DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Lucie Hornová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 12. 10. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 26. 10. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 9. 11. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 16. 11. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 7. 12. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 21. 12. 9:30–11:30 ucebna_A
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.

DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Lucie Hornová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 6. 10. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 20. 10. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 3. 11. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 1. 12. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 15. 12. 9:30–11:30 ucebna_A, Thu 5. 1. 9:30–11:30 ucebna_A
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.

DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Lucie Hornová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14. 10. 9:30–11:30 ucebna_C, Thu 21. 10. 9:30–11:30 ucebna_C, Thu 4. 11. 9:30–11:30 ucebna_C, Thu 18. 11. 9:30–11:30 ucebna_C, Thu 2. 12. 9:30–11:30 ucebna_C, Thu 16. 12. 9:30–11:30 ucebna_C
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.

DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Lucie Hornová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Fri 13. 11. to Fri 5. 2. each even Friday 8:00–10:00 405
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Lucie Hornová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Fri 18. 10. to Fri 10. 1. each even Friday 8:30–11:30 405
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Lucie Hornová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each even Friday 10:15–13:30 405
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jarmila Turbová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jarmila Turbová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jarmila Turbová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DPHZX06 Psychology

Theatre Faculty
Winter 2014
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Jarmila Turbová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Znalost obecné a vývojové psychologie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Umožnit studentům přehled v základních teoriích osobnosti, nabídnout jim orientaci v oboru vzhledem k tématům jejich disertačních prací a výzkumu.
Syllabus (in Czech)
  • Teze přednášek:
  • Osobnost jako pojem. Teorie a struktura osobnosti. Modely vrstev duševního dění osobnosti.
  • I.vrstva – duševní procesy zprostředkující bezprostřední kontakt s realitou /poznávací procesy, vědomí a pozornost, čití a vnímání, krátkodobá paměť, verbální a názorné myšlenkové operace
  • City /emocionalita, psychofyzická složka emocionality, výrazová složka emocionality, emoce, motivace a osobnost
  • Chtění /východiska konativního zaměření, volní procesy, osobnost a volní jednání, frustrace a frustrační tolerance
  • II.vrstva – sociálními vlivy utvářené přístupy k realitě a ustálené adaptační mechanismy – procesy nabývání vědomostí a dovedností /dlouhodobá paměť a učení, psychologie učení, samostudium/
  • Utváření postojů /pojem a funkce postoje, teorie formování postojů, postoje a empatie/
  • Osvojování vzorů chování /společenské normy, pozice a role, racionálně sociální aspekty role, role a osobnost, některé aspekty dynamiky sociální interakce/
  • III.vrstva – sebeutvářející a sebeprosazující tendence vlastního já – vědomí vlastní individuality /kognitivní koncepce sebeuvědomování, kognitivní přístupy k sebepoznávání/ Subjektivní sebeposuzování /proměny pojetí člověka, sebepojetí, sebehodnocení/
  • Sebeuskutečňování /základní koncepce a obecné aspekty sebeuskutečňování, seberozvíjení a zájmy, sebeuplatňování a profesionální orientace
  • IV.vrstva – existenciální a sebepřesahující aspekty východisek zralé kultivované osobnosti – integrace znalostí o světě /vzdělanost, kognitivní disonance, východiska a proces rozhodování a tvořivost/
  • Harmonizace obrazu světa / imaginativně-emotivní funkce, subjektivní povědomí řádu světa, východiska a aspekty životní moudrosti/
  • Životní teleologie /hodnoty a hodnotové vědomí, potřeba životního smyslu a poslání, charakter a jeho typy/
  • Teorie normality /kriteria životní spokojenosti a optimální životní styl/
  • Závěrečné shrnutí /principy sebeutváření a autokultivace osobnosti
Literature
  • Atkinsonová, Rita L. et al. (1995): Psychologie Praha: Victoria Publishing (a další vydání). info
  • Balcar, K.: Úvod do studia psychologie osobnosti. info
  • Bertalanffy, L.: Robots, men and Minds - Psychology in ther Modern World, N.Y. 1967. info
  • Bokorová, V.: Význam ego-struktur v psychické a sociální regulaci, Čs.psl.., 32,2,1988, 132-141. info
  • Buda, B.: Čo vieme o empatii?, Bratislava 1988. info
  • Čačka, O.: Přehled psychologie obecné, dospívání a pracovní výkonnosti, 1.vyd. Brno 1994, reed. 1995, 1996. info
  • Čačka, O.: Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika, 2.vydání, Brno 1998. info
  • Čáp,J. - Dytrych, Z.: Utváření osobnosti v náročných životních situacích, Praha 1968. info
  • Erikson, E.H.: Identity: Youth and Crisis, N.Y. 1968. info
  • Fogel, A.: Developing through Relationship, London 1993. info
  • Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu, Brno 1994. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • John, E.R.: A Model Consciousness. In: Schwaitz G. - Shapiro,D.: Consciousness and Self- Regulation. Sv.1, N.Y. 1976. info
  • Jonson- Laird, P.N. : Mental Models and Minds, Cambridge Mass, 1980. info
  • Kolaříková,O.: Problémy struktury osobnosti,Praha 1981. info
  • Kon,I.S.: Hledání vlastního Já. Osobnost a její sebevědomí, Praha 1988. info
  • Kosslyn, S.M.: Image and Mind, Cambridge Mass, 1980. info
  • Levi,V.L.: Umění sebevlády, Praha 1981. info
  • Míček,L.: Autoregulační a sociální aspekty duševního zdraví, Praha 1980. info
  • Mikšík,O.: Psychická integrace osobnosti, Praha 1985. info
  • Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha, Grada 2007. info
  • Smékal,V.: Přehled psychologie osobnosti, Praha 1985. info
  • Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
  • Syřišťová,E.: Normalita osobnosti, Praha 1972. info
  • Tardy,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1964. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)