DRTLX12 Radio director

Theatre Faculty
Summer 2025
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Radim Nejedlý (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět seznámí studenty s principy rozhlasové režie a specifiky rozhlasu jako média. Podstatným rysem předmětu bude aktivní přístup studentů k výuce. Vycházím především z předpokladu, že práce na rozhlasovém pořadu - jako tvůrčí proces - je do značné míry založena na osobním přínosu režiséra. Student by po absolvování předmětu měl dobře znát základní pravidla práce s herci, s hudbou i se zvukem, měl by mít jasnou představu o kompozici pořadu a zvukovém designu. Zároveň by si měl lépe uvědomovat své vlastní tvůrčí možnosti v dané oblasti. Studentům bude poskytnut nezbytný teoretický základ, který bude vždy doplněn praktickou ukázkou. Zároveň bude kladen důraz na co nejvyšší zapojení studentů do procesu výuky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Práce s textem Analýza textu, hledání jeho potenciálu. Studenti obdrží text a po jeho přečtení budeme diskutovat o ideálním žánrovém ukotvení, režijním uchopení textu, potenciálních silných stránkách textu a způsobu, jak tyto stránky při realizaci zdůraznit. 2. Práce s reportážními záběry (zaměřeno především na dokumentární tvorbu) Na základě poslechu již natočeného záběru budeme se studenty hledat ideální zvukovou a hudební složku pořadu. Studentům budou průběžně předkládány různé hudební ukázky, na nichž budou moci sledovat, jak se v důsledku jejich užití mění vyznění daného reportážního záběru. Společně bychom v rámci diskuse měli dospět k ideálnímu tvaru zamýšleného pořadu. 3. Práce s herci Objasnění základních pravidel práce s herci, včetně psychologického aspektu. Obsazení - volba herce je nejdůležitějším krokem k úspěšné realizaci textu. Na konkrétních ukázkách budu studentům ilustrovat, jak může identický text v interpretaci dvou či více různých herců vyznít zcela odlišně. Herecká interpretace textu. Teoretické objasnění základních principů. Praktická část: Studenti obdrží text, který společně natočíme s hercem ve studiu. Každý ze studentů si předem co nejjasněji promyslí uchopení tohoto textu a na základě své představy s hercem natočí jeho část. Při poslechu konečného tvaru budeme pozorovat odlišnosti herecké interpretace v návaznosti na režijní vedení jednotlivých studentů. Podobně jako v případě reportážních záběrů se posléze pokusíme nalézt ideální hudební složku. 4. Kompozice Kompozice pořadu - tempo, hudební a zvuková dramaturgie, práce s natočenými záběry v rámci celku. Opět s co nejaktivnějším zapojením studentů.
Teaching methods (in Czech)
Praktická rozhlasová režie,práce s audio záznamem,skupinová a kooperativní výuka, individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce studentů,kritické myšlení, brainstorming,diskuzní metody,interpretace.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast ve výuce, výsledky společných workshopů.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DRTLX12