DRTZ308 Kapitoly z dějin českého filmu II

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 10:15–11:45 104
Prerequisites
Absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v prvním a druhém ročníku RTDS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem přednášky je seznámit posluchače s vývojem českého filmu po znárodnění s akcentem na československou novou vlnu. Studenti budou seznámeni s vývojovými cestami české kinematografie, vedoucími k československé nové vlně, vztahy mezi tvůrci nové vlny a jejich předchůdci. Vývoj nové vlny a její násilný zánik, včetně postihů tvůrců. Česká kinematografie v normalizaci.
Learning outcomes
Po absolvování kurzu posluchač bude schopen: - pojmenovat a charakterizovat problémy znárodněné kinematografie; - charakterizovat socialistický realismus; - ozřejmit důvody odklonu od schematismu; - charakterizovat proměnu tvorby starší generace režisérů; - určit kořeny nové vlny a její vztah ke světové kinematografii; - pojmenovat tvůrce a hlavní filmy nové vlny; - vztah filmů nové vlny k československé skutečnosti šedesátých let; - vyjmenovat vrcholné tvůrci a jejich filmy; - popsat příčiny a důsledky konce nové vlny. - popsat vliv normalizace na filmovou tvorbu - orientovat se v situaci československé a české kinematografie po roce 1989 v kontextu předchozího vývoje a vlivu výrazných tvůrčích osbností
Syllabus
  • Znárodněný film jako stabilní materiální základna filmové tvorby a zároveň nástroj politického ovládnutí kinematografie. Schematismus socialistického realismu. Proměna českého filmu ve druhé půli padesátých let: žánrová pestrost, témata, výrazové prostředky. Tvůrci a filmy starší generace. Nová reflexe nedávné historie. Politické pozadí formování nové vlny. Společenská realita jako východisko polemiky s ideologií. Hledání tvaru. Nová témata a nové poetiky jednotlivých tvůrců. Režiséři šedesátých let a režiséři nové vlny. - socialistický realismus v českém filmu: B.Zeman: Pan Novák, Dovolená s Andělem, V.Kubásek-J.Novotný - Milujeme, J.Kádár - E. Klos - Únos aj.; - odlišit filmy reagující na skutečnost: Z.Brynych, Pět z milionu, Žižkovská romance, J.Kádár - E. Klos, Tři přání, Smrt si říká Engelchen, K.Kachyňa - Naděje, Závrať aj.; - nástup nové vlny - vliv neorealismu a fr.nové vlny: Š.Uher - Slnko v sieti, V.Chytilová - Pytel blech, M.Forman - Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko, I.Passer: Intimní osvětlení, J.Papoušek - Nejkrásnější věk aj.; - literatura a film: B.Hrabal a Perličky na dně, A.Lustig - Démanty noci aj.; - vrcholná díla starší generace: K.Kachyňa-J.Procházka, Noc nevěsty, Cesta do Vídně, J.Kádár - E. Klos, Obchod na korze, F.Vláčil, Marketa Lazarová, Údolí včel aj.; - slovenská specifika: J.Jakubisko: Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Zbehovia a pútnici, E.Havetta: Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie poľné, D.Hanák: 322, Obrazy starého sveta aj.; - podobenství: P.Juráček: Postava k podpírání, Každý mladý muž, Případ pro začínajícího kata; J.Němec: O slavnosti a hostech, E.Schorm: Návrat ztraceného syna, Den sedmý, osmá noc, A.Máša: Bloudění, Hotel pro cizince, J.Schmidt, Konec srpna v hotelu ozon aj.; - J.Herz - Spalovač mrtvol, Kulhavý ďábel, Morgiana, Petrolejové lampy, J.Jireš - cesta od Žertu přes Valérii a týden divů k Lidem z metra; - solitér, který vydržel - V.Chytilová: Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hra o jablko, Panelstory aj.; - spolupráce J.Menzla s B.Hrabalem: Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti aj.; - konec nové vlny a nástup normalizace, osudy tvůrců a návrat kinematografie k nové variaci na soc.realismus - V.Trapl: Tobě hrana zvonit nebude aj. Zásadní filmy československé nové vlny. Filmy české a slovenské. Doznívání nové vlny po sovětské okupaci a nástupu normalizace. Normalizační kinematografie mezi filmem V.Trapla Tobě hrana zvonit nebude a V.Chytilové Panelstory.
Literature
    required literature
  • Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
  • ŽALMAN, Jan. Umlčený film. Praha: KMa, 2008. ISBN 978-80-7309-573-4.
  • HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN 978-80-7309-580-2.
    recommended literature
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami. Diskuze o zadaných filmech.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.

DRTZ308 Kapitoly z dějin českého filmu II

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 10:15–11:45 104
Prerequisites
Absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v prvním a druhém ročníku RTDS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem přednášky je seznámit posluchače s vývojem českého filmu po znárodnění s akcentem na československou novou vlnu. Studenti budou seznámeni s vývojovými cestami české kinematografie, vedoucími k československé nové vlně, vztahy mezi tvůrci nové vlny a jejich předchůdci. Vývoj nové vlny a její násilný zánik, včetně postihů tvůrců. Vývojem kinematografie v období normalizace. Situace filmové tvorby po roce 1989, s důrazem na osobnosti filmových tvůrců spjatých s novou vlnou.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování kurzu posluchač bude schopen: - pojmenovat a charakterizovat problémy znárodněné kinematografie; - charakterizovat socialistický realismus; - ozřejmit důvody odklonu od schematismu; - charakterizovat proměnu tvorby starší generace režisérů; - určit kořeny nové vlny a její vztah ke světové kinematografii; - pojmenovat tvůrce a hlavní filmy nové vlny; - vztah filmů nové vlny k československé skutečnosti šedesátých let; - vyjmenovat vrcholné tvůrci a jejich filmy; - popsat příčiny a důsledky konce nové vlny. - popsat vliv normalizace na filmovou tvorbu - orientovat se v situaci československé a české kinematografie po roce 1989 v kontextu předchozího vývoje a vlivu výrazných tvůrčích osbností
Syllabus
  • Znárodněný film jako stabilní materiální základna filmové tvorby a zároveň nástroj politického ovládnutí kinematografie. Schematismus socialistického realismu. Proměna českého filmu ve druhé půli padesátých let: žánrová pestrost, témata, výrazové prostředky. Tvůrci a filmy starší generace. Nová reflexe nedávné historie. Politické pozadí formování nové vlny. Společenská realita jako východisko polemiky s ideologií. Hledání tvaru. Nová témata a nové poetiky jednotlivých tvůrců. Režiséři šedesátých let a režiséři nové vlny. - socialistický realismus v českém filmu: B.Zeman: Pan Novák, Dovolená s Andělem, V.Kubásek-J.Novotný - Milujeme, J.Kádár - E. Klos - Únos aj.; - odlišit filmy reagující na skutečnost: Z.Brynych, Pět z milionu, Žižkovská romance, J.Kádár - E. Klos, Tři přání, Smrt si říká Engelchen, K.Kachyňa - Naděje, Závrať aj.; - nástup nové vlny - vliv neorealismu a fr.nové vlny: Š.Uher - Slnko v sieti, V.Chytilová - Pytel blech, M.Forman - Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko, I.Passer: Intimní osvětlení, J.Papoušek - Nejkrásnější věk aj.; - literatura a film: B.Hrabal a Perličky na dně, A.Lustig - Démanty noci aj.; - vrcholná díla starší generace: K.Kachyňa-J.Procházka, Noc nevěsty, Cesta do Vídně, J.Kádár - E. Klos, Obchod na korze, F.Vláčil, Marketa Lazarová, Údolí včel aj.; - slovenská specifika: J.Jakubisko: Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Zbehovia a pútnici, E.Havetta: Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie poľné, D.Hanák: 322, Obrazy starého sveta aj.; - podobenství: P.Juráček: Postava k podpírání, Každý mladý muž, Případ pro začínajícího kata; J.Němec: O slavnosti a hostech, E.Schorm: Návrat ztraceného syna, Den sedmý, osmá noc, A.Máša: Bloudění, Hotel pro cizince, J.Schmidt, Konec srpna v hotelu ozon aj.; - J.Herz - Spalovač mrtvol, Kulhavý ďábel, Morgiana, Petrolejové lampy, J.Jireš - cesta od Žertu přes Valérii a týden divů k Lidem z metra; - solitér, který vydržel - V.Chytilová: Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hra o jablko, Panelstory aj.; - spolupráce J.Menzla s B.Hrabalem: Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti aj.; - konec nové vlny a nástup normalizace, osudy tvůrců a návrat kinematografie k nové variaci na soc.realismus - V.Trapl: Tobě hrana zvonit nebude aj. Zásadní filmy československé nové vlny. Filmy české a slovenské. Doznívání nové vlny po sovětské okupaci a nástupu normalizace.
Literature
    required literature
  • HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN 978-80-7309-580-2.
  • ŽALMAN, Jan. Umlčený film. Praha: KMa, 2008. ISBN 978-80-7309-573-4.
    recommended literature
  • Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
    not specified
  • James Monaco. Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2001. info
  • Čulík, Jan: Jací jsme/ Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. HOST, Brno. 2007.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami. Diskuze o zadaných filmech.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.

DRTZ308 Kapitoly z dějin českého filmu II

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 10:15–11:45 104
Prerequisites
Absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v prvním a druhém ročníku RTDS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem přednášky je seznámit posluchače s vývojem českého filmu po znárodnění s akcentem na československou novou vlnu. Studenti budou seznámeni s vývojovými cestami české kinematografie, vedoucími k československé nové vlně, vztahy mezi tvůrci nové vlny a jejich předchůdci. Vývoj nové vlny a její násilný zánik, včetně postihů tvůrců. Vývojem kinematografie v období normalizace. Situace filmové tvorby po roce 1989, s důrazem na osobnosti filmových tvůrců spjatých s novou vlnou.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování kurzu posluchač bude schopen: - pojmenovat a charakterizovat problémy znárodněné kinematografie; - charakterizovat socialistický realismus; - ozřejmit důvody odklonu od schematismu; - charakterizovat proměnu tvorby starší generace režisérů; - určit kořeny nové vlny a její vztah ke světové kinematografii; - pojmenovat tvůrce a hlavní filmy nové vlny; - vztah filmů nové vlny k československé skutečnosti šedesátých let; - vyjmenovat vrcholné tvůrci a jejich filmy; - popsat příčiny a důsledky konce nové vlny. - popsat vliv normalizace na filmovou tvorbu - orientovat se v situaci československé a české kinematografie po roce 1989 v kontextu předchozího vývoje a vlivu výrazných tvůrčích osbností
Syllabus
  • Znárodněný film jako stabilní materiální základna filmové tvorby a zároveň nástroj politického ovládnutí kinematografie. Schematismus socialistického realismu. Proměna českého filmu ve druhé půli padesátých let: žánrová pestrost, témata, výrazové prostředky. Tvůrci a filmy starší generace. Nová reflexe nedávné historie. Politické pozadí formování nové vlny. Společenská realita jako východisko polemiky s ideologií. Hledání tvaru. Nová témata a nové poetiky jednotlivých tvůrců. Režiséři šedesátých let a režiséři nové vlny. - socialistický realismus v českém filmu: B.Zeman: Pan Novák, Dovolená s Andělem, V.Kubásek-J.Novotný - Milujeme, J.Kádár - E. Klos - Únos aj.; - odlišit filmy reagující na skutečnost: Z.Brynych, Pět z milionu, Žižkovská romance, J.Kádár - E. Klos, Tři přání, Smrt si říká Engelchen, K.Kachyňa - Naděje, Závrať aj.; - nástup nové vlny - vliv neorealismu a fr.nové vlny: Š.Uher - Slnko v sieti, V.Chytilová - Pytel blech, M.Forman - Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko, I.Passer: Intimní osvětlení, J.Papoušek - Nejkrásnější věk aj.; - literatura a film: B.Hrabal a Perličky na dně, A.Lustig - Démanty noci aj.; - vrcholná díla starší generace: K.Kachyňa-J.Procházka, Noc nevěsty, Cesta do Vídně, J.Kádár - E. Klos, Obchod na korze, F.Vláčil, Marketa Lazarová, Údolí včel aj.; - slovenská specifika: J.Jakubisko: Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Zbehovia a pútnici, E.Havetta: Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie poľné, D.Hanák: 322, Obrazy starého sveta aj.; - podobenství: P.Juráček: Postava k podpírání, Každý mladý muž, Případ pro začínajícího kata; J.Němec: O slavnosti a hostech, E.Schorm: Návrat ztraceného syna, Den sedmý, osmá noc, A.Máša: Bloudění, Hotel pro cizince, J.Schmidt, Konec srpna v hotelu ozon aj.; - J.Herz - Spalovač mrtvol, Kulhavý ďábel, Morgiana, Petrolejové lampy, J.Jireš - cesta od Žertu přes Valérii a týden divů k Lidem z metra; - solitér, který vydržel - V.Chytilová: Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hra o jablko, Panelstory aj.; - spolupráce J.Menzla s B.Hrabalem: Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti aj.; - konec nové vlny a nástup normalizace, osudy tvůrců a návrat kinematografie k nové variaci na soc.realismus - V.Trapl: Tobě hrana zvonit nebude aj. Zásadní filmy československé nové vlny. Filmy české a slovenské. Doznívání nové vlny po sovětské okupaci a nástupu normalizace.
Literature
    required literature
  • HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN 978-80-7309-580-2.
  • ŽALMAN, Jan. Umlčený film. Praha: KMa, 2008. ISBN 978-80-7309-573-4.
    recommended literature
  • Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
    not specified
  • James Monaco. Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2001. info
  • Čulík, Jan: Jací jsme/ Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. HOST, Brno. 2007.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami. Diskuze o zadaných filmech.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.

DRTZ308 Kapitoly z dějin českého filmu II

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 10:15–11:00 104, Mon 11:00–11:45 104
Prerequisites
Absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v prvním a druhém ročníku RTDS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem přednášky je seznámit posluchače s vývojem českého filmu po znárodnění s akcentem na československou novou vlnu. Studenti budou seznámeni s vývojovými cestami české kinematografie, vedoucími k československé nové vlně, vztahy mezi tvůrci nové vlny a jejich předchůdci. Vývoj nové vlny a její násilný zánik, včetně postihů tvůrců. Vývojem kinematografie v období normalizace. Situace filmové tvorby po roce 1989, s důrazem na osobnosti filmových tvůrců spjatých s novou vlnou.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování kurzu posluchač bude schopen: - pojmenovat a charakterizovat problémy znárodněné kinematografie; - charakterizovat socialistický realismus; - ozřejmit důvody odklonu od schematismu; - charakterizovat proměnu tvorby starší generace režisérů; - určit kořeny nové vlny a její vztah ke světové kinematografii; - pojmenovat tvůrce a hlavní filmy nové vlny; - vztah filmů nové vlny k československé skutečnosti šedesátých let; - vyjmenovat vrcholné tvůrci a jejich filmy; - popsat příčiny a důsledky konce nové vlny. - popsat vliv normalizace na filmovou tvorbu - orientovat se v situaci československé a české kinematografie po roce 1989 v kontextu předchozího vývoje a vlivu výrazných tvůrčích osbností
Syllabus
  • Znárodněný film jako stabilní materiální základna filmové tvorby a zároveň nástroj politického ovládnutí kinematografie. Schematismus socialistického realismu. Proměna českého filmu ve druhé půli padesátých let: žánrová pestrost, témata, výrazové prostředky. Tvůrci a filmy starší generace. Nová reflexe nedávné historie. Politické pozadí formování nové vlny. Společenská realita jako východisko polemiky s ideologií. Hledání tvaru. Nová témata a nové poetiky jednotlivých tvůrců. Režiséři šedesátých let a režiséři nové vlny. - socialistický realismus v českém filmu: B.Zeman: Pan Novák, Dovolená s Andělem, V.Kubásek-J.Novotný - Milujeme, J.Kádár - E. Klos - Únos aj.; - odlišit filmy reagující na skutečnost: Z.Brynych, Pět z milionu, Žižkovská romance, J.Kádár - E. Klos, Tři přání, Smrt si říká Engelchen, K.Kachyňa - Naděje, Závrať aj.; - nástup nové vlny - vliv neorealismu a fr.nové vlny: Š.Uher - Slnko v sieti, V.Chytilová - Pytel blech, M.Forman - Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko, I.Passer: Intimní osvětlení, J.Papoušek - Nejkrásnější věk aj.; - literatura a film: B.Hrabal a Perličky na dně, A.Lustig - Démanty noci aj.; - vrcholná díla starší generace: K.Kachyňa-J.Procházka, Noc nevěsty, Cesta do Vídně, J.Kádár - E. Klos, Obchod na korze, F.Vláčil, Marketa Lazarová, Údolí včel aj.; - slovenská specifika: J.Jakubisko: Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Zbehovia a pútnici, E.Havetta: Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie poľné, D.Hanák: 322, Obrazy starého sveta aj.; - podobenství: P.Juráček: Postava k podpírání, Každý mladý muž, Případ pro začínajícího kata; J.Němec: O slavnosti a hostech, E.Schorm: Návrat ztraceného syna, Den sedmý, osmá noc, A.Máša: Bloudění, Hotel pro cizince, J.Schmidt, Konec srpna v hotelu ozon aj.; - J.Herz - Spalovač mrtvol, Kulhavý ďábel, Morgiana, Petrolejové lampy, J.Jireš - cesta od Žertu přes Valérii a týden divů k Lidem z metra; - solitér, který vydržel - V.Chytilová: Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hra o jablko, Panelstory aj.; - spolupráce J.Menzla s B.Hrabalem: Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti aj.; - konec nové vlny a nástup normalizace, osudy tvůrců a návrat kinematografie k nové variaci na soc.realismus - V.Trapl: Tobě hrana zvonit nebude aj. Zásadní filmy československé nové vlny. Filmy české a slovenské. Doznívání nové vlny po sovětské okupaci a nástupu normalizace.
Literature
    required literature
  • HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN 978-80-7309-580-2.
  • ŽALMAN, Jan. Umlčený film. Praha: KMa, 2008. ISBN 978-80-7309-573-4.
    recommended literature
  • Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
    not specified
  • James Monaco. Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2001. info
  • Čulík, Jan: Jací jsme/ Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. HOST, Brno. 2007.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami. Diskuze o zadaných filmech.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DRTZ308 Kapitoly z dějin českého filmu II

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 408
Prerequisites
Absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v prvním a druhém ročníku RTDS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem přednášky je seznámit posluchače s vývojem českého filmu po znárodnění s akcentem na československou novou vlnu. Studenti budou seznámeni s vývojovými cestami české kinematografie, vedoucími k československé nové vlně, vztahy mezi tvůrci nové vlny a jejich předchůdci. Vývoj nové vlny a její násilný zánik, včetně postihů tvůrců. Vývojem kinematografie v období normalizace. Situace filmové tvorby po roce 1989, s důrazem na osobnosti filmových tvůrců spjatých s novou vlnou.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování kurzu posluchač bude schopen: - pojmenovat a charakterizovat problémy znárodněné kinematografie; - charakterizovat socialistický realismus; - ozřejmit důvody odklonu od schematismu; - charakterizovat proměnu tvorby starší generace režisérů; - určit kořeny nové vlny a její vztah ke světové kinematografii; - pojmenovat tvůrce a hlavní filmy nové vlny; - vztah filmů nové vlny k československé skutečnosti šedesátých let; - vyjmenovat vrcholné tvůrci a jejich filmy; - popsat příčiny a důsledky konce nové vlny. - popsat vliv normalizace na filmovou tvorbu - orientovat se v situaci československé a české kinematografie po roce 1989 v kontextu předchozího vývoje a vlivu výrazných tvůrčích osbností
Syllabus
  • Znárodněný film jako stabilní materiální základna filmové tvorby a zároveň nástroj politického ovládnutí kinematografie. Schematismus socialistického realismu. Proměna českého filmu ve druhé půli padesátých let: žánrová pestrost, témata, výrazové prostředky. Tvůrci a filmy starší generace. Nová reflexe nedávné historie. Politické pozadí formování nové vlny. Společenská realita jako východisko polemiky s ideologií. Hledání tvaru. Nová témata a nové poetiky jednotlivých tvůrců. Režiséři šedesátých let a režiséři nové vlny. - socialistický realismus v českém filmu: B.Zeman: Pan Novák, Dovolená s Andělem, V.Kubásek-J.Novotný - Milujeme, J.Kádár - E. Klos - Únos aj.; - odlišit filmy reagující na skutečnost: Z.Brynych, Pět z milionu, Žižkovská romance, J.Kádár - E. Klos, Tři přání, Smrt si říká Engelchen, K.Kachyňa - Naděje, Závrať aj.; - nástup nové vlny - vliv neorealismu a fr.nové vlny: Š.Uher - Slnko v sieti, V.Chytilová - Pytel blech, M.Forman - Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko, I.Passer: Intimní osvětlení, J.Papoušek - Nejkrásnější věk aj.; - literatura a film: B.Hrabal a Perličky na dně, A.Lustig - Démanty noci aj.; - vrcholná díla starší generace: K.Kachyňa-J.Procházka, Noc nevěsty, Cesta do Vídně, J.Kádár - E. Klos, Obchod na korze, F.Vláčil, Marketa Lazarová, Údolí včel aj.; - slovenská specifika: J.Jakubisko: Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Zbehovia a pútnici, E.Havetta: Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie poľné, D.Hanák: 322, Obrazy starého sveta aj.; - podobenství: P.Juráček: Postava k podpírání, Každý mladý muž, Případ pro začínajícího kata; J.Němec: O slavnosti a hostech, E.Schorm: Návrat ztraceného syna, Den sedmý, osmá noc, A.Máša: Bloudění, Hotel pro cizince, J.Schmidt, Konec srpna v hotelu ozon aj.; - J.Herz - Spalovač mrtvol, Kulhavý ďábel, Morgiana, Petrolejové lampy, J.Jireš - cesta od Žertu přes Valérii a týden divů k Lidem z metra; - solitér, který vydržel - V.Chytilová: Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hra o jablko, Panelstory aj.; - spolupráce J.Menzla s B.Hrabalem: Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti aj.; - konec nové vlny a nástup normalizace, osudy tvůrců a návrat kinematografie k nové variaci na soc.realismus - V.Trapl: Tobě hrana zvonit nebude aj. Zásadní filmy československé nové vlny. Filmy české a slovenské. Doznívání nové vlny po sovětské okupaci a nástupu normalizace.
Literature
    required literature
  • HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN 978-80-7309-580-2.
  • ŽALMAN, Jan. Umlčený film. Praha: KMa, 2008. ISBN 978-80-7309-573-4.
    recommended literature
  • Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
    not specified
  • James Monaco. Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2001. info
  • Čulík, Jan: Jací jsme/ Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. HOST, Brno. 2007.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami. Diskuze o zadaných filmech.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DRTZ308 Kapitoly z dějin českého filmu II

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 18:00–19:30 408
Prerequisites
Absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v prvním a druhém ročníku RTDS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem přednášky je seznámit posluchače s vývojem českého filmu po znárodnění s akcentem na československou novou vlnu. Studenti budou seznámeni s vývojovými cestami české kinematografie, vedoucími k československé nové vlně, vztahy mezi tvůrci nové vlny a jejich předchůdci. Vývoj nové vlny a její násilný zánik, včetně postihů tvůrců. Vývojem kinematografie v období normalizace. Situace filmové tvorby po roce 1989, s důrazem na osobnosti filmových tvůrců spjatých s novou vlnou.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování kurzu posluchač bude schopen: - pojmenovat a charakterizovat problémy znárodněné kinematografie; - charakterizovat socialistický realismus; - ozřejmit důvody odklonu od schematismu; - charakterizovat proměnu tvorby starší generace režisérů; - určit kořeny nové vlny a její vztah ke světové kinematografii; - pojmenovat tvůrce a hlavní filmy nové vlny; - vztah filmů nové vlny k československé skutečnosti šedesátých let; - vyjmenovat vrcholné tvůrci a jejich filmy; - popsat příčiny a důsledky konce nové vlny. - popsat vliv normalizace na filmovou tvorbu - orientovat se v situaci československé a české kinematografie po roce 1989 v kontextu předchozího vývoje a vlivu výrazných tvůrčích osbností
Syllabus
  • Znárodněný film jako stabilní materiální základna filmové tvorby a zároveň nástroj politického ovládnutí kinematografie. Schematismus socialistického realismu. Proměna českého filmu ve druhé půli padesátých let: žánrová pestrost, témata, výrazové prostředky. Tvůrci a filmy starší generace. Nová reflexe nedávné historie. Politické pozadí formování nové vlny. Společenská realita jako východisko polemiky s ideologií. Hledání tvaru. Nová témata a nové poetiky jednotlivých tvůrců. Režiséři šedesátých let a režiséři nové vlny. - socialistický realismus v českém filmu: B.Zeman: Pan Novák, Dovolená s Andělem, V.Kubásek-J.Novotný - Milujeme, J.Kádár - E. Klos - Únos aj.; - odlišit filmy reagující na skutečnost: Z.Brynych, Pět z milionu, Žižkovská romance, J.Kádár - E. Klos, Tři přání, Smrt si říká Engelchen, K.Kachyňa - Naděje, Závrať aj.; - nástup nové vlny - vliv neorealismu a fr.nové vlny: Š.Uher - Slnko v sieti, V.Chytilová - Pytel blech, M.Forman - Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko, I.Passer: Intimní osvětlení, J.Papoušek - Nejkrásnější věk aj.; - literatura a film: B.Hrabal a Perličky na dně, A.Lustig - Démanty noci aj.; - vrcholná díla starší generace: K.Kachyňa-J.Procházka, Noc nevěsty, Cesta do Vídně, J.Kádár - E. Klos, Obchod na korze, F.Vláčil, Marketa Lazarová, Údolí včel aj.; - slovenská specifika: J.Jakubisko: Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Zbehovia a pútnici, E.Havetta: Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie poľné, D.Hanák: 322, Obrazy starého sveta aj.; - podobenství: P.Juráček: Postava k podpírání, Každý mladý muž, Případ pro začínajícího kata; J.Němec: O slavnosti a hostech, E.Schorm: Návrat ztraceného syna, Den sedmý, osmá noc, A.Máša: Bloudění, Hotel pro cizince, J.Schmidt, Konec srpna v hotelu ozon aj.; - J.Herz - Spalovač mrtvol, Kulhavý ďábel, Morgiana, Petrolejové lampy, J.Jireš - cesta od Žertu přes Valérii a týden divů k Lidem z metra; - solitér, který vydržel - V.Chytilová: Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hra o jablko, Panelstory aj.; - spolupráce J.Menzla s B.Hrabalem: Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti aj.; - konec nové vlny a nástup normalizace, osudy tvůrců a návrat kinematografie k nové variaci na soc.realismus - V.Trapl: Tobě hrana zvonit nebude aj. Zásadní filmy československé nové vlny. Filmy české a slovenské. Doznívání nové vlny po sovětské okupaci a nástupu normalizace.
Literature
    required literature
  • HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN 978-80-7309-580-2.
  • ŽALMAN, Jan. Umlčený film. Praha: KMa, 2008. ISBN 978-80-7309-573-4.
    recommended literature
  • Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
    not specified
  • James Monaco. Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2001. info
  • Čulík, Jan: Jací jsme/ Česká společnost v hraném filmu devadesátých a nultých let. HOST, Brno. 2007.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami. Diskuze o zadaných filmech.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DRTZ308 Kapitoly z dějin českého filmu II

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 18:00–19:30 408
Prerequisites
EVER ( DRTL308 )
Absolvování přednášek z dějin českého a světového filmu v prvním a druhém ročníku RTDS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Cílem přednášky je seznámit posluchače s vývojem českého filmu po znárodnění s akcentem na československou novou vlnu. Studenti budou seznámeni s vývojovými cestami české kinematografie, vedoucími k československé nové vlně, vztahy mezi tvůrci nové vlny a jejich předchůdci. Vývoj nové vlny a její násilný zánik, včetně postihů tvůrců.
Learning outcomes
Po absolvování kurzu bude posluchač schopen: - charakterizovat kladné a záporné vlivy znárodnění na kinematografii; - na příkladech ukázat schematismus socialistického realismu; - odklon od schematismu a 1.festival československého filmu v Banské Bystrici; - tématické a stylové změny v tvorbě starší generace; - společenské podmínky vzniku nové vlny; - témata, styly, tvůrci a filmy nové vlny; - vrchol a zánik nové vlny - příčiny a důsledky; - československý film po nové vlně
Syllabus
  • Znárodněný film jako stabilní materiální základna filmové tvorby a zároveň nástroj politického ovládnutí kinematografie. Socialistický realismus. Proměna českého filmu ve druhé půli padesátých let: žánrová pestrost, témata, výrazové prostředky. Tvůrci a filmy starší generace. Nová reflexe nedávné historie. Politické pozadí formování nové vlny. Společenská realita jako východisko polemiky s ideologií. Hledání tvaru. Nová témata a nové poetiky jednotlivých tvůrců. Vliv neorealismu a francouzské nové vlny. Režiséři starší generace, režiséři nové vlny a jejich filmy: J.Kádár - E.Klos: od Únosu k e Smrt si říká Engelchen a Obchodu na korze; F.Vláčil: Marketa Lazarová, Údolí včel, Adelheidaj.; K.Kachyňa: Noc nevěsty, Cesta do Vídně, Ucho; Š.Uher: Slnko v sieti, Tri dcéry; M.Forman: Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko; Kolektivní povídkový film: Perličky na dně; V.Chytilová: Pytel blech, Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Panelstory, Praha, neklidné srdce Evropy; J.Papoušek: Nejkrásnější věk, trilogie o rodině Homolkových; I.Passer: Intimní osvětlení; E.Schorm: Každý den odvahu, Pět holek na krku, Farářův konec, Den sedmý, osmá noc; P.Juráček: Postava k podpírání, Každý mladý muž, Případ pro začínajícího kata; J.Schmidt: Konec srpna v hotelu Ozon; J.Menzel: Ostře sledované vlaky, Skřivánci na niti a další práce s B.Hrabalem; J.Herz: Sběrné surovosti, Kulhavý ďábel, Spalovač mrtvol, Morgiana, Petrolejové lampy; J.Jireš: Žert, Valerie a týden divů; J.Němec: Démanty noci, O slavnosti a hostech, Mučedníci lásky; H.Bočan: Nikdo se nebude smát, Soukromá vichřice, Čest a sláva; J.Jakubisko: Kristove roky, Vtáčkovia, siroty a blázni, Zbehovia a pútnici aj.; E.Havetta: Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie poľné; M.Hollý: Balada o siedmich obesených, spolupráce s Alainem Robbe-Grilletem; D.Hanák: 322, Obrazy starého sveta; Mezinárodní ohlas nové vlny. Doznívání nové vlny po sovětské okupaci a nástupu normalizace.
Literature
    required literature
  • HAMES, Peter. Československá nová vlna. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN 978-80-7309-580-2.
  • Přádná, Stanislava – Škapová, Zdena – Cieslar, Jiří: Démanty všednosti. Český a slovenský film 60. let. Kapitoly o nové vlně. Praha 2002.
  • ŽALMAN, Jan. Umlčený film. Praha: KMa, 2008. ISBN 978-80-7309-573-4.
    recommended literature
  • Lukeš, Jan: Diagnózy času. Praha 2013.
  • Iordanova, Dina: Cinema of the other Europe: The industry and artistry of east central European film. London, New York 2003.
  • Boček, Jaroslav: Banská Bystrica. Film a doba 15, 1969, s. 356–359.
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
    not specified
  • Juráček, Pavel: Deník (1959–1974). Praha 2003.
  • Knapík, Jiří: Únor a kultura. Sovětizace naší kultury 1948–1950. Praha 2004.
  • Skopal, Pavel (ed.): Naplánovaná kinematografie. Praha 2012.
  • Liehm, Antonín J.: Ostře sledované filmy. Praha 2001.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami. Diskuze o zadaných filmech.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)