DRTL207 Tvorba rozhlasové hry

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 12:00–13:30 107
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu, tvůrčí invence, schopnost reflexe autorské tvorby, schopnost tvořit scenáristické etudy pro rozhlas dle zadání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je motivovat studenty k tvorbě rozhlasových her, prohloubit a kultivovat jejich scenáristické dovednosti v zadaných etudách (monolog / jednostranný dialog, dialog...) a rozšiřovat jejich znalosti v historii, teorii a praxi žánru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- tvořit rozhlasové dramatické texty původní i adaptované;
- analyzovat rozhlasové hry v kontextu historie i současnosti žánru;
- napsat krátkou původní rozhlasovou hru, jejíž námět, téma i forma vychází ze specifik zvukového média.
Osnova
  • Dramaturgická dílna – práce na rozvíjení vlastního námětu a posléze scénáře rozhlasové hry, diskuze.
  • Adaptace povídky, srovnání různých přístupů.
  • Rozhlasová hra jako pásmo: Dylan Thomas – Pod Mléčným lesem.
  • Rozhlasové hry Antonína Přidala.
  • Rozhlasové umění Františka Kožíka.
  • Rh Ingeborg Bachmannové.
  • Kapitoly z historie rh u nás i ve světě.
Literatura
  • CROOK, Tim: Radio Drama - Theory and Practice. London: Routledge 1999. info
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář, dílna. Metody výuky: přednášky, práce s textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích (max. 3 absence), prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě (scénář původní rozhlasové hry).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022.

DRTL207 Tvorba rozhlasové hry

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–16:00 408
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu, tvůrčí invence, schopnost reflexe autorské tvorby, schopnost tvořit scenáristické etudy pro rozhlas dle zadání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je motivovat studenty k tvorbě rozhlasových her, prohloubit a kultivovat jejich scenáristické dovednosti v zadaných etudách (monolog / jednostranný dialog, dialog...) a rozšiřovat jejich znalosti v historii, teorii a praxi žánru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- tvořit rozhlasové dramatické texty původní i adaptované;
- analyzovat rozhlasové hry v kontextu historie i současnosti žánru;
- napsat krátkou původní rozhlasovou hru, jejíž námět, téma i forma vychází ze specifik zvukového média.
Osnova
  • Dramaturgická dílna – práce na rozvíjení vlastního námětu a posléze scénáře rozhlasové hry, diskuze.
  • Adaptace povídky, srovnání různých přístupů.
  • Rozhlasová hra jako pásmo: Dylan Thomas – Pod Mléčným lesem.
  • Rozhlasové hry Antonína Přidala.
  • Rozhlasové umění Františka Kožíka.
  • Rh Ingeborg Bachmannové.
  • Kapitoly z historie rh u nás i ve světě.
Literatura
  • CROOK, Tim: Radio Drama - Theory and Practice. London: Routledge 1999. info
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář, dílna. Metody výuky: přednášky, práce s textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích (max. 3 absence), prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě (scénář původní rozhlasové hry).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2024.

DRTL207 Tvorba rozhlasové hry

Divadelní fakulta
léto 2021
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–15:15 408, Út 15:15–16:00 408
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu, tvůrčí invence, schopnost reflexe autorské tvorby, schopnost tvořit scenáristické etudy pro rozhlas dle zadání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je motivovat studenty k tvorbě rozhlasových her, prohloubit a kultivovat jejich scenáristické dovednosti v zadaných etudách (monolog / jednostranný dialog, dialog...) a rozšiřovat jejich znalosti v historii, teorii a praxi žánru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- tvořit rozhlasové dramatické texty původní i adaptované;
- analyzovat rozhlasové hry v kontextu historie i současnosti žánru;
- napsat krátkou původní rozhlasovou hru, jejíž námět, téma i forma vychází ze specifik zvukového média.
Osnova
  • Dramaturgická dílna – práce na rozvíjení vlastního námětu a posléze scénáře rozhlasové hry, diskuze.
  • Adaptace povídky, srovnání různých přístupů.
  • Rozhlasová hra jako pásmo: Dylan Thomas – Pod Mléčným lesem.
  • Rozhlasové hry Antonína Přidala.
  • Rozhlasové umění Františka Kožíka.
  • Rh Ingeborg Bachmannové.
  • Kapitoly z historie rh u nás i ve světě.
Literatura
  • CROOK, Tim: Radio Drama - Theory and Practice. London: Routledge 1999. info
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář, dílna. Metody výuky: přednášky, práce s textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích (max. 3 absence), prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě (scénář původní rozhlasové hry).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2022, léto 2024.

DRTL207 Tvorba rozhlasové hry

Divadelní fakulta
léto 2020
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–13:30 408
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu, tvůrčí invence, schopnost reflexe autorské tvorby, schopnost tvořit scenáristické etudy pro rozhlas dle zadání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je motivovat studenty k tvorbě rozhlasových her, prohloubit a kultivovat jejich scenáristické dovednosti v zadaných etudách (monolog / jednostranný dialog, dialog...) a rozšiřovat jejich znalosti v historii, teorii a praxi žánru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- tvořit rozhlasové dramatické texty původní i adaptované;
- analyzovat rozhlasové hry v kontextu historie i současnosti žánru;
- napsat krátkou původní rozhlasovou hru, jejíž námět, téma i forma vychází ze specifik zvukového média.
Osnova
  • Dramaturgická dílna – práce na rozvíjení vlastního námětu a posléze scénáře rozhlasové hry, diskuze.
  • Adaptace povídky, srovnání různých přístupů.
  • Rozhlasová hra jako pásmo: Dylan Thomas – Pod Mléčným lesem.
  • Rozhlasové hry Antonína Přidala.
  • Rozhlasové umění Františka Kožíka.
  • Rh Ingeborg Bachmannové.
  • Kapitoly z historie rh u nás i ve světě.
Literatura
  • CROOK, Tim: Radio Drama - Theory and Practice. London: Routledge 1999. info
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář, dílna. Metody výuky: přednášky, práce s textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích (max. 3 absence), prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě (scénář původní rozhlasové hry).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL207 Tvorba rozhlasové hry

Divadelní fakulta
léto 2018
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 408
Předpoklady
EVER ( DRTZ207 Tvorba rozhlasové hry )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je motivovat studenty k tvorbě rozhlasových her, prohloubit a kultivovat jejich scenáristické dovednosti v zadaných etudách (monolog / jednostranný dialog, dialog...) a rozšiřovat jejich znalosti v historii, teorii a praxi žánru.
Osnova
  • Námět / Synopse
  • Monolog / Jednostranný dialog
  • Dialog
  • Telefonní hra
  • Günter Eich - Sny
  • Milan Uhde - Výběrčí
  • Miloslav Stehlík - Linka důvěry
  • Ludvík Aškenazy - Bylo to na váš účet
  • Antonín Přidal - Všechny moje hlasy
  • Dylan Thomas - Pod mléčným lesem
  • R. Lesňák - Umenie živého slova, 1980
Literatura
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
Výukové metody
Forma výuky: Seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na seminářích (max. 3 absence), prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL207 Tvorba rozhlasové hry

Divadelní fakulta
léto 2017
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:15–17:45 RADIO
Předpoklady
EVER ( DRTZ207 Tvorba rozhlasové hry )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je motivovat studenty k tvorbě rozhlasových her, prohloubit a kultivovat jejich scenáristické dovednosti v zadaných etudách (monolog / jednostranný dialog, dialog...) a rozšiřovat jejich znalosti v historii, teorii a praxi žánru.
Osnova
  • Námět / Synopse
  • Monolog / Jednostranný dialog
  • Dialog
  • Telefonní hra
  • Günter Eich - Sny
  • Milan Uhde - Výběrčí
  • Miloslav Stehlík - Linka důvěry
  • Ludvík Aškenazy - Bylo to na váš účet
  • Antonín Přidal - Všechny moje hlasy
  • Dylan Thomas - Pod mléčným lesem
  • R. Lesňák - Umenie živého slova, 1980
Literatura
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
Výukové metody
Forma výuky: Seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na seminářích (max. 3 absence), prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL207 Tvorba rozhlasové hry

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–16:00 413, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
EVER ( DRTZ207 Tvorba rozhlasové hry )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je motivovat studenty k tvorbě rozhlasových her, prohloubit a kultivovat jejich scenáristické dovednosti v zadaných etudách (monolog / jednostranný dialog, dialog...) a rozšiřovat jejich znalosti v historii, teorii a praxi žánru.
Osnova
  • Námět / Synopse
  • Monolog / Jednostranný dialog
  • Dialog
  • Telefonní hra
  • Günter Eich - Sny
  • Milan Uhde - Výběrčí
  • Miloslav Stehlík - Linka důvěry
  • Ludvík Aškenazy - Bylo to na váš účet
  • Antonín Přidal - Všechny moje hlasy
  • Dylan Thomas - Pod mléčným lesem
  • R. Lesňák - Umenie živého slova, 1980
Literatura
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
Výukové metody
Forma výuky: Seminář.
Metody výuky: přednášky, práce textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je účast na seminářích, prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL207 Tvorba rozhlasové hry

Divadelní fakulta
léto 2023

Předmět se v období léto 2023 nevypisuje.

Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu, tvůrčí invence, schopnost reflexe autorské tvorby, schopnost tvořit scenáristické etudy pro rozhlas dle zadání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je motivovat studenty k tvorbě rozhlasových her, prohloubit a kultivovat jejich scenáristické dovednosti v zadaných etudách (monolog / jednostranný dialog, dialog...) a rozšiřovat jejich znalosti v historii, teorii a praxi žánru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- tvořit rozhlasové dramatické texty původní i adaptované;
- analyzovat rozhlasové hry v kontextu historie i současnosti žánru;
- napsat krátkou původní rozhlasovou hru, jejíž námět, téma i forma vychází ze specifik zvukového média.
Osnova
  • Dramaturgická dílna – práce na rozvíjení vlastního námětu a posléze scénáře rozhlasové hry, diskuze.
  • Adaptace povídky, srovnání různých přístupů.
  • Rozhlasová hra jako pásmo: Dylan Thomas – Pod Mléčným lesem.
  • Rozhlasové hry Antonína Přidala.
  • Rozhlasové umění Františka Kožíka.
  • Rh Ingeborg Bachmannové.
  • Kapitoly z historie rh u nás i ve světě.
Literatura
  • CROOK, Tim: Radio Drama - Theory and Practice. London: Routledge 1999. info
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář, dílna. Metody výuky: přednášky, práce s textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích (max. 3 absence), prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě (scénář původní rozhlasové hry).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DRTL207 Tvorba rozhlasové hry

Divadelní fakulta
léto 2019

Předmět se v období léto 2019 nevypisuje.

Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. MgA. Eva Schulzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DRTZ207 Tvorba rozhlasové hry )
Zájem o rozhlasovou dramatickou tvorbu, tvůrčí invence, schopnost reflexe autorské tvorby, schopnost tvořit scenáristické etudy pro rozhlas dle zadání.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je motivovat studenty k tvorbě rozhlasových her, prohloubit a kultivovat jejich scenáristické dovednosti v zadaných etudách (monolog / jednostranný dialog, dialog...) a rozšiřovat jejich znalosti v historii, teorii a praxi žánru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- tvořit rozhlasové dramatické texty původní i adaptované;
- analyzovat rozhlasové hry v kontextu historie i současnosti žánru;
- napsat krátkou původní rozhlasovou hru, jejíž námět, téma i forma vychází ze specifik zvukového média.
Osnova
  • Dramaturgická dílna – práce na rozvíjení vlastního námětu a posléze scénáře rozhlasové hry, diskuze.
  • Adaptace povídky, srovnání různých přístupů.
  • Rozhlasová hra jako pásmo: Dylan Thomas – Pod Mléčným lesem.
  • Rozhlasové hry Antonína Přidala.
  • Rozhlasové umění Františka Kožíka.
  • Rh Ingeborg Bachmannové.
  • Kapitoly z historie rh u nás i ve světě.
Literatura
  • CROOK, Tim: Radio Drama - Theory and Practice. London: Routledge 1999. info
  • JURMAN, Michal. Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. In Zvukové umělecké experimenty v českém rozhlasovém vysílání. Brno: JAMU, 2008, 142 s. ISBN 978-80-86928-36-4. info
  • Maršík, Josef: Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha, SRT 1999. info
  • LESŇÁK, Rudolf: Umenie živého slova. Bratislava: SAV 1980. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Rozhlasové hry nové generace. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013, 206 s. ISBN 978-80-7460-049-4. info
  • SCHULZOVÁ, Eva. Původní česká rozhlasová hra po roce 1989. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014, 207 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-7460-064-7. info
  • Štěrbová, Alena: Rozhlasová inscenace. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého 1995. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář, dílna. Metody výuky: přednášky, práce s textem, diskusní metody, práce s audio záznamem, skupinová a kooperativní výuka, kritické myšlení, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na seminářích (max. 3 absence), prezentace zadaných studentských prací a jejich odevzdání v písemné podobě – zejména odevzdání tematické seminární práce v písemné podobě (scénář původní rozhlasové hry).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.