DPHZX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10. 10. to Tue 19. 12. each odd Tuesday 12:00–13:30 ucebna_A
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021.

DPHZX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each odd Tuesday 12:00–13:30 ucebna_B
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2023.

DPHZX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 15. 10. to Tue 7. 1. each even Tuesday 12:00–13:30 107
Prerequisites (in Czech)
Kurs předpokládá magisterské znalosti dějin divadla a dramatu, základy teorie herectví, režie a dramaturgie a znalost divadelní praxe.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je pochopení a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu. Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje tím úroveň svého výkladu a jeho metodičnost, naučí se ujasnit si vlastní umělecký či teoretický záměr a bude umět jej odborně komunikovat a veřejně obhajovat.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent bude schopen
-orientovat se v otázkách antické a klasické estetiky
-používat pojmy estetiky divadla a teoretické dramaturie
-popsat umělecké trendy a žánrové rozdíly
-analyzovat psycho-estetický dopad divadla na diváka
-ujasnit si umělecká východiska vlastní tvorby
-metodicky postupovat při psaní disertační práce nebo při popisu vlastní či cizí tvorby
-adekvátně posuzovat umělecká díla
-chápat estetickou funkci v rámci sociálních, historických, politických a výchovných kontextů.
Syllabus (in Czech)
  • Látka je rozdělena do dvou semestrů.
  • I.-ZS: Starověká a klasická estetika divadla až do osvícenství;
  • II.-LS: Moderní a současná estetika divadla a dramatu (19.-21.st.)
  • I.
  • Umělecká praxe vs teoretický popis; estetická měřítka a pojmy; žánr, styl, forma, kánon, jednota, rozmanitost, gradace, kontrast, celek; estet. funkce, normy a hodnoty; psychologie vnímání a sociologie vkusu. Ekonomie estetického požitku, hédonismus, sublimace, pozornost.
  • Aristotelova teorie tragédie: POETIKA: mýthos, éthos, dianoia. Co je to katarze a jak umění pracuje s našimi emocemi? Arist. teorie komedie a humoru. Osudová ironie. Tragično a komično ve starověku a dnes.
  • 1) Umění jako reprezentace lidské interakce. Mimésis jako modelování, ne napodobování. Předmět, způsob a médium mimeze. Divadlo a znaky, symptomy a emoce. Hierarchie v předmětu.
  • 2) Katarze a její interpretace (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell): a)homeopathický výklad; b) intelektualistický výklad; c) metrio-pathický výklad, nacházení správné míry v soucitu, strachu i smíchu.
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, Etika Níkomachova,kn. 1-3). Divadlo jako trenažér emocí, dojmů a vášní. Richard Janko: From Catharsis to Aristotelian Mean (1992)
  • 4)Funkční estetická libost z reprezentace ošklivosti nebo bolesti. Paradox tragédie. Druhy libosti: tělesná, smyslová, emocionální, rozumová, integrální. - Aristotelés (forma) vs Epikúrós (slast). Estetická libost a určení žánru. Apollón vs Marsyas: spor vysokého u nízkého umění v dějinách estetiky.
  • 5)Smysl antického divadla podle Corneille, Lessinga, Hegela, Kierkegaarda, Nietzscheho, Šafaříka a Patočky.
  • 6)Tragikomické a smíšené žánry (fraška). Je opravdu vše dovoleno? Existuje (něco jako) "žádoucí" estetický účinek? Lze diváka emocionálně vychovávat? - Diskuse.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    recommended literature
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • TATARKIEWICZ, Wladyslav. Dejiny estetiky. I, Staroveká estetika. Bratislava: Tatran, 1985.
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
  • Poetics I : with the Tractatus Coislinianus, a hypothetical reconstruction of Poetics II, the fragments of the On Poets. Edited by Richard Janko. Indianapolis: Hackett Publishing Company, 1987.
  • HENCKMANN, Wolfhart a Konrad LOTTER. Estetický slovník. Translated by Dušan Prokop. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1995.
    not specified
  • ARISTOTELÉS. Politika. Translated by Antonín Kříž. 2. vyd. Praha: Rezek, 1998.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška a seminář s diskusí.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2021, Winter 2023.

DPHZX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2023.

DPHZX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2023.

DPHZX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2023.

DPHZX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2023.

DPHZX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Winter 2014
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace na estetiku; Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2023.

DPHZX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Winter 2022

The course is not taught in Winter 2022

Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)