DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
0/4/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 10:15–11:45 SITI, Tue 10:15–11:45 SITI
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně uzavřený zimní semestr 2023, všeobecný kulturně-společenský rozhled, kreativita.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů ve scénografii, zároveň prohlubuje znalosti a přehled i v široké oblasti vizuálního umění s přihlédnutím k sociálně- politickému kontextu. Student se naučí zkoumat smysl a podstatu uměleckého díla, analyzovat východiska v principech autorského díla, při řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti hledat vlastní scénografické přístupy, zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby, řešit dramatické situace za propojení všech složek díla, být schopen týmové spolupráce.
Learning outcomes (in Czech)
- zvládnutí umělecké tvorby jako autorské součásti uměleckého díla - rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti - analýza a interpretace předlohy, prostorová řešení dramatických situací - schopnost komunikace a spolupráce se členy tvůrčího týmu, výrobními složkami, produkcí - osvojení si základních řemeslných dovedností potřebných pro vytvoření podkladů pro výrobu - přesvědčivá prezentace výstupů tvůrčího procesu – verbální i vizuální
Syllabus (in Czech)
  • Výuka předmětu se dělí do dvou proudů: - dlouhodobý úkol, završený klauzurní prezentací: scénografické řešení zadané inscenace - Moliére: Misantrop pro prostor Mahenova divadla. (návrh základní osnovy scénograficko-režijní koncepce, vizualizace scénosledu, prostorový model řešení v měřítku, příp. 3D SketchUp model, adekvátní technické rozkresy). - krátkodobá zadání (1x za 1 až 2 týdny dle náročnosti): zaměřují se na analýzu prostoru a času, světla apod., tato zadání reflektují jak obecnou rovinu, tak i aktuální společenskou a kulturní situaci.
Literature
    required literature
  • Brook, P. : Pohyblivý bod. Nakladatelství studia Ypsilon 1996. info
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. 2011. info
    recommended literature
  • Carriére, J. C. Vyprávět příběh. Praha: Národní filmový archív, 1995. info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • Ptáčková, V. : Česká scénografie XX. století. Odeon, Praha 1982. info
  • Ptáčková, V. : Zrcadlo světového divadla. Divadelní ústav, Praha 1995. info
  • William Shakespeare: Hamlet, Romeo a Julie, Sen noci svatojánské, Richard III., Macbeth (uvedené hry povinně). info
  • FRAMPTON, Kenneth. Moderní architektura: kritické dějiny. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1261-3
  • ALBERTOVÁ, Helena. Josef Svoboda - scénograf. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2012. ISBN 978-80-7008-290-4
  • POLÁČKOVÁ, Dagmar. Aleš Votava. Slovart, 2007. ISBN 80-8085-106-9.
  • JOHNSON, Paul. Dějiny umění: nový pohled. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1320-2.
  • LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů: (od Cézanna po Dalího). 4., přeprac. vyd. Praha: Odeon, 1989. Klub čtenářů (Odeon). ISBN 80-207-0087-0.
  • HILSKÝ, Martin. Shakespearova Anglie: portrét doby. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3168-6
  • PTÁČKOVÁ, Věra, Barbora PŘÍHODOVÁ and Simona RYBÁKOVÁ. Český divadelní kostým = Czech theatre costume. Vyd. 1. Praha: Institut umění - Divadelní ústav. 263 pp. ISBN 978-80-86102-71-9. 2011. Digitalizovaný dokument info
  • ZAVARSKÝ, Ján. Cesty k novému priestorovému kódy súčasnej scénografie (Ways to a New Space Code of the Contemporary Set and Stage Design). In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno. p. 459-465. ISBN 978-80-86928-24-1. 2007. info
  • HILMERA, jiří. Česká divadelní architektura (Czech Theatre Architecture). Praha: Divadelní ústav, 1999. info
    not specified
  • Moliére. Misantop
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze exkurze, výstavy, divadelní představení prohlídka zákulisí a provozu NdB Mahenova činohra prohlídka dílen NdB jednodenní výjazd do Bratislavy - prohlídka dílen SND, návčtěva VŠMU, katedra scénografie přítomnost na vybraných explikacích a předávacích poradách v NdB individuální konzultace samostudium studentů studium literatury
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Matěj Sýkora (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 uc_C, Fri 16:15–17:45 uc_C
Prerequisites (in Czech)
předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu;
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
  • JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
    not specified
  • ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
  • VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
  • ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
  • ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
  • ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993,  ISBN 80-85241-51-X
  • ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
  • Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
  • ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001,  ISBN 80-7203-393-X
  • ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–13:30 uc_C, Fri 16:15–17:45 uc_C
Prerequisites (in Czech)
předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu;
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
  • JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
    not specified
  • ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
  • VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
  • ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
  • ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
  • ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993,  ISBN 80-85241-51-X
  • ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
  • Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
  • ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001,  ISBN 80-7203-393-X
  • ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–12:45 ucebna_A, Tue 12:45–13:30 ucebna_A
Prerequisites (in Czech)
předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu;
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
  • JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
    not specified
  • ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
  • VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
  • ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
  • ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
  • ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993,  ISBN 80-85241-51-X
  • ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
  • Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
  • ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001,  ISBN 80-7203-393-X
  • ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 0.01
Prerequisites (in Czech)
předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu;
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
  • JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
    not specified
  • ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
  • VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
  • ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
  • ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
  • ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993,  ISBN 80-85241-51-X
  • ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
  • Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
  • ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001,  ISBN 80-7203-393-X
  • ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 12:30–17:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 12:30–14:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 13:30–16:00 MARTA_UCEBNY and each even Wednesday 12:30–15:30 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–13:30 104, Tue 14:30–16:00 MARTA_UCEBNY, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCZ101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)