DIFA:DFDL112 Technika mluveného projevu - Course Information
DFDL112 Technika mluveného projevu
Theatre FacultySummer 2025
- Extent and Intensity
- 0/4/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER( DFDZ112 Technika mluveného projevu )
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Physical Theatre (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je osvojení si základů hlasové průpravy týkající se mluvního a pěveckého projevu. Otevření cesty k hlasu a jeho používání tak, aby bylo přirozené a příjemné jak pro mluvícího či zpívajícího, tak pro posluchače. V rámci mluvních technik se zaměřujeme na uvolněnost mluvidel a správnou artikulaci. V rámci pěveckých technik pak především na intonaci, dynamiku a rytmus. Součástí předmětu je také interpretace textů a písní, ve kterých se věnujeme přivlastnění si textů, pojmenování si vlastních postojů a pocitů vážících se k vybranému dílu, srozumitelnému podání a vyjádření celkového osobního vztahu k danému dílu. Díky předmětu „Hlasový projev“ umožňujeme studentům přístup k vyjadřovacímu prostředku, kterým je hlas, ať už jde o jeho použití v mluvě, či zpěvu. Předmět slouží jako úvod do hlasových technik a podle schopností a potřeb studentů je možná následná individuální práce na prohloubení znalostí v těchto oblastech týkajících se mluvy, přednesu či zpěvu.
- Learning outcomes (in Czech)
- "1. semestr: • Osvojení si dechových cvičení • Pojmenování a sdílení zažitých zkušeností s hlasem ve skupině • Vědomí vnitřního prostoru v těle • Vědomí tělesného napětí či přepjetí v konkrétních částech těla 2. Semestr: • osvojení si cvičení zaměřených na uvolnění fyzické i psychické stránky • schopnost reflexe vnitřních pocitů u sebe samého • schopnost reflexe sluchového vjemu svého vlastního hlasu i hlasů ostatních ve skupině • schopnost pracovat s dechem a hlasem bez tělesného přepínání 3. semestr: • Osvojení si základních doporučených návyků mluvní a pěvecké techniky • Propojení poznatků o dechu s konkrétním hlasovým vyjádřením na podkladu zadaného textu a písně • Osvojení si přístupu k vlastní tvorbě textu nebo melodie 4. semestr: • Zautomatizování doporučených mluvních a pěveckých návyků, prohloubení vnímání jejich principů • Schopnost zaměření se na konkrétní jednotlivý cíl v rámci cvičení mluvních a pěveckých technik • Uchopení vlastního tvůrčího postupu týkajícího se psaného či mluveného slova nebo melodie 5. semestr: • Osvojení principů interpretace textu a písně • Zkušenost s interpretací vlastního psaného textu • Schopnost práce s dynamikou hlasu • Schopnost práce s dechovou oporou, důležitou pro zvučnost hlasu 6. semestr: • Práce ve skupině, uchopení vlastní pozice • Cítění skupiny jako celku • Schopnost uchopení díla jako celku a jeho důležitých složek jako je dynamika a začátek a konec kusu • Společné naladění skupiny na sebe navzájem a společné ladění skupiny na interpretaci kusu • Uchopení principu rozložení energie pro celý kus od počátku do konce • Zmapování vlastních návyků pro dosažení uvolněného a připraveného hlasu před vystoupením"
- Syllabus (in Czech)
- "1. semestr: V tomto předmětu se budeme věnovat vstupním hlasovým technikám opírajícím se převážně o dech. Zaměříme se na dechová cvičení, skrze která budeme zkoumat vnitřní tělesný prostor. Zvolená dechová cvičení mají základ v uvolňovacích technikách, meditačních technikách a také v tradičních čínských psychosomatických metodách cvičení jako je například čchi-kung. Důležitou součástí předmětu je společné sdílení a pojmenování vnitřních pocitů i záměrů týkajících se vlastního hlasu. 2. semestr: V rámci tohoto předmětu se zaměřujeme na schopnost uvolnění tělesného napětí, sebereflexi i vzájemnou reflexi ve skupině. Důležitou složkou, kterou zde rozvíjíme je sluch, nebo-li dát si prostor naslouchat hlasu, díky kterému si vytvoříme odstup od vlastního hlasového projevu a také možnost pro jeho reflexi. Tento odstup umožňuje propojení vlastního vnitřního naladění a hlasového záměru, který vyjadřujeme skrze slabiky, slova, tóny, melodie. 3. semestr: Tento předmět zahrnuje také samostatné vypracování tvůrčího úkolu ve formě krátkého autorského textu a krátké autorské melodie. 4. a 5. semestr: Součástí předmětu je vypracování samotného tvůrčího úkolu formou krátkého autorského textu a krátké autorské písně. 6 semestr: Věnujeme se interpretaci vlastních i zadaných textů a písní. Součástí výuky je vytvoření konečného výstupu obsahujícího námi osvojené textové a hudební materiály. Důraz je kladen na vytvoření celistvého výstupu. Velmi důležitá je zde práce skupiny, její naladění, schopnost spolupráce a vnímání společného prostoru a záměru. Důležité je stále rozvíjení a udržování osobních návyků, potřebných pro uvolnění těla, a tedy i hlasu, a správné míry tělesného napětí. "
- Literature
- recommended literature
- Barknowitzová, Susanne: Dýchání jako živoucí dění. Integrál Brno. 2004
- not specified
- Martienssenová, Franziska: vzdělaný pěvec. KORA Pardubice, 1994.
- Nováková, Markéta: Hlas jako komunikační prostředek ve vztahu ke člověku a společnosti. Magisterská diplomová práce. Brno 2012.
- Válková, L., Vyskočilová, E.: Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Akademie múzických umění v Praze, 2005.
- Hála, Bohuslav: Technika mluveného projevu. SPN Praha, 1958.
- Poláčková, Veronika: Kultivovaný mluvený projev: herecké osvojování zásad české mluvy. 2012.
- Martienssenová, Franziska: Vědomé zpívání. SPN Praha, 1985.
- Teaching methods (in Czech)
- "1. a 2. semestr: Práce probíhá ve skupině, kde společné napojení a sdílení cvičení nebo představ o hlase posiluje důležité prožitky vědomí sebe samých. Jako podklad pro práci s dechem a hlasem použijeme jeden zvolený text a jednu lidovou píseň. Oba tyto texty budou mít studenti za úkol si osvojit, vytvořit si k nim osobní vztah. 3., 4., 5. semestr: Předmět probíhá ve skupině formou cvičení s následnou reflexí a výkladem. Nabyté dovednosti a poznatky uplatňujeme při zpracování zadané písně a textu. Součástí předmětu je také vypracování samostatné práce. 6. semestr: Výuková metoda předmětu probíhá ve skupině formou zkoušení a následné zpětné vazby. Student reflektuje jak svůj výkon, tak výkon ostatních studentů. Důraz je kladen vnímání míry důležitosti každého jednotlivce ve skupině, vzájemné vyslechnutí se a naladění jednotlivců na skupinu."
- Assessment methods (in Czech)
- "1. a 2. semestr: Studenti budou hodnoceni na základě jejich účasti na hodinách a také osvojení si používaných principů cvičení i reflektování. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou zápisky, které si povede každý student. Zde mohou shromažďovat získané poznatky ohledně cvičení i reflektovat vlastní kroky na cestě hlasového projevu. 3., 4., 5. semestr: Student bude hodnocen za základě své účasti na hodinách a vypracování zadaného úkolu – vytvoření a zformování krátkého textu či melodie, jeho interpretace a prodiskutování s ostatními studenty a pedagogem. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou také zápisky vedené studentem, kde může jednak shromažďovat načerpané informace ohledně techniky mluvy a zpěvu a jednak zde bude reflektovat své vlastní tvůrčí postupy. 6. semestr: Studenti budou pod vedením pedagoga společně realizovat výstup složený z jednotlivých písní a textů, na které se zaměřovali v rámci tohoto předmětu během všech semestrů. Následně budou hodnoceni kolektivem pedagogů. V potaz je také brána docházka a osobní zápisy studenta reflektující jeho dosavadní kroky na cestě hlasu a interpretace."
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DFDL112