DRTL211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 408
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími trendy v české rozhlasové dramatice po roce 1989, s rozhlasovou hrou jako svébytným, náročným uměleckým žánrem a jeho různými podobami. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami inscenací z archivu Českého rozhlasu. Další část semináře vede studenty k samostatné práci – k analýzám textů a inscenací rozhlasových her.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - poučeně a zevrubně analyzovat české rozhlasové hry po roce 1989;
- vřadit zkoumané dílo do kontextu historie žánru;
- vyvodit nejdůležitější trendy a vývojové linie v současné české rozhlasové tvorbě;
- poznatky aplikovat na vlastní teoretickou i scenáristickou tvorbu.
Osnova
  • Tématem jednotlivých seminářů jsou zejména proměny témat a formálních postupů od roku 1989 do současnosti a také významné osobnosti české rozhlasové hry. Proměny témat:
  • - reakce na totalitní režim;
  • - odsun Němců;
  • - změny ve společnosti po roce 1989.
  • Proměny formálních postupů:
  • - komorní psychologické drama;
  • - dokumentární prvky a postupy;
  • - postmoderní prvky a postupy.
  • Nejvýznamnější tvůrci:
  • Daniela Fischerová;
  • Jiří Kratochvil;
  • Květa Legátová;
  • Antonín Přidal;
  • Jaromír Ptáček;
  • Jan Vedral.
Literatura
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce (analýza).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022.

DRTL211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 16:15–17:45 408
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími trendy v české rozhlasové dramatice po roce 1989, s rozhlasovou hrou jako svébytným, náročným uměleckým žánrem a jeho různými podobami. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami inscenací z archivu Českého rozhlasu. Další část semináře vede studenty k samostatné práci – k analýzám textů a inscenací rozhlasových her.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - poučeně a zevrubně analyzovat české rozhlasové hry po roce 1989;
- vřadit zkoumané dílo do kontextu historie žánru;
- vyvodit nejdůležitější trendy a vývojové linie v současné české rozhlasové tvorbě;
- poznatky aplikovat na vlastní teoretickou i scenáristickou tvorbu.
Osnova
  • Tématem jednotlivých seminářů jsou zejména proměny témat a formálních postupů od roku 1989 do současnosti a také významné osobnosti české rozhlasové hry. Proměny témat:
  • - reakce na totalitní režim;
  • - odsun Němců;
  • - změny ve společnosti po roce 1989.
  • Proměny formálních postupů:
  • - komorní psychologické drama;
  • - dokumentární prvky a postupy;
  • - postmoderní prvky a postupy.
  • Nejvýznamnější tvůrci:
  • Daniela Fischerová;
  • Jiří Kratochvil;
  • Květa Legátová;
  • Antonín Přidal;
  • Jaromír Ptáček;
  • Jan Vedral.
Literatura
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce (analýza).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2024.

DRTL211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989

Divadelní fakulta
léto 2021
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 8:30–9:15 408, Čt 9:15–10:00 408
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími trendy v české rozhlasové dramatice po roce 1989, s rozhlasovou hrou jako svébytným, náročným uměleckým žánrem a jeho různými podobami. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami inscenací z archivu Českého rozhlasu. Další část semináře vede studenty k samostatné práci – k analýzám textů a inscenací rozhlasových her.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - poučeně a zevrubně analyzovat české rozhlasové hry po roce 1989;
- vřadit zkoumané dílo do kontextu historie žánru;
- vyvodit nejdůležitější trendy a vývojové linie v současné české rozhlasové tvorbě;
- poznatky aplikovat na vlastní teoretickou i scenáristickou tvorbu.
Osnova
  • Tématem jednotlivých seminářů jsou zejména proměny témat a formálních postupů od roku 1989 do současnosti a také významné osobnosti české rozhlasové hry. Proměny témat:
  • - reakce na totalitní režim;
  • - odsun Němců;
  • - změny ve společnosti po roce 1989.
  • Proměny formálních postupů:
  • - komorní psychologické drama;
  • - dokumentární prvky a postupy;
  • - postmoderní prvky a postupy.
  • Nejvýznamnější tvůrci:
  • Daniela Fischerová;
  • Jiří Kratochvil;
  • Květa Legátová;
  • Antonín Přidal;
  • Jaromír Ptáček;
  • Jan Vedral.
Literatura
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce (analýza).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2022, léto 2024.

DRTL211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989

Divadelní fakulta
léto 2020
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:00–15:30 408
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími trendy v české rozhlasové dramatice po roce 1989, s rozhlasovou hrou jako svébytným, náročným uměleckým žánrem a jeho různými podobami. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami inscenací z archivu Českého rozhlasu. Další část semináře vede studenty k samostatné práci – k analýzám textů a inscenací rozhlasových her.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - poučeně a zevrubně analyzovat české rozhlasové hry po roce 1989;
- vřadit zkoumané dílo do kontextu historie žánru;
- vyvodit nejdůležitější trendy a vývojové linie v současné české rozhlasové tvorbě;
- poznatky aplikovat na vlastní teoretickou i scenáristickou tvorbu.
Osnova
  • Tématem jednotlivých seminářů jsou zejména proměny témat a formálních postupů od roku 1989 do současnosti a také významné osobnosti české rozhlasové hry. Proměny témat:
  • - reakce na totalitní režim;
  • - odsun Němců;
  • - změny ve společnosti po roce 1989.
  • Proměny formálních postupů:
  • - komorní psychologické drama;
  • - dokumentární prvky a postupy;
  • - postmoderní prvky a postupy.
  • Nejvýznamnější tvůrci:
  • Daniela Fischerová;
  • Jiří Kratochvil;
  • Květa Legátová;
  • Antonín Přidal;
  • Jaromír Ptáček;
  • Jan Vedral.
Literatura
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce (analýza).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989

Divadelní fakulta
léto 2018
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 18:00–19:30 413
Předpoklady
EVER ( DRTZ211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989 )
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími trendy v české rozhlasové dramatice po roce 1989, s rozhlasovou hrou jako svébytným, náročným uměleckým žánrem a jeho různými podobami. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami inscenací z archivu Českého rozhlasu. Další část semináře vede studenty k samostatné práci – k analýzám textů a inscenací rozhlasových her.
Osnova
  • Tématem jednotlivých seminářů jsou zejména proměny témat a formálních postupů od roku 1989 do současnosti a také významné osobnosti české rozhlasové hry. Proměny témat:
  • - reakce na totalitní režim
  • - odsun Němců
  • - změny ve společnosti po roce 1989 Proměny formálních postupů:
  • - komorní psychologické drama
  • - dokumentární prvky a postupy
  • - postmoderní prvky a postupy Nejvýznamnější tvůrci:
  • Daniela Fischerová
  • Jiří Kratochvil
  • Květa Legátová
  • Antonín Přidal
  • Jaromír Ptáček
  • Jan Vedral
Literatura
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: Seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989

Divadelní fakulta
léto 2017
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 16:15–17:45 413
Předpoklady
EVER ( DRTZ211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989 )
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími trendy v české rozhlasové dramatice po roce 1989, s rozhlasovou hrou jako svébytným, náročným uměleckým žánrem a jeho různými podobami. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami inscenací z archivu Českého rozhlasu. Další část semináře vede studenty k samostatné práci – k analýzám textů a inscenací rozhlasových her.
Osnova
  • Tématem jednotlivých seminářů jsou zejména proměny témat a formálních postupů od roku 1989 do současnosti a také významné osobnosti české rozhlasové hry. Proměny témat:
  • - reakce na totalitní režim
  • - odsun Němců
  • - změny ve společnosti po roce 1989 Proměny formálních postupů:
  • - komorní psychologické drama
  • - dokumentární prvky a postupy
  • - postmoderní prvky a postupy Nejvýznamnější tvůrci:
  • Daniela Fischerová
  • Jiří Kratochvil
  • Květa Legátová
  • Antonín Přidal
  • Jaromír Ptáček
  • Jan Vedral
Literatura
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: Seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 18:00–19:30 413, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
EVER ( DRTZ211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989 )
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími trendy v české rozhlasové dramatice po roce 1989, s rozhlasovou hrou jako svébytným, náročným uměleckým žánrem a jeho různými podobami. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami inscenací z archivu Českého rozhlasu. Další část semináře vede studenty k samostatné práci – k analýzám textů a inscenací rozhlasových her.
Osnova
  • Tématem jednotlivých seminářů jsou zejména proměny témat a formálních postupů od roku 1989 do současnosti a také významné osobnosti české rozhlasové hry. Proměny témat:
  • - reakce na totalitní režim
  • - odsun Němců
  • - změny ve společnosti po roce 1989 Proměny formálních postupů:
  • - komorní psychologické drama
  • - dokumentární prvky a postupy
  • - postmoderní prvky a postupy Nejvýznamnější tvůrci:
  • Daniela Fischerová
  • Jiří Kratochvil
  • Květa Legátová
  • Antonín Přidal
  • Jaromír Ptáček
  • Jan Vedral
Literatura
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: Seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989

Divadelní fakulta
léto 2023

Předmět se v období léto 2023 nevypisuje.

Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími trendy v české rozhlasové dramatice po roce 1989, s rozhlasovou hrou jako svébytným, náročným uměleckým žánrem a jeho různými podobami. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami inscenací z archivu Českého rozhlasu. Další část semináře vede studenty k samostatné práci – k analýzám textů a inscenací rozhlasových her.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - poučeně a zevrubně analyzovat české rozhlasové hry po roce 1989;
- vřadit zkoumané dílo do kontextu historie žánru;
- vyvodit nejdůležitější trendy a vývojové linie v současné české rozhlasové tvorbě;
- poznatky aplikovat na vlastní teoretickou i scenáristickou tvorbu.
Osnova
  • Tématem jednotlivých seminářů jsou zejména proměny témat a formálních postupů od roku 1989 do současnosti a také významné osobnosti české rozhlasové hry. Proměny témat:
  • - reakce na totalitní režim;
  • - odsun Němců;
  • - změny ve společnosti po roce 1989.
  • Proměny formálních postupů:
  • - komorní psychologické drama;
  • - dokumentární prvky a postupy;
  • - postmoderní prvky a postupy.
  • Nejvýznamnější tvůrci:
  • Daniela Fischerová;
  • Jiří Kratochvil;
  • Květa Legátová;
  • Antonín Přidal;
  • Jaromír Ptáček;
  • Jan Vedral.
Literatura
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce (analýza).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989

Divadelní fakulta
léto 2019

Předmět se v období léto 2019 nevypisuje.

Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DRTZ211 Kapitoly z české rozhlasové hry po roce 1989 )
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu a schopnost reflexe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejvýznamnějšími trendy v české rozhlasové dramatice po roce 1989, s rozhlasovou hrou jako svébytným, náročným uměleckým žánrem a jeho různými podobami. Výklad je doprovázen zvukovými ukázkami inscenací z archivu Českého rozhlasu. Další část semináře vede studenty k samostatné práci – k analýzám textů a inscenací rozhlasových her.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - poučeně a zevrubně analyzovat české rozhlasové hry po roce 1989;
- vřadit zkoumané dílo do kontextu historie žánru;
- vyvodit nejdůležitější trendy a vývojové linie v současné české rozhlasové tvorbě;
- poznatky aplikovat na vlastní teoretickou i scenáristickou tvorbu.
Osnova
  • Tématem jednotlivých seminářů jsou zejména proměny témat a formálních postupů od roku 1989 do současnosti a také významné osobnosti české rozhlasové hry. Proměny témat:
  • - reakce na totalitní režim;
  • - odsun Němců;
  • - změny ve společnosti po roce 1989.
  • Proměny formálních postupů:
  • - komorní psychologické drama;
  • - dokumentární prvky a postupy;
  • - postmoderní prvky a postupy.
  • Nejvýznamnější tvůrci:
  • Daniela Fischerová;
  • Jiří Kratochvil;
  • Květa Legátová;
  • Antonín Přidal;
  • Jaromír Ptáček;
  • Jan Vedral.
Literatura
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce (analýza).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.