DFDL112 Technika mluveného projevu

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
0/3/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Silvie Kudelová (lecturer)
Adriána Spišáková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 12:00–12:45 301, Thu 12:45–13:30 301, Thu 14:30–15:15 301
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDZ112 Technika mluveného projevu )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení si základů hlasové průpravy týkající se mluvního a pěveckého projevu. Otevření cesty k hlasu a jeho používání tak, aby bylo přirozené a příjemné jak pro mluvícího či zpívajícího, tak pro posluchače. V rámci mluvních technik se zaměřujeme na uvolněnost mluvidel a správnou artikulaci. V rámci pěveckých technik pak především na intonaci, dynamiku a rytmus. Součástí předmětu je také interpretace textů a písní, ve kterých se věnujeme přivlastnění si textů, pojmenování si vlastních postojů a pocitů vážících se k vybranému dílu, srozumitelnému podání a vyjádření celkového osobního vztahu k danému dílu. Díky předmětu „Hlasový projev“ umožňujeme studentům přístup k vyjadřovacímu prostředku, kterým je hlas, ať už jde o jeho použití v mluvě, či zpěvu. Předmět slouží jako úvod do hlasových technik a podle schopností a potřeb studentů je možná následná individuální práce na prohloubení znalostí v těchto oblastech týkajících se mluvy, přednesu či zpěvu.
Learning outcomes (in Czech)
"1. semestr: • Osvojení si dechových cvičení • Pojmenování a sdílení zažitých zkušeností s hlasem ve skupině • Vědomí vnitřního prostoru v těle • Vědomí tělesného napětí či přepjetí v konkrétních částech těla 2. Semestr: • osvojení si cvičení zaměřených na uvolnění fyzické i psychické stránky • schopnost reflexe vnitřních pocitů u sebe samého • schopnost reflexe sluchového vjemu svého vlastního hlasu i hlasů ostatních ve skupině • schopnost pracovat s dechem a hlasem bez tělesného přepínání 3. semestr: • Osvojení si základních doporučených návyků mluvní a pěvecké techniky • Propojení poznatků o dechu s konkrétním hlasovým vyjádřením na podkladu zadaného textu a písně • Osvojení si přístupu k vlastní tvorbě textu nebo melodie 4. semestr: • Zautomatizování doporučených mluvních a pěveckých návyků, prohloubení vnímání jejich principů • Schopnost zaměření se na konkrétní jednotlivý cíl v rámci cvičení mluvních a pěveckých technik • Uchopení vlastního tvůrčího postupu týkajícího se psaného či mluveného slova nebo melodie 5. semestr: • Osvojení principů interpretace textu a písně • Zkušenost s interpretací vlastního psaného textu • Schopnost práce s dynamikou hlasu • Schopnost práce s dechovou oporou, důležitou pro zvučnost hlasu 6. semestr: • Práce ve skupině, uchopení vlastní pozice • Cítění skupiny jako celku • Schopnost uchopení díla jako celku a jeho důležitých složek jako je dynamika a začátek a konec kusu • Společné naladění skupiny na sebe navzájem a společné ladění skupiny na interpretaci kusu • Uchopení principu rozložení energie pro celý kus od počátku do konce • Zmapování vlastních návyků pro dosažení uvolněného a připraveného hlasu před vystoupením"
Syllabus (in Czech)
  • "1. semestr: V tomto předmětu se budeme věnovat vstupním hlasovým technikám opírajícím se převážně o dech. Zaměříme se na dechová cvičení, skrze která budeme zkoumat vnitřní tělesný prostor. Zvolená dechová cvičení mají základ v uvolňovacích technikách, meditačních technikách a také v tradičních čínských psychosomatických metodách cvičení jako je například čchi-kung. Důležitou součástí předmětu je společné sdílení a pojmenování vnitřních pocitů i záměrů týkajících se vlastního hlasu. 2. semestr: V rámci tohoto předmětu se zaměřujeme na schopnost uvolnění tělesného napětí, sebereflexi i vzájemnou reflexi ve skupině. Důležitou složkou, kterou zde rozvíjíme je sluch, nebo-li dát si prostor naslouchat hlasu, díky kterému si vytvoříme odstup od vlastního hlasového projevu a také možnost pro jeho reflexi. Tento odstup umožňuje propojení vlastního vnitřního naladění a hlasového záměru, který vyjadřujeme skrze slabiky, slova, tóny, melodie. 3. semestr: Tento předmět zahrnuje také samostatné vypracování tvůrčího úkolu ve formě krátkého autorského textu a krátké autorské melodie. 4. a 5. semestr: Součástí předmětu je vypracování samotného tvůrčího úkolu formou krátkého autorského textu a krátké autorské písně. 6 semestr: Věnujeme se interpretaci vlastních i zadaných textů a písní. Součástí výuky je vytvoření konečného výstupu obsahujícího námi osvojené textové a hudební materiály. Důraz je kladen na vytvoření celistvého výstupu. Velmi důležitá je zde práce skupiny, její naladění, schopnost spolupráce a vnímání společného prostoru a záměru. Důležité je stále rozvíjení a udržování osobních návyků, potřebných pro uvolnění těla, a tedy i hlasu, a správné míry tělesného napětí. "
Literature
    recommended literature
  • Barknowitzová, Susanne: Dýchání jako živoucí dění. Integrál Brno. 2004
    not specified
  • Martienssenová, Franziska: vzdělaný pěvec. KORA Pardubice, 1994.
  • Nováková, Markéta: Hlas jako komunikační prostředek ve vztahu ke člověku a společnosti. Magisterská diplomová práce. Brno 2012.
  • Válková, L., Vyskočilová, E.: Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Akademie múzických umění v Praze, 2005.
  • Hála, Bohuslav: Technika mluveného projevu. SPN Praha, 1958.
  • Poláčková, Veronika: Kultivovaný mluvený projev: herecké osvojování zásad české mluvy. 2012.
  • Martienssenová, Franziska: Vědomé zpívání. SPN Praha, 1985.
Teaching methods (in Czech)
"1. a 2. semestr: Práce probíhá ve skupině, kde společné napojení a sdílení cvičení nebo představ o hlase posiluje důležité prožitky vědomí sebe samých. Jako podklad pro práci s dechem a hlasem použijeme jeden zvolený text a jednu lidovou píseň. Oba tyto texty budou mít studenti za úkol si osvojit, vytvořit si k nim osobní vztah. 3., 4., 5. semestr: Předmět probíhá ve skupině formou cvičení s následnou reflexí a výkladem. Nabyté dovednosti a poznatky uplatňujeme při zpracování zadané písně a textu. Součástí předmětu je také vypracování samostatné práce. 6. semestr: Výuková metoda předmětu probíhá ve skupině formou zkoušení a následné zpětné vazby. Student reflektuje jak svůj výkon, tak výkon ostatních studentů. Důraz je kladen vnímání míry důležitosti každého jednotlivce ve skupině, vzájemné vyslechnutí se a naladění jednotlivců na skupinu."
Assessment methods (in Czech)
"1. a 2. semestr: Studenti budou hodnoceni na základě jejich účasti na hodinách a také osvojení si používaných principů cvičení i reflektování. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou zápisky, které si povede každý student. Zde mohou shromažďovat získané poznatky ohledně cvičení i reflektovat vlastní kroky na cestě hlasového projevu. 3., 4., 5. semestr: Student bude hodnocen za základě své účasti na hodinách a vypracování zadaného úkolu – vytvoření a zformování krátkého textu či melodie, jeho interpretace a prodiskutování s ostatními studenty a pedagogem. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou také zápisky vedené studentem, kde může jednak shromažďovat načerpané informace ohledně techniky mluvy a zpěvu a jednak zde bude reflektovat své vlastní tvůrčí postupy. 6. semestr: Studenti budou pod vedením pedagoga společně realizovat výstup složený z jednotlivých písní a textů, na které se zaměřovali v rámci tohoto předmětu během všech semestrů. Následně budou hodnoceni kolektivem pedagogů. V potaz je také brána docházka a osobní zápisy studenta reflektující jeho dosavadní kroky na cestě hlasu a interpretace."
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017.

DFDL112 Technika mluveného projevu

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
0/3. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 15:50–17:50 202
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDZ112 Technika mluveného projevu )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
soustřeďujeme na přirozený plný hlasový projev. Cesta k takovému projevu vede skrze práci s dechem, jenž je základem pro rozeznění hlasu. Dech uvolňuje tělo i mysl, dodává novou energii a zároveň ventiluje nepotřebné z těla ven. Vytváří vědomí o prostoru našeho těla. Používání hlasu, aby bylo příjemné, a vyjádření se, které má váhu a pevnost, souvisí s mnoha aspekty fungování těla a mysli. Jsou jimi například přijímání přítomné emoce v těle nebo chuť odevzdat myšlenku a pocit, který právě vyjadřujeme. Při práci na hlasovém projevu mi záleží na jeho přirozenosti. Stále se tedy učíme od hlasu samotného, jaký je. Jaký je sám o sobě, bez našich požadavků na něj a představ, jak by měl znít. Primárně se učíme naslouchat svému vlastnímu hlasu a připravujeme mu živnou půdu ve svém těle. Toto naslouchání vyžaduje čas a pravidelnou péči věnovanou soustředěnému pozorování vlastního hlasu. Postupně se učíme šetrně si hlas osvojit. Hlas má obrovský potenciál k sebevyjádření i sebepoznání zároveň. Tyto procesy se neustále prolínají a cirkulují. Raději než výrok: umění používání hlasu mám výrok: umění naslouchání hlasu. Hlas samotný má sílu nás vést tam, kam potřebujeme. Není třeba snažit se mu udávat směr, nebo mu vnucovat určité vlastnosti. Hlas si sám dovede říct, co potřebuje, aby mu bylo dobře. Je k tomu ale nutné bedlivé naslouchání jeho potřebám.
Teaching methods (in Czech)
Cvičení
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2021.

DFDL112 Technika mluveného projevu

Theatre Faculty
Summer 2024

The course is not taught in Summer 2024

Extent and Intensity
0/3/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Silvie Kudelová (lecturer)
Adriána Spišáková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDZ112 Technika mluveného projevu )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení si základů hlasové průpravy týkající se mluvního a pěveckého projevu. Otevření cesty k hlasu a jeho používání tak, aby bylo přirozené a příjemné jak pro mluvícího či zpívajícího, tak pro posluchače. V rámci mluvních technik se zaměřujeme na uvolněnost mluvidel a správnou artikulaci. V rámci pěveckých technik pak především na intonaci, dynamiku a rytmus. Součástí předmětu je také interpretace textů a písní, ve kterých se věnujeme přivlastnění si textů, pojmenování si vlastních postojů a pocitů vážících se k vybranému dílu, srozumitelnému podání a vyjádření celkového osobního vztahu k danému dílu. Díky předmětu „Hlasový projev“ umožňujeme studentům přístup k vyjadřovacímu prostředku, kterým je hlas, ať už jde o jeho použití v mluvě, či zpěvu. Předmět slouží jako úvod do hlasových technik a podle schopností a potřeb studentů je možná následná individuální práce na prohloubení znalostí v těchto oblastech týkajících se mluvy, přednesu či zpěvu.
Learning outcomes (in Czech)
"1. semestr: • Osvojení si dechových cvičení • Pojmenování a sdílení zažitých zkušeností s hlasem ve skupině • Vědomí vnitřního prostoru v těle • Vědomí tělesného napětí či přepjetí v konkrétních částech těla 2. Semestr: • osvojení si cvičení zaměřených na uvolnění fyzické i psychické stránky • schopnost reflexe vnitřních pocitů u sebe samého • schopnost reflexe sluchového vjemu svého vlastního hlasu i hlasů ostatních ve skupině • schopnost pracovat s dechem a hlasem bez tělesného přepínání 3. semestr: • Osvojení si základních doporučených návyků mluvní a pěvecké techniky • Propojení poznatků o dechu s konkrétním hlasovým vyjádřením na podkladu zadaného textu a písně • Osvojení si přístupu k vlastní tvorbě textu nebo melodie 4. semestr: • Zautomatizování doporučených mluvních a pěveckých návyků, prohloubení vnímání jejich principů • Schopnost zaměření se na konkrétní jednotlivý cíl v rámci cvičení mluvních a pěveckých technik • Uchopení vlastního tvůrčího postupu týkajícího se psaného či mluveného slova nebo melodie 5. semestr: • Osvojení principů interpretace textu a písně • Zkušenost s interpretací vlastního psaného textu • Schopnost práce s dynamikou hlasu • Schopnost práce s dechovou oporou, důležitou pro zvučnost hlasu 6. semestr: • Práce ve skupině, uchopení vlastní pozice • Cítění skupiny jako celku • Schopnost uchopení díla jako celku a jeho důležitých složek jako je dynamika a začátek a konec kusu • Společné naladění skupiny na sebe navzájem a společné ladění skupiny na interpretaci kusu • Uchopení principu rozložení energie pro celý kus od počátku do konce • Zmapování vlastních návyků pro dosažení uvolněného a připraveného hlasu před vystoupením"
Syllabus (in Czech)
  • "1. semestr: V tomto předmětu se budeme věnovat vstupním hlasovým technikám opírajícím se převážně o dech. Zaměříme se na dechová cvičení, skrze která budeme zkoumat vnitřní tělesný prostor. Zvolená dechová cvičení mají základ v uvolňovacích technikách, meditačních technikách a také v tradičních čínských psychosomatických metodách cvičení jako je například čchi-kung. Důležitou součástí předmětu je společné sdílení a pojmenování vnitřních pocitů i záměrů týkajících se vlastního hlasu. 2. semestr: V rámci tohoto předmětu se zaměřujeme na schopnost uvolnění tělesného napětí, sebereflexi i vzájemnou reflexi ve skupině. Důležitou složkou, kterou zde rozvíjíme je sluch, nebo-li dát si prostor naslouchat hlasu, díky kterému si vytvoříme odstup od vlastního hlasového projevu a také možnost pro jeho reflexi. Tento odstup umožňuje propojení vlastního vnitřního naladění a hlasového záměru, který vyjadřujeme skrze slabiky, slova, tóny, melodie. 3. semestr: Tento předmět zahrnuje také samostatné vypracování tvůrčího úkolu ve formě krátkého autorského textu a krátké autorské melodie. 4. a 5. semestr: Součástí předmětu je vypracování samotného tvůrčího úkolu formou krátkého autorského textu a krátké autorské písně. 6 semestr: Věnujeme se interpretaci vlastních i zadaných textů a písní. Součástí výuky je vytvoření konečného výstupu obsahujícího námi osvojené textové a hudební materiály. Důraz je kladen na vytvoření celistvého výstupu. Velmi důležitá je zde práce skupiny, její naladění, schopnost spolupráce a vnímání společného prostoru a záměru. Důležité je stále rozvíjení a udržování osobních návyků, potřebných pro uvolnění těla, a tedy i hlasu, a správné míry tělesného napětí. "
Literature
    recommended literature
  • Barknowitzová, Susanne: Dýchání jako živoucí dění. Integrál Brno. 2004
    not specified
  • Martienssenová, Franziska: vzdělaný pěvec. KORA Pardubice, 1994.
  • Nováková, Markéta: Hlas jako komunikační prostředek ve vztahu ke člověku a společnosti. Magisterská diplomová práce. Brno 2012.
  • Válková, L., Vyskočilová, E.: Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Akademie múzických umění v Praze, 2005.
  • Hála, Bohuslav: Technika mluveného projevu. SPN Praha, 1958.
  • Poláčková, Veronika: Kultivovaný mluvený projev: herecké osvojování zásad české mluvy. 2012.
  • Martienssenová, Franziska: Vědomé zpívání. SPN Praha, 1985.
Teaching methods (in Czech)
"1. a 2. semestr: Práce probíhá ve skupině, kde společné napojení a sdílení cvičení nebo představ o hlase posiluje důležité prožitky vědomí sebe samých. Jako podklad pro práci s dechem a hlasem použijeme jeden zvolený text a jednu lidovou píseň. Oba tyto texty budou mít studenti za úkol si osvojit, vytvořit si k nim osobní vztah. 3., 4., 5. semestr: Předmět probíhá ve skupině formou cvičení s následnou reflexí a výkladem. Nabyté dovednosti a poznatky uplatňujeme při zpracování zadané písně a textu. Součástí předmětu je také vypracování samostatné práce. 6. semestr: Výuková metoda předmětu probíhá ve skupině formou zkoušení a následné zpětné vazby. Student reflektuje jak svůj výkon, tak výkon ostatních studentů. Důraz je kladen vnímání míry důležitosti každého jednotlivce ve skupině, vzájemné vyslechnutí se a naladění jednotlivců na skupinu."
Assessment methods (in Czech)
"1. a 2. semestr: Studenti budou hodnoceni na základě jejich účasti na hodinách a také osvojení si používaných principů cvičení i reflektování. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou zápisky, které si povede každý student. Zde mohou shromažďovat získané poznatky ohledně cvičení i reflektovat vlastní kroky na cestě hlasového projevu. 3., 4., 5. semestr: Student bude hodnocen za základě své účasti na hodinách a vypracování zadaného úkolu – vytvoření a zformování krátkého textu či melodie, jeho interpretace a prodiskutování s ostatními studenty a pedagogem. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou také zápisky vedené studentem, kde může jednak shromažďovat načerpané informace ohledně techniky mluvy a zpěvu a jednak zde bude reflektovat své vlastní tvůrčí postupy. 6. semestr: Studenti budou pod vedením pedagoga společně realizovat výstup složený z jednotlivých písní a textů, na které se zaměřovali v rámci tohoto předmětu během všech semestrů. Následně budou hodnoceni kolektivem pedagogů. V potaz je také brána docházka a osobní zápisy studenta reflektující jeho dosavadní kroky na cestě hlasu a interpretace."
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2021.

DFDL112 Technika mluveného projevu

Theatre Faculty
Summer 2023

The course is not taught in Summer 2023

Extent and Intensity
0/3/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Silvie Kudelová (lecturer)
Adriána Spišáková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDZ112 Technika mluveného projevu )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení si základů hlasové průpravy týkající se mluvního a pěveckého projevu. Otevření cesty k hlasu a jeho používání tak, aby bylo přirozené a příjemné jak pro mluvícího či zpívajícího, tak pro posluchače. V rámci mluvních technik se zaměřujeme na uvolněnost mluvidel a správnou artikulaci. V rámci pěveckých technik pak především na intonaci, dynamiku a rytmus. Součástí předmětu je také interpretace textů a písní, ve kterých se věnujeme přivlastnění si textů, pojmenování si vlastních postojů a pocitů vážících se k vybranému dílu, srozumitelnému podání a vyjádření celkového osobního vztahu k danému dílu. Díky předmětu „Hlasový projev“ umožňujeme studentům přístup k vyjadřovacímu prostředku, kterým je hlas, ať už jde o jeho použití v mluvě, či zpěvu. Předmět slouží jako úvod do hlasových technik a podle schopností a potřeb studentů je možná následná individuální práce na prohloubení znalostí v těchto oblastech týkajících se mluvy, přednesu či zpěvu.
Learning outcomes (in Czech)
"1. semestr: • Osvojení si dechových cvičení • Pojmenování a sdílení zažitých zkušeností s hlasem ve skupině • Vědomí vnitřního prostoru v těle • Vědomí tělesného napětí či přepjetí v konkrétních částech těla 2. Semestr: • osvojení si cvičení zaměřených na uvolnění fyzické i psychické stránky • schopnost reflexe vnitřních pocitů u sebe samého • schopnost reflexe sluchového vjemu svého vlastního hlasu i hlasů ostatních ve skupině • schopnost pracovat s dechem a hlasem bez tělesného přepínání 3. semestr: • Osvojení si základních doporučených návyků mluvní a pěvecké techniky • Propojení poznatků o dechu s konkrétním hlasovým vyjádřením na podkladu zadaného textu a písně • Osvojení si přístupu k vlastní tvorbě textu nebo melodie 4. semestr: • Zautomatizování doporučených mluvních a pěveckých návyků, prohloubení vnímání jejich principů • Schopnost zaměření se na konkrétní jednotlivý cíl v rámci cvičení mluvních a pěveckých technik • Uchopení vlastního tvůrčího postupu týkajícího se psaného či mluveného slova nebo melodie 5. semestr: • Osvojení principů interpretace textu a písně • Zkušenost s interpretací vlastního psaného textu • Schopnost práce s dynamikou hlasu • Schopnost práce s dechovou oporou, důležitou pro zvučnost hlasu 6. semestr: • Práce ve skupině, uchopení vlastní pozice • Cítění skupiny jako celku • Schopnost uchopení díla jako celku a jeho důležitých složek jako je dynamika a začátek a konec kusu • Společné naladění skupiny na sebe navzájem a společné ladění skupiny na interpretaci kusu • Uchopení principu rozložení energie pro celý kus od počátku do konce • Zmapování vlastních návyků pro dosažení uvolněného a připraveného hlasu před vystoupením"
Syllabus (in Czech)
  • "1. semestr: V tomto předmětu se budeme věnovat vstupním hlasovým technikám opírajícím se převážně o dech. Zaměříme se na dechová cvičení, skrze která budeme zkoumat vnitřní tělesný prostor. Zvolená dechová cvičení mají základ v uvolňovacích technikách, meditačních technikách a také v tradičních čínských psychosomatických metodách cvičení jako je například čchi-kung. Důležitou součástí předmětu je společné sdílení a pojmenování vnitřních pocitů i záměrů týkajících se vlastního hlasu. 2. semestr: V rámci tohoto předmětu se zaměřujeme na schopnost uvolnění tělesného napětí, sebereflexi i vzájemnou reflexi ve skupině. Důležitou složkou, kterou zde rozvíjíme je sluch, nebo-li dát si prostor naslouchat hlasu, díky kterému si vytvoříme odstup od vlastního hlasového projevu a také možnost pro jeho reflexi. Tento odstup umožňuje propojení vlastního vnitřního naladění a hlasového záměru, který vyjadřujeme skrze slabiky, slova, tóny, melodie. 3. semestr: Tento předmět zahrnuje také samostatné vypracování tvůrčího úkolu ve formě krátkého autorského textu a krátké autorské melodie. 4. a 5. semestr: Součástí předmětu je vypracování samotného tvůrčího úkolu formou krátkého autorského textu a krátké autorské písně. 6 semestr: Věnujeme se interpretaci vlastních i zadaných textů a písní. Součástí výuky je vytvoření konečného výstupu obsahujícího námi osvojené textové a hudební materiály. Důraz je kladen na vytvoření celistvého výstupu. Velmi důležitá je zde práce skupiny, její naladění, schopnost spolupráce a vnímání společného prostoru a záměru. Důležité je stále rozvíjení a udržování osobních návyků, potřebných pro uvolnění těla, a tedy i hlasu, a správné míry tělesného napětí. "
Literature
    recommended literature
  • Barknowitzová, Susanne: Dýchání jako živoucí dění. Integrál Brno. 2004
    not specified
  • Martienssenová, Franziska: vzdělaný pěvec. KORA Pardubice, 1994.
  • Nováková, Markéta: Hlas jako komunikační prostředek ve vztahu ke člověku a společnosti. Magisterská diplomová práce. Brno 2012.
  • Válková, L., Vyskočilová, E.: Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Akademie múzických umění v Praze, 2005.
  • Hála, Bohuslav: Technika mluveného projevu. SPN Praha, 1958.
  • Poláčková, Veronika: Kultivovaný mluvený projev: herecké osvojování zásad české mluvy. 2012.
  • Martienssenová, Franziska: Vědomé zpívání. SPN Praha, 1985.
Teaching methods (in Czech)
"1. a 2. semestr: Práce probíhá ve skupině, kde společné napojení a sdílení cvičení nebo představ o hlase posiluje důležité prožitky vědomí sebe samých. Jako podklad pro práci s dechem a hlasem použijeme jeden zvolený text a jednu lidovou píseň. Oba tyto texty budou mít studenti za úkol si osvojit, vytvořit si k nim osobní vztah. 3., 4., 5. semestr: Předmět probíhá ve skupině formou cvičení s následnou reflexí a výkladem. Nabyté dovednosti a poznatky uplatňujeme při zpracování zadané písně a textu. Součástí předmětu je také vypracování samostatné práce. 6. semestr: Výuková metoda předmětu probíhá ve skupině formou zkoušení a následné zpětné vazby. Student reflektuje jak svůj výkon, tak výkon ostatních studentů. Důraz je kladen vnímání míry důležitosti každého jednotlivce ve skupině, vzájemné vyslechnutí se a naladění jednotlivců na skupinu."
Assessment methods (in Czech)
"1. a 2. semestr: Studenti budou hodnoceni na základě jejich účasti na hodinách a také osvojení si používaných principů cvičení i reflektování. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou zápisky, které si povede každý student. Zde mohou shromažďovat získané poznatky ohledně cvičení i reflektovat vlastní kroky na cestě hlasového projevu. 3., 4., 5. semestr: Student bude hodnocen za základě své účasti na hodinách a vypracování zadaného úkolu – vytvoření a zformování krátkého textu či melodie, jeho interpretace a prodiskutování s ostatními studenty a pedagogem. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou také zápisky vedené studentem, kde může jednak shromažďovat načerpané informace ohledně techniky mluvy a zpěvu a jednak zde bude reflektovat své vlastní tvůrčí postupy. 6. semestr: Studenti budou pod vedením pedagoga společně realizovat výstup složený z jednotlivých písní a textů, na které se zaměřovali v rámci tohoto předmětu během všech semestrů. Následně budou hodnoceni kolektivem pedagogů. V potaz je také brána docházka a osobní zápisy studenta reflektující jeho dosavadní kroky na cestě hlasu a interpretace."
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2021.

DFDL112 Technika mluveného projevu

Theatre Faculty
Summer 2022

The course is not taught in Summer 2022

Extent and Intensity
0/3/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Silvie Kudelová (lecturer)
Adriána Spišáková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDZ112 Technika mluveného projevu )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení si základů hlasové průpravy týkající se mluvního a pěveckého projevu. Otevření cesty k hlasu a jeho používání tak, aby bylo přirozené a příjemné jak pro mluvícího či zpívajícího, tak pro posluchače. V rámci mluvních technik se zaměřujeme na uvolněnost mluvidel a správnou artikulaci. V rámci pěveckých technik pak především na intonaci, dynamiku a rytmus. Součástí předmětu je také interpretace textů a písní, ve kterých se věnujeme přivlastnění si textů, pojmenování si vlastních postojů a pocitů vážících se k vybranému dílu, srozumitelnému podání a vyjádření celkového osobního vztahu k danému dílu. Díky předmětu „Hlasový projev“ umožňujeme studentům přístup k vyjadřovacímu prostředku, kterým je hlas, ať už jde o jeho použití v mluvě, či zpěvu. Předmět slouží jako úvod do hlasových technik a podle schopností a potřeb studentů je možná následná individuální práce na prohloubení znalostí v těchto oblastech týkajících se mluvy, přednesu či zpěvu.
Learning outcomes (in Czech)
"1. semestr: • Osvojení si dechových cvičení • Pojmenování a sdílení zažitých zkušeností s hlasem ve skupině • Vědomí vnitřního prostoru v těle • Vědomí tělesného napětí či přepjetí v konkrétních částech těla 2. Semestr: • osvojení si cvičení zaměřených na uvolnění fyzické i psychické stránky • schopnost reflexe vnitřních pocitů u sebe samého • schopnost reflexe sluchového vjemu svého vlastního hlasu i hlasů ostatních ve skupině • schopnost pracovat s dechem a hlasem bez tělesného přepínání 3. semestr: • Osvojení si základních doporučených návyků mluvní a pěvecké techniky • Propojení poznatků o dechu s konkrétním hlasovým vyjádřením na podkladu zadaného textu a písně • Osvojení si přístupu k vlastní tvorbě textu nebo melodie 4. semestr: • Zautomatizování doporučených mluvních a pěveckých návyků, prohloubení vnímání jejich principů • Schopnost zaměření se na konkrétní jednotlivý cíl v rámci cvičení mluvních a pěveckých technik • Uchopení vlastního tvůrčího postupu týkajícího se psaného či mluveného slova nebo melodie 5. semestr: • Osvojení principů interpretace textu a písně • Zkušenost s interpretací vlastního psaného textu • Schopnost práce s dynamikou hlasu • Schopnost práce s dechovou oporou, důležitou pro zvučnost hlasu 6. semestr: • Práce ve skupině, uchopení vlastní pozice • Cítění skupiny jako celku • Schopnost uchopení díla jako celku a jeho důležitých složek jako je dynamika a začátek a konec kusu • Společné naladění skupiny na sebe navzájem a společné ladění skupiny na interpretaci kusu • Uchopení principu rozložení energie pro celý kus od počátku do konce • Zmapování vlastních návyků pro dosažení uvolněného a připraveného hlasu před vystoupením"
Syllabus (in Czech)
  • "1. semestr: V tomto předmětu se budeme věnovat vstupním hlasovým technikám opírajícím se převážně o dech. Zaměříme se na dechová cvičení, skrze která budeme zkoumat vnitřní tělesný prostor. Zvolená dechová cvičení mají základ v uvolňovacích technikách, meditačních technikách a také v tradičních čínských psychosomatických metodách cvičení jako je například čchi-kung. Důležitou součástí předmětu je společné sdílení a pojmenování vnitřních pocitů i záměrů týkajících se vlastního hlasu. 2. semestr: V rámci tohoto předmětu se zaměřujeme na schopnost uvolnění tělesného napětí, sebereflexi i vzájemnou reflexi ve skupině. Důležitou složkou, kterou zde rozvíjíme je sluch, nebo-li dát si prostor naslouchat hlasu, díky kterému si vytvoříme odstup od vlastního hlasového projevu a také možnost pro jeho reflexi. Tento odstup umožňuje propojení vlastního vnitřního naladění a hlasového záměru, který vyjadřujeme skrze slabiky, slova, tóny, melodie. 3. semestr: Tento předmět zahrnuje také samostatné vypracování tvůrčího úkolu ve formě krátkého autorského textu a krátké autorské melodie. 4. a 5. semestr: Součástí předmětu je vypracování samotného tvůrčího úkolu formou krátkého autorského textu a krátké autorské písně. 6 semestr: Věnujeme se interpretaci vlastních i zadaných textů a písní. Součástí výuky je vytvoření konečného výstupu obsahujícího námi osvojené textové a hudební materiály. Důraz je kladen na vytvoření celistvého výstupu. Velmi důležitá je zde práce skupiny, její naladění, schopnost spolupráce a vnímání společného prostoru a záměru. Důležité je stále rozvíjení a udržování osobních návyků, potřebných pro uvolnění těla, a tedy i hlasu, a správné míry tělesného napětí. "
Literature
    recommended literature
  • Barknowitzová, Susanne: Dýchání jako živoucí dění. Integrál Brno. 2004
    not specified
  • Martienssenová, Franziska: vzdělaný pěvec. KORA Pardubice, 1994.
  • Nováková, Markéta: Hlas jako komunikační prostředek ve vztahu ke člověku a společnosti. Magisterská diplomová práce. Brno 2012.
  • Válková, L., Vyskočilová, E.: Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Akademie múzických umění v Praze, 2005.
  • Hála, Bohuslav: Technika mluveného projevu. SPN Praha, 1958.
  • Poláčková, Veronika: Kultivovaný mluvený projev: herecké osvojování zásad české mluvy. 2012.
  • Martienssenová, Franziska: Vědomé zpívání. SPN Praha, 1985.
Teaching methods (in Czech)
"1. a 2. semestr: Práce probíhá ve skupině, kde společné napojení a sdílení cvičení nebo představ o hlase posiluje důležité prožitky vědomí sebe samých. Jako podklad pro práci s dechem a hlasem použijeme jeden zvolený text a jednu lidovou píseň. Oba tyto texty budou mít studenti za úkol si osvojit, vytvořit si k nim osobní vztah. 3., 4., 5. semestr: Předmět probíhá ve skupině formou cvičení s následnou reflexí a výkladem. Nabyté dovednosti a poznatky uplatňujeme při zpracování zadané písně a textu. Součástí předmětu je také vypracování samostatné práce. 6. semestr: Výuková metoda předmětu probíhá ve skupině formou zkoušení a následné zpětné vazby. Student reflektuje jak svůj výkon, tak výkon ostatních studentů. Důraz je kladen vnímání míry důležitosti každého jednotlivce ve skupině, vzájemné vyslechnutí se a naladění jednotlivců na skupinu."
Assessment methods (in Czech)
"1. a 2. semestr: Studenti budou hodnoceni na základě jejich účasti na hodinách a také osvojení si používaných principů cvičení i reflektování. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou zápisky, které si povede každý student. Zde mohou shromažďovat získané poznatky ohledně cvičení i reflektovat vlastní kroky na cestě hlasového projevu. 3., 4., 5. semestr: Student bude hodnocen za základě své účasti na hodinách a vypracování zadaného úkolu – vytvoření a zformování krátkého textu či melodie, jeho interpretace a prodiskutování s ostatními studenty a pedagogem. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou také zápisky vedené studentem, kde může jednak shromažďovat načerpané informace ohledně techniky mluvy a zpěvu a jednak zde bude reflektovat své vlastní tvůrčí postupy. 6. semestr: Studenti budou pod vedením pedagoga společně realizovat výstup složený z jednotlivých písní a textů, na které se zaměřovali v rámci tohoto předmětu během všech semestrů. Následně budou hodnoceni kolektivem pedagogů. V potaz je také brána docházka a osobní zápisy studenta reflektující jeho dosavadní kroky na cestě hlasu a interpretace."
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2021.

DFDL112 Technika mluveného projevu

Theatre Faculty
Summer 2019

The course is not taught in Summer 2019

Extent and Intensity
0/3. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDZ112 Technika mluveného projevu )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2021.

DFDL112 Technika mluveného projevu

Theatre Faculty
Summer 2018

The course is not taught in Summer 2018

Extent and Intensity
0/3. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDZ112 Technika mluveného projevu )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)