DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2024
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 10:15–11:45 SITI, Tue 10:15–11:45 SITI
- Prerequisites (in Czech)
- Úspěšně uzavřený zimní semestr 2023, všeobecný kulturně-společenský rozhled, kreativita.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů ve scénografii, zároveň prohlubuje znalosti a přehled i v široké oblasti vizuálního umění s přihlédnutím k sociálně- politickému kontextu. Student se naučí zkoumat smysl a podstatu uměleckého díla, analyzovat východiska v principech autorského díla, při řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti hledat vlastní scénografické přístupy, zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby, řešit dramatické situace za propojení všech složek díla, být schopen týmové spolupráce.
- Learning outcomes (in Czech)
- - zvládnutí umělecké tvorby jako autorské součásti uměleckého díla - rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti - analýza a interpretace předlohy, prostorová řešení dramatických situací - schopnost komunikace a spolupráce se členy tvůrčího týmu, výrobními složkami, produkcí - osvojení si základních řemeslných dovedností potřebných pro vytvoření podkladů pro výrobu - přesvědčivá prezentace výstupů tvůrčího procesu – verbální i vizuální
- Syllabus (in Czech)
- Výuka předmětu se dělí do dvou proudů: - dlouhodobý úkol, završený klauzurní prezentací: scénografické řešení zadané inscenace - Moliére: Misantrop pro prostor Mahenova divadla. (návrh základní osnovy scénograficko-režijní koncepce, vizualizace scénosledu, prostorový model řešení v měřítku, příp. 3D SketchUp model, adekvátní technické rozkresy). - krátkodobá zadání (1x za 1 až 2 týdny dle náročnosti): zaměřují se na analýzu prostoru a času, světla apod., tato zadání reflektují jak obecnou rovinu, tak i aktuální společenskou a kulturní situaci.
- Literature
- required literature
- Brook, P. : Pohyblivý bod. Nakladatelství studia Ypsilon 1996. info
- ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
- recommended literature
- Carriére, J. C. Vyprávět příběh. Praha: Národní filmový archív, 1995. info
- Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
- Ptáčková, V. : Česká scénografie XX. století. Odeon, Praha 1982. info
- Ptáčková, V. : Zrcadlo světového divadla. Divadelní ústav, Praha 1995. info
- William Shakespeare: Hamlet, Romeo a Julie, Sen noci svatojánské, Richard III., Macbeth (uvedené hry povinně). info
- FRAMPTON, Kenneth. Moderní architektura: kritické dějiny. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1261-3
- ALBERTOVÁ, Helena. Josef Svoboda - scénograf. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2012. ISBN 978-80-7008-290-4
- POLÁČKOVÁ, Dagmar. Aleš Votava. Slovart, 2007. ISBN 80-8085-106-9.
- JOHNSON, Paul. Dějiny umění: nový pohled. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1320-2.
- LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů: (od Cézanna po Dalího). 4., přeprac. vyd. Praha: Odeon, 1989. Klub čtenářů (Odeon). ISBN 80-207-0087-0.
- HILSKÝ, Martin. Shakespearova Anglie: portrét doby. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3168-6
- PTÁČKOVÁ, Věra, Barbora PŘÍHODOVÁ and Simona RYBÁKOVÁ. Český divadelní kostým = Czech theatre costume. Vyd. 1. Praha: Institut umění - Divadelní ústav. 263 pp. ISBN 978-80-86102-71-9. 2011. Digitalizovaný dokument info
- ZAVARSKÝ, Ján. Cesty k novému priestorovému kódy súčasnej scénografie (Ways to a New Space Code of the Contemporary Set and Stage Design). In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno. p. 459-465. ISBN 978-80-86928-24-1. 2007. info
- HILMERA, jiří. Česká divadelní architektura (Czech Theatre Architecture). Praha: Divadelní ústav, 1999. info
- not specified
- Moliére. Misantop
- Teaching methods (in Czech)
- práce s textem diskuze exkurze, výstavy, divadelní představení prohlídka zákulisí a provozu NdB Mahenova činohra prohlídka dílen NdB jednodenní výjazd do Bratislavy - prohlídka dílen SND, návčtěva VŠMU, katedra scénografie přítomnost na vybraných explikacích a předávacích poradách v NdB individuální konzultace samostudium studentů studium literatury
- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2023
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- MgA. Matěj Sýkora (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 10:15–11:45 uc_C, Fri 16:15–17:45 uc_C
- Prerequisites (in Czech)
- předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU - Learning outcomes (in Czech)
- student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu; - Syllabus (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
- 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
- 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
- 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
- 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
- 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
- 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
- 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
- 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
- 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
- Literature
- recommended literature
- Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
- JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
- not specified
- ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
- VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
- ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
- ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
- ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993, ISBN 80-85241-51-X
- ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
- Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
- ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001, ISBN 80-7203-393-X
- ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2022
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer) - Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 12:00–13:30 uc_C, Fri 16:15–17:45 uc_C
- Prerequisites (in Czech)
- předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU - Learning outcomes (in Czech)
- student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu; - Syllabus (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
- 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
- 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
- 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
- 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
- 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
- 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
- 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
- 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
- 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
- Literature
- recommended literature
- Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
- JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
- not specified
- ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
- VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
- ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
- ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
- ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993, ISBN 80-85241-51-X
- ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
- Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
- ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001, ISBN 80-7203-393-X
- ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2021
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 12:00–12:45 ucebna_A, Tue 12:45–13:30 ucebna_A
- Prerequisites (in Czech)
- předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU - Learning outcomes (in Czech)
- student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu; - Syllabus (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
- 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
- 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
- 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
- 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
- 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
- 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
- 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
- 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
- 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
- Literature
- recommended literature
- Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
- JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
- not specified
- ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
- VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
- ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
- ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
- ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993, ISBN 80-85241-51-X
- ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
- Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
- ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001, ISBN 80-7203-393-X
- ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2020
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 10:15–11:45 0.01
- Prerequisites (in Czech)
- předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU - Learning outcomes (in Czech)
- student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu; - Syllabus (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
- 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
- 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
- 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
- 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
- 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
- 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
- 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
- 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
- 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
- Literature
- recommended literature
- Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
- JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
- not specified
- ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
- VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
- ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
- ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
- ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993, ISBN 80-85241-51-X
- ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
- Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
- ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001, ISBN 80-7203-393-X
- ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2019
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 12:30–17:00 MARTA_UCEBNY
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCZ101 Stage Design )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Stage Design (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru - Syllabus (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
- Literature
- G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
- BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
- A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
- Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
- V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
- V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
- J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
- J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
- Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
- J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
- J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2018
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 12:30–14:00 MARTA_UCEBNY
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCZ101 Stage Design )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru - Syllabus (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
- Literature
- G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
- BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
- A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
- Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
- V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
- V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
- J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
- J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
- Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
- J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
- J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2017
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 13:30–16:00 MARTA_UCEBNY and each even Wednesday 12:30–15:30 MARTA_UCEBNY
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCZ101 Stage Design )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru - Syllabus (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
- Literature
- G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
- BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
- A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
- Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
- V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
- V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
- J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
- J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
- Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
- J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
- J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2016
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 12:00–13:30 104, Tue 14:30–16:00 MARTA_UCEBNY, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
- Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCZ101 Stage Design )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru - Syllabus (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
- Literature
- G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
- BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
- A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
- Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
- V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
- V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
- J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
- J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
- Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
- J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
- J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
DSCL101 Stage Design
Theatre FacultySummer 2015
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DSCZ101 Stage Design )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.
Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru - Syllabus (in Czech)
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
- Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.
- Literature
- G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
- BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
- A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
- Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
- V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
- V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
- J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
- J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
- Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
- J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
- J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
- Teaching methods (in Czech)
práce s textem
diskuze
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
studium literatury
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)