevzdaného společného díla. Všechny umělecké a technické zkušenosti z předmětu Kostýmní tvorba teď konfrontuje s konkrétními těly, ( možná kolektivem upravenou) koncepcí, (neznámou) choreografií, hudbou, světlem, které jsou nyní všechny reálné. Student se učí umění redukce, které nemusel používat v případě akademických úkolů. Nachází výhody procesu,objevuje fundus a jeho výhody při procesu zkoušení, zjišťuje své tvůrčí vlastnosti konfrontované s časem, hmotou a komunikací. Zjišťuje reakci jiných,svoupsychickou vybavenost unést úspěch či neúspěch. Objevuje funkci diváka, může se začít připravovat na sociálně máročnější tvorbu v Mg studiu. Je schopen vytvořit scénograficko-kostýmní nebo režijně-kostýmní koncepci zadaného tématu, textu na profesionální úrovni jak v umělecké tak technické stránce projektu v praxi v divadle. Je psychicky i prakticky připraven zařadit se do procesu tvorby představení ( autorského projektu) jako aktivní člen tvůrčího týmu, vést výrobu díla v dílnách. Je zodpovědný sobě – umělecky i lidsky, tedy je schopen komunikovat svoji koncepci v týmu, procesuálně ji měnit, být připraven flexibilně reagovat na podněty kolegů a uplatňovat asertivně svůj přístup k tématu vůči kolektivu jako spoluautor a kolega. Analyzuje text, hledá osobní novátorská řešení v souladu se současnými tendencemi chápání inscenování a tvůrčím způsobem na ně reaguje a rozvíjí, tvoří skici, scénosled, návrhy a konzultuje je, pod dohledem pedagoga, s režisérem a dalšími členy tvůrčího týmu. Dokáže materiálově, tvarově a barevně realizovat kostýmy jak historického charakteru tak současného. Experimentuje. Orientuje se v prostoru a systému divadla a dílen. Chápe význam fundusu, různý charakter dílenských specializací od krejčovny po desinatérnu, hledá nové technologické postupy, práci chápe jako umělecký výzkum. Ovládá systém procesu vzniku díla tak jak to vyžaduje technologické zpracování kostýmů v čase. Pracuje podle fermanu a je schopen časově zvládat práci v kombinaci se zkouškami. Sleduje divadelní profesionální scénu tak aby se orientoval v dění a dokázal reflektovat nové systémy jak teoretické tak praktické a polemizovat s nimi. V rámci svých autorských projektů, které realizuje během studií je schopen hledat a nacházet nosná témata, která umělecky, technicky i ekonomicky dokáže prakticky zpracovat a prezentovat na veřejnosti. Písemně refklektuje svoji tvorbu a zasazuje ji do dobového kontextu, je schopen kriticky z této zkušenosti čerpat. Je schopen a ochoten se umělecky soustavně vyvíjet. V případě realizace svého akademického úkolu sám vyhledává témata, která zpracuje, tvoří dílo v procesu a je schopen ho prezentovat ho formou výstavy, eventu atd. Písemně koncepčně dílo definuje. Je schopen zorganizovat si čas jako budoucí profesionál tak, že jednotlivé úkoly zpracovává paralelně, v případě LS tedy mimo praktické a akademické úkoly píše v průběhu studia teoretickou práci.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou tématu a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce (skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita), to vče konzultuje student s pedagogem a kolegy v tvůrčím týmu.Student pak pracuje s realizačním týmem (krejčovnami) a učí se řídit dílenský provoz k úspěšnému zrealizování kostýmní výpravy v rámci inscenace. Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Zadání: 1/praktické realizace inscenací ve školních divadlech podle dramaturgického plánu – koncepce kostýmní výpravy, konzultace s kolegy, její předání dílnám, vytvoření, realizace a uvedení v průběhu zkoušek do chodu inscenace. 2/ doplňkový akademický úkol nebo autorský projekt – jeho realizace. 1.týden: 1/ čtení textu, analýzy, samostatná orientace v tématu, příprava materiálů pro konzultaci s kolegy, časový harmonogram 2. týden: týmová diskuse nad tématy, diskuse s režisérem nad charaktery postav, otevírání možností chápání a přístupu k tématům, strategie přístupu – (ne)hierchická práce s tématy. 2/ základní definice a analýza osobního tématu. 3 týden: poznámky k dramatickým uzlům, skici, vzorky materiálů, různé přístupy. Proces tvorby koncepce je otevřený a zároveň vázaný na zkoušky s herci, student si osvojuje časové možnosti a své schopnosti nakládání s časem vzhledem k definování a ukončování dílčích rozhodnutí. 2/ hledání východisek, inspirace. 4. týden: 1/hrubé návrhy, situační kresby, upřesnění typů – líčení, masky, doplňky. 2/ skici, inspirační zdroje, osobní záznamy, asociace. 5. týden: Scénosled, hlavní body scénáře – dějové uzly a z nich vyplývající vývoj kostýmů, aplikace na konkrétní herecké osoby, typy. Materiály, barvy, siluety, celková kompozice, dynamika, choreografické souvislosti. 2/ zpracování dosavadních nápadů – celkový pohled na proces, poznámky, kritika. 6.týden: definitivní návrhy, střihy, předávací porada. 7.týden: 1/ Zadání kostýmů v dílnách, nákup a stříhání materiálu, 2/ konkrétní práce na objektech, zkoušení, proces. 8.týden: 1/ první zkoušky s herci v krejčovně, konfrontace kostýmů při zkouškách ve zkušebně, poskytnutí náznakových kostýmů hercům přo udržení typových odlišností a vývojových specifik. 2/ zkoušení, hledání materiálů a jejich vlasností, precizování tvarů a významů. 9.týden: Další zkoušky herců v krejčovně, individuální přístup, úpravy, barvení atd, příprava paruk, klobouků, masek, doplňků. 2/ autorský projekt – celkové vyznění, souvislost s ostatními složkami projektu – synchronizace , celkový výraz 10. týden: Poslední úpravy, účast na zkouškách s herci – precizování kostýmů. Oblíkaná zkouška. Úpravy, dokončování, změny vyvolané procesem. 2/ Podle náročnosti projektu poslední úpravy a prezentace. 11.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky, poslední úpravy. 12.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky. Premiera. Reflexe s kolegy a pedagogem. Výuka je vedena pravidelně a individuálně s pedagogem v atelieru a v divadle.
Literature
    recommended literature
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
  • VERGINE, Lea: Body Art and Performance : the body as language, Milano: Skira 2000, ISBN: 8881186535 9788881186532 8881186896 9788881186891
  • SCHECHNER, Richard: Future of Ritual, NewYourk: Routledge 1995, ISBN-10: 0415046904 ISBN-13: 978-0415046909
  • PEŇA, Guillermo Goméz : Exercises for rebel artists, London: Routledge 2011, ISBN-10: 041554923X ISBN-13: 978-0415549233
  • JONES, Amelia: Body Art : performing the subject, Univ Of Minnesota Press 1998, ISBN-10: 0816627738, ISBN-13: 978-0816627738
  • HIGGINS, Hannah: Fluxus experience, Berkeley: University of California Press 2002, SBN: 9780520228672
  • HILL, Lesslie: Guerilla guide to performance art, Continuum 2004, ISBN 10: 0826473989  ISBN 13: 9780826473981
    not specified
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 uc_A, Fri 16:15–17:45 uc_B
Prerequisites (in Czech)
Absolvování minulých semestrů předmětu, samostatná práce v rámci školních předváděček. Schopnost koncepčního, technického, technologického myšlení a umělecké tvorby. Psychická i praktická způsobilost pracovat prakticky v divadle v tvůrčím i realizačním kolektivu. Schopnost orientovat se prostorově a sociálně v prostředí divadla. Být aktivní součástí tvůrčího týmu. Spolupracovat asertivně a pokorně, být trpělivý, ohleduplný, nápaditý, mít humor a umět řešit „neřešitelné“ úkoly. Být připraven na komunikaci v realizačním týmu. Znát umění dialogu a spolupráce. Umět říci „ne“. Být schopný překvapit, být spolehlivý.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmětem Kostým III Bs LS student končí své bakalářské studium, jehož zakončením se z něj stává profesionál v oboru kostýmní tvorby. Předmět učí vzít tuto zodpovědnost za svou jak z uměleckého, teoreticko-praktického hlediska tak z psychologického, sociálního a existenčního. Předmět připravuje studenty pracovat jako plnohodnotný člen tvůrčích, realizačních týmů na domácí i mezinárodní půdě. Budoucí absolvent se učí schopnosti rozumět výrobě tak, že může vést realizační kolektiv. Realizuje své tvůrčí schopnosti v praxi školních divadel v kolektivu svých budoucích kolegů, učí se spolupráci jak se staršími režiséry a výtvarníky tak se svými vrstevníky. Má možnost najít v kolektivu své budoucí spolupracovníky, učí se rozeznávat kvality týmové práce, definuje si prakticky svá práva a povinnosti a vymezí se vůči ostatním kolegům z jiných oborů, ověří si důležitost mezioborové spolupráce. Psychologicky se zpevní v jednáních na předávacích poradách a při realizaci díla. Učí se citlivému a asertivnímu kontaktu s herci a specifikám práce kostýmního výtvarníka. V případě vlastního autorského díla jedná samostatně a pracuje koncepčně a prakticky zvládá realizaci díla. Je připravován realizovat koncepci i z ekonomického hlediska, redukovat a měnit případné požadavky flexibilně v procesu tvorby jak z uměleckých důvodů – požaduje-li to vývoj během umělecké spolupráce tak v rámci výroby. Učí se hájit své názory a komunikovat v kolektivu s respektem k výslednému dílu. Učí se praxí dělat výzkum – jak osobní, tak technologický a umělecký. Učí se posouvat limity svých schopností a ovlivňovat vývoj v oboru technologicky i umělecky. Učí se písemně definovat koncepci, následně pozitiva a negativa projektu, reflektovat význam díla jako celku. Učí se hledat si svá osobní témata, prakticky zpracovávat osobní zážitky a reflektovat svět tak aby z procesu citlivého vnímání vzniklo umělecké dílo. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student si osvojuje odborné a deklrativní znalosti, je schopen vytvoření uměleckého díla a zodpovědnosti za něj vůči kolegům a veřejnosti. Odpovědnost se v projektech trénuje zejména v souvislosti s s kontaktem s novými kolegy, prostředím ( divadla), ekonomickými požadavky, případně omezeními. Student se učí uplatnit svá práva a povinnosti jako samostatná a týmová tvůrčí osobnost. Komunikuje svou koncepci jak v uměleckém tak v technickém týmu a prověřuje své schopnosti reagovat. Jde o základní společenské vztahy, které v ústraní atelieru při realizaci akademických úkolů znal jen částčně. Stress při společné realizaci učí studenta volit priority a sledovat situaci prizmatem odevzdaného společného díla. Všechny umělecké a technické zkušenosti z předmětu Kostýmní tvorba teď konfrontuje s konkrétními těly, ( možná kolektivem upravenou) koncepcí, (neznámou) choreografií, hudbou, světlem, které jsou nyní všechny reálné. Student se učí umění redukce, které nemusel používat v případě akademických úkolů. Nachází výhody procesu,objevuje fundus a jeho výhody při procesu zkoušení, zjišťuje své tvůrčí vlastnosti konfrontované s časem, hmotou a komunikací. Zjišťuje reakci jiných,svoupsychickou vybavenost unést úspěch či neúspěch. Objevuje funkci diváka, může se začít připravovat na sociálně máročnější tvorbu v Mg studiu. Je schopen vytvořit scénograficko-kostýmní nebo režijně-kostýmní koncepci zadaného tématu, textu na profesionální úrovni jak v umělecké tak technické stránce projektu v praxi v divadle. Je psychicky i prakticky připraven zařadit se do procesu tvorby představení ( autorského projektu) jako aktivní člen tvůrčího týmu, vést výrobu díla v dílnách. Je zodpovědný sobě – umělecky i lidsky, tedy je schopen komunikovat svoji koncepci v týmu, procesuálně ji měnit, být připraven flexibilně reagovat na podněty kolegů a uplatňovat asertivně svůj přístup k tématu vůči kolektivu jako spoluautor a kolega. Analyzuje text, hledá osobní novátorská řešení v souladu se současnými tendencemi chápání inscenování a tvůrčím způsobem na ně reaguje a rozvíjí, tvoří skici, scénosled, návrhy a konzultuje je, pod dohledem pedagoga, s režisérem a dalšími členy tvůrčího týmu. Dokáže materiálově, tvarově a barevně realizovat kostýmy jak historického charakteru tak současného. Experimentuje. Orientuje se v prostoru a systému divadla a dílen. Chápe význam fundusu, různý charakter dílenských specializací od krejčovny po desinatérnu, hledá nové technologické postupy, práci chápe jako umělecký výzkum. Ovládá systém procesu vzniku díla tak jak to vyžaduje technologické zpracování kostýmů v čase. Pracuje podle fermanu a je schopen časově zvládat práci v kombinaci se zkouškami. Sleduje divadelní profesionální scénu tak aby se orientoval v dění a dokázal reflektovat nové systémy jak teoretické tak praktické a polemizovat s nimi. V rámci svých autorských projektů, které realizuje během studií je schopen hledat a nacházet nosná témata, která umělecky, technicky i ekonomicky dokáže prakticky zpracovat a prezentovat na veřejnosti. Písemně refklektuje svoji tvorbu a zasazuje ji do dobového kontextu, je schopen kriticky z této zkušenosti čerpat. Je schopen a ochoten se umělecky soustavně vyvíjet. V případě realizace svého akademického úkolu sám vyhledává témata, která zpracuje, tvoří dílo v procesu a je schopen ho prezentovat ho formou výstavy, eventu atd. Písemně koncepčně dílo definuje. Je schopen zorganizovat si čas jako budoucí profesionál tak, že jednotlivé úkoly zpracovává paralelně, v případě LS tedy mimo praktické a akademické úkoly píše v průběhu studia teoretickou práci.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou tématu a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce (skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita), to vče konzultuje student s pedagogem a kolegy v tvůrčím týmu.Student pak pracuje s realizačním týmem (krejčovnami) a učí se řídit dílenský provoz k úspěšnému zrealizování kostýmní výpravy v rámci inscenace. Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Zadání: 1/praktické realizace inscenací ve školních divadlech podle dramaturgického plánu – koncepce kostýmní výpravy, konzultace s kolegy, její předání dílnám, vytvoření, realizace a uvedení v průběhu zkoušek do chodu inscenace. 2/ doplňkový akademický úkol nebo autorský projekt – jeho realizace. 1.týden: 1/ čtení textu, analýzy, samostatná orientace v tématu, příprava materiálů pro konzultaci s kolegy, časový harmonogram 2. týden: týmová diskuse nad tématy, diskuse s režisérem nad charaktery postav, otevírání možností chápání a přístupu k tématům, strategie přístupu – (ne)hierchická práce s tématy. 2/ základní definice a analýza osobního tématu. 3 týden: poznámky k dramatickým uzlům, skici, vzorky materiálů, různé přístupy. Proces tvorby koncepce je otevřený a zároveň vázaný na zkoušky s herci, student si osvojuje časové možnosti a své schopnosti nakládání s časem vzhledem k definování a ukončování dílčích rozhodnutí. 2/ hledání východisek, inspirace. 4. týden: 1/hrubé návrhy, situační kresby, upřesnění typů – líčení, masky, doplňky. 2/ skici, inspirační zdroje, osobní záznamy, asociace. 5. týden: Scénosled, hlavní body scénáře – dějové uzly a z nich vyplývající vývoj kostýmů, aplikace na konkrétní herecké osoby, typy. Materiály, barvy, siluety, celková kompozice, dynamika, choreografické souvislosti. 2/ zpracování dosavadních nápadů – celkový pohled na proces, poznámky, kritika. 6.týden: definitivní návrhy, střihy, předávací porada. 7.týden: 1/ Zadání kostýmů v dílnách, nákup a stříhání materiálu, 2/ konkrétní práce na objektech, zkoušení, proces. 8.týden: 1/ první zkoušky s herci v krejčovně, konfrontace kostýmů při zkouškách ve zkušebně, poskytnutí náznakových kostýmů hercům přo udržení typových odlišností a vývojových specifik. 2/ zkoušení, hledání materiálů a jejich vlasností, precizování tvarů a významů. 9.týden: Další zkoušky herců v krejčovně, individuální přístup, úpravy, barvení atd, příprava paruk, klobouků, masek, doplňků. 2/ autorský projekt – celkové vyznění, souvislost s ostatními složkami projektu – synchronizace , celkový výraz 10. týden: Poslední úpravy, účast na zkouškách s herci – precizování kostýmů. Oblíkaná zkouška. Úpravy, dokončování, změny vyvolané procesem. 2/ Podle náročnosti projektu poslední úpravy a prezentace. 11.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky, poslední úpravy. 12.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky. Premiera. Reflexe s kolegy a pedagogem. Výuka je vedena pravidelně a individuálně s pedagogem v atelieru a v divadle.
Literature
    recommended literature
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
  • VERGINE, Lea: Body Art and Performance : the body as language, Milano: Skira 2000, ISBN: 8881186535 9788881186532 8881186896 9788881186891
  • SCHECHNER, Richard: Future of Ritual, NewYourk: Routledge 1995, ISBN-10: 0415046904 ISBN-13: 978-0415046909
  • PEŇA, Guillermo Goméz : Exercises for rebel artists, London: Routledge 2011, ISBN-10: 041554923X ISBN-13: 978-0415549233
  • JONES, Amelia: Body Art : performing the subject, Univ Of Minnesota Press 1998, ISBN-10: 0816627738, ISBN-13: 978-0816627738
  • HIGGINS, Hannah: Fluxus experience, Berkeley: University of California Press 2002, SBN: 9780520228672
  • HILL, Lesslie: Guerilla guide to performance art, Continuum 2004, ISBN 10: 0826473989  ISBN 13: 9780826473981
    not specified
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 uc_A, Fri 18:00–19:30 uc_A
Prerequisites (in Czech)
Absolvování minulých semestrů předmětu, samostatná práce v rámci školních předváděček. Schopnost koncepčního, technického, technologického myšlení a umělecké tvorby. Psychická i praktická způsobilost pracovat prakticky v divadle v tvůrčím i realizačním kolektivu. Schopnost orientovat se prostorově a sociálně v prostředí divadla. Být aktivní součástí tvůrčího týmu. Spolupracovat asertivně a pokorně, být trpělivý, ohleduplný, nápaditý, mít humor a umět řešit „neřešitelné“ úkoly. Být připraven na komunikaci v realizačním týmu. Znát umění dialogu a spolupráce. Umět říci „ne“. Být schopný překvapit, být spolehlivý.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmětem Kostým III Bs LS student končí své bakalářské studium, jehož zakončením se z něj stává profesionál v oboru kostýmní tvorby. Předmět učí vzít tuto zodpovědnost za svou jak z uměleckého, teoreticko-praktického hlediska tak z psychologického, sociálního a existenčního. Předmět připravuje studenty pracovat jako plnohodnotný člen tvůrčích, realizačních týmů na domácí i mezinárodní půdě. Budoucí absolvent se učí schopnosti rozumět výrobě tak, že může vést realizační kolektiv. Realizuje své tvůrčí schopnosti v praxi školních divadel v kolektivu svých budoucích kolegů, učí se spolupráci jak se staršími režiséry a výtvarníky tak se svými vrstevníky. Má možnost najít v kolektivu své budoucí spolupracovníky, učí se rozeznávat kvality týmové práce, definuje si prakticky svá práva a povinnosti a vymezí se vůči ostatním kolegům z jiných oborů, ověří si důležitost mezioborové spolupráce. Psychologicky se zpevní v jednáních na předávacích poradách a při realizaci díla. Učí se citlivému a asertivnímu kontaktu s herci a specifikám práce kostýmního výtvarníka. V případě vlastního autorského díla jedná samostatně a pracuje koncepčně a prakticky zvládá realizaci díla. Je připravován realizovat koncepci i z ekonomického hlediska, redukovat a měnit případné požadavky flexibilně v procesu tvorby jak z uměleckých důvodů – požaduje-li to vývoj během umělecké spolupráce tak v rámci výroby. Učí se hájit své názory a komunikovat v kolektivu s respektem k výslednému dílu. Učí se praxí dělat výzkum – jak osobní, tak technologický a umělecký. Učí se posouvat limity svých schopností a ovlivňovat vývoj v oboru technologicky i umělecky. Učí se písemně definovat koncepci, následně pozitiva a negativa projektu, reflektovat význam díla jako celku. Učí se hledat si svá osobní témata, prakticky zpracovávat osobní zážitky a reflektovat svět tak aby z procesu citlivého vnímání vzniklo umělecké dílo. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student si osvojuje odborné a deklrativní znalosti, je schopen vytvoření uměleckého díla a zodpovědnosti za něj vůči kolegům a veřejnosti. Odpovědnost se v projektech trénuje zejména v souvislosti s s kontaktem s novými kolegy, prostředím ( divadla), ekonomickými požadavky, případně omezeními. Student se učí uplatnit svá práva a povinnosti jako samostatná a týmová tvůrčí osobnost. Komunikuje svou koncepci jak v uměleckém tak v technickém týmu a prověřuje své schopnosti reagovat. Jde o základní společenské vztahy, které v ústraní atelieru při realizaci akademických úkolů znal jen částčně. Stress při společné realizaci učí studenta volit priority a sledovat situaci prizmatem odevzdaného společného díla. Všechny umělecké a technické zkušenosti z předmětu Kostýmní tvorba teď konfrontuje s konkrétními těly, ( možná kolektivem upravenou) koncepcí, (neznámou) choreografií, hudbou, světlem, které jsou nyní všechny reálné. Student se učí umění redukce, které nemusel používat v případě akademických úkolů. Nachází výhody procesu,objevuje fundus a jeho výhody při procesu zkoušení, zjišťuje své tvůrčí vlastnosti konfrontované s časem, hmotou a komunikací. Zjišťuje reakci jiných,svoupsychickou vybavenost unést úspěch či neúspěch. Objevuje funkci diváka, může se začít připravovat na sociálně máročnější tvorbu v Mg studiu. Je schopen vytvořit scénograficko-kostýmní nebo režijně-kostýmní koncepci zadaného tématu, textu na profesionální úrovni jak v umělecké tak technické stránce projektu v praxi v divadle. Je psychicky i prakticky připraven zařadit se do procesu tvorby představení ( autorského projektu) jako aktivní člen tvůrčího týmu, vést výrobu díla v dílnách. Je zodpovědný sobě – umělecky i lidsky, tedy je schopen komunikovat svoji koncepci v týmu, procesuálně ji měnit, být připraven flexibilně reagovat na podněty kolegů a uplatňovat asertivně svůj přístup k tématu vůči kolektivu jako spoluautor a kolega. Analyzuje text, hledá osobní novátorská řešení v souladu se současnými tendencemi chápání inscenování a tvůrčím způsobem na ně reaguje a rozvíjí, tvoří skici, scénosled, návrhy a konzultuje je, pod dohledem pedagoga, s režisérem a dalšími členy tvůrčího týmu. Dokáže materiálově, tvarově a barevně realizovat kostýmy jak historického charakteru tak současného. Experimentuje. Orientuje se v prostoru a systému divadla a dílen. Chápe význam fundusu, různý charakter dílenských specializací od krejčovny po desinatérnu, hledá nové technologické postupy, práci chápe jako umělecký výzkum. Ovládá systém procesu vzniku díla tak jak to vyžaduje technologické zpracování kostýmů v čase. Pracuje podle fermanu a je schopen časově zvládat práci v kombinaci se zkouškami. Sleduje divadelní profesionální scénu tak aby se orientoval v dění a dokázal reflektovat nové systémy jak teoretické tak praktické a polemizovat s nimi. V rámci svých autorských projektů, které realizuje během studií je schopen hledat a nacházet nosná témata, která umělecky, technicky i ekonomicky dokáže prakticky zpracovat a prezentovat na veřejnosti. Písemně refklektuje svoji tvorbu a zasazuje ji do dobového kontextu, je schopen kriticky z této zkušenosti čerpat. Je schopen a ochoten se umělecky soustavně vyvíjet. V případě realizace svého akademického úkolu sám vyhledává témata, která zpracuje, tvoří dílo v procesu a je schopen ho prezentovat ho formou výstavy, eventu atd. Písemně koncepčně dílo definuje. Je schopen zorganizovat si čas jako budoucí profesionál tak, že jednotlivé úkoly zpracovává paralelně, v případě LS tedy mimo praktické a akademické úkoly píše v průběhu studia teoretickou práci.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou tématu a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce (skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita), to vče konzultuje student s pedagogem a kolegy v tvůrčím týmu.Student pak pracuje s realizačním týmem (krejčovnami) a učí se řídit dílenský provoz k úspěšnému zrealizování kostýmní výpravy v rámci inscenace. Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Zadání: 1/praktické realizace inscenací ve školních divadlech podle dramaturgického plánu – koncepce kostýmní výpravy, konzultace s kolegy, její předání dílnám, vytvoření, realizace a uvedení v průběhu zkoušek do chodu inscenace. 2/ doplňkový akademický úkol nebo autorský projekt – jeho realizace. 1.týden: 1/ čtení textu, analýzy, samostatná orientace v tématu, příprava materiálů pro konzultaci s kolegy, časový harmonogram 2. týden: týmová diskuse nad tématy, diskuse s režisérem nad charaktery postav, otevírání možností chápání a přístupu k tématům, strategie přístupu – (ne)hierchická práce s tématy. 2/ základní definice a analýza osobního tématu. 3 týden: poznámky k dramatickým uzlům, skici, vzorky materiálů, různé přístupy. Proces tvorby koncepce je otevřený a zároveň vázaný na zkoušky s herci, student si osvojuje časové možnosti a své schopnosti nakládání s časem vzhledem k definování a ukončování dílčích rozhodnutí. 2/ hledání východisek, inspirace. 4. týden: 1/hrubé návrhy, situační kresby, upřesnění typů – líčení, masky, doplňky. 2/ skici, inspirační zdroje, osobní záznamy, asociace. 5. týden: Scénosled, hlavní body scénáře – dějové uzly a z nich vyplývající vývoj kostýmů, aplikace na konkrétní herecké osoby, typy. Materiály, barvy, siluety, celková kompozice, dynamika, choreografické souvislosti. 2/ zpracování dosavadních nápadů – celkový pohled na proces, poznámky, kritika. 6.týden: definitivní návrhy, střihy, předávací porada. 7.týden: 1/ Zadání kostýmů v dílnách, nákup a stříhání materiálu, 2/ konkrétní práce na objektech, zkoušení, proces. 8.týden: 1/ první zkoušky s herci v krejčovně, konfrontace kostýmů při zkouškách ve zkušebně, poskytnutí náznakových kostýmů hercům přo udržení typových odlišností a vývojových specifik. 2/ zkoušení, hledání materiálů a jejich vlasností, precizování tvarů a významů. 9.týden: Další zkoušky herců v krejčovně, individuální přístup, úpravy, barvení atd, příprava paruk, klobouků, masek, doplňků. 2/ autorský projekt – celkové vyznění, souvislost s ostatními složkami projektu – synchronizace , celkový výraz 10. týden: Poslední úpravy, účast na zkouškách s herci – precizování kostýmů. Oblíkaná zkouška. Úpravy, dokončování, změny vyvolané procesem. 2/ Podle náročnosti projektu poslední úpravy a prezentace. 11.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky, poslední úpravy. 12.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky. Premiera. Reflexe s kolegy a pedagogem. Výuka je vedena pravidelně a individuálně s pedagogem v atelieru a v divadle.
Literature
    recommended literature
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
  • VERGINE, Lea: Body Art and Performance : the body as language, Milano: Skira 2000, ISBN: 8881186535 9788881186532 8881186896 9788881186891
  • SCHECHNER, Richard: Future of Ritual, NewYourk: Routledge 1995, ISBN-10: 0415046904 ISBN-13: 978-0415046909
  • PEŇA, Guillermo Goméz : Exercises for rebel artists, London: Routledge 2011, ISBN-10: 041554923X ISBN-13: 978-0415549233
  • JONES, Amelia: Body Art : performing the subject, Univ Of Minnesota Press 1998, ISBN-10: 0816627738, ISBN-13: 978-0816627738
  • HIGGINS, Hannah: Fluxus experience, Berkeley: University of California Press 2002, SBN: 9780520228672
  • HILL, Lesslie: Guerilla guide to performance art, Continuum 2004, ISBN 10: 0826473989  ISBN 13: 9780826473981
    not specified
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–15:15 ucebna_C, Tue 15:15–16:00 ucebna_C, Tue 16:15–17:00 ucebna_C, Tue 17:00–17:45 ucebna_C
Prerequisites (in Czech)
Absolvování minulých semestrů předmětu, samostatná práce v rámci školních předváděček. Schopnost koncepčního, technického, technologického myšlení a umělecké tvorby. Psychická i praktická způsobilost pracovat prakticky v divadle v tvůrčím i realizačním kolektivu. Schopnost orientovat se prostorově a sociálně v prostředí divadla. Být aktivní součástí tvůrčího týmu. Spolupracovat asertivně a pokorně, být trpělivý, ohleduplný, nápaditý, mít humor a umět řešit „neřešitelné“ úkoly. Být připraven na komunikaci v realizačním týmu. Znát umění dialogu a spolupráce. Umět říci „ne“. Být schopný překvapit, být spolehlivý.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmětem Kostým III Bs LS student končí své bakalářské studium, jehož zakončením se z něj stává profesionál v oboru kostýmní tvorby. Předmět učí vzít tuto zodpovědnost za svou jak z uměleckého, teoreticko-praktického hlediska tak z psychologického, sociálního a existenčního. Předmět připravuje studenty pracovat jako plnohodnotný člen tvůrčích, realizačních týmů na domácí i mezinárodní půdě. Budoucí absolvent se učí schopnosti rozumět výrobě tak, že může vést realizační kolektiv. Realizuje své tvůrčí schopnosti v praxi školních divadel v kolektivu svých budoucích kolegů, učí se spolupráci jak se staršími režiséry a výtvarníky tak se svými vrstevníky. Má možnost najít v kolektivu své budoucí spolupracovníky, učí se rozeznávat kvality týmové práce, definuje si prakticky svá práva a povinnosti a vymezí se vůči ostatním kolegům z jiných oborů, ověří si důležitost mezioborové spolupráce. Psychologicky se zpevní v jednáních na předávacích poradách a při realizaci díla. Učí se citlivému a asertivnímu kontaktu s herci a specifikám práce kostýmního výtvarníka. V případě vlastního autorského díla jedná samostatně a pracuje koncepčně a prakticky zvládá realizaci díla. Je připravován realizovat koncepci i z ekonomického hlediska, redukovat a měnit případné požadavky flexibilně v procesu tvorby jak z uměleckých důvodů – požaduje-li to vývoj během umělecké spolupráce tak v rámci výroby. Učí se hájit své názory a komunikovat v kolektivu s respektem k výslednému dílu. Učí se praxí dělat výzkum – jak osobní, tak technologický a umělecký. Učí se posouvat limity svých schopností a ovlivňovat vývoj v oboru technologicky i umělecky. Učí se písemně definovat koncepci, následně pozitiva a negativa projektu, reflektovat význam díla jako celku. Učí se hledat si svá osobní témata, prakticky zpracovávat osobní zážitky a reflektovat svět tak aby z procesu citlivého vnímání vzniklo umělecké dílo. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student si osvojuje odborné a deklrativní znalosti, je schopen vytvoření uměleckého díla a zodpovědnosti za něj vůči kolegům a veřejnosti. Odpovědnost se v projektech trénuje zejména v souvislosti s s kontaktem s novými kolegy, prostředím ( divadla), ekonomickými požadavky, případně omezeními. Student se učí uplatnit svá práva a povinnosti jako samostatná a týmová tvůrčí osobnost. Komunikuje svou koncepci jak v uměleckém tak v technickém týmu a prověřuje své schopnosti reagovat. Jde o základní společenské vztahy, které v ústraní atelieru při realizaci akademických úkolů znal jen částčně. Stress při společné realizaci učí studenta volit priority a sledovat situaci prizmatem odevzdaného společného díla. Všechny umělecké a technické zkušenosti z předmětu Kostýmní tvorba teď konfrontuje s konkrétními těly, ( možná kolektivem upravenou) koncepcí, (neznámou) choreografií, hudbou, světlem, které jsou nyní všechny reálné. Student se učí umění redukce, které nemusel používat v případě akademických úkolů. Nachází výhody procesu,objevuje fundus a jeho výhody při procesu zkoušení, zjišťuje své tvůrčí vlastnosti konfrontované s časem, hmotou a komunikací. Zjišťuje reakci jiných,svoupsychickou vybavenost unést úspěch či neúspěch. Objevuje funkci diváka, může se začít připravovat na sociálně máročnější tvorbu v Mg studiu. Je schopen vytvořit scénograficko-kostýmní nebo režijně-kostýmní koncepci zadaného tématu, textu na profesionální úrovni jak v umělecké tak technické stránce projektu v praxi v divadle. Je psychicky i prakticky připraven zařadit se do procesu tvorby představení ( autorského projektu) jako aktivní člen tvůrčího týmu, vést výrobu díla v dílnách. Je zodpovědný sobě – umělecky i lidsky, tedy je schopen komunikovat svoji koncepci v týmu, procesuálně ji měnit, být připraven flexibilně reagovat na podněty kolegů a uplatňovat asertivně svůj přístup k tématu vůči kolektivu jako spoluautor a kolega. Analyzuje text, hledá osobní novátorská řešení v souladu se současnými tendencemi chápání inscenování a tvůrčím způsobem na ně reaguje a rozvíjí, tvoří skici, scénosled, návrhy a konzultuje je, pod dohledem pedagoga, s režisérem a dalšími členy tvůrčího týmu. Dokáže materiálově, tvarově a barevně realizovat kostýmy jak historického charakteru tak současného. Experimentuje. Orientuje se v prostoru a systému divadla a dílen. Chápe význam fundusu, různý charakter dílenských specializací od krejčovny po desinatérnu, hledá nové technologické postupy, práci chápe jako umělecký výzkum. Ovládá systém procesu vzniku díla tak jak to vyžaduje technologické zpracování kostýmů v čase. Pracuje podle fermanu a je schopen časově zvládat práci v kombinaci se zkouškami. Sleduje divadelní profesionální scénu tak aby se orientoval v dění a dokázal reflektovat nové systémy jak teoretické tak praktické a polemizovat s nimi. V rámci svých autorských projektů, které realizuje během studií je schopen hledat a nacházet nosná témata, která umělecky, technicky i ekonomicky dokáže prakticky zpracovat a prezentovat na veřejnosti. Písemně refklektuje svoji tvorbu a zasazuje ji do dobového kontextu, je schopen kriticky z této zkušenosti čerpat. Je schopen a ochoten se umělecky soustavně vyvíjet. V případě realizace svého akademického úkolu sám vyhledává témata, která zpracuje, tvoří dílo v procesu a je schopen ho prezentovat ho formou výstavy, eventu atd. Písemně koncepčně dílo definuje. Je schopen zorganizovat si čas jako budoucí profesionál tak, že jednotlivé úkoly zpracovává paralelně, v případě LS tedy mimo praktické a akademické úkoly píše v průběhu studia teoretickou práci.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou tématu a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce (skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita), to vče konzultuje student s pedagogem a kolegy v tvůrčím týmu.Student pak pracuje s realizačním týmem (krejčovnami) a učí se řídit dílenský provoz k úspěšnému zrealizování kostýmní výpravy v rámci inscenace. Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Zadání: 1/praktické realizace inscenací ve školních divadlech podle dramaturgického plánu – koncepce kostýmní výpravy, konzultace s kolegy, její předání dílnám, vytvoření, realizace a uvedení v průběhu zkoušek do chodu inscenace. 2/ doplňkový akademický úkol nebo autorský projekt – jeho realizace. 1.týden: 1/ čtení textu, analýzy, samostatná orientace v tématu, příprava materiálů pro konzultaci s kolegy, časový harmonogram 2. týden: týmová diskuse nad tématy, diskuse s režisérem nad charaktery postav, otevírání možností chápání a přístupu k tématům, strategie přístupu – (ne)hierchická práce s tématy. 2/ základní definice a analýza osobního tématu. 3 týden: poznámky k dramatickým uzlům, skici, vzorky materiálů, různé přístupy. Proces tvorby koncepce je otevřený a zároveň vázaný na zkoušky s herci, student si osvojuje časové možnosti a své schopnosti nakládání s časem vzhledem k definování a ukončování dílčích rozhodnutí. 2/ hledání východisek, inspirace. 4. týden: 1/hrubé návrhy, situační kresby, upřesnění typů – líčení, masky, doplňky. 2/ skici, inspirační zdroje, osobní záznamy, asociace. 5. týden: Scénosled, hlavní body scénáře – dějové uzly a z nich vyplývající vývoj kostýmů, aplikace na konkrétní herecké osoby, typy. Materiály, barvy, siluety, celková kompozice, dynamika, choreografické souvislosti. 2/ zpracování dosavadních nápadů – celkový pohled na proces, poznámky, kritika. 6.týden: definitivní návrhy, střihy, předávací porada. 7.týden: 1/ Zadání kostýmů v dílnách, nákup a stříhání materiálu, 2/ konkrétní práce na objektech, zkoušení, proces. 8.týden: 1/ první zkoušky s herci v krejčovně, konfrontace kostýmů při zkouškách ve zkušebně, poskytnutí náznakových kostýmů hercům přo udržení typových odlišností a vývojových specifik. 2/ zkoušení, hledání materiálů a jejich vlasností, precizování tvarů a významů. 9.týden: Další zkoušky herců v krejčovně, individuální přístup, úpravy, barvení atd, příprava paruk, klobouků, masek, doplňků. 2/ autorský projekt – celkové vyznění, souvislost s ostatními složkami projektu – synchronizace , celkový výraz 10. týden: Poslední úpravy, účast na zkouškách s herci – precizování kostýmů. Oblíkaná zkouška. Úpravy, dokončování, změny vyvolané procesem. 2/ Podle náročnosti projektu poslední úpravy a prezentace. 11.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky, poslední úpravy. 12.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky. Premiera. Reflexe s kolegy a pedagogem. Výuka je vedena pravidelně a individuálně s pedagogem v atelieru a v divadle.
Literature
    recommended literature
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
  • VERGINE, Lea: Body Art and Performance : the body as language, Milano: Skira 2000, ISBN: 8881186535 9788881186532 8881186896 9788881186891
  • SCHECHNER, Richard: Future of Ritual, NewYourk: Routledge 1995, ISBN-10: 0415046904 ISBN-13: 978-0415046909
  • PEŇA, Guillermo Goméz : Exercises for rebel artists, London: Routledge 2011, ISBN-10: 041554923X ISBN-13: 978-0415549233
  • JONES, Amelia: Body Art : performing the subject, Univ Of Minnesota Press 1998, ISBN-10: 0816627738, ISBN-13: 978-0816627738
  • HIGGINS, Hannah: Fluxus experience, Berkeley: University of California Press 2002, SBN: 9780520228672
  • HILL, Lesslie: Guerilla guide to performance art, Continuum 2004, ISBN 10: 0826473989  ISBN 13: 9780826473981
    not specified
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Kateřina Bláhová (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 13:00–17:30 0.01
Prerequisites (in Czech)
Absolvování minulých semestrů předmětu, samostatná práce v rámci školních předváděček. Schopnost koncepčního, technického, technologického myšlení a umělecké tvorby. Psychická i praktická způsobilost pracovat prakticky v divadle v tvůrčím i realizačním kolektivu. Schopnost orientovat se prostorově a sociálně v prostředí divadla. Být aktivní součástí tvůrčího týmu. Spolupracovat asertivně a pokorně, být trpělivý, ohleduplný, nápaditý, mít humor a umět řešit „neřešitelné“ úkoly. Být připraven na komunikaci v realizačním týmu. Znát umění dialogu a spolupráce. Umět říci „ne“. Být schopný překvapit, být spolehlivý.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmětem Kostým III Bs LS student končí své bakalářské studium, jehož zakončením se z něj stává profesionál v oboru kostýmní tvorby. Předmět učí vzít tuto zodpovědnost za svou jak z uměleckého, teoreticko-praktického hlediska tak z psychologického, sociálního a existenčního. Předmět připravuje studenty pracovat jako plnohodnotný člen tvůrčích, realizačních týmů na domácí i mezinárodní půdě. Budoucí absolvent se učí schopnosti rozumět výrobě tak, že může vést realizační kolektiv. Realizuje své tvůrčí schopnosti v praxi školních divadel v kolektivu svých budoucích kolegů, učí se spolupráci jak se staršími režiséry a výtvarníky tak se svými vrstevníky. Má možnost najít v kolektivu své budoucí spolupracovníky, učí se rozeznávat kvality týmové práce, definuje si prakticky svá práva a povinnosti a vymezí se vůči ostatním kolegům z jiných oborů, ověří si důležitost mezioborové spolupráce. Psychologicky se zpevní v jednáních na předávacích poradách a při realizaci díla. Učí se citlivému a asertivnímu kontaktu s herci a specifikám práce kostýmního výtvarníka. V případě vlastního autorského díla jedná samostatně a pracuje koncepčně a prakticky zvládá realizaci díla. Je připravován realizovat koncepci i z ekonomického hlediska, redukovat a měnit případné požadavky flexibilně v procesu tvorby jak z uměleckých důvodů – požaduje-li to vývoj během umělecké spolupráce tak v rámci výroby. Učí se hájit své názory a komunikovat v kolektivu s respektem k výslednému dílu. Učí se praxí dělat výzkum – jak osobní, tak technologický a umělecký. Učí se posouvat limity svých schopností a ovlivňovat vývoj v oboru technologicky i umělecky. Učí se písemně definovat koncepci, následně pozitiva a negativa projektu, reflektovat význam díla jako celku. Učí se hledat si svá osobní témata, prakticky zpracovávat osobní zážitky a reflektovat svět tak aby z procesu citlivého vnímání vzniklo umělecké dílo. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student si osvojuje odborné a deklrativní znalosti, je schopen vytvoření uměleckého díla a zodpovědnosti za něj vůči kolegům a veřejnosti. Odpovědnost se v projektech trénuje zejména v souvislosti s s kontaktem s novými kolegy, prostředím ( divadla), ekonomickými požadavky, případně omezeními. Student se učí uplatnit svá práva a povinnosti jako samostatná a týmová tvůrčí osobnost. Komunikuje svou koncepci jak v uměleckém tak v technickém týmu a prověřuje své schopnosti reagovat. Jde o základní společenské vztahy, které v ústraní atelieru při realizaci akademických úkolů znal jen částčně. Stress při společné realizaci učí studenta volit priority a sledovat situaci prizmatem odevzdaného společného díla. Všechny umělecké a technické zkušenosti z předmětu Kostýmní tvorba teď konfrontuje s konkrétními těly, ( možná kolektivem upravenou) koncepcí, (neznámou) choreografií, hudbou, světlem, které jsou nyní všechny reálné. Student se učí umění redukce, které nemusel používat v případě akademických úkolů. Nachází výhody procesu,objevuje fundus a jeho výhody při procesu zkoušení, zjišťuje své tvůrčí vlastnosti konfrontované s časem, hmotou a komunikací. Zjišťuje reakci jiných,svoupsychickou vybavenost unést úspěch či neúspěch. Objevuje funkci diváka, může se začít připravovat na sociálně máročnější tvorbu v Mg studiu. Je schopen vytvořit scénograficko-kostýmní nebo režijně-kostýmní koncepci zadaného tématu, textu na profesionální úrovni jak v umělecké tak technické stránce projektu v praxi v divadle. Je psychicky i prakticky připraven zařadit se do procesu tvorby představení ( autorského projektu) jako aktivní člen tvůrčího týmu, vést výrobu díla v dílnách. Je zodpovědný sobě – umělecky i lidsky, tedy je schopen komunikovat svoji koncepci v týmu, procesuálně ji měnit, být připraven flexibilně reagovat na podněty kolegů a uplatňovat asertivně svůj přístup k tématu vůči kolektivu jako spoluautor a kolega. Analyzuje text, hledá osobní novátorská řešení v souladu se současnými tendencemi chápání inscenování a tvůrčím způsobem na ně reaguje a rozvíjí, tvoří skici, scénosled, návrhy a konzultuje je, pod dohledem pedagoga, s režisérem a dalšími členy tvůrčího týmu. Dokáže materiálově, tvarově a barevně realizovat kostýmy jak historického charakteru tak současného. Experimentuje. Orientuje se v prostoru a systému divadla a dílen. Chápe význam fundusu, různý charakter dílenských specializací od krejčovny po desinatérnu, hledá nové technologické postupy, práci chápe jako umělecký výzkum. Ovládá systém procesu vzniku díla tak jak to vyžaduje technologické zpracování kostýmů v čase. Pracuje podle fermanu a je schopen časově zvládat práci v kombinaci se zkouškami. Sleduje divadelní profesionální scénu tak aby se orientoval v dění a dokázal reflektovat nové systémy jak teoretické tak praktické a polemizovat s nimi. V rámci svých autorských projektů, které realizuje během studií je schopen hledat a nacházet nosná témata, která umělecky, technicky i ekonomicky dokáže prakticky zpracovat a prezentovat na veřejnosti. Písemně refklektuje svoji tvorbu a zasazuje ji do dobového kontextu, je schopen kriticky z této zkušenosti čerpat. Je schopen a ochoten se umělecky soustavně vyvíjet. V případě realizace svého akademického úkolu sám vyhledává témata, která zpracuje, tvoří dílo v procesu a je schopen ho prezentovat ho formou výstavy, eventu atd. Písemně koncepčně dílo definuje. Je schopen zorganizovat si čas jako budoucí profesionál tak, že jednotlivé úkoly zpracovává paralelně, v případě LS tedy mimo praktické a akademické úkoly píše v průběhu studia teoretickou práci.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou tématu a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce (skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita), to vče konzultuje student s pedagogem a kolegy v tvůrčím týmu.Student pak pracuje s realizačním týmem (krejčovnami) a učí se řídit dílenský provoz k úspěšnému zrealizování kostýmní výpravy v rámci inscenace. Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Zadání: 1/praktické realizace inscenací ve školních divadlech podle dramaturgického plánu – koncepce kostýmní výpravy, konzultace s kolegy, její předání dílnám, vytvoření, realizace a uvedení v průběhu zkoušek do chodu inscenace. 2/ doplňkový akademický úkol nebo autorský projekt – jeho realizace. 1.týden: 1/ čtení textu, analýzy, samostatná orientace v tématu, příprava materiálů pro konzultaci s kolegy, časový harmonogram 2. týden: týmová diskuse nad tématy, diskuse s režisérem nad charaktery postav, otevírání možností chápání a přístupu k tématům, strategie přístupu – (ne)hierchická práce s tématy. 2/ základní definice a analýza osobního tématu. 3 týden: poznámky k dramatickým uzlům, skici, vzorky materiálů, různé přístupy. Proces tvorby koncepce je otevřený a zároveň vázaný na zkoušky s herci, student si osvojuje časové možnosti a své schopnosti nakládání s časem vzhledem k definování a ukončování dílčích rozhodnutí. 2/ hledání východisek, inspirace. 4. týden: 1/hrubé návrhy, situační kresby, upřesnění typů – líčení, masky, doplňky. 2/ skici, inspirační zdroje, osobní záznamy, asociace. 5. týden: Scénosled, hlavní body scénáře – dějové uzly a z nich vyplývající vývoj kostýmů, aplikace na konkrétní herecké osoby, typy. Materiály, barvy, siluety, celková kompozice, dynamika, choreografické souvislosti. 2/ zpracování dosavadních nápadů – celkový pohled na proces, poznámky, kritika. 6.týden: definitivní návrhy, střihy, předávací porada. 7.týden: 1/ Zadání kostýmů v dílnách, nákup a stříhání materiálu, 2/ konkrétní práce na objektech, zkoušení, proces. 8.týden: 1/ první zkoušky s herci v krejčovně, konfrontace kostýmů při zkouškách ve zkušebně, poskytnutí náznakových kostýmů hercům přo udržení typových odlišností a vývojových specifik. 2/ zkoušení, hledání materiálů a jejich vlasností, precizování tvarů a významů. 9.týden: Další zkoušky herců v krejčovně, individuální přístup, úpravy, barvení atd, příprava paruk, klobouků, masek, doplňků. 2/ autorský projekt – celkové vyznění, souvislost s ostatními složkami projektu – synchronizace , celkový výraz 10. týden: Poslední úpravy, účast na zkouškách s herci – precizování kostýmů. Oblíkaná zkouška. Úpravy, dokončování, změny vyvolané procesem. 2/ Podle náročnosti projektu poslední úpravy a prezentace. 11.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky, poslední úpravy. 12.týden: 1/ hlavní a generální zkoušky, práce s techniky. Premiera. Reflexe s kolegy a pedagogem. Výuka je vedena pravidelně a individuálně s pedagogem v atelieru a v divadle.
Literature
    recommended literature
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
  • VERGINE, Lea: Body Art and Performance : the body as language, Milano: Skira 2000, ISBN: 8881186535 9788881186532 8881186896 9788881186891
  • SCHECHNER, Richard: Future of Ritual, NewYourk: Routledge 1995, ISBN-10: 0415046904 ISBN-13: 978-0415046909
  • PEŇA, Guillermo Goméz : Exercises for rebel artists, London: Routledge 2011, ISBN-10: 041554923X ISBN-13: 978-0415549233
  • JONES, Amelia: Body Art : performing the subject, Univ Of Minnesota Press 1998, ISBN-10: 0816627738, ISBN-13: 978-0816627738
  • HIGGINS, Hannah: Fluxus experience, Berkeley: University of California Press 2002, SBN: 9780520228672
  • HILL, Lesslie: Guerilla guide to performance art, Continuum 2004, ISBN 10: 0826473989  ISBN 13: 9780826473981
    not specified
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–11:45 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ302 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ302 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ302 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:15–17:45 MARTA_UCEBNY, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ302 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL302 Costume

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Kateřina Bláhová (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ302 Costume )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Připravit studenta pro práci kostýmního návrháře tak, aby dokázal být osobitým umělcem s individuálním pohledem na svět a zároveň uměl spolupracovat s divadlením či filmovým týmem Předmět si klade za cíle studenta učit: -číst a analyzovat daný text, pracovat s ním a výtvarně na něj reagovat - hledat inspirační zdroje a uvolěně na ně reagovat při vytváření skiz a kreseb, případně materiálových kompozic a objektů - využít nashromážděný materiál k vytvoření vlastní osobité koncepce kostýmů, která zároveň vhodně koresponduje s ostatními složkami představení, zejména scénografií - verbalizovat svoje myšlenky a nápady, umět obhájit svoji koncepci před komisí
Syllabus (in Czech)
  • zadání divadelní hry do konkrétního divadelního prostoru - souběžně s předmětem Scénografie analýza textu, hledání inspiračních zdrojů , hledání interpretačních postupů pravidelné konzultace s pedagogem nad skizami a návrhy hledání vlastní osobité koncepce, která zároveň funguje ve vztahu k ostatním složkám divadelního celku výsledně student odevzdává barevné návrhy kostýmů se základním vědomím o použitých střizích, oděvních materiálech, líčení, účesech, botách, doplňcích, případně rekvizitách
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 5
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 5
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)