DHAZ203 The technique of speech
Theatre FacultyWinter 2023
- Extent and Intensity
- 0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Eva Jelínková (lecturer)
Mgr. Adriana Růžičková (lecturer)
MgA. Katarína Tlapák (lecturer) - Guaranteed by
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Stage Speech Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Stage Speech Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 12:00–17:00 105, Tue 12:00–14:30 105
- Prerequisites (in Czech)
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Syllabus (in Czech)
- Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
- Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
- Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
- Literature
- recommended literature
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
- Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
- Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
- Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
- Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
- Teaching methods (in Czech)
- V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění promluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopedické pohádky a Ezopovy bajky. Distanční studium Vladimír Mikeš Proč hrát K divadelní antropologii Přečtěte si několikrát nahlas tyto dvě kapitoly: Hlas a jeho tajemství Sen, snění a zdání Napište základní a hlavní myšlenky každé kapitoly. J. A. Komenský Labyrint světa a ráj srdce kapitola Poutník se na svět dívá Čtěte celý týden nejméně 1xdenně nahlas a zapište hlavní myšlenku - naučte se ji nazpamět'. F. Šrámek Chvála lidské řeči Text přečtěte několikrát nahlas a naučte se ho nazpamět' Provádějte pravidelně dechový, hlasový a mluvní trénink
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
DHAZ203 The technique of speech
Theatre FacultyWinter 2022
- Extent and Intensity
- 0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Stage Speech Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Stage Speech Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Syllabus (in Czech)
- Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
- Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
- Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
- Literature
- recommended literature
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
- Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
- Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
- Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
- Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
- Teaching methods (in Czech)
- V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění promluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopedické pohádky a Ezopovy bajky. Distanční studium Vladimír Mikeš Proč hrát K divadelní antropologii Přečtěte si několikrát nahlas tyto dvě kapitoly: Hlas a jeho tajemství Sen, snění a zdání Napište základní a hlavní myšlenky každé kapitoly. J. A. Komenský Labyrint světa a ráj srdce kapitola Poutník se na svět dívá Čtěte celý týden nejméně 1xdenně nahlas a zapište hlavní myšlenku - naučte se ji nazpamět'. F. Šrámek Chvála lidské řeči Text přečtěte několikrát nahlas a naučte se ho nazpamět' Provádějte pravidelně dechový, hlasový a mluvní trénink
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
DHAZ203 The technique of speech
Theatre FacultyWinter 2021
- Extent and Intensity
- 0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Aleš Bergman Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Aleš Bergman Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable of Seminar Groups
- DHAZ203/01: Fri 18:45–19:30 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/02: Fri 18:00–18:45 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/03: Fri 17:15–18:00 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/04: Fri 16:30–17:15 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/05: Fri 15:45–16:30 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/06: Fri 15:00–15:45 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/07: Fri 14:15–15:00 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/08: Thu 8:00–8:45 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/09: Thu 7:15–8:00 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/10: Tue 8:00–8:45 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/11: Tue 7:15–8:00 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/12: Mon 8:00–8:45 105, J. Štvrtecká - Kaločová
DHAZ203/13: Mon 7:15–8:00 105, J. Štvrtecká - Kaločová - Prerequisites (in Czech)
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Syllabus (in Czech)
- Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
- Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
- Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
- Literature
- recommended literature
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
- Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
- Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
- Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
- Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
- Teaching methods (in Czech)
- V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění promluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopedické pohádky a Ezopovy bajky. Distanční studium Vladimír Mikeš Proč hrát K divadelní antropologii Přečtěte si několikrát nahlas tyto dvě kapitoly: Hlas a jeho tajemství Sen, snění a zdání Napište základní a hlavní myšlenky každé kapitoly. J. A. Komenský Labyrint světa a ráj srdce kapitola Poutník se na svět dívá Čtěte celý týden nejméně 1xdenně nahlas a zapište hlavní myšlenku - naučte se ji nazpamět'. F. Šrámek Chvála lidské řeči Text přečtěte několikrát nahlas a naučte se ho nazpamět' Provádějte pravidelně dechový, hlasový a mluvní trénink
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
DHAZ203 The technique of speech
Theatre FacultyWinter 2020
- Extent and Intensity
- 0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (lecturer)
MgA. Aleš Kohout (lecturer)
doc. Mgr. Sylva Talpová (lecturer) - Guaranteed by
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Fri 12:45–13:30 105, Fri 14:30–15:15 105
- Prerequisites (in Czech)
- Zdravý hlasový a mluvní aparát.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Syllabus (in Czech)
- Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
- Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
- Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
- Literature
- recommended literature
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
- Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
- Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
- Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
- Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
- Teaching methods (in Czech)
- V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění promluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopedické pohádky a Ezopovy bajky. Distanční studium Vladimír Mikeš Proč hrát K divadelní antropologii Přečtěte si několikrát nahlas tyto dvě kapitoly: Hlas a jeho tajemství Sen, snění a zdání Napište základní a hlavní myšlenky každé kapitoly. J. A. Komenský Labyrint světa a ráj srdce kapitola Poutník se na svět dívá Čtěte celý týden nejméně 1xdenně nahlas a zapište hlavní myšlenku - naučte se ji nazpamět'. F. Šrámek Chvála lidské řeči Text přečtěte několikrát nahlas a naučte se ho nazpamět' Provádějte pravidelně dechový, hlasový a mluvní trénink
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
DHAZ203 The technique of speech
Theatre FacultyWinter 2019
- Extent and Intensity
- 0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Mon 18:00–19:30 105
- Prerequisites (in Czech)
- Zdravý a hlasový mluvní aparát.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen vnímat správné posazení mluvního hlasu, ve své přirozené hlasové poloze modulovat a intonovat. Dokáže čistě artikulovat. Má osvojenou teorii tvoření hlásek.
- Syllabus (in Czech)
- Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
- Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
- Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
- Literature
- recommended literature
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
- Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
- Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
- Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
- Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
- Teaching methods (in Czech)
- V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění pro mluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopediclé pohádky a Ezopovy bajky.
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
DHAZ203 The technique of speech
Theatre FacultyWinter 2015
- Extent and Intensity
- 0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DHAL203 The technique of speech )
Zdravý a hlasový mluvní aparát. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
- Syllabus (in Czech)
- Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
- Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
- Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
- Literature
- recommended literature
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
- Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
- Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
- Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
- Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
- Teaching methods (in Czech)
- V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění pro mluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopediclé pohádky a Ezopovy bajky.
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DHAZ203 The technique of speech
Theatre FacultyWinter 2018
The course is not taught in Winter 2018
- Extent and Intensity
- 0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DHAL203 The technique of speech )
Zdravý a hlasový mluvní aparát. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
- Syllabus (in Czech)
- Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
- Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
- Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
- Literature
- recommended literature
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
- Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
- Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
- Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
- Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
- Teaching methods (in Czech)
- V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění pro mluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopediclé pohádky a Ezopovy bajky.
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DHAZ203 The technique of speech
Theatre FacultyWinter 2017
The course is not taught in Winter 2017
- Extent and Intensity
- 0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DHAL203 The technique of speech )
Zdravý a hlasový mluvní aparát. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
- Syllabus (in Czech)
- Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
- Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
- Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
- Literature
- recommended literature
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
- Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
- Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
- Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
- Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
- Teaching methods (in Czech)
- V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění pro mluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopediclé pohádky a Ezopovy bajky.
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
DHAZ203 The technique of speech
Theatre FacultyWinter 2016
The course is not taught in Winter 2016
- Extent and Intensity
- 0/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Františka Horáková (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER ( DHAL203 The technique of speech )
Zdravý a hlasový mluvní aparát. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Výrazná a zřetelná artikulace, nosný hlas. Pracujeme na čistotě samohlásek a souhlásek. Pro herce je dominantní mluvní prostředek. Svůj hlas a řeč potřebuje dobře poznat, ale také správně ovládat a chránit. Semestr je ukončen praktickou zkouškou hlasových a mluvních dovedností. Interpretace textů připravených i nepřipravený text.
- Syllabus (in Czech)
- Dechové ústrojí-zásady správného dýchání a) psychofyzická relaxace b) uvolňovací dechová cvičení c) koncentrační dechový trénink - dechová opora,procvičování hrudně bráničního dechu
- Hlasové ústrojí a) uvolňovací hlasová cvičení - tvoření tónů, měkké nasazení hlasu b) rozeznívání masky - propojení hlasových poloh c) rozvíjení schopností hlasové dynamiky, zlepšit rozsah intonační pružnosti a barevnosti hlasu
- Artikulační ústrojí a) uvolňování mluvidel, mimického svalstva b) artikulační cvičení - procvičujeme tvoření hlásek c) mluvní jednání v komunikační situaci s pohybem
- Literature
- recommended literature
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 1. info
- Hůrková - Novotná J., Makovičková H., Základy jevištní mluvy 2. info
- Miloš Kročil: Na počátku bylo slovo, JAMU Brno 2010
- Lukavský,R: Kultura mluveného slova, AMU, 2000. info
- Hana Treuerová, L.Linhartová: Cvičné texty pro logopedii, Tobiáš 1994
- Náhradní obsah: Zdena Palková: Fonetika a fonologie češtiny, Karolinum 1994
- Teaching methods (in Czech)
- V hodinách techniky jevištní mluvy pracují studenti samostatně. Při práci na textu se soustřeďujeme na významovou analýzu, důležité je také rytmické členění pro mluvy. Pracujeme na zlepšení výslovnosti sykavek, odstraňujeme špatné návyky a další nedostatky v mluvě. Cvičné texty - Logopediclé pohádky a Ezopovy bajky.
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka. Uspokojivé výsledky při kontrolní hodině.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)