DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
2/0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 1. 5. to Mon 20. 5. Thu 16:15–17:45 106, Mon 12. 2. to Tue 30. 4. Thu 15:00–16:45 UCEBNA_2
Prerequisites (in Czech)
Navazuje na předměty Symbolika I.LS a ZS I.a Symbolika II.ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
je schopen: - interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
- umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
- dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
2/0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 17:00–20:00 UCEBNA_1
Prerequisites (in Czech)
Navazuje na předměty Symbolika I.LS a ZS I.a Symbolika II.ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
je schopen: - interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
- umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
- dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:30–18:00 UCEBNA_1
Prerequisites (in Czech)
Navazuje na předměty Symbolika I.LS a ZS I.a Symbolika II.ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
je schopen: - interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
- umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
- dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 15:15–16:00 UCEBNA_2
Prerequisites (in Czech)
Navazuje na předměty Symbolika I.LS a ZS I.a Symbolika II.ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
je schopen: - interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
- umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
- dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:30–18:00 307
Prerequisites (in Czech)
Navazuje na předměty Symbolika I.LS a ZS I.a Symbolika II.ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Learning outcomes (in Czech)
je schopen: - interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
- umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
- dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:30–18:00 UCEBNA_2
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ209 Subject )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ209 Subject )
Úspěšné absolvování předmětu Symbolika I.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga.
Learning outcomes (in Czech)
Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání (Jazyk a řeč, Mýty a rituály);
- umět vyložit základní významy použité v probírané látce, resp. zadání;
- pochopit symboliku kritických míst pohádkových dějů a mýtů na ose příběhu z probírané látky/zadání.
Syllabus (in Czech)
  • Jazyk a řeč
    1.-2. Hieroglyfy. Gramatický úvod k univerzálnímu hieroglyfickému jazyku (písmena, slabiky, hlásky, přízvuky, zvučnost) s přihlédnutím k některým jazykům (angličtina, velština, řečtina, latina).
    3.-4. Abeceda stvoření (D. Ž. Bor).

    Mýty a rituály
    5.-7. Rozbor různých aspektů antického mýtu (A. Fux).
    8.-10. Příklad poetického rozboru mýtu (R. Graves).
    11.-12. Egyptská mytologie, duše a svět (D. S. Merežkovskij).
    13. Přehled hlavních světových mýtů.
Literature
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythy dynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925.
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993.
  • Rowland Jones: Hieroglyfic: Or, a Grammatical Introduction to an Universal Hieroglyfic Language; Consisting of English Signs and Voices. With a Definition of all the Greek, and Latin Languages.
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London.
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythech při obřadech hellenských. Unie, Praha 1905.
  • Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995.
  • Machek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997.
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
* přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskusní metody
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 90 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
2/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 16:00–17:30 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ209 Subject )
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    not specified
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ209 Subject )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s problematikou interpretace Divokého muže, po jehož stopách se Robert Bly vydává, který je prastarou archetypální či božskou bytostí, jež v dnešní době upadla do zapomnění. Znalosti: Student získá základní přehled o problematice interpretace archetypálních obrazů v oblasti dramatického výtvarného umění jak z pozice scénografa, autora, tak i umělce. Dovednosti: Student umí vyhledat adekvátní literaturu a vizuální díla sloužící k interpretaci symboliky uvažovaných děl. Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající výtvarné řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Divokého muže najdeme i v Novém Zákoně v podobě Jana Křtitele, ale i v nejstarším dochovaném textu světa - Eposu o Gilgamešovi – kde je zobrazen jako Enkidu, divý muž ze stepí, který tvoří jakési stínové dvojče "kultivovanému" králi Gilgamešovi. Drávidská kultura jej označuje jménem Pašupati (Vládce zvíčat) a jeho družce dala jméno Párvatí (Vládkyně hor). V oblasti Kavkazu a Řecka je nazýván Zagreus, Zan nebo na Krétě Zeus. V antice se jedná o Dionýsa a Ariadné ("Svatá žena"). Dionýsos je zobrazován s trsem hroznů, neboť i on podstupuje totální magickou oběť: je roztrhán na kusy, pošlapán a uzavřen v temnotách volské kůže, aby se pro celou společnost stal působcem extatického opojení, jaké způsobuje víno. Řecké slovo tragédie znamená píseň obětního kozla. Řecký bůh Pan ("Vše") s chlupatými kozlími nožkami má k tomuto archetypu také velmi blízko. Keltové Divého muže zobrazují jako Cernunna s jelením parožím a listím na hlavě nebo jako Herna Myslivce, jenž je doprovázen smečkou bílých psů s červenýma ušima. Tato archetypální energie je ze západní kultury postupně vytlačována s expanzí Říma a náporem křesťanství. Církev se snaží, aby byl tento "pohanský bůh" vymýcen. Poslední stopy tohoto Velkého lovce se ztrácejí kdesi na počátku středověku (kolem roku 1100). Mihne se ještě ve středověku na obrazech Pietra Brueghela. Je jakousi komplementární dvojicí k Marii Magdaleně, která je například na kresbě německého malíře Schweigera z r. 1515 vyobrazena s celým tělem od hlavy až k patě (kromě kloubů a bradavek) porostlým vlasy, přičemž ji tři andělé odnášejí do nebe. Křesťanská kultura se od tohoto archetypu / energie / božstva / kvality / symbolu / obrazu čím dál tím víc odřezávala, až jej zcela zatlačila do nevědomí. Spálila všechny mosty vedoucí k tomuto prastarému zřídlu živočišné, prudké, extatické, chtonické a nespoutané energie. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (psychoanalýza, mytologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. Online info
  • Bly Robert: Železný Jan. Argo, Praha 2005.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje ústní zkoušku, ve které prezentuje samostatnou interpretaci symboliky pedagogem vybraného díla souběžné se scénografickým řešením jak divadelních, tak i ostatních uměleckých produkcí.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL209 Subject

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
2/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Ing. Martin Mrskoš (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ209 Subject )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seznámit studenta s problematikou interpretace Divokého muže, po jehož stopách se Robert Bly vydává, který je prastarou archetypální či božskou bytostí, jež v dnešní době upadla do zapomnění. Znalosti: Student získá základní přehled o problematice interpretace archetypálních obrazů v oblasti dramatického výtvarného umění jak z pozice scénografa, autora, tak i umělce. Dovednosti: Student umí vyhledat adekvátní literaturu a vizuální díla sloužící k interpretaci symboliky uvažovaných děl. Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající výtvarné řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Syllabus (in Czech)
  • Divokého muže najdeme i v Novém Zákoně v podobě Jana Křtitele, ale i v nejstarším dochovaném textu světa - Eposu o Gilgamešovi – kde je zobrazen jako Enkidu, divý muž ze stepí, který tvoří jakési stínové dvojče "kultivovanému" králi Gilgamešovi. Drávidská kultura jej označuje jménem Pašupati (Vládce zvíčat) a jeho družce dala jméno Párvatí (Vládkyně hor). V oblasti Kavkazu a Řecka je nazýván Zagreus, Zan nebo na Krétě Zeus. V antice se jedná o Dionýsa a Ariadné ("Svatá žena"). Dionýsos je zobrazován s trsem hroznů, neboť i on podstupuje totální magickou oběť: je roztrhán na kusy, pošlapán a uzavřen v temnotách volské kůže, aby se pro celou společnost stal působcem extatického opojení, jaké způsobuje víno. Řecké slovo tragédie znamená píseň obětního kozla. Řecký bůh Pan ("Vše") s chlupatými kozlími nožkami má k tomuto archetypu také velmi blízko. Keltové Divého muže zobrazují jako Cernunna s jelením parožím a listím na hlavě nebo jako Herna Myslivce, jenž je doprovázen smečkou bílých psů s červenýma ušima. Tato archetypální energie je ze západní kultury postupně vytlačována s expanzí Říma a náporem křesťanství. Církev se snaží, aby byl tento "pohanský bůh" vymýcen. Poslední stopy tohoto Velkého lovce se ztrácejí kdesi na počátku středověku (kolem roku 1100). Mihne se ještě ve středověku na obrazech Pietra Brueghela. Je jakousi komplementární dvojicí k Marii Magdaleně, která je například na kresbě německého malíře Schweigera z r. 1515 vyobrazena s celým tělem od hlavy až k patě (kromě kloubů a bradavek) porostlým vlasy, přičemž ji tři andělé odnášejí do nebe. Křesťanská kultura se od tohoto archetypu / energie / božstva / kvality / symbolu / obrazu čím dál tím víc odřezávala, až jej zcela zatlačila do nevědomí. Spálila všechny mosty vedoucí k tomuto prastarému zřídlu živočišné, prudké, extatické, chtonické a nespoutané energie. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (psychoanalýza, mytologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literature
    recommended literature
  • Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. Online info
  • Bly Robert: Železný Jan. Argo, Praha 2005.
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje ústní zkoušku, ve které prezentuje samostatnou interpretaci symboliky pedagogem vybraného díla souběžné se scénografickým řešením jak divadelních, tak i ostatních uměleckých produkcí.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)