DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 20. 2. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 5. 3. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 19. 3. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 2. 4. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 23. 4. 12:00–13:30 ucebna_A, Tue 7. 5. 12:00–13:30 ucebna_A
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022.

DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 15. 2. to Tue 15. 3. each odd Tuesday 12:00–13:30 ucebna_B and Tue 5. 4. to Tue 3. 5. each even Tuesday 12:00–13:30 ucebna_B
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2024.

DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 18. 2. to Tue 12. 5. each even Tuesday 12:00–13:30 107
Prerequisites (in Czech)
Kurs předpokládá magisterské znalosti dějin divadla a dramatu, základy teorie herectví, režie a dramaturgie a znalost divadelní praxe. Kurs navazuje na zimní semestrální kurs DPHZX04 Estetika divadla a dramatu I.-ZS: Starověká a klasická estetika divadla až do osvícenství.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je pochopení a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu. Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje tím úroveň svého výkladu a jeho metodičnost, naučí se ujasnit si vlastní umělecký či teoretický záměr a bude umět jej odborně komunikovat a veřejně obhajovat.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent bude schopen orientovat se v otázkách moderní estetiky a přitom
-používat pojmy estetiky divadla a teoretické dramaturie
-popsat umělecké trendy a žánrové rozdíly
-analyzovat psycho-estetický dopad divadla na diváka
-ujasnit si umělecká východiska vlastní tvorby
-metodicky postupovat při psaní disertační práce nebo při popisu vlastní či cizí tvorby
-adekvátně posuzovat umělecká díla
-chápat estetickou funkci v rámci sociálních, historických, politických a výchovných kontextů.
Syllabus (in Czech)
  • Látka je rozdělena do dvou semestrů.
  • I.-ZS: Starověká a klasická estetika divadla až do osvícenství;
  • II.-LS: Moderní a současná estetika divadla a dramatu (19.-21.st.)
  • II.
  • 1) Co je to moderna, kdy začíná, co se mění a jak. Moderní estetika. Rozšíření kánonu krásných umění, odmítnutí klasického pojetí krásy, ošklivost, rehabilitace "nízkých" druhů a žánrů, proměnlivost hodnoty, strukturální změna vkusu. Filozofické vlivy: Kant, Schopenhauer, Nietzsche. Umělecké příklady: E.A.Poe a horror, Ch. Baudelaire, ošklivost, šok, město. Krize reprezentace a figurace. Kritici moderny: Chesterton a Scruton.
  • 2) Estetika z hlediska diváka. Vliv psychologie umění. Freud, Jung, Frankl. 1.a 2. divadelní reforma z hlediska estetického kánonu. Konvence: jejich destrukce a smysl. Krize básnické řeči a význam scénografie. Vizualita vs auditivita.
  • 3) Zichova Estetika dramatického umění (1931). Syntetická a analytická teorie divadla. Princip dramatičnosti a princip stylizace. Dvojitá významová představa - technická a obrazová. Inscenace, nikoli dram. text je podmínkou díla. Sémantika, scény, mizanscény a hudby.
  • 4) Ot. Zich (pokračování): Herec-Herecká postava-Dramatická osoba. Přetělesnění a předuševnění. Antropologie divadla. Rozbor herecké krize (Kierkegaard) Látka, tvar a čistá forma v divadle. Strukturní úrovně inscenace.
  • 5) Ivo Osolsobě: Divadlo, které mluví, zpívá a tančí. Synkretické žánry a jazyky divadla. Divadlo jako model lidské komunikace (D.= "komunikace komunikací o komunikaci"). Hra a princip zpětné vazby. Nepochopená hra a hra s nepochopením. Principia parodica. Estetika muzikálu.
  • 6) Estetika absurdního dramatu, "post-dramatické divadlo" a "performativní obrat", nové funkce divadelní řeči a zánik mimeze. Diskuse: Je dnes ještě příběh důležitý? Nenahraditelnost divadla v kontextu nových médií? Divadlo a pedagogika? Divadlo jako slavnost a rituál. Možnosti, které čekají...
Literature
    required literature
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
    recommended literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
  • OSOLSOBĚ, Petr. Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. In Studia Kierkegaardiana. 1. vyd. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007, 246 pp. Studia Kierkegaardiana, 3. ISBN 978-80-7325-125-3. Obsah info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Marsyas, Apollón- a Dionýsos: přibližování k muzikálu. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 1996. ISBN 80-85429-24-1. info
  • BECKETT, Samuel and Petr OSOLSOBĚ. Eseje. Vyd. 1. V Brně: Petrov, 1992, 115 pp. ISBN 80-85247-40-2. Digitalizovaný dokument info
    not specified
  • ŠAFAŘÍK, Josef: Člověk ve věku stroje. Hradec Králové 1966.
Teaching methods (in Czech)
Výklad a seminární diskuse.
Assessment methods (in Czech)
ústní zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2022, Summer 2024.

DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace na estetiku; Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2025

The course is not taught in Summer 2025

Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.

DPHLX04 Aesthetics of Theatre and Drama

Theatre Faculty
Summer 2023

The course is not taught in Summer 2023

Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem je základní znalosti z oboru antického a moderního dramatu (klasická díla dramatická a některá díla teoretická, např. Aristotelova POETIKA).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem je hlubší výklad, aplikace a osvojení estetických pojmů, které se vztahují k teorii divadla a dramatu (viz níže). Posluchač, který kurs absolvuje, dokáže cílevědomě a kriticky používat odbornou terminologii, zvyšuje úroveň výkladu, naučí se ujasnit si vlastní umělecký, případně teoretický záměr.
Syllabus (in Czech)
  • Vztah umělecké praxe a teoretického uchopení; důležitost rozlišení teoretické a praktické oblasti; pojem získané dovednosti v kontrastu k teoretickému poznatku, co jsou to estetické univerzálie; základní typy est. univerzálií; základní estetické normy a hodnoty; otázky psychologie vnímání, důležitost žánru v rámci ekonomie estetického požitku; Englišova teorie hospodářství a její aplikace, Aristotelova teorie dramatu a teorie tragična; otázky katarze a dramatického děje. Zichova teorie dramatického umění a herecké tvorby. Otázky umělecké stylizace, „minimální podobnosti“ a srozumitelnosti.
  • 1) Umění jako reprezentace (teorie mimeze a dějiny výkladů tohoto pojmu.)
  • 2) Katarze a její výklady (Lessing, Goethe, Kierkegaard, Gadamer, Janko, Haliwell).
  • 3) Katarze jako nácvik reakce odpovídající "ctnosti" spočívající ve středu mezi extrémy (Aristotelés, EN kn. 1-3).
  • 4) Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění, princip dramatičnosti, teorie herecké postavy, princip stylizace aj.
  • 5) Divadlo jako "komunikace komunikací o komunikaci". Sémiologie a strukturální výklad fenoménu divadla u Iva Osolsobě.
Literature
    required literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5. info
  • Osolsobě, Ivo: Ostenze, hra, jazyk. Sémiotické studie. Host, Brno 2002. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986, 2.vyd. info
    not specified
  • OSOLSOBĚ, Petr. Umění a ctnost. Barrister, Brno 2013.
Teaching methods (in Czech)
seminář
Assessment methods (in Czech)
zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)