DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
0/4/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Matěj Sýkora (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 uc_B, Fri 18:00–19:30 uc_C
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání tématu : KLASICKÁ OPERA Klasická opera o několika dějstvích jako vhodný příklad pro architektonicko - prostorové řešení sukcesivní dekorace. Téma, příběh, změny prostředí, otázka aktualizace a současného vnímání moderní opery. 2. Přehlídka videozáznamů významných inscenací na dané téma. Úloha sboru, prostorové možnosti, úloha světla a barev. Přestavby za zavřenou oponou a problémy přestavby na otevřené scéně. 3. Sběr a porovnání realizovaných koncepcí získaných na internetu. První skici prostorového kódu. Určení reálného divadelního prostoru ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. 4. Určení základního směrování, vystihnutí a popsání dějových faktů a vytvoření stručného storyboardu. 5. Úvaha o technologii rychlých přeměn, funkce a prostor na rychlý příchod a odchod sboru. 6. Základní úvaha o svícení a základních barevných akcentech. 7. Uzavření tématu OPERA a schválení koncepce na klauzury. 8. Kontinuální pokračování na opeře (zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: EVROPSKÉ DRAMA. Krátká exkurz - autor a jeho doba. 9. Úvaha o možnostech sukcesívní dekorace v kukátkovém prostoru opery, architektonické koordináty a určení barevnosti. Porovnání spektakulárního operního žánru s komorním řešením zvoleného dramatu. 10. Upřesnění a definitivní ukončení tématu opery a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, případně řez. Rozpracovíní 2. semestrálního tématu 11. Určení prostoru realizace a získání technických podkladů (půdorys a řez vybraného divadla) . Zdůraznění teatralizace jednotlivých výtvarných a významových prvků použitých ve scénografii. 12. Definitivní uzavření režijně-výtvarného konceptu 1. tématu a pokračování na tématu druhém.. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba současného operního divadla, jeho nové výtvarné kvality a scénografie jako určující element současné moderní opery. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • TROJAN, Jan: /Dějiny opery,/ Praha, Paseka 2001, ISBN: 80-7185-348-8
  • HOSTOMSKÁ, Anna: /Opera- průvodce operní tvorbou, /Praha, 1955, ISBN: 978-80-205-0637-5
  • ROSENTHAL, Harold – WARRACK, John: /The Concise Oxford Dictionary of  Opera./ Oxford, Oxford University Press 1979, ISBN: 019311318X
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    not specified
  • MAC NULTY, Kirk: /Svobodné zednářství, symboly, tajemství, význam/,  ThamesHudson, Euromedia Group, London 2007, ISBN 978-80-242-2006-2
  • BALVÍN, Josef a kolektiv: /Vídeňské lidové divadlo. Od Hanswursta  Stranitzkého k Nestroyovi. /Praha, Odeon 1990, ISBN: 01-030-90
  • WAGNER, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002, ISBN: 80-7185-483-2
  • BERÁNEK, Jiří: /Tajemství lóží, /Mladá fronta, Praha 1994, ISBN: 80-204-0423-6
  • KROUPA, Jiří: /Alchymie štěstí, /MK, Kroměříž 1986, ISBN: 80-7366-063-6
  • SONNLEITNER, Johann: /Hanswurstiaden. Ein Jahrhundert Wiener Komödie./  Salzburg und Wien, Residenz Verlag 1996, ISBN: 978-3701710287
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 uc_C, Fri 18:00–19:30 uc_C
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání tématu : KLASICKÁ OPERA Klasická opera o několika dějstvích jako vhodný příklad pro architektonicko - prostorové řešení sukcesivní dekorace. Téma, příběh, změny prostředí, otázka aktualizace a současného vnímání moderní opery. 2. Přehlídka videozáznamů významných inscenací na dané téma. Úloha sboru, prostorové možnosti, úloha světla a barev. Přestavby za zavřenou oponou a problémy přestavby na otevřené scéně. 3. Sběr a porovnání realizovaných koncepcí získaných na internetu. První skici prostorového kódu. Určení reálného divadelního prostoru ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. 4. Určení základního směrování, vystihnutí a popsání dějových faktů a vytvoření stručného storyboardu. 5. Úvaha o technologii rychlých přeměn, funkce a prostor na rychlý příchod a odchod sboru. 6. Základní úvaha o svícení a základních barevných akcentech. 7. Uzavření tématu OPERA a schválení koncepce na klauzury. 8. Kontinuální pokračování na opeře (zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: EVROPSKÉ DRAMA. Krátká exkurz - autor a jeho doba. 9. Úvaha o možnostech sukcesívní dekorace v kukátkovém prostoru opery, architektonické koordináty a určení barevnosti. Porovnání spektakulárního operního žánru s komorním řešením zvoleného dramatu. 10. Upřesnění a definitivní ukončení tématu opery a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, případně řez. Rozpracovíní 2. semestrálního tématu 11. Určení prostoru realizace a získání technických podkladů (půdorys a řez vybraného divadla) . Zdůraznění teatralizace jednotlivých výtvarných a významových prvků použitých ve scénografii. 12. Definitivní uzavření režijně-výtvarného konceptu 1. tématu a pokračování na tématu druhém.. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba současného operního divadla, jeho nové výtvarné kvality a scénografie jako určující element současné moderní opery. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • TROJAN, Jan: /Dějiny opery,/ Praha, Paseka 2001, ISBN: 80-7185-348-8
  • HOSTOMSKÁ, Anna: /Opera- průvodce operní tvorbou, /Praha, 1955, ISBN: 978-80-205-0637-5
  • ROSENTHAL, Harold – WARRACK, John: /The Concise Oxford Dictionary of  Opera./ Oxford, Oxford University Press 1979, ISBN: 019311318X
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    not specified
  • MAC NULTY, Kirk: /Svobodné zednářství, symboly, tajemství, význam/,  ThamesHudson, Euromedia Group, London 2007, ISBN 978-80-242-2006-2
  • BALVÍN, Josef a kolektiv: /Vídeňské lidové divadlo. Od Hanswursta  Stranitzkého k Nestroyovi. /Praha, Odeon 1990, ISBN: 01-030-90
  • WAGNER, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002, ISBN: 80-7185-483-2
  • BERÁNEK, Jiří: /Tajemství lóží, /Mladá fronta, Praha 1994, ISBN: 80-204-0423-6
  • KROUPA, Jiří: /Alchymie štěstí, /MK, Kroměříž 1986, ISBN: 80-7366-063-6
  • SONNLEITNER, Johann: /Hanswurstiaden. Ein Jahrhundert Wiener Komödie./  Salzburg und Wien, Residenz Verlag 1996, ISBN: 978-3701710287
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 uc_C, Fri 18:00–19:30 uc_C
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání tématu : KLASICKÁ OPERA Klasická opera o několika dějstvích jako vhodný příklad pro architektonicko - prostorové řešení sukcesivní dekorace. Téma, příběh, změny prostředí, otázka aktualizace a současného vnímání moderní opery. 2. Přehlídka videozáznamů významných inscenací na dané téma. Úloha sboru, prostorové možnosti, úloha světla a barev. Přestavby za zavřenou oponou a problémy přestavby na otevřené scéně. 3. Sběr a porovnání realizovaných koncepcí získaných na internetu. První skici prostorového kódu. Určení reálného divadelního prostoru ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. 4. Určení základního směrování, vystihnutí a popsání dějových faktů a vytvoření stručného storyboardu. 5. Úvaha o technologii rychlých přeměn, funkce a prostor na rychlý příchod a odchod sboru. 6. Základní úvaha o svícení a základních barevných akcentech. 7. Uzavření tématu OPERA a schválení koncepce na klauzury. 8. Kontinuální pokračování na opeře (zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: EVROPSKÉ DRAMA. Krátká exkurz - autor a jeho doba. 9. Úvaha o možnostech sukcesívní dekorace v kukátkovém prostoru opery, architektonické koordináty a určení barevnosti. Porovnání spektakulárního operního žánru s komorním řešením zvoleného dramatu. 10. Upřesnění a definitivní ukončení tématu opery a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, případně řez. Rozpracovíní 2. semestrálního tématu 11. Určení prostoru realizace a získání technických podkladů (půdorys a řez vybraného divadla) . Zdůraznění teatralizace jednotlivých výtvarných a významových prvků použitých ve scénografii. 12. Definitivní uzavření režijně-výtvarného konceptu 1. tématu a pokračování na tématu druhém.. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba současného operního divadla, jeho nové výtvarné kvality a scénografie jako určující element současné moderní opery. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • TROJAN, Jan: /Dějiny opery,/ Praha, Paseka 2001, ISBN: 80-7185-348-8
  • HOSTOMSKÁ, Anna: /Opera- průvodce operní tvorbou, /Praha, 1955, ISBN: 978-80-205-0637-5
  • ROSENTHAL, Harold – WARRACK, John: /The Concise Oxford Dictionary of  Opera./ Oxford, Oxford University Press 1979, ISBN: 019311318X
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    not specified
  • MAC NULTY, Kirk: /Svobodné zednářství, symboly, tajemství, význam/,  ThamesHudson, Euromedia Group, London 2007, ISBN 978-80-242-2006-2
  • BALVÍN, Josef a kolektiv: /Vídeňské lidové divadlo. Od Hanswursta  Stranitzkého k Nestroyovi. /Praha, Odeon 1990, ISBN: 01-030-90
  • WAGNER, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002, ISBN: 80-7185-483-2
  • BERÁNEK, Jiří: /Tajemství lóží, /Mladá fronta, Praha 1994, ISBN: 80-204-0423-6
  • KROUPA, Jiří: /Alchymie štěstí, /MK, Kroměříž 1986, ISBN: 80-7366-063-6
  • SONNLEITNER, Johann: /Hanswurstiaden. Ein Jahrhundert Wiener Komödie./  Salzburg und Wien, Residenz Verlag 1996, ISBN: 978-3701710287
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–12:45 ucebna_B, Tue 12:45–13:30 ucebna_B, Tue 14:30–15:15 ucebna_B
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání tématu : KLASICKÁ OPERA Klasická opera o několika dějstvích jako vhodný příklad pro architektonicko - prostorové řešení sukcesivní dekorace. Téma, příběh, změny prostředí, otázka aktualizace a současného vnímání moderní opery. 2. Přehlídka videozáznamů významných inscenací na dané téma. Úloha sboru, prostorové možnosti, úloha světla a barev. Přestavby za zavřenou oponou a problémy přestavby na otevřené scéně. 3. Sběr a porovnání realizovaných koncepcí získaných na internetu. První skici prostorového kódu. Určení reálného divadelního prostoru ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. 4. Určení základního směrování, vystihnutí a popsání dějových faktů a vytvoření stručného storyboardu. 5. Úvaha o technologii rychlých přeměn, funkce a prostor na rychlý příchod a odchod sboru. 6. Základní úvaha o svícení a základních barevných akcentech. 7. Uzavření tématu OPERA a schválení koncepce na klauzury. 8. Kontinuální pokračování na opeře (zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: EVROPSKÉ DRAMA. Krátká exkurz - autor a jeho doba. 9. Úvaha o možnostech sukcesívní dekorace v kukátkovém prostoru opery, architektonické koordináty a určení barevnosti. Porovnání spektakulárního operního žánru s komorním řešením zvoleného dramatu. 10. Upřesnění a definitivní ukončení tématu opery a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, případně řez. Rozpracovíní 2. semestrálního tématu 11. Určení prostoru realizace a získání technických podkladů (půdorys a řez vybraného divadla) . Zdůraznění teatralizace jednotlivých výtvarných a významových prvků použitých ve scénografii. 12. Definitivní uzavření režijně-výtvarného konceptu 1. tématu a pokračování na tématu druhém.. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba současného operního divadla, jeho nové výtvarné kvality a scénografie jako určující element současné moderní opery. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • TROJAN, Jan: /Dějiny opery,/ Praha, Paseka 2001, ISBN: 80-7185-348-8
  • HOSTOMSKÁ, Anna: /Opera- průvodce operní tvorbou, /Praha, 1955, ISBN: 978-80-205-0637-5
  • ROSENTHAL, Harold – WARRACK, John: /The Concise Oxford Dictionary of  Opera./ Oxford, Oxford University Press 1979, ISBN: 019311318X
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    not specified
  • MAC NULTY, Kirk: /Svobodné zednářství, symboly, tajemství, význam/,  ThamesHudson, Euromedia Group, London 2007, ISBN 978-80-242-2006-2
  • BALVÍN, Josef a kolektiv: /Vídeňské lidové divadlo. Od Hanswursta  Stranitzkého k Nestroyovi. /Praha, Odeon 1990, ISBN: 01-030-90
  • WAGNER, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002, ISBN: 80-7185-483-2
  • BERÁNEK, Jiří: /Tajemství lóží, /Mladá fronta, Praha 1994, ISBN: 80-204-0423-6
  • KROUPA, Jiří: /Alchymie štěstí, /MK, Kroměříž 1986, ISBN: 80-7366-063-6
  • SONNLEITNER, Johann: /Hanswurstiaden. Ein Jahrhundert Wiener Komödie./  Salzburg und Wien, Residenz Verlag 1996, ISBN: 978-3701710287
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–16:00 0.01
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Zadání tématu : KLASICKÁ OPERA Klasická opera o několika dějstvích jako vhodný příklad pro architektonicko - prostorové řešení sukcesivní dekorace. Téma, příběh, změny prostředí, otázka aktualizace a současného vnímání moderní opery. 2. Přehlídka videozáznamů významných inscenací na dané téma. Úloha sboru, prostorové možnosti, úloha světla a barev. Přestavby za zavřenou oponou a problémy přestavby na otevřené scéně. 3. Sběr a porovnání realizovaných koncepcí získaných na internetu. První skici prostorového kódu. Určení reálného divadelního prostoru ve kterém se bude projektovaná scénografie realizovat. 4. Určení základního směrování, vystihnutí a popsání dějových faktů a vytvoření stručného storyboardu. 5. Úvaha o technologii rychlých přeměn, funkce a prostor na rychlý příchod a odchod sboru. 6. Základní úvaha o svícení a základních barevných akcentech. 7. Uzavření tématu OPERA a schválení koncepce na klauzury. 8. Kontinuální pokračování na opeře (zpřesňování významů a dotahování výtvarné prezentace ) a zároveň otevření nového tématu: EVROPSKÉ DRAMA. Krátká exkurz - autor a jeho doba. 9. Úvaha o možnostech sukcesívní dekorace v kukátkovém prostoru opery, architektonické koordináty a určení barevnosti. Porovnání spektakulárního operního žánru s komorním řešením zvoleného dramatu. 10. Upřesnění a definitivní ukončení tématu opery a schválení koncepce na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy minimálně formát A4, maketa v měřítku 1 : 50 případně 1 : 20, půdorys, případně řez. Rozpracovíní 2. semestrálního tématu 11. Určení prostoru realizace a získání technických podkladů (půdorys a řez vybraného divadla) . Zdůraznění teatralizace jednotlivých výtvarných a významových prvků použitých ve scénografii. 12. Definitivní uzavření režijně-výtvarného konceptu 1. tématu a pokračování na tématu druhém.. Storyboard, určení dějových faktů. Aktuální podoba současného operního divadla, jeho nové výtvarné kvality a scénografie jako určující element současné moderní opery. 13. Definitivní ukončení obou témat, určení způsobu prezentace.
Literature
    recommended literature
  • TROJAN, Jan: /Dějiny opery,/ Praha, Paseka 2001, ISBN: 80-7185-348-8
  • HOSTOMSKÁ, Anna: /Opera- průvodce operní tvorbou, /Praha, 1955, ISBN: 978-80-205-0637-5
  • ROSENTHAL, Harold – WARRACK, John: /The Concise Oxford Dictionary of  Opera./ Oxford, Oxford University Press 1979, ISBN: 019311318X
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    not specified
  • MAC NULTY, Kirk: /Svobodné zednářství, symboly, tajemství, význam/,  ThamesHudson, Euromedia Group, London 2007, ISBN 978-80-242-2006-2
  • BALVÍN, Josef a kolektiv: /Vídeňské lidové divadlo. Od Hanswursta  Stranitzkého k Nestroyovi. /Praha, Odeon 1990, ISBN: 01-030-90
  • WAGNER, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002, ISBN: 80-7185-483-2
  • BERÁNEK, Jiří: /Tajemství lóží, /Mladá fronta, Praha 1994, ISBN: 80-204-0423-6
  • KROUPA, Jiří: /Alchymie štěstí, /MK, Kroměříž 1986, ISBN: 80-7366-063-6
  • SONNLEITNER, Johann: /Hanswurstiaden. Ein Jahrhundert Wiener Komödie./  Salzburg und Wien, Residenz Verlag 1996, ISBN: 978-3701710287
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. Mgr. Ján Zavarský (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 12:30–17:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 MARTA_UCEBNY and each odd Tuesday 10:15–13:15 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each odd Tuesday 8:30–11:30 MARTA_UCEBNY and each even Wednesday 12:30–15:30 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 13:00–16:00 MARTA_UCEBNY, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL201 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ201 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)