DIFA:DRTLX12 Radio director - Course Information
DRTLX12 Radio director
Theatre FacultySummer 2025
- Extent and Intensity
- 0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Radim Nejedlý (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, Dra_Tvo:B)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět seznámí studenty s principy rozhlasové režie a specifiky rozhlasu jako média. Podstatným rysem předmětu bude aktivní přístup studentů k výuce. Vycházím především z předpokladu, že práce na rozhlasovém pořadu - jako tvůrčí proces - je do značné míry založena na osobním přínosu režiséra. Student by po absolvování předmětu měl dobře znát základní pravidla práce s herci, s hudbou i se zvukem, měl by mít jasnou představu o kompozici pořadu a zvukovém designu. Zároveň by si měl lépe uvědomovat své vlastní tvůrčí možnosti v dané oblasti. Studentům bude poskytnut nezbytný teoretický základ, který bude vždy doplněn praktickou ukázkou. Zároveň bude kladen důraz na co nejvyšší zapojení studentů do procesu výuky.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Práce s textem Analýza textu, hledání jeho potenciálu. Studenti obdrží text a po jeho přečtení budeme diskutovat o ideálním žánrovém ukotvení, režijním uchopení textu, potenciálních silných stránkách textu a způsobu, jak tyto stránky při realizaci zdůraznit. 2. Práce s reportážními záběry (zaměřeno především na dokumentární tvorbu) Na základě poslechu již natočeného záběru budeme se studenty hledat ideální zvukovou a hudební složku pořadu. Studentům budou průběžně předkládány různé hudební ukázky, na nichž budou moci sledovat, jak se v důsledku jejich užití mění vyznění daného reportážního záběru. Společně bychom v rámci diskuse měli dospět k ideálnímu tvaru zamýšleného pořadu. 3. Práce s herci Objasnění základních pravidel práce s herci, včetně psychologického aspektu. Obsazení - volba herce je nejdůležitějším krokem k úspěšné realizaci textu. Na konkrétních ukázkách budu studentům ilustrovat, jak může identický text v interpretaci dvou či více různých herců vyznít zcela odlišně. Herecká interpretace textu. Teoretické objasnění základních principů. Praktická část: Studenti obdrží text, který společně natočíme s hercem ve studiu. Každý ze studentů si předem co nejjasněji promyslí uchopení tohoto textu a na základě své představy s hercem natočí jeho část. Při poslechu konečného tvaru budeme pozorovat odlišnosti herecké interpretace v návaznosti na režijní vedení jednotlivých studentů. Podobně jako v případě reportážních záběrů se posléze pokusíme nalézt ideální hudební složku. 4. Kompozice Kompozice pořadu - tempo, hudební a zvuková dramaturgie, práce s natočenými záběry v rámci celku. Opět s co nejaktivnějším zapojením studentů.
- Teaching methods (in Czech)
- Praktická rozhlasová režie,práce s audio záznamem,skupinová a kooperativní výuka, individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce studentů,kritické myšlení, brainstorming,diskuzní metody,interpretace.
- Assessment methods (in Czech)
- Aktivní účast ve výuce, výsledky společných workshopů.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DRTLX12