DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Ivo Krobot
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 405
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je zvládnutí přednášek DRAZ203 Dějiny režie I a přednášek DTDZY11 Dějiny světového divadla", tedy dalšího třetího semestru.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem druhého cyklu tohto předmětu je pokračovat v postupném seznamování s nejvýznamnějšími divadelními etapami ve vývoji ruské, polské, francouzské a italské činoherní režie, získat přehled o dalších režijních osobnostech, dále získat přehled o jednotlivých typech a metodách jejich režie, o jiných formách organizace divadelního procesu, potažmo získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie, to vše prostřednictvím podrobného studia tvorby těchto vybraných režisérů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské a polské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1. S. M. Ejzenštejn - Divadelní linie a teorie
  • 2. S.M. Ejzenštejn - Filmová linie
  • 3. J. Vachtangov - herec, žák, samostatné režie ve studiích MCHAT a spolupráce s divadlem Habima
  • 4. J. Vachtangov - Princezna Turandot a režijní prvky
  • 5. M. Čechov - práce v Rusku /inspirace, herectví, škola, práce ve Studiích/
  • 6. M. Čechov - Hamlet a působení v emigraci, odkaz
  • 7. A. Tairov - počátky, Svobodné divadlo, Komorní divadlo, prvky režie
  • 8. T. Kantor - Moře divadel /scénografie, Podzemní divadlo, typy divadla, Cricot 2/
  • 9. T.Kantor - Divadlo smrti /inscenace, prvky režie, odkaz/
  • 10. A.Artaud - herec, Divadlo Alfresa Jarryho, teoretik, Kruté divadlo, Cenci, konce
  • 11. Režiséři Kartelu - G.Baty a L.Jouvet
  • 12. Režiséři Kartelu - CH.Dullin a G.Pitoeff
  • 13. G.Strehler - Začátky, založení Piccolo Teatro, prvky režie
  • 14. G.Strehler - Druhá šance /návrat do PT, inscenace/
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • Součástí výuky je práce s interaktivní osnovou.
  • JOUVET, L.: Nepřevtělený herec. Praha: Orbis, 1967.
  • EJZENŠTEJN, S.M.: Umenie mizanscény I. Bratislava: DÚ, 1998.
    recommended literature
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesený blok se střídá s diskusí, témata jsou vymezená přednášenou osnovou a zodpovídáním otázek studentů, využívá se také práce s textem a obrazem, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení, k vlastní evaluaci i evaluaci vyučovaného předmětu, notně se využívá teoretická podpora předmětu, cílí se na samostatné vyhledávání informací, celkovou orientaci v oboru a samostatnou četbu studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 hod.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: soustavné sledování práce studenta v hodinách na základě cílených otázek a kontroly terminologie v odpovědích, kontrola plnění povinné četby prostřednictvím tvořivého deníku, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby, důraz na sebehodnocení vlastní práce během celého semestru, kontrola práce s IO.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, odevzdaná práce - předložení všech úkolů za celý semestr, samostatná evaluace studenta.
Forma hodnocení: společná zkouška na základě odevzdané práce, zkoušení ze 3 témat, možná písemná příprava, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 60% ústní zkouška + 20% docházka + 20% samostatná práce.
Ukončení předmětu: ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DRAL203