DFDZ202 Umění pohybu a tanec II

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
0/7/1. 3 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Roberta Legros Štěpánková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Contact Person: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 9:00–10:30 202, Tue 8:40–10:10 202, Wed 9:00–11:00 202
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDL202 Umění pohybu a tanec II )
návyk fyzicky pracovat s tělem (hodiny tance, jógy, tai chi, ...) schopnost koncentrovat se na pohybový i teoretický materiál intenzivní osobní zájem o studium pohybu a tance otevřenost
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předávat studentovi/ce komplexní poznaní vlastního těla, budovat pestrý pohybový slovník, rozvíjet schopnost pozorovat pohyb a choreograficky přistupovat k vlastní i cizí tvorbě, prohloubit znalosti z anatomie a pomoci mu/ji objevovat plnou pohybovou virtuozitu
Learning outcomes (in Czech)
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
• budovat disciplínu a zvědavost pro fyzický, poetický, spirituální růst zakotvený v práci s vlastním tělem
• znát široký rozsah prakticko-teoretického materiálu zaměřeného na studium umění a podstaty pohybu a tance jednak z perspektivy aktéra a rovněž z pozice pozorovatele vytvářeného
• aplikovat dovednosti kompoziční a choreografické práce do vlastní tvorby, aktivně zahrnout produkční a rovněž i receptivní stránku tvorby pohybu/tance
• znát základy fyzického tréningu a fyziologického vědění, čím je podpořena schopnost rozpoznat potřeby pro vlastní trénink a dispozice pro jeho vytváření
• prohloubit poznání vlastního těla, rozeznát vlastní umělecké tendence z osobního i autorské/tvůrcovské pozice prostřednictvím poznávání principů tvorby současných i minulých choreografů, tvůrců
• kultivovat přítomnost, vědomí a imaginaci těla
Specifické výstupy z aspektů předmětu:
I. I. Tanec, improvizace a imaginace těla
- rozvíjet dovednost tělesného uvědomění a tělesného zpřítomnění, jako základní nástroje pro rozvoj umění performance
- artikulace těla, pracovat s detailem pohybu a přesností, aplikovat bohatý pohybový slovník, což podpoří diverzitu a možnosti vyjádření stávajícího aktéra
- identifikovat pohybové kvality a charaktery, které se s nimi propojují, což slouží jako jeden z bazálních nástrojů pro porozumění a tvorbu (nejen instantních) kompozic
- s důvěrou a rozvahou prozkoumávat své vlastní pohybové možnosti, umožnit získat přehled ve způsobech práce s technikou improvizace skrze analýzu tvorby choreografů (Deborah Hay, Steve Paxton, Julyen Hamilton, …)
- pracovat s vlastním tělem autonomně a disponibilně v kontextu specifických technik divadelní, taneční, performerské tvorby Předmět je konstruován tak, aby studenta vedl ke schopnosti/dovednosti propojit a integrovat práci se základními aspekty přítomnými v tvorbě pohybu a tance – tělo, prostor, čas, objekt, partner a aby zároveň dokázal rozlišit, kdy je práce zaměřena specificky na jeden z aspektů, tím je podpořen smysl pro detail a specificitu a schopnost integrace učebního materiálu.
II. Techniky současného tance
- student si vybuduje výdrž a návyk pro vlastní fyzický trénink a podání výkonu, získá základní zručnosti v práci se zemí, s druhým tělem, rovněž i s choreografickým materiálem a repertoárem, bude prohloubena plynulost a energie bude prozkoumána v kontextu dovednosti zpřítomnění se, práce se škálou mezi extrémy a miniaturami pohybu
III. Pozorování pohybu (Laban based) - dovedně pozorovat pohyb a rozpoznat jeho specifické kvality (i dle kategorií v rámci Laban Movement Analysis), mít rozšířené povědomí o komplexitě pohybu, citlivě dekonstruovat pohybovou frázi i umět globálně zhodnotit pohybové dění, aktivně přecházet z perspektivy pozorovatele/svědka do pozice aktéra
IV. Experienciální anatomie - aplikovat teoreticko-praktické znalosti/vědomosti z anatomie a fyziologie, uplatnit vhledy do vztahů mezi funkcí a strukturou lidského těla a tvorbou pohybu, tance a vytvářením poezie, významů a charakterů
V. Introspekce v pohybu - sebe-reflexe prostřednictvím následování pohybu a neverbálního materiálu, nabytí nástrojů pro rozpoznání svých potřeb, inspirace a motivace, i pro sebe-podporu (self-empowerment), což student může vztáhnout k procesu studia a jeho nárokům
Syllabus (in Czech)
  • V tomto kurzu se student zaměří na:
  • • Tanec, improvizace a imaginace těla trénink: I. rok, techniky improvizace, II. rok, kompozice, III. rok, skupinová kompozice, IV. rok, integrace techniky improvizace a instantní kompozice (tělo, prostor, čas, druhý tvoří instantní choreografie)
  • • Techniky současného tance intenzivní fyzický trénink prostřednictvím zaměření se na specifické principy technik současného tance, práce s gravitací a se zemí, práce s partnerem, dynamika a rytmus pohybu, artikulace a izolace částí těla, …
  • • Pozorování pohybu (Laban based)
  • I. rok: obeznámení se s Laban Movement Analysis, systémem analýzy pohybu, zaměření na „efforts/kvality“,
  • II. rok: zaměření na práci s prostorem a časem,
  • III. rok: studium teorie pozorování pohybu, obeznámení se s tím, na co jsou pozorování a analýza pohybu potřebné, jak z pozice pozorovatele, tak postupně interiorizujíc pozici pozorovatele do sebe samého (podpora zdravé sebe-reflexe v rovině tvůrce i v osobní rovině ) zostření dovedností pozorování formou intenzivního tréninku pozorování pohybu soustředění se na specifické kvality/kategorie pohybu podle systému Laban Movement Analysis a experienciální studium tohoto systému (v pohybu)
  • • Experienciální anatomie učení se anatomickým principům a zákonům skrze zážitek s vlastním tělem či s tělem partnera, studium teorie anatomie, průzkum jednotlivých částí těla, jejich struktury, funkčnosti, významů i poetiky
  • • Introspekce v pohybu Workshop introspekce se uskuteční formou intenzivního 2-3 denního workshopu (cca 5 hodin denně) Práce se zaměří na prohloubení sebe-poznání přes následování pohybu těla v jeho autentičnosti, naladění se na potřeby těla, pocítění a rozpoznání vlastních interních zdrojů, rozpoznání vlastních potřeb, způsoby ukotvení, podpoří se intuice, myšlení, smyslové vnímaní, cítění (podle modelu Junga), integrace myšlení, emocí, akce.
  • Student se bude moci zaměřit na vlastní osobní proces, prozkoumá intimní témata, které přes facilitaci bude moci vztáhnout k tématům a procesu studia samotného, přes facilitovanou sebe-reflexi objeví možnosti sebe-podpory, upevnění vnitřních zdrojů, prozkoumá nové formy akce, vztahu, komunikace s druhým. Student bude mít možnost obeznámit se s technikou autentického pohybu, která je často používána i jako způsob tvorby choreografického materiálu
Literature
    required literature
  • I. rok: Mabel E. Todd (2008), The Thinking Body. The Gestalt Journal Press.
    recommended literature
  • II.rok: Anna Halprin (2003), The Expressive Body in Life, Art, and Therapy: Working with Movement, Metaphor and Meaning. Jessica Kingsley Publishers.
  • Výuka moderního tance s využitím principů techniky José Limóna, Ivana Kloubková
    not specified
  • III.rok: Rosemary Butcher (2005) Choreography, Collisions and Collaborations. Middlesex University Press.
  • IV.rok: Rok Guy Cools (2016) Imaginative Bodies: Dialogues in Performance Practices. Antennae Valiz Amsterdam.
  • Johnatan Burrows – umělcova webstránka: www.jonathanburrows.info/
  • Rollo May (1974) The Courage to Create
Teaching methods (in Czech)
Vzdělávat studenta primárně experienciální formou prostřednictvím hodin tance a pohybu ve studiu (seminář, projekt), což bude doplněno teorií (theoretical knowledge), která ukotví studentovo ztělesněné vědění (embodied knowledge)
I. Tanec, improvizace a imaginace těla – formou experienciálních hodin – cvičení a seminář
II. Techniky současného tance - formou experienciálních hodin – cvičení a seminář
III. Pozorování pohybu (Laban based) – cvičení a seminář
IV. Experienciální anatomie – cvičení a seminář
V. Introspekce v pohybu – 1x/semestr, formou workshopu
Assessment methods (in Czech)
Student bude hodnocen průběžně během semestru formou krátkých (psaných) zpětných vazeb na konci hodiny nebo jako hodnocení parciálního úkolu/prozkoušení .
Hodnocena bude aktivita studenta na hodinách, zájem, jeho zpětná vazba vztahující se ke studovanému materiálu, soustředěnost, vedení si poznámek během pohybových hodin.
Z každého sub-předmětu/sekce student obdrží jednou za semestr osobní hodnocení formou psaného textu a hodnocení formou známky
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2017.

DFDZ202 Moderní tanec II

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
0/6/1. 3 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. Ivana Kloubková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Contact Person: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 8:30–10:00 202, Wed 8:30–10:00 202, Wed 16:15–17:45 202
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDL202 Moderní tanec II )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Hlavním cílem předmětu je metodická výuka taneční techniky J.Limóna v této etapě rozvíjející taneční schopnosti studentů a jejich partnerskou spolupráci.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen -prokázat znalost hlavních principů taneční techniky J.Limóna - v rámci kontaktní improvizace umí studenti pracovat jednotlivě, ve dvojicích i ve skupině s kontaktem s podlahou, s partnerem či partnery -studenti jsou schopni využívat zdvihu a zadržení partnera ve vzduchu. Takto získané znalosti a dovednosti využívají studenti v samostatné tvorbě.
Syllabus (in Czech)
  • propracování jednotlivých prvků techniky J.Limóna s důrazem na pohybovou koordinaci,paměť, fyzickou zdatnost, prostorové cítění až k výrazu pohybu a propojení tance shudbou, která slouží jako inspirační zdroj pro následnou samostatnou choreografickou práci studentů. Partnering - principy zdvihání a zadržení pertnera ve vzduchu
Literature
    recommended literature
  • Výuka moderního tance s využitím principů techniky José Limóna, Ivana Kloubková
Teaching methods (in Czech)
cvičení, diskuse, vlastní tvorba
Assessment methods (in Czech)
klasifikovaný zápočet praktickou ukázkou
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2021.

DFDZ202 Umění pohybu a tanec II

Theatre Faculty
Winter 2023

The course is not taught in Winter 2023

Extent and Intensity
0/7/1. 3 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Roberta Legros Štěpánková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Contact Person: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDL202 Umění pohybu a tanec II )
návyk fyzicky pracovat s tělem (hodiny tance, jógy, tai chi, ...) schopnost koncentrovat se na pohybový i teoretický materiál intenzivní osobní zájem o studium pohybu a tance otevřenost
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předávat studentovi/ce komplexní poznaní vlastního těla, budovat pestrý pohybový slovník, rozvíjet schopnost pozorovat pohyb a choreograficky přistupovat k vlastní i cizí tvorbě, prohloubit znalosti z anatomie a pomoci mu/ji objevovat plnou pohybovou virtuozitu
Learning outcomes (in Czech)
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
• budovat disciplínu a zvědavost pro fyzický, poetický, spirituální růst zakotvený v práci s vlastním tělem
• znát široký rozsah prakticko-teoretického materiálu zaměřeného na studium umění a podstaty pohybu a tance jednak z perspektivy aktéra a rovněž z pozice pozorovatele vytvářeného
• aplikovat dovednosti kompoziční a choreografické práce do vlastní tvorby, aktivně zahrnout produkční a rovněž i receptivní stránku tvorby pohybu/tance
• znát základy fyzického tréningu a fyziologického vědění, čím je podpořena schopnost rozpoznat potřeby pro vlastní trénink a dispozice pro jeho vytváření
• prohloubit poznání vlastního těla, rozeznát vlastní umělecké tendence z osobního i autorské/tvůrcovské pozice prostřednictvím poznávání principů tvorby současných i minulých choreografů, tvůrců
• kultivovat přítomnost, vědomí a imaginaci těla
Specifické výstupy z aspektů předmětu:
I. I. Tanec, improvizace a imaginace těla
- rozvíjet dovednost tělesného uvědomění a tělesného zpřítomnění, jako základní nástroje pro rozvoj umění performance
- artikulace těla, pracovat s detailem pohybu a přesností, aplikovat bohatý pohybový slovník, což podpoří diverzitu a možnosti vyjádření stávajícího aktéra
- identifikovat pohybové kvality a charaktery, které se s nimi propojují, což slouží jako jeden z bazálních nástrojů pro porozumění a tvorbu (nejen instantních) kompozic
- s důvěrou a rozvahou prozkoumávat své vlastní pohybové možnosti, umožnit získat přehled ve způsobech práce s technikou improvizace skrze analýzu tvorby choreografů (Deborah Hay, Steve Paxton, Julyen Hamilton, …)
- pracovat s vlastním tělem autonomně a disponibilně v kontextu specifických technik divadelní, taneční, performerské tvorby Předmět je konstruován tak, aby studenta vedl ke schopnosti/dovednosti propojit a integrovat práci se základními aspekty přítomnými v tvorbě pohybu a tance – tělo, prostor, čas, objekt, partner a aby zároveň dokázal rozlišit, kdy je práce zaměřena specificky na jeden z aspektů, tím je podpořen smysl pro detail a specificitu a schopnost integrace učebního materiálu.
II. Techniky současného tance
- student si vybuduje výdrž a návyk pro vlastní fyzický trénink a podání výkonu, získá základní zručnosti v práci se zemí, s druhým tělem, rovněž i s choreografickým materiálem a repertoárem, bude prohloubena plynulost a energie bude prozkoumána v kontextu dovednosti zpřítomnění se, práce se škálou mezi extrémy a miniaturami pohybu
III. Pozorování pohybu (Laban based) - dovedně pozorovat pohyb a rozpoznat jeho specifické kvality (i dle kategorií v rámci Laban Movement Analysis), mít rozšířené povědomí o komplexitě pohybu, citlivě dekonstruovat pohybovou frázi i umět globálně zhodnotit pohybové dění, aktivně přecházet z perspektivy pozorovatele/svědka do pozice aktéra
IV. Experienciální anatomie - aplikovat teoreticko-praktické znalosti/vědomosti z anatomie a fyziologie, uplatnit vhledy do vztahů mezi funkcí a strukturou lidského těla a tvorbou pohybu, tance a vytvářením poezie, významů a charakterů
V. Introspekce v pohybu - sebe-reflexe prostřednictvím následování pohybu a neverbálního materiálu, nabytí nástrojů pro rozpoznání svých potřeb, inspirace a motivace, i pro sebe-podporu (self-empowerment), což student může vztáhnout k procesu studia a jeho nárokům
Syllabus (in Czech)
  • V tomto kurzu se student zaměří na:
  • • Tanec, improvizace a imaginace těla trénink: I. rok, techniky improvizace, II. rok, kompozice, III. rok, skupinová kompozice, IV. rok, integrace techniky improvizace a instantní kompozice (tělo, prostor, čas, druhý tvoří instantní choreografie)
  • • Techniky současného tance intenzivní fyzický trénink prostřednictvím zaměření se na specifické principy technik současného tance, práce s gravitací a se zemí, práce s partnerem, dynamika a rytmus pohybu, artikulace a izolace částí těla, …
  • • Pozorování pohybu (Laban based)
  • I. rok: obeznámení se s Laban Movement Analysis, systémem analýzy pohybu, zaměření na „efforts/kvality“,
  • II. rok: zaměření na práci s prostorem a časem,
  • III. rok: studium teorie pozorování pohybu, obeznámení se s tím, na co jsou pozorování a analýza pohybu potřebné, jak z pozice pozorovatele, tak postupně interiorizujíc pozici pozorovatele do sebe samého (podpora zdravé sebe-reflexe v rovině tvůrce i v osobní rovině ) zostření dovedností pozorování formou intenzivního tréninku pozorování pohybu soustředění se na specifické kvality/kategorie pohybu podle systému Laban Movement Analysis a experienciální studium tohoto systému (v pohybu)
  • • Experienciální anatomie učení se anatomickým principům a zákonům skrze zážitek s vlastním tělem či s tělem partnera, studium teorie anatomie, průzkum jednotlivých částí těla, jejich struktury, funkčnosti, významů i poetiky
  • • Introspekce v pohybu Workshop introspekce se uskuteční formou intenzivního 2-3 denního workshopu (cca 5 hodin denně) Práce se zaměří na prohloubení sebe-poznání přes následování pohybu těla v jeho autentičnosti, naladění se na potřeby těla, pocítění a rozpoznání vlastních interních zdrojů, rozpoznání vlastních potřeb, způsoby ukotvení, podpoří se intuice, myšlení, smyslové vnímaní, cítění (podle modelu Junga), integrace myšlení, emocí, akce.
  • Student se bude moci zaměřit na vlastní osobní proces, prozkoumá intimní témata, které přes facilitaci bude moci vztáhnout k tématům a procesu studia samotného, přes facilitovanou sebe-reflexi objeví možnosti sebe-podpory, upevnění vnitřních zdrojů, prozkoumá nové formy akce, vztahu, komunikace s druhým. Student bude mít možnost obeznámit se s technikou autentického pohybu, která je často používána i jako způsob tvorby choreografického materiálu
Literature
    required literature
  • I. rok: Mabel E. Todd (2008), The Thinking Body. The Gestalt Journal Press.
    recommended literature
  • II.rok: Anna Halprin (2003), The Expressive Body in Life, Art, and Therapy: Working with Movement, Metaphor and Meaning. Jessica Kingsley Publishers.
  • Výuka moderního tance s využitím principů techniky José Limóna, Ivana Kloubková
    not specified
  • III.rok: Rosemary Butcher (2005) Choreography, Collisions and Collaborations. Middlesex University Press.
  • IV.rok: Rok Guy Cools (2016) Imaginative Bodies: Dialogues in Performance Practices. Antennae Valiz Amsterdam.
  • Johnatan Burrows – umělcova webstránka: www.jonathanburrows.info/
  • Rollo May (1974) The Courage to Create
Teaching methods (in Czech)
Vzdělávat studenta primárně experienciální formou prostřednictvím hodin tance a pohybu ve studiu (seminář, projekt), což bude doplněno teorií (theoretical knowledge), která ukotví studentovo ztělesněné vědění (embodied knowledge)
I. Tanec, improvizace a imaginace těla – formou experienciálních hodin – cvičení a seminář
II. Techniky současného tance - formou experienciálních hodin – cvičení a seminář
III. Pozorování pohybu (Laban based) – cvičení a seminář
IV. Experienciální anatomie – cvičení a seminář
V. Introspekce v pohybu – 1x/semestr, formou workshopu
Assessment methods (in Czech)
Student bude hodnocen průběžně během semestru formou krátkých (psaných) zpětných vazeb na konci hodiny nebo jako hodnocení parciálního úkolu/prozkoušení .
Hodnocena bude aktivita studenta na hodinách, zájem, jeho zpětná vazba vztahující se ke studovanému materiálu, soustředěnost, vedení si poznámek během pohybových hodin.
Z každého sub-předmětu/sekce student obdrží jednou za semestr osobní hodnocení formou psaného textu a hodnocení formou známky
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2021.

DFDZ202 Umění pohybu a tanec II

Theatre Faculty
Winter 2022

The course is not taught in Winter 2022

Extent and Intensity
0/7/1. 3 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Roberta Legros Štěpánková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Contact Person: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDL202 Umění pohybu a tanec II )
návyk fyzicky pracovat s tělem (hodiny tance, jógy, tai chi, ...) schopnost koncentrovat se na pohybový i teoretický materiál intenzivní osobní zájem o studium pohybu a tance otevřenost
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předávat studentovi/ce komplexní poznaní vlastního těla, budovat pestrý pohybový slovník, rozvíjet schopnost pozorovat pohyb a choreograficky přistupovat k vlastní i cizí tvorbě, prohloubit znalosti z anatomie a pomoci mu/ji objevovat plnou pohybovou virtuozitu
Learning outcomes (in Czech)
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
• budovat disciplínu a zvědavost pro fyzický, poetický, spirituální růst zakotvený v práci s vlastním tělem
• znát široký rozsah prakticko-teoretického materiálu zaměřeného na studium umění a podstaty pohybu a tance jednak z perspektivy aktéra a rovněž z pozice pozorovatele vytvářeného
• aplikovat dovednosti kompoziční a choreografické práce do vlastní tvorby, aktivně zahrnout produkční a rovněž i receptivní stránku tvorby pohybu/tance
• znát základy fyzického tréningu a fyziologického vědění, čím je podpořena schopnost rozpoznat potřeby pro vlastní trénink a dispozice pro jeho vytváření
• prohloubit poznání vlastního těla, rozeznát vlastní umělecké tendence z osobního i autorské/tvůrcovské pozice prostřednictvím poznávání principů tvorby současných i minulých choreografů, tvůrců
• kultivovat přítomnost, vědomí a imaginaci těla
Specifické výstupy z aspektů předmětu:
I. I. Tanec, improvizace a imaginace těla
- rozvíjet dovednost tělesného uvědomění a tělesného zpřítomnění, jako základní nástroje pro rozvoj umění performance
- artikulace těla, pracovat s detailem pohybu a přesností, aplikovat bohatý pohybový slovník, což podpoří diverzitu a možnosti vyjádření stávajícího aktéra
- identifikovat pohybové kvality a charaktery, které se s nimi propojují, což slouží jako jeden z bazálních nástrojů pro porozumění a tvorbu (nejen instantních) kompozic
- s důvěrou a rozvahou prozkoumávat své vlastní pohybové možnosti, umožnit získat přehled ve způsobech práce s technikou improvizace skrze analýzu tvorby choreografů (Deborah Hay, Steve Paxton, Julyen Hamilton, …)
- pracovat s vlastním tělem autonomně a disponibilně v kontextu specifických technik divadelní, taneční, performerské tvorby Předmět je konstruován tak, aby studenta vedl ke schopnosti/dovednosti propojit a integrovat práci se základními aspekty přítomnými v tvorbě pohybu a tance – tělo, prostor, čas, objekt, partner a aby zároveň dokázal rozlišit, kdy je práce zaměřena specificky na jeden z aspektů, tím je podpořen smysl pro detail a specificitu a schopnost integrace učebního materiálu.
II. Techniky současného tance
- student si vybuduje výdrž a návyk pro vlastní fyzický trénink a podání výkonu, získá základní zručnosti v práci se zemí, s druhým tělem, rovněž i s choreografickým materiálem a repertoárem, bude prohloubena plynulost a energie bude prozkoumána v kontextu dovednosti zpřítomnění se, práce se škálou mezi extrémy a miniaturami pohybu
III. Pozorování pohybu (Laban based) - dovedně pozorovat pohyb a rozpoznat jeho specifické kvality (i dle kategorií v rámci Laban Movement Analysis), mít rozšířené povědomí o komplexitě pohybu, citlivě dekonstruovat pohybovou frázi i umět globálně zhodnotit pohybové dění, aktivně přecházet z perspektivy pozorovatele/svědka do pozice aktéra
IV. Experienciální anatomie - aplikovat teoreticko-praktické znalosti/vědomosti z anatomie a fyziologie, uplatnit vhledy do vztahů mezi funkcí a strukturou lidského těla a tvorbou pohybu, tance a vytvářením poezie, významů a charakterů
V. Introspekce v pohybu - sebe-reflexe prostřednictvím následování pohybu a neverbálního materiálu, nabytí nástrojů pro rozpoznání svých potřeb, inspirace a motivace, i pro sebe-podporu (self-empowerment), což student může vztáhnout k procesu studia a jeho nárokům
Syllabus (in Czech)
  • V tomto kurzu se student zaměří na:
  • • Tanec, improvizace a imaginace těla trénink: I. rok, techniky improvizace, II. rok, kompozice, III. rok, skupinová kompozice, IV. rok, integrace techniky improvizace a instantní kompozice (tělo, prostor, čas, druhý tvoří instantní choreografie)
  • • Techniky současného tance intenzivní fyzický trénink prostřednictvím zaměření se na specifické principy technik současného tance, práce s gravitací a se zemí, práce s partnerem, dynamika a rytmus pohybu, artikulace a izolace částí těla, …
  • • Pozorování pohybu (Laban based)
  • I. rok: obeznámení se s Laban Movement Analysis, systémem analýzy pohybu, zaměření na „efforts/kvality“,
  • II. rok: zaměření na práci s prostorem a časem,
  • III. rok: studium teorie pozorování pohybu, obeznámení se s tím, na co jsou pozorování a analýza pohybu potřebné, jak z pozice pozorovatele, tak postupně interiorizujíc pozici pozorovatele do sebe samého (podpora zdravé sebe-reflexe v rovině tvůrce i v osobní rovině ) zostření dovedností pozorování formou intenzivního tréninku pozorování pohybu soustředění se na specifické kvality/kategorie pohybu podle systému Laban Movement Analysis a experienciální studium tohoto systému (v pohybu)
  • • Experienciální anatomie učení se anatomickým principům a zákonům skrze zážitek s vlastním tělem či s tělem partnera, studium teorie anatomie, průzkum jednotlivých částí těla, jejich struktury, funkčnosti, významů i poetiky
  • • Introspekce v pohybu Workshop introspekce se uskuteční formou intenzivního 2-3 denního workshopu (cca 5 hodin denně) Práce se zaměří na prohloubení sebe-poznání přes následování pohybu těla v jeho autentičnosti, naladění se na potřeby těla, pocítění a rozpoznání vlastních interních zdrojů, rozpoznání vlastních potřeb, způsoby ukotvení, podpoří se intuice, myšlení, smyslové vnímaní, cítění (podle modelu Junga), integrace myšlení, emocí, akce.
  • Student se bude moci zaměřit na vlastní osobní proces, prozkoumá intimní témata, které přes facilitaci bude moci vztáhnout k tématům a procesu studia samotného, přes facilitovanou sebe-reflexi objeví možnosti sebe-podpory, upevnění vnitřních zdrojů, prozkoumá nové formy akce, vztahu, komunikace s druhým. Student bude mít možnost obeznámit se s technikou autentického pohybu, která je často používána i jako způsob tvorby choreografického materiálu
Literature
    required literature
  • I. rok: Mabel E. Todd (2008), The Thinking Body. The Gestalt Journal Press.
    recommended literature
  • II.rok: Anna Halprin (2003), The Expressive Body in Life, Art, and Therapy: Working with Movement, Metaphor and Meaning. Jessica Kingsley Publishers.
  • Výuka moderního tance s využitím principů techniky José Limóna, Ivana Kloubková
    not specified
  • III.rok: Rosemary Butcher (2005) Choreography, Collisions and Collaborations. Middlesex University Press.
  • IV.rok: Rok Guy Cools (2016) Imaginative Bodies: Dialogues in Performance Practices. Antennae Valiz Amsterdam.
  • Johnatan Burrows – umělcova webstránka: www.jonathanburrows.info/
  • Rollo May (1974) The Courage to Create
Teaching methods (in Czech)
Vzdělávat studenta primárně experienciální formou prostřednictvím hodin tance a pohybu ve studiu (seminář, projekt), což bude doplněno teorií (theoretical knowledge), která ukotví studentovo ztělesněné vědění (embodied knowledge)
I. Tanec, improvizace a imaginace těla – formou experienciálních hodin – cvičení a seminář
II. Techniky současného tance - formou experienciálních hodin – cvičení a seminář
III. Pozorování pohybu (Laban based) – cvičení a seminář
IV. Experienciální anatomie – cvičení a seminář
V. Introspekce v pohybu – 1x/semestr, formou workshopu
Assessment methods (in Czech)
Student bude hodnocen průběžně během semestru formou krátkých (psaných) zpětných vazeb na konci hodiny nebo jako hodnocení parciálního úkolu/prozkoušení .
Hodnocena bude aktivita studenta na hodinách, zájem, jeho zpětná vazba vztahující se ke studovanému materiálu, soustředěnost, vedení si poznámek během pohybových hodin.
Z každého sub-předmětu/sekce student obdrží jednou za semestr osobní hodnocení formou psaného textu a hodnocení formou známky
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2021.

DFDZ202 Moderní tanec II

Theatre Faculty
Winter 2018

The course is not taught in Winter 2018

Extent and Intensity
0/6/1. 3 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. Ivana Kloubková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Contact Person: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDL202 Moderní tanec II )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Hlavním cílem předmětu je metodická výuka taneční techniky J.Limóna v této etapě rozvíjející taneční schopnosti studentů a jejich partnerskou spolupráci.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen -prokázat znalost hlavních principů taneční techniky J.Limóna - v rámci kontaktní improvizace umí studenti pracovat jednotlivě, ve dvojicích i ve skupině s kontaktem s podlahou, s partnerem či partnery -studenti jsou schopni využívat zdvihu a zadržení partnera ve vzduchu. Takto získané znalosti a dovednosti využívají studenti v samostatné tvorbě.
Syllabus (in Czech)
  • propracování jednotlivých prvků techniky J.Limóna s důrazem na pohybovou koordinaci,paměť, fyzickou zdatnost, prostorové cítění až k výrazu pohybu a propojení tance shudbou, která slouží jako inspirační zdroj pro následnou samostatnou choreografickou práci studentů. Partnering - principy zdvihání a zadržení pertnera ve vzduchu
Literature
    recommended literature
  • Výuka moderního tance s využitím principů techniky José Limóna, Ivana Kloubková
Teaching methods (in Czech)
cvičení, diskuse, vlastní tvorba
Assessment methods (in Czech)
klasifikovaný zápočet praktickou ukázkou
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)