DRTZ412 Audiovisual propaganda
Theatre FacultyWinter 2023
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 14:30–16:00 408
- Prerequisites
- Znalost dějin filmu v rozsahu I. - III.ročníku RTDS.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, Dra_Tvo:N)
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives
- Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy.
- Learning outcomes
- Absolvent této přednášky bude schopen - identifikovat základní teoretická východiska a postupy propagandy; - popsat základní vývojové trendy audiovizuální propagandy v žánrech animovaného, dokumentárního a hraného filmu; - identifikovat principy totální a totalitní propagandy; - první světová válka a propaganda němého filmu; - sovětská ideologická propaganda před druhou světovou válkou, řízení kinematografie politickými orgány; - v animovaném filmu; - v dokumentárním filmu; - v hraném filmu; - Východiska a prostředky nacistické audiovizuální propagandy. Studená válka - cíle, metody a prostředky, dezinformace; československá propaganda jako nástroj sovětského vlivu. Televize - zábava s politickou manipulací.
- Syllabus
- Pojem propaganda; předpoklady moderní propagandy (masová společnost - masová komunikace - masová kultura). Sociální předpoklady. Druhy propagandy. Primitivizace myšlení jako východisko propagandy; rozdělení světa na "my" a "oni". Film jako nástroj propagandy - persvazivní působení filmu. Filmová propaganda v I.svět. válce (Německo, Rakousko-Uhersko, situace v Rusku. Totální propaganda. Filmový dokument za války - cenzura a manipulace. Propagandistický komplex v SSSR. Filmová propaganda v SSSR – apoteóza revolučního boje, estetizace práce v dokumentárním filmu, propaganda v animaci. Socialistický realismus jako nástroj politického vlivu. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě. Televize. Nacistická filmová propaganda - ideová východiska a politické cíle, řízení kinematografie; odraz politických cílů v animovaných, dokumentárních a hraných filmech. Počátky televizního vysílání. Československé předválečné tápání a pozdní pokusy o propagandu. Studená válka: sovětský vliv na československou (českou) propagandu - témata a jejich zpracování v animovaném, dokumentárním a hraném filmu. Televize jako nástroj komunistické propagandy. Současná podoba a cíle ruské televizní propagandy a její metody východiska.
- Literature
- required literature
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. Praha: Galén, 2002. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-089-4.
- AUJEZDSKÝ, Pavel. Audiovizuální propaganda: české země mezi Sovětským svazem a Německem 1914-1989 (Audiovisual Propaganda: Czech Lands between the Soviet Union and Germany 1914-1989). První. Brno: Nakladatelství JAMU, 2019, 656 pp. ISBN 978-80-7460-161-3. info
- recommended literature
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
- ŘEHKA, Karel. Informační válka. Praha: Academia, 2017. XXI. století. ISBN 978-80-200-2770-2.
- FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny: Politická kamera - film a stalinismus. 3. Praha: Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
- TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-44-0.
- ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 2. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-483-1.
- KOPAL, Petr a Petr BLAŽEK. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
- Teaching methods
- Lesson with demonstrations. Disputations.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
DRTZ412 Audiovisual propaganda
Theatre FacultyWinter 2022
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 18:00–19:30 104
- Prerequisites
- Znalost dějin filmu v rozsahu I. - III.ročníku RTDS.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, Dra_Tvo:N)
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives
- Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy.
- Learning outcomes
- Absolvent tohoto semestru bude schopen - identifikovat základní teoretická východiska a postupy propagandy; - popsat základní vývojové trendy audiovizuální propagandy v žánrech animovaného, dokumentárního a hraného filmu; - identifikovat principy totální a totalitní propagandy; - první světová válka a propaganda němého filmu; - sovětská ideologická propaganda před druhou světovou válkou, řízení kinematografie politickými orgány; - v animovaném filmu; - v dokumentárním filmu; - v hraném filmu; - Východiska nacistické audiovizuální propagandy. Studená válka - cíle, metody a prostředky, dezinformace; československá propaganda jako nástroj sovětského vlivu. Televize - zábava s politickou manipulací.
- Syllabus
- Pojem propaganda; předpoklady moderní propagandy (masová společnost - masová komunikace - masová kultura). Sociální předpoklady. Druhy propagandy. Primitivizace myšlení jako východisko propagandy; rozdělení světa na "my" a "oni". Film jako nástroj propagandy - persvazivní působení filmu. Filmová propaganda v I.svět. válce (Německo, Rakousko-Uhersko, situace v Rusku. Totální propaganda. Filmový dokument za války - cenzura a manipulace. Propagandistický komplex v SSSR. Filmová propaganda v SSSR – apoteóza revolučního boje, estetizace práce v dokumentárním filmu, propaganda v animaci. Socialistický realismus jako nástroj politického vlivu. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě. Televize. Nacistická filmová propaganda - ideová východiska a politické cíle, řízení kinematografie; odraz politických cílů v animovaných, dokumentárních a hraných filmech. Počátky televizního vysílání. Československé předválečné tápání a pozdní pokusy o propagandu. Studená válka: sovětský vliv na československou (českou) propagandu - témata a jejich zpracování v animovaném, dokumentárním a hraném filmu. Televize jako nástroj komunistické propagandy.
- Literature
- required literature
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. Praha: Galén, 2002. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-089-4.
- AUJEZDSKÝ, Pavel. Audiovizuální propaganda: české země mezi Sovětským svazem a Německem 1914-1989 (Audiovisual Propaganda: Czech Lands between the Soviet Union and Germany 1914-1989). První. Brno: Nakladatelství JAMU, 2019, 656 pp. ISBN 978-80-7460-161-3. info
- recommended literature
- TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
- FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny: Politická kamera - film a stalinismus. 3. Praha: Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-44-0.
- KOPAL, Petr a Petr BLAŽEK. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
- ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 2. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-483-1.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
- Teaching methods
- Lesson with demonstrations. Disputations.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
DRTZ412 Audiovisual propaganda
Theatre FacultyWinter 2021
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Wed 18:00–19:30 104
- Prerequisites
- Znalost dějin filmu v rozsahu I. - III.ročníku RTDS.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, Dra_Tvo:N)
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives
- Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy.
- Learning outcomes
- Absolvent tohoto semestru bude schopen - identifikovat základní teoretická východiska a postupy propagandy; - popsat základní vývojové trendy audiovizuální propagandy v žánrech animovaného, dokumentárního a hraného filmu; - identifikovat principy totální a totalitní propagandy; - první světová válka a propaganda němého filmu; - sovětská ideologická propaganda před druhou světovou válkou, řízení kinematografie politickými orgány; - v animovaném filmu; - v dokumentárním filmu; - v hraném filmu; - Východiska nacistické audiovizuální propagandy. Studená válka - cíle, metody a prostředky, dezinformace; československá propaganda jako nástroj sovětského vlivu. Televize - zábava s politickou manipulací.
- Syllabus
- Pojem propaganda; předpoklady moderní propagandy (masová společnost - masová komunikace - masová kultura). Sociální předpoklady. Druhy propagandy. Primitivizace myšlení jako východisko propagandy; rozdělení světa na "my" a "oni". Film jako nástroj propagandy - persvazivní působení filmu. Filmová propaganda v I.svět. válce (Německo, Rakousko-Uhersko, situace v Rusku. Totální propaganda. Filmový dokument za války - cenzura a manipulace. Propagandistický komplex v SSSR. Filmová propaganda v SSSR – apoteóza revolučního boje, estetizace práce v dokumentárním filmu, propaganda v animaci. Socialistický realismus jako nástroj politického vlivu. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě. Televize. Nacistická filmová propaganda - ideová východiska a politické cíle, řízení kinematografie; odraz politických cílů v animovaných, dokumentárních a hraných filmech. Počátky televizního vysílání. Československé předválečné tápání a pozdní pokusy o propagandu. Studená válka: sovětský vliv na československou (českou) propagandu - témata a jejich zpracování v animovaném, dokumentárním a hraném filmu. Televize jako nástroj komunistické propagandy.
- Literature
- required literature
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. Praha: Galén, 2002. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-089-4.
- AUJEZDSKÝ, Pavel. Audiovizuální propaganda: české země mezi Sovětským svazem a Německem 1914-1989 (Audiovisual Propaganda: Czech Lands between the Soviet Union and Germany 1914-1989). První. Brno: Nakladatelství JAMU, 2019, 656 pp. ISBN 978-80-7460-161-3. info
- recommended literature
- TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
- FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny: Politická kamera - film a stalinismus. 3. Praha: Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-44-0.
- KOPAL, Petr a Petr BLAŽEK. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
- ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 2. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-483-1.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
- Teaching methods
- Lesson with demonstrations. Disputations.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
DRTZ412 Audiovisual propaganda
Theatre FacultyWinter 2020
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- Znalost dějin filmu v rozsahu I. - III.ročníku RTDS.
- Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy.
- Learning outcomes
- Absolvent tohoto semestru bude schopen - identifikovat základní teoretická východiska a postupy propagandy; - popsat základní vývojové trendy audiovizuální propagandy v žánrech animovaného, dokumentárního a hraného filmu; - identifikovat principy totální a totalitní propagandy; - první světová válka a propaganda němého filmu; - sovětská ideologická propaganda před druhou světovou válkou, řízení kinematografie politickými orgány; - v animovaném filmu; - v dokumentárním filmu; - v hraném filmu; - Východiska nacistické audiovizuální propagandy. Studená válka - cíle, metody a prostředky, dezinformace; československá propaganda jako nástroj sovětského vlivu. Televize - zábava s politickou manipulací.
- Syllabus
- Pojem propaganda; předpoklady moderní propagandy (masová společnost - masová komunikace - masová kultura). Sociální předpoklady. Druhy propagandy. Primitivizace myšlení jako východisko propagandy; rozdělení světa na "my" a "oni". Film jako nástroj propagandy - persvazivní působení filmu. Filmová propaganda v I.svět. válce (Německo, Rakousko-Uhersko, situace v Rusku. Totální propaganda. Filmový dokument za války - cenzura a manipulace. Propagandistický komplex v SSSR. Filmová propaganda v SSSR – apoteóza revolučního boje, estetizace práce v dokumentárním filmu, propaganda v animaci. Socialistický realismus jako nástroj politického vlivu. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě. Televize. Nacistická filmová propaganda - ideová východiska a politické cíle, řízení kinematografie; odraz politických cílů v animovaných, dokumentárních a hraných filmech. Počátky televizního vysílání. Československé předválečné tápání a pozdní pokusy o propagandu. Studená válka: sovětský vliv na československou (českou) propagandu - témata a jejich zpracování v animovaném, dokumentárním a hraném filmu. Televize jako nástroj komunistické propagandy.
- Literature
- required literature
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. Praha: Galén, 2002. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-089-4.
- AUJEZDSKÝ, Pavel. Audiovizuální propaganda: české země mezi Sovětským svazem a Německem 1914-1989 (Audiovisual Propaganda: Czech Lands between the Soviet Union and Germany 1914-1989). První. Brno: Nakladatelství JAMU, 2019, 656 pp. ISBN 978-80-7460-161-3. info
- recommended literature
- TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
- FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny: Politická kamera - film a stalinismus. 3. Praha: Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-44-0.
- KOPAL, Petr a Petr BLAŽEK. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
- ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 2. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-483-1.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
- Teaching methods
- Lesson with demonstrations. Disputations.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
DRTZ412 Audiovisual propaganda
Theatre FacultyWinter 2019
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 16:15–17:45 408
- Prerequisites
- Znalost dějin filmu v rozsahu I. - III.ročníku RTDS.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives
- Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy.
- Learning outcomes
- Absolvent tohoto semestru bude schopen - identifikovat základní teoretická východiska a postupy propagandy; - popsat základní vývojové trendy audiovizuální propagandy v žánrech animovaného, dokumentárního a hraného filmu; - identifikovat principy totální a totalitní propagandy; - první světová válka a propaganda němého filmu; - sovětská ideologická propaganda před druhou světovou válkou, řízení kinematografie politickými orgány; - v animovaném filmu; - v dokumentárním filmu; - v hraném filmu; - Východiska nacistické audiovizuální propagandy. Studená válka - cíle, metody a prostředky, dezinformace; československá propaganda jako nástroj sovětského vlivu. Televize - zábava s politickou manipulací.
- Syllabus
- Pojem propaganda; předpoklady moderní propagandy (masová společnost - masová komunikace - masová kultura). Sociální předpoklady. Druhy propagandy. Primitivizace myšlení jako východisko propagandy; rozdělení světa na "my" a "oni". Film jako nástroj propagandy - persvazivní působení filmu. Filmová propaganda v I.svět. válce (Německo, Rakousko-Uhersko, situace v Rusku. Totální propaganda. Filmový dokument za války - cenzura a manipulace. Propagandistický komplex v SSSR. Filmová propaganda v SSSR – apoteóza revolučního boje, estetizace práce v dokumentárním filmu, propaganda v animaci. Socialistický realismus jako nástroj politického vlivu. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě. Televize. Nacistická filmová propaganda - ideová východiska a politické cíle, řízení kinematografie; odraz politických cílů v animovaných, dokumentárních a hraných filmech. Počátky televizního vysílání. Československé předválečné tápání a pozdní pokusy o propagandu. Studená válka: sovětský vliv na československou (českou) propagandu - témata a jejich zpracování v animovaném, dokumentárním a hraném filmu. Televize jako nástroj komunistické propagandy.
- Literature
- required literature
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. Praha: Galén, 2002. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-089-4.
- AUJEZDSKÝ, Pavel. Audiovizuální propaganda: české země mezi Sovětským svazem a Německem 1914-1989 (Audiovisual Propaganda: Czech Lands between the Soviet Union and Germany 1914-1989). První. Brno: Nakladatelství JAMU, 2019, 656 pp. ISBN 978-80-7460-161-3. info
- recommended literature
- TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
- FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny: Politická kamera - film a stalinismus. 3. Praha: Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-44-0.
- KOPAL, Petr a Petr BLAŽEK. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
- ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 2. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-483-1.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
- Teaching methods
- Lesson with demonstrations. Disputations.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
DRTZ412 Audiovizuální propaganda
Theatre FacultyWinter 2018
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Thu 14:30–16:00 408
- Prerequisites
- EVER( DRTL412 Audiovizuální propaganda )
Základní znalosti z dějin světového a českého filmu - absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v I. a II.ročníku RTDS. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, B-DRAUM)
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives
- Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy. Důraz je kladen na situaci Československa a Česka v mezinárodním kontextu. Příklady propagandistických děl a jejich rozbor.
- Learning outcomes
- Student bude po absolvování předmětu schopen - rozeznat hlavní vývojové periody audiovizuální propagandy, rozlišit totální a totalitní propagandu, - rozpoznat informaci a manipulativní propagandu, - poznat propagandistické postupy směřující k totalitarismu, - seznámí se se základními společenskými podmínkami a postupy manipulace, - propagandistické techniky omezené dostupnosti informací, dezinterpretace skutečnosti a výroby dezinformací, předpoklady jejich uvěřitelnosti, - nastolování agendy a sebepotvrzování, - periodizace vývoje moderní propagandy: a) první světová válka, b) nástup komunismu v SSSR, c) nacistická propaganda, d) protektorátní propaganda a její ohlasy v socialistickém Československu, e) studená válka, f) současná informační válka.
- Syllabus
- Pojem propaganda; předpoklady moderní propagandy (masová společnost - masová komunikace - masová kultura). Sociální předpoklady. Druhy propagandy. Primitivizace myšlení jako východisko propagandy; rozdělení světa na "my" a "oni". Film jako nástroj propagandy - persvazivní působení filmu. Filmová propaganda v I.svět. válce (Německo, Rakousko-Uhersko, situace v Rusku, anim.film v USA - Colonel Billy Liar aj). Totální propaganda. Filmový dokument za války - cenzura a manipulace. Propagandistický komplex v SSSR. Filmová propaganda v SSSR – apoteóza revolučního boje, estetizace práce v dokumentárním filmu, propaganda v animaci. Socialistický realismus jako nástroj politického vlivu. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě - Goebbels jako tvůrce moderní teorie propagandy. Televize v nacistickém Německu; obraz a slovo - zásadní význam komentáře. Československo - rezignace na kontrapropagandu. Filmový zápas v poslední chvíli – hraný film. Nacistická propaganda v Protektorátu - izolace, "klid na práci", zánava. Týdeníky a vznik českého anim.filmu pod německým vedením. Filmové žně – inspirace pro pozdější filmové festivaly pracujících. USA - všechny žánry do boje (komedie - např.Chaplin, muzikály, animovaný film). Studená válka - pokračování izolace a nové využití dezinterpretace, dezinformace, fabrikace. Deformovaný obraz historie jako tvorba nového vědomí historické kontinuity, argument a perspektiva. Nástup televize, tv a film jako nástroje ideologického a politického boje. Tv a film jako součást totalitní manipulace - totalitarismus a násilí. Formy totální propagandy; hraný film, dokument, anim. film a tv žánry jako propagandistické nástroje; proměny audioviz.propagandy - od primitivního tlaku k jemnějším formám subverze. Dezinformace. Rozpad sovětské sféry vlivu, iluze světa bez konfliktů - Česká republika opět mimo dění ve světě. Dezinformace ve válkách 90.let. - Irák 1991, 2003. Funkce médií. Propagandistické války v současnosti – náčrt problematiky. Ruská propaganda v nových médiích a televizi Rossia Today – ustavování nového komplexu s tradičními obsahy.
- Literature
- required literature
- PTÁČEK,Luboš, KOPAL, Petr a kol. Film a dějiny 6. Post-komunismus. Proměny českého historického filmu po roce 1989. Praha: Casablanca 2016. ISBN 978-80-87292-37-2.
- FTOREK, Jozef. Manipulace a propaganda: na pozadí současné informační války. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0605-9.
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. Praha: Galén, 2002. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-089-4.
- TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny: Normalizace. 4. Praha: Casablanca, 2014. ISBN 978-80-87292-26-6.
- recommended literature
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 5. Perestrojka/přestavba. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2016. ISBN 978-80-87292-33-4.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
- ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 2. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-483-1.
- KOPAL, Petr a Petr BLAŽEK. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
- FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny: Politická kamera - film a stalinismus. 3. Praha: Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
- BITTMAN, Ladislav. Mezinárodní dezinformace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Mladá fronta, 2000. Archiv. ISBN 80-204-0843-6.
- Teaching methods
- Lecture with examples. Audiovisual show and discussion on it.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DRTZ412 Audiovizuální propaganda
Theatre FacultyWinter 2017
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 16:15–17:45 408
- Prerequisites
- EVER( DRTL412 Audiovizuální propaganda )
Základní znalosti z dějin světového a českého filmu - absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v I. a II.ročníku RTDS. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, B-DRAUM)
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives
- Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy. Důraz je kladen na situaci Československa a Česka v mezinárodním kontextu. Příklady propagandistických děl a jejich rozbor.
- Learning outcomes
- Student bude po absolvování předmětu schopen - rozeznat hlavní vývojové periody audiovizuální propagandy, rozlišit totální a totalitní propagandu, - rozpoznat informaci a manipulativní propagandu, - poznat propagandistické postupy směřující k totalitarismu, - seznámí se se základními společenskými podmínkami a postupy manipulace, - propagandistické techniky omezené dostupnosti informací, dezinterpretace skutečnosti a výroby dezinformací, předpoklady jejich uvěřitelnosti, - nastolování agendy a sebepotvrzování, - periodizace vývoje moderní propagandy: a) první světová válka, b) nástup komunismu v SSSR, c) nacistická propaganda, d) protektorátní propaganda a její ohlasy v socialistickém Československu, e) studená válka, f) současná informační válka.
- Syllabus
- Pojem propaganda; předpoklady moderní propagandy (masová společnost - masová komunikace - masová kultura). Sociální předpoklady. Druhy propagandy. Primitivizace myšlení jako východisko propagandy; rozdělení světa na "my" a "oni". Film jako nástroj propagandy - persvazivní působení filmu. Filmová propaganda v I.svět. válce (Německo, Rakousko-Uhersko, situace v Rusku, anim.film v USA - Colonel Billy Liar aj). Totální propaganda. Filmový dokument za války - cenzura a manipulace. Propagandistický komplex v SSSR. Filmová propaganda v SSSR – apoteóza revolučního boje, estetizace práce v dokumentárním filmu, propaganda v animaci. Socialistický realismus jako nástroj politického vlivu. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě - Goebbels jako tvůrce moderní teorie propagandy. Televize v nacistickém Německu; obraz a slovo - zásadní význam komentáře. Československo - rezignace na kontrapropagandu. Filmový zápas v poslední chvíli – hraný film. Nacistická propaganda v Protektorátu - izolace, "klid na práci", zánava. Týdeníky a vznik českého anim.filmu pod německým vedením. Filmové žně – inspirace pro pozdější filmové festivaly pracujících. USA - všechny žánry do boje (komedie - např.Chaplin, muzikály, animovaný film). Studená válka - pokračování izolace a nové využití dezinterpretace, dezinformace, fabrikace. Deformovaný obraz historie jako tvorba nového vědomí historické kontinuity, argument a perspektiva. Nástup televize, tv a film jako nástroje ideologického a politického boje. Tv a film jako součást totalitní manipulace - totalitarismus a násilí. Formy totální propagandy; hraný film, dokument, anim. film a tv žánry jako propagandistické nástroje; proměny audioviz.propagandy - od primitivního tlaku k jemnějším formám subverze. Dezinformace. Rozpad sovětské sféry vlivu, iluze světa bez konfliktů - Česká republika opět mimo dění ve světě. Dezinformace ve válkách 90.let. - Irák 1991, 2003. Funkce médií. Propagandistické války v současnosti – náčrt problematiky. Ruská propaganda v nových médiích a televizi Rossia Today – ustavování nového komplexu s tradičními obsahy.
- Literature
- required literature
- PTÁČEK,Luboš, KOPAL, Petr a kol. Film a dějiny 6. Post-komunismus. Proměny českého historického filmu po roce 1989. Praha: Casablanca 2016. ISBN 978-80-87292-37-2.
- FTOREK, Jozef. Manipulace a propaganda: na pozadí současné informační války. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0605-9.
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. Praha: Galén, 2002. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-089-4.
- TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny: Normalizace. 4. Praha: Casablanca, 2014. ISBN 978-80-87292-26-6.
- recommended literature
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 5. Perestrojka/přestavba. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2016. ISBN 978-80-87292-33-4.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
- ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 2. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-483-1.
- KOPAL, Petr a Petr BLAŽEK. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
- FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny: Politická kamera - film a stalinismus. 3. Praha: Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
- BITTMAN, Ladislav. Mezinárodní dezinformace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Mladá fronta, 2000. Archiv. ISBN 80-204-0843-6.
- Teaching methods
- Lecture with examples. Audiovisual show and discussion on it.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DRTZ412 Audiovisual propaganda
Theatre FacultyWinter 2024
The course is not taught in Winter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- Znalost dějin filmu v rozsahu I. - III.ročníku RTDS.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, Dra_Tvo:N)
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, N-DRAUM)
- Course objectives
- Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy.
- Learning outcomes
- Absolvent této přednášky bude schopen - identifikovat základní teoretická východiska a postupy propagandy; - popsat základní vývojové trendy audiovizuální propagandy v žánrech animovaného, dokumentárního a hraného filmu; - identifikovat principy totální a totalitní propagandy; - první světová válka a propaganda němého filmu; - sovětská ideologická propaganda před druhou světovou válkou, řízení kinematografie politickými orgány; - v animovaném filmu; - v dokumentárním filmu; - v hraném filmu; - Východiska a prostředky nacistické audiovizuální propagandy. Studená válka - cíle, metody a prostředky, dezinformace; československá propaganda jako nástroj sovětského vlivu. Televize - zábava s politickou manipulací.
- Syllabus
- Pojem propaganda; předpoklady moderní propagandy (masová společnost - masová komunikace - masová kultura). Sociální předpoklady. Druhy propagandy. Primitivizace myšlení jako východisko propagandy; rozdělení světa na "my" a "oni". Film jako nástroj propagandy - persvazivní působení filmu. Filmová propaganda v I.svět. válce (Německo, Rakousko-Uhersko, situace v Rusku. Totální propaganda. Filmový dokument za války - cenzura a manipulace. Propagandistický komplex v SSSR. Filmová propaganda v SSSR – apoteóza revolučního boje, estetizace práce v dokumentárním filmu, propaganda v animaci. Socialistický realismus jako nástroj politického vlivu. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě. Německá film. propaganda ve třicátých letech (hraný film, dokumenty, animovaný film; propaganda jako jedna z cest k totalitě. Televize. Nacistická filmová propaganda - ideová východiska a politické cíle, řízení kinematografie; odraz politických cílů v animovaných, dokumentárních a hraných filmech. Počátky televizního vysílání. Československé předválečné tápání a pozdní pokusy o propagandu. Studená válka: sovětský vliv na československou (českou) propagandu - témata a jejich zpracování v animovaném, dokumentárním a hraném filmu. Televize jako nástroj komunistické propagandy. Současná podoba a cíle ruské televizní propagandy a její metody východiska.
- Literature
- required literature
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. II, Základy stupidologie. Praha: Galén, 2002. Makropulos. Velká řada. ISBN 80-7262-089-4.
- AUJEZDSKÝ, Pavel. Audiovizuální propaganda: české země mezi Sovětským svazem a Německem 1914-1989 (Audiovisual Propaganda: Czech Lands between the Soviet Union and Germany 1914-1989). První. Brno: Nakladatelství JAMU, 2019, 656 pp. ISBN 978-80-7460-161-3. info
- recommended literature
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. ISBN 978-80-87211-34-2.
- ŘEHKA, Karel. Informační válka. Praha: Academia, 2017. XXI. století. ISBN 978-80-200-2770-2.
- FEIGELSON, Kristian a Petr KOPAL. Film a dějiny: Politická kamera - film a stalinismus. 3. Praha: Casablanca, 2012. ISBN 978-80-87292-15-0.
- TAYLOR, Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2534-0.
- KOPAL, Petr. Film a dějiny. 7, Propaganda. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-44-0.
- ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. 2. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-483-1.
- KOPAL, Petr a Petr BLAŽEK. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
- Teaching methods
- Lesson with demonstrations. Disputations.
- Assessment methods
- Oral exam.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)