DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Ivo Krobot
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 405
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je zvládnutí přednášek DRAZ203 Dějiny režie I a přednášek DTDZY11 Dějiny světového divadla", tedy dalšího třetího semestru.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem druhého cyklu tohto předmětu je pokračovat v postupném seznamování s nejvýznamnějšími divadelními etapami ve vývoji ruské, polské, francouzské a italské činoherní režie, získat přehled o dalších režijních osobnostech, dále získat přehled o jednotlivých typech a metodách jejich režie, o jiných formách organizace divadelního procesu, potažmo získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie, to vše prostřednictvím podrobného studia tvorby těchto vybraných režisérů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské a polské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1. S. M. Ejzenštejn - Divadelní linie a teorie
  • 2. S.M. Ejzenštejn - Filmová linie
  • 3. J. Vachtangov - herec, žák, samostatné režie ve studiích MCHAT a spolupráce s divadlem Habima
  • 4. J. Vachtangov - Princezna Turandot a režijní prvky
  • 5. M. Čechov - práce v Rusku /inspirace, herectví, škola, práce ve Studiích/
  • 6. M. Čechov - Hamlet a působení v emigraci, odkaz
  • 7. A. Tairov - počátky, Svobodné divadlo, Komorní divadlo, prvky režie
  • 8. T. Kantor - Moře divadel /scénografie, Podzemní divadlo, typy divadla, Cricot 2/
  • 9. T.Kantor - Divadlo smrti /inscenace, prvky režie, odkaz/
  • 10. A.Artaud - herec, Divadlo Alfresa Jarryho, teoretik, Kruté divadlo, Cenci, konce
  • 11. Režiséři Kartelu - G.Baty a L.Jouvet
  • 12. Režiséři Kartelu - CH.Dullin a G.Pitoeff
  • 13. G.Strehler - Začátky, založení Piccolo Teatro, prvky režie
  • 14. G.Strehler - Druhá šance /návrat do PT, inscenace/
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • Součástí výuky je práce s interaktivní osnovou.
  • EJZENŠTEJN, S.M.: Umenie mizanscény I. Bratislava: DÚ, 1998.
  • JOUVET, L.: Nepřevtělený herec. Praha: Orbis, 1967.
    recommended literature
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesený blok se střídá s diskusí, témata jsou vymezená přednášenou osnovou a zodpovídáním otázek studentů, využívá se také práce s textem a obrazem, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení, k vlastní evaluaci i evaluaci vyučovaného předmětu, notně se využívá teoretická podpora předmětu, cílí se na samostatné vyhledávání informací, celkovou orientaci v oboru a samostatnou četbu studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 hod.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: soustavné sledování práce studenta v hodinách na základě cílených otázek a kontroly terminologie v odpovědích, kontrola plnění povinné četby prostřednictvím tvořivého deníku, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby, důraz na sebehodnocení vlastní práce během celého semestru, kontrola práce s IO.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, odevzdaná práce - předložení všech úkolů za celý semestr, samostatná evaluace studenta.
Forma hodnocení: společná zkouška na základě odevzdané práce, zkoušení ze 3 témat, možná písemná příprava, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 60% ústní zkouška + 20% docházka + 20% samostatná práce.
Ukončení předmětu: ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Ivo Krobot
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:30–14:00 405
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je zvládnutí přednášek DRAZ203 Dějiny režie I a přednášek DTDZY11 Dějiny světového divadla", tedy dalšího třetího semestru.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem druhého cyklu tohto předmětu je pokračovat v postupném seznamování s nejvýznamnějšími divadelními etapami ve vývoji ruské, polské, francouzské a italské činoherní režie, získat přehled o dalších režijních osobnostech, dále získat přehled o jednotlivých typech a metodách jejich režie, o jiných formách organizace divadelního procesu, potažmo získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie, to vše prostřednictvím podrobného studia tvorby těchto vybraných režisérů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské a polské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1. S. M. Ejzenštejn - Divadelní linie a teorie
  • 2. S.M. Ejzenštejn - Filmová linie
  • 3. J. Vachtangov - herec, žák, samostatné režie ve studiích MCHAT a spolupráce s divadlem Habima
  • 4. J. Vachtangov - Princezna Turandot a režijní prvky
  • 5. M. Čechov - práce v Rusku /inspirace, herectví, škola, práce ve Studiích/
  • 6. M. Čechov - Hamlet a působení v emigraci, odkaz
  • 7. A. Tairov - počátky, Svobodné divadlo, Komorní divadlo, prvky režie
  • 8. T. Kantor - Moře divadel /scénografie, Podzemní divadlo, typy divadla, Cricot 2/
  • 9. T.Kantor - Divadlo smrti /inscenace, prvky režie, odkaz/
  • 10. A.Artaud - herec, Divadlo Alfresa Jarryho, teoretik, Kruté divadlo, Cenci, konce
  • 11. Režiséři Kartelu - G.Baty a L.Jouvet
  • 12. Režiséři Kartelu - CH.Dullin a G.Pitoeff
  • 13. G.Strehler - Začátky, založení Piccolo Teatro, prvky režie
  • 14. G.Strehler - Druhá šance /návrat do PT, inscenace/
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • Součástí výuky je práce s interaktivní osnovou.
  • EJZENŠTEJN, S.M.: Umenie mizanscény I. Bratislava: DÚ, 1998.
  • JOUVET, L.: Nepřevtělený herec. Praha: Orbis, 1967.
    recommended literature
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesený blok se střídá s diskusí, témata jsou vymezená přednášenou osnovou a zodpovídáním otázek studentů, využívá se také práce s textem a obrazem, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení, k vlastní evaluaci i evaluaci vyučovaného předmětu, notně se využívá teoretická podpora předmětu, cílí se na samostatné vyhledávání informací, celkovou orientaci v oboru a samostatnou četbu studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 hod.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: soustavné sledování práce studenta v hodinách na základě cílených otázek a kontroly terminologie v odpovědích, kontrola plnění povinné četby prostřednictvím tvořivého deníku, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby, důraz na sebehodnocení vlastní práce během celého semestru, kontrola práce s IO.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, odevzdaná práce - předložení všech úkolů za celý semestr, samostatná evaluace studenta.
Forma hodnocení: společná zkouška na základě odevzdané práce, zkoušení ze 3 témat, možná písemná příprava, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 60% ústní zkouška + 20% docházka + 20% samostatná práce.
Ukončení předmětu: ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Ivo Krobot
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 407
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je zvládnutí přednášek DRAZ203 Dějiny režie I a přednášek DTDZY11 Dějiny světového divadla", tedy dalšího třetího semestru.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem druhého cyklu tohto předmětu je pokračovat v postupném seznamování s nejvýznamnějšími divadelními etapami ve vývoji ruské, polské, francouzské a italské činoherní režie, získat přehled o dalších režijních osobnostech, dále získat přehled o jednotlivých typech a metodách jejich režie, o jiných formách organizace divadelního procesu, potažmo získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie, to vše prostřednictvím podrobného studia tvorby těchto vybraných režisérů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské a polské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1. S. M. Ejzenštejn - Divadelní linie a teorie
  • 2. S.M. Ejzenštejn - Filmová linie
  • 3. J. Vachtangov - herec, žák, samostatné režie ve studiích MCHAT a spolupráce s divadlem Habima
  • 4. J. Vachtangov - Princezna Turandot a režijní prvky
  • 5. M. Čechov - práce v Rusku /inspirace, herectví, škola, práce ve Studiích/
  • 6. M. Čechov - Hamlet a působení v emigraci, odkaz
  • 7. A. Tairov - počátky, Svobodné divadlo, Komorní divadlo, prvky režie
  • 8. T. Kantor - Moře divadel /scénografie, Podzemní divadlo, typy divadla, Cricot 2/
  • 9. T.Kantor - Divadlo smrti /inscenace, prvky režie, odkaz/
  • 10. A.Artaud - herec, Divadlo Alfresa Jarryho, teoretik, Kruté divadlo, Cenci, konce
  • 11. Režiséři Kartelu - G.Baty a L.Jouvet
  • 12. Režiséři Kartelu - CH.Dullin a G.Pitoeff
  • 13. G.Strehler - Začátky, založení Piccolo Teatro, prvky režie
  • 14. G.Strehler - Druhá šance /návrat do PT, inscenace/
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • Součástí výuky je práce s interaktivní osnovou.
  • EJZENŠTEJN, S.M.: Umenie mizanscény I. Bratislava: DÚ, 1998.
  • JOUVET, L.: Nepřevtělený herec. Praha: Orbis, 1967.
    recommended literature
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesený blok se střídá s diskusí, témata jsou vymezená přednášenou osnovou a zodpovídáním otázek studentů, využívá se také práce s textem a obrazem, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení, k vlastní evaluaci i evaluaci vyučovaného předmětu, notně se využívá teoretická podpora předmětu, cílí se na samostatné vyhledávání informací, celkovou orientaci v oboru a samostatnou četbu studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 hod.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: soustavné sledování práce studenta v hodinách na základě cílených otázek a kontroly terminologie v odpovědích, kontrola plnění povinné četby prostřednictvím tvořivého deníku, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby, důraz na sebehodnocení vlastní práce během celého semestru, kontrola práce s IO.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, odevzdaná práce - předložení všech úkolů za celý semestr, samostatná evaluace studenta.
Forma hodnocení: společná zkouška na základě odevzdané práce, zkoušení ze 3 témat, možná písemná příprava, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 60% ústní zkouška + 20% docházka + 20% samostatná práce.
Ukončení předmětu: ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Ivo Krobot
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–9:15 406, Tue 9:15–10:00 406
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je zvládnutí přednášek DRAZ203 Dějiny režie I a přednášek DTDZY11 Dějiny světového divadla", tedy dalšího třetího semestru.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem druhého cyklu tohto předmětu je pokračovat v postupném seznamování s nejvýznamnějšími divadelními etapami ve vývoji ruské, polské, francouzské a italské činoherní režie, získat přehled o dalších režijních osobnostech, dále získat přehled o jednotlivých typech a metodách jejich režie, o jiných formách organizace divadelního procesu, potažmo získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie, to vše prostřednictvím podrobného studia tvorby těchto vybraných režisérů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské a polské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1. S. M. Ejzenštejn - Divadelní linie a teorie
  • 2. S.M. Ejzenštejn - Filmová linie
  • 3. J. Vachtangov - herec, žák, samostatné režie ve studiích MCHAT a spolupráce s divadlem Habima
  • 4. J. Vachtangov - Princezna Turandot a režijní prvky
  • 5. M. Čechov - práce v Rusku /inspirace, herectví, škola, práce ve Studiích/
  • 6. M. Čechov - Hamlet a působení v emigraci, odkaz
  • 7. A. Tairov - počátky, Svobodné divadlo, Komorní divadlo, prvky režie
  • 8. T. Kantor - Moře divadel /scénografie, Podzemní divadlo, typy divadla, Cricot 2/
  • 9. T.Kantor - Divadlo smrti /inscenace, prvky režie, odkaz/
  • 10. A.Artaud - herec, Divadlo Alfresa Jarryho, teoretik, Kruté divadlo, Cenci, konce
  • 11. Režiséři Kartelu - G.Baty a L.Jouvet
  • 12. Režiséři Kartelu - CH.Dullin a G.Pitoeff
  • 13. G.Strehler - Začátky, založení Piccolo Teatro, prvky režie
  • 14. G.Strehler - Druhá šance /návrat do PT, inscenace/
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • Součástí výuky je práce s interaktivní osnovou.
  • EJZENŠTEJN, S.M.: Umenie mizanscény I. Bratislava: DÚ, 1998.
  • JOUVET, L.: Nepřevtělený herec. Praha: Orbis, 1967.
    recommended literature
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáškový seminář
Metody výuky: přednesený blok se střídá s diskusí, témata jsou vymezená přednášenou osnovou a zodpovídáním otázek studentů, využívá se také práce s textem a obrazem, výuka je skupinová i individuální, studenti jsou vedeni ke kritickému myšlení, k vlastní evaluaci i evaluaci vyučovaného předmětu, notně se využívá teoretická podpora předmětu, cílí se na samostatné vyhledávání informací, celkovou orientaci v oboru a samostatnou četbu studenta.
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 hod.
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 hod.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: soustavné sledování práce studenta v hodinách na základě cílených otázek a kontroly terminologie v odpovědích, kontrola plnění povinné četby prostřednictvím tvořivého deníku, průběžné hodnocení prostřednictvím zpětné vazby, důraz na sebehodnocení vlastní práce během celého semestru, kontrola práce s IO.
Podmínky plnění předmětu: účast na výuce 100%, aktivita v hodinách, odevzdaná práce - předložení všech úkolů za celý semestr, samostatná evaluace studenta.
Forma hodnocení: společná zkouška na základě odevzdané práce, zkoušení ze 3 témat, možná písemná příprava, hodnoceno pedagogem samostatně.
Procentuální zastoupení hodnocení: výsledné hodnocení je spojením těchto hodnotících složek 60% ústní zkouška + 20% docházka + 20% samostatná práce.
Ukončení předmětu: ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Ivo Krobot
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–10:00 405
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je zvládnutí přednášek "Dějiny světového divadla" a "Dějiny českého divadla", alespoň jejich prvních dvou semestrů.
Přednáškový seminář je určen přednostně studentům činoherní režie, ale doporučen také studentům divadelní dramaturgie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem prvního cyklu tohoto čtyřsemestrálního předmětu je seznámit posluchače s nejvýznamnjšími etapami a určujícími osobnostmi ve vývoji ruské činoherní režie, získat přehled o jednotlivých typech a metodách režie prostřednictvím podrobného studia tvorby vybraných režisérů, rozebrat s posluchači nejvýznamnější práce a studie jednotlivých režisérů a zároveň získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie. Výklad bude podle možnosti doplňován fotografickými materiály, videem a aktivními vstupy jednotlivých studentů. Předmět u studenta předpokládá zvládnutí základní studijní literatury a vypracování zadaných úkolů, které budou doplňovat podle potřeby přednáškový cyklus. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních metodách ruské činoherní režie 19. a 20. století
- identifikovat metodu práce konkrétního režiséra
- určit a popsat způsob přípravy a způsob zkoušení konkrétního režiséra
- používat probíranou terminologii teorie režie
- kriticky zhodnotit přínos konkrétního režiséra pro činoherní režii dneška
- aplikovat některé ověřené způsoby divadelní práce vybraného režiséra ve své praxi
- naplánovat si postup k zvládnutí zadané literatury
- vytvořit koncept odpovědi k ústní zkoušce ze zadaných témat
- identifikovat problémová místa vlastních postupů a předcházet jim
- explikovat o probraných tématech
Syllabus (in Czech)
  • Přednáškový seminář v základu oboru, určený pro druhý ročník činoherní režie se v zimním semestru koncentruje na vyložení základních režijních postupů a metod stěžejních ruských režisérů 19. a 20. století.
  • Osnova:
  • 1. K.S.Stanislavský
  • 2. V.E.Mejerchold
  • 3. J.B.Vachtangov
  • 4. A. Tairov
  • 5. M. Čechov
  • 6. S. Ejzenštejn
  • 7. J. Ljubimov
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
    recommended literature
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky - 1x prednáška, 1x seminář
Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazovým materiálem, A/V záznamem, diskuzní metody, samostatná práce studentů.
Assessment methods (in Czech)
Metody ověřování výsledků - rozhovor v hodině, analýza výsledků činnosti studenta na základě písemné práce, soustavné sledování výkonu studenta, posouzení zvládnutí terminologie.
Vyžaduje se 100% účast studenta na semiináři a neustálá příprava z hodiny na hodinu.
Hodnocení: záznam o přípravě na výuku, ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 407
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DRAZ203 History of directing I )
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem čtyřsemestrálního cyklu je seznámit posluchače s nejvýznamnjším etapami a určujícími osobnostmi ve vývoji režie a rozebrat s posluchači nejvýznamnější práce a studie jednotlivých určujících režisérů.
Syllabus (in Czech)
  • Přednáškový seminář v základu oboru, určený pro druhý ročník činoherní režie - s v letním semestru koncentruje na vyložení základních režijních postupů a metod stěžejních režisérů Kromě analýz vybraných divadelních představení jednotlivých režisérů a tvůrců jako Michail Čechov, S. Ejzenštejn, T. Kantor, E. Barba, A.Artaud,francouzstí režiséři Kartelu. Výklad je podle možnosti doplňován fotografickými materiály, videem a aktivními vstupy jednotlivých studentů. Předmět u studenta předpokládá zvládnutí základní studijní literatury a vypracování zadaných úkolů, které budou doplňovat podle potřeby přednáškový cyklus.
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • DULLIN: Režijná kniha Moliérovej hry Lakomec. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
    recommended literature
  • Jouvet, L. : Nepřevtělený herec. Orbis, Praha 1967. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
Zkouška se bude skládat ze dvou částí. Z odevzdaní písemných prací k zadaným tématům, po nichž následuje společný hodnotící dialog se studenty nad jejich pracemi, a z ústního pohovoru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–10:00 407, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DRAZ203 History of directing I )
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem čtyřsemestrálního cyklu je seznámit posluchače s nejvýznamnjším etapami a určujícími osobnostmi ve vývoji režie a rozebrat s posluchači nejvýznamnější práce a studie jednotlivých určujících režisérů.
Syllabus (in Czech)
  • Přednáškový seminář v základu oboru, určený pro druhý ročník činoherní režie - s v letním semestru koncentruje na vyložení základních režijních postupů a metod stěžejních režisérů Kromě analýz vybraných divadelních představení jednotlivých režisérů a tvůrců jako Michail Čechov, S. Ejzenštejn, T. Kantor, E. Barba, A.Artaud,francouzstí režiséři Kartelu. Výklad je podle možnosti doplňován fotografickými materiály, videem a aktivními vstupy jednotlivých studentů. Předmět u studenta předpokládá zvládnutí základní studijní literatury a vypracování zadaných úkolů, které budou doplňovat podle potřeby přednáškový cyklus.
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • DULLIN: Režijná kniha Moliérovej hry Lakomec. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
    recommended literature
  • Jouvet, L. : Nepřevtělený herec. Orbis, Praha 1967. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
Zkouška se bude skládat ze dvou částí. Z odevzdaní písemných prací k zadaným tématům, po nichž následuje společný hodnotící dialog se studenty nad jejich pracemi, a z ústního pohovoru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2018

The course is not taught in Summer 2018

Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DRAZ203 History of directing I )
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem čtyřsemestrálního cyklu je seznámit posluchače s nejvýznamnjším etapami a určujícími osobnostmi ve vývoji režie a rozebrat s posluchači nejvýznamnější práce a studie jednotlivých určujících režisérů.
Syllabus (in Czech)
  • Přednáškový seminář v základu oboru, určený pro druhý ročník činoherní režie - s v letním semestru koncentruje na vyložení základních režijních postupů a metod stěžejních režisérů Kromě analýz vybraných divadelních představení jednotlivých režisérů a tvůrců jako Michail Čechov, S. Ejzenštejn, T. Kantor, E. Barba, A.Artaud,francouzstí režiséři Kartelu. Výklad je podle možnosti doplňován fotografickými materiály, videem a aktivními vstupy jednotlivých studentů. Předmět u studenta předpokládá zvládnutí základní studijní literatury a vypracování zadaných úkolů, které budou doplňovat podle potřeby přednáškový cyklus.
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • DULLIN: Režijná kniha Moliérovej hry Lakomec. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
    recommended literature
  • Jouvet, L. : Nepřevtělený herec. Orbis, Praha 1967. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
Zkouška se bude skládat ze dvou částí. Z odevzdaní písemných prací k zadaným tématům, po nichž následuje společný hodnotící dialog se studenty nad jejich pracemi, a z ústního pohovoru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DRAL203 History of directing I

Theatre Faculty
Summer 2017

The course is not taught in Summer 2017

Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DRAZ203 History of directing I )
nejsou
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem čtyřsemestrálního cyklu je seznámit posluchače s nejvýznamnjším etapami a určujícími osobnostmi ve vývoji režie a rozebrat s posluchači nejvýznamnější práce a studie jednotlivých určujících režisérů.
Syllabus (in Czech)
  • Přednáškový seminář v základu oboru, určený pro druhý ročník činoherní režie - s v letním semestru koncentruje na vyložení základních režijních postupů a metod stěžejních režisérů Kromě analýz vybraných divadelních představení jednotlivých režisérů a tvůrců jako Michail Čechov, S. Ejzenštejn, T. Kantor, E. Barba, A.Artaud,francouzstí režiséři Kartelu. Výklad je podle možnosti doplňován fotografickými materiály, videem a aktivními vstupy jednotlivých studentů. Předmět u studenta předpokládá zvládnutí základní studijní literatury a vypracování zadaných úkolů, které budou doplňovat podle potřeby přednáškový cyklus.
Literature
    required literature
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • DULLIN: Režijná kniha Moliérovej hry Lakomec. info
  • SCHERHAUFER, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie II., III. a IV. info
  • SCHERHAUFER, Peter. Kalendárium dejín divadelne réžie (Important Dates from the History of Theatre Direction). In Kalendárium dejín divadelne réžie. Bratislava: Tália-press. ISBN 80-85718-37-5. 1997. info
    recommended literature
  • Jouvet, L. : Nepřevtělený herec. Orbis, Praha 1967. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
Zkouška se bude skládat ze dvou částí. Z odevzdaní písemných prací k zadaným tématům, po nichž následuje společný hodnotící dialog se studenty nad jejich pracemi, a z ústního pohovoru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)