DDVZ407 Theory of Play and Drama I

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Pavel Baďura, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 18:00–19:30 2
Prerequisites (in Czech)
znalosti historického vývoje divadla a dramatu znalosti principů a metod tvůrčího psaní, struktury scénáře
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
1/ seznámit posluchače s vývojem autorského a experimentálního divadla, s jeho kořeny, inspiračnímy zdroji a referenčním pozadím tohoto fenoménu 2/ zasadit autorské a experimentální divadlo do kontextu současného divadla 3/ zprostředkovat posluchačům metody, postupy a strategie autorského divadla
Learning outcomes (in Czech)
Student by po absolvování předmětu měl být schopen: - identifikovat jednotlivé vývojové linie a směry, případně výboje autorského, experimentálního divadla, jak českého, tak zahraničního - rozboru jakéhokoli utorského postupu v divadelním artefaktu - aplikovat širší společensko kritický pohled autorského divadla na současné divadelní dění - reflexe vlastní divadelní práce, ať už autorské, nebo lektorské - vnímat široké pole autorského divadla a jeho postupů ve vztahu k vlastní inscenační, nebo lektorské činnosti
Syllabus (in Czech)
  • Torie autorského divadla: inspirační zdroje autorského divadla
  • vývoj prostoru, funkčního pole autorského divadla
  • druhá divadelní reforma
  • vývoj autorského divadla v I. pol. 20.stol.
  • reflexe postupů autorského divadla v I. pol. 20. stol.
Literature
  • Doležel, P.: Komplexní analýza divadelní inscenace. In: Kulka, J. - Doležel, P. - Mareček, Z.: Komplexní analýza uměleckého díla. Praha 1990. info
  • Etlík, J.: Zakoušení divadla. Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. Divadelní revue, 1999, č. 1, s. 3-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Znaková řeč divadla (K problému tvoření divadelního významu). Divadelní revue, 1999, č. 2, s. 18-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Čím je představení v kultuře performancí?Pokus o definici. Divadelní revue, 2009, 3, s. 13-21. info
  • Hořínek, Z.: Proměny divadelní struktury. Praha 1988. info
  • Inštitorisová, D.: Interpretácia divadelného predstavenia (K základom interpretácie divadelného diela). Nitra 2010. info
  • Osolsobě, I.: Jméno Eco a sémiotické záhady divadla. In: Týž: Principia parodica totiž Posbírané papíry převážně o divadle. Praha 2007, s. 98-113. info
  • Pavis, P.: Divadelní představení, Dotazník, Inscenace, režie. In: Týž: Divadelní slovník. Praha 2004. info
  • Pavis, P.: Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení: divadelní věda či performance studies? Divadelní revue, 2010, č. 1, s. 7-27. info
  • Pavlovský, P.: Problém originálu a kopie v divadle. Divadelní revue, 1997, č. 3, s. 25-28. info
  • Pavlovský, P.: Divadelní inscenace, Divadelní představení. Divadelní revue, 1998, č. 2, s. 54-60. info
  • Pavlovský, P.: Složky divadla. Divadelní revue, 1998, č. 3, s. 69-75. info
  • Roubal, J.: Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In: Masáková, M. (red.): Umění dialogu / The Art of Dialogue. Praha 2009, s. 62-86. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka je realizována strukturovanou přednáškou s prezentací příkladů z archivů, vyžaduje se aktivní čtení teoretických textů reflektujících vývoj aut. divadla.
Assessment methods (in Czech)
LS: Zkouška. (Schopnost aplikovat poznatky z divadelní teorie a historie divadla, aktivní účast - min. 75% prezence, vypracovat několik dílčích analýz představení či inscenace.)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020.

DDVZ407 Theory of Play and Drama I

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Pavel Baďura, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
znalosti historického vývoje divadla a dramatu znalosti principů a metod tvůrčího psaní, struktury scénáře
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
1/ seznámit posluchače s vývojem autorského a experimentálního divadla, s jeho kořeny, inspiračnímy zdroji a referenčním pozadím tohoto fenoménu 2/ zasadit autorské a experimentální divadlo do kontextu současného divadla 3/ zprostředkovat posluchačům metody, postupy a strategie autorského divadla
Learning outcomes (in Czech)
Student by po absolvování předmětu měl být schopen: - identifikovat jednotlivé vývojové linie a směry, případně výboje autorského, experimentálního divadla, jak českého, tak zahraničního - rozboru jakéhokoli utorského postupu v divadelním artefaktu - aplikovat širší společensko kritický pohled autorského divadla na současné divadelní dění - reflexe vlastní divadelní práce, ať už autorské, nebo lektorské - vnímat široké pole autorského divadla a jeho postupů ve vztahu k vlastní inscenační, nebo lektorské činnosti
Syllabus (in Czech)
  • Torie autorského divadla: inspirační zdroje autorského divadla
  • vývoj prostoru, funkčního pole autorského divadla
  • druhá divadelní reforma
  • vývoj autorského divadla v I. pol. 20.stol.
  • reflexe postupů autorského divadla v I. pol. 20. stol.
Literature
  • Doležel, P.: Komplexní analýza divadelní inscenace. In: Kulka, J. - Doležel, P. - Mareček, Z.: Komplexní analýza uměleckého díla. Praha 1990. info
  • Etlík, J.: Zakoušení divadla. Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. Divadelní revue, 1999, č. 1, s. 3-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Znaková řeč divadla (K problému tvoření divadelního významu). Divadelní revue, 1999, č. 2, s. 18-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Čím je představení v kultuře performancí?Pokus o definici. Divadelní revue, 2009, 3, s. 13-21. info
  • Hořínek, Z.: Proměny divadelní struktury. Praha 1988. info
  • Inštitorisová, D.: Interpretácia divadelného predstavenia (K základom interpretácie divadelného diela). Nitra 2010. info
  • Osolsobě, I.: Jméno Eco a sémiotické záhady divadla. In: Týž: Principia parodica totiž Posbírané papíry převážně o divadle. Praha 2007, s. 98-113. info
  • Pavis, P.: Divadelní představení, Dotazník, Inscenace, režie. In: Týž: Divadelní slovník. Praha 2004. info
  • Pavis, P.: Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení: divadelní věda či performance studies? Divadelní revue, 2010, č. 1, s. 7-27. info
  • Pavlovský, P.: Problém originálu a kopie v divadle. Divadelní revue, 1997, č. 3, s. 25-28. info
  • Pavlovský, P.: Divadelní inscenace, Divadelní představení. Divadelní revue, 1998, č. 2, s. 54-60. info
  • Pavlovský, P.: Složky divadla. Divadelní revue, 1998, č. 3, s. 69-75. info
  • Roubal, J.: Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In: Masáková, M. (red.): Umění dialogu / The Art of Dialogue. Praha 2009, s. 62-86. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka je realizována strukturovanou přednáškou s prezentací příkladů z archivů, vyžaduje se aktivní čtení teoretických textů reflektujících vývoj aut. divadla.
Assessment methods (in Czech)
LS: Zkouška. (Schopnost aplikovat poznatky z divadelní teorie a historie divadla, aktivní účast - min. 75% prezence, vypracovat několik dílčích analýz představení či inscenace.)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021.

DDVZ407 Theory of Play and Drama I

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Pavel Baďura, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 12:00–13:30 2
Prerequisites (in Czech)
znalosti historického vývoje divadla a dramatu znalosti principů a metod tvůrčího psaní, struktury scénáře
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
1/ seznámit posluchače s vývojem autorského a experimentálního divadla, s jeho kořeny, inspiračnímy zdroji a referenčním pozadím tohoto fenoménu 2/ zasadit autorské a experimentální divadlo do kontextu současného divadla 3/ zprostředkovat posluchačům metody, postupy a strategie autorského divadla
Learning outcomes (in Czech)
Student by po absolvování předmětu měl být schopen: - identifikovat jednotlivé vývojové linie a směry, případně výboje autorského, experimentálního divadla, jak českého, tak zahraničního - rozboru jakéhokoli utorského postupu v divadelním artefaktu - aplikovat širší společensko kritický pohled autorského divadla na současné divadelní dění - reflexe vlastní divadelní práce, ať už autorské, nebo lektorské - vnímat široké pole autorského divadla a jeho postupů ve vztahu k vlastní inscenační, nebo lektorské činnosti
Syllabus (in Czech)
  • Torie autorského divadla: inspirační zdroje autorského divadla
  • vývoj prostoru, funkčního pole autorského divadla
  • druhá divadelní reforma
  • vývoj autorského divadla v I. pol. 20.stol.
  • reflexe postupů autorského divadla v I. pol. 20. stol.
Literature
  • Doležel, P.: Komplexní analýza divadelní inscenace. In: Kulka, J. - Doležel, P. - Mareček, Z.: Komplexní analýza uměleckého díla. Praha 1990. info
  • Etlík, J.: Zakoušení divadla. Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. Divadelní revue, 1999, č. 1, s. 3-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Znaková řeč divadla (K problému tvoření divadelního významu). Divadelní revue, 1999, č. 2, s. 18-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Čím je představení v kultuře performancí?Pokus o definici. Divadelní revue, 2009, 3, s. 13-21. info
  • Hořínek, Z.: Proměny divadelní struktury. Praha 1988. info
  • Inštitorisová, D.: Interpretácia divadelného predstavenia (K základom interpretácie divadelného diela). Nitra 2010. info
  • Osolsobě, I.: Jméno Eco a sémiotické záhady divadla. In: Týž: Principia parodica totiž Posbírané papíry převážně o divadle. Praha 2007, s. 98-113. info
  • Pavis, P.: Divadelní představení, Dotazník, Inscenace, režie. In: Týž: Divadelní slovník. Praha 2004. info
  • Pavis, P.: Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení: divadelní věda či performance studies? Divadelní revue, 2010, č. 1, s. 7-27. info
  • Pavlovský, P.: Problém originálu a kopie v divadle. Divadelní revue, 1997, č. 3, s. 25-28. info
  • Pavlovský, P.: Divadelní inscenace, Divadelní představení. Divadelní revue, 1998, č. 2, s. 54-60. info
  • Pavlovský, P.: Složky divadla. Divadelní revue, 1998, č. 3, s. 69-75. info
  • Roubal, J.: Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In: Masáková, M. (red.): Umění dialogu / The Art of Dialogue. Praha 2009, s. 62-86. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka je realizována strukturovanou přednáškou s prezentací příkladů z archivů, vyžaduje se aktivní čtení teoretických textů reflektujících vývoj aut. divadla.
Assessment methods (in Czech)
LS: Zkouška. (Schopnost aplikovat poznatky z divadelní teorie a historie divadla, aktivní účast - min. 75% prezence, vypracovat několik dílčích analýz představení či inscenace.)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021.

DDVZ407 Theory of Play and Drama I

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Pavel Baďura, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 16:15–17:45 4
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

DDVZ407 Theory of Play and Drama I

Theatre Faculty
Winter 2023

The course is not taught in Winter 2023

Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Pavel Baďura, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
znalosti historického vývoje divadla a dramatu znalosti principů a metod tvůrčího psaní, struktury scénáře
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
1/ seznámit posluchače s vývojem autorského a experimentálního divadla, s jeho kořeny, inspiračnímy zdroji a referenčním pozadím tohoto fenoménu 2/ zasadit autorské a experimentální divadlo do kontextu současného divadla 3/ zprostředkovat posluchačům metody, postupy a strategie autorského divadla
Learning outcomes (in Czech)
Student by po absolvování předmětu měl být schopen: - identifikovat jednotlivé vývojové linie a směry, případně výboje autorského, experimentálního divadla, jak českého, tak zahraničního - rozboru jakéhokoli utorského postupu v divadelním artefaktu - aplikovat širší společensko kritický pohled autorského divadla na současné divadelní dění - reflexe vlastní divadelní práce, ať už autorské, nebo lektorské - vnímat široké pole autorského divadla a jeho postupů ve vztahu k vlastní inscenační, nebo lektorské činnosti
Syllabus (in Czech)
  • Torie autorského divadla: inspirační zdroje autorského divadla
  • vývoj prostoru, funkčního pole autorského divadla
  • druhá divadelní reforma
  • vývoj autorského divadla v I. pol. 20.stol.
  • reflexe postupů autorského divadla v I. pol. 20. stol.
Literature
  • Doležel, P.: Komplexní analýza divadelní inscenace. In: Kulka, J. - Doležel, P. - Mareček, Z.: Komplexní analýza uměleckého díla. Praha 1990. info
  • Etlík, J.: Zakoušení divadla. Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. Divadelní revue, 1999, č. 1, s. 3-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Znaková řeč divadla (K problému tvoření divadelního významu). Divadelní revue, 1999, č. 2, s. 18-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Čím je představení v kultuře performancí?Pokus o definici. Divadelní revue, 2009, 3, s. 13-21. info
  • Hořínek, Z.: Proměny divadelní struktury. Praha 1988. info
  • Inštitorisová, D.: Interpretácia divadelného predstavenia (K základom interpretácie divadelného diela). Nitra 2010. info
  • Osolsobě, I.: Jméno Eco a sémiotické záhady divadla. In: Týž: Principia parodica totiž Posbírané papíry převážně o divadle. Praha 2007, s. 98-113. info
  • Pavis, P.: Divadelní představení, Dotazník, Inscenace, režie. In: Týž: Divadelní slovník. Praha 2004. info
  • Pavis, P.: Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení: divadelní věda či performance studies? Divadelní revue, 2010, č. 1, s. 7-27. info
  • Pavlovský, P.: Problém originálu a kopie v divadle. Divadelní revue, 1997, č. 3, s. 25-28. info
  • Pavlovský, P.: Divadelní inscenace, Divadelní představení. Divadelní revue, 1998, č. 2, s. 54-60. info
  • Pavlovský, P.: Složky divadla. Divadelní revue, 1998, č. 3, s. 69-75. info
  • Roubal, J.: Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In: Masáková, M. (red.): Umění dialogu / The Art of Dialogue. Praha 2009, s. 62-86. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka je realizována strukturovanou přednáškou s prezentací příkladů z archivů, vyžaduje se aktivní čtení teoretických textů reflektujících vývoj aut. divadla.
Assessment methods (in Czech)
LS: Zkouška. (Schopnost aplikovat poznatky z divadelní teorie a historie divadla, aktivní účast - min. 75% prezence, vypracovat několik dílčích analýz představení či inscenace.)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.

DDVZ407 Theory of Play and Drama I

Theatre Faculty
Winter 2022

The course is not taught in Winter 2022

Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Pavel Baďura, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
znalosti historického vývoje divadla a dramatu znalosti principů a metod tvůrčího psaní, struktury scénáře
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
1/ seznámit posluchače s vývojem autorského a experimentálního divadla, s jeho kořeny, inspiračnímy zdroji a referenčním pozadím tohoto fenoménu 2/ zasadit autorské a experimentální divadlo do kontextu současného divadla 3/ zprostředkovat posluchačům metody, postupy a strategie autorského divadla
Learning outcomes (in Czech)
Student by po absolvování předmětu měl být schopen: - identifikovat jednotlivé vývojové linie a směry, případně výboje autorského, experimentálního divadla, jak českého, tak zahraničního - rozboru jakéhokoli utorského postupu v divadelním artefaktu - aplikovat širší společensko kritický pohled autorského divadla na současné divadelní dění - reflexe vlastní divadelní práce, ať už autorské, nebo lektorské - vnímat široké pole autorského divadla a jeho postupů ve vztahu k vlastní inscenační, nebo lektorské činnosti
Syllabus (in Czech)
  • Torie autorského divadla: inspirační zdroje autorského divadla
  • vývoj prostoru, funkčního pole autorského divadla
  • druhá divadelní reforma
  • vývoj autorského divadla v I. pol. 20.stol.
  • reflexe postupů autorského divadla v I. pol. 20. stol.
Literature
  • Doležel, P.: Komplexní analýza divadelní inscenace. In: Kulka, J. - Doležel, P. - Mareček, Z.: Komplexní analýza uměleckého díla. Praha 1990. info
  • Etlík, J.: Zakoušení divadla. Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. Divadelní revue, 1999, č. 1, s. 3-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Znaková řeč divadla (K problému tvoření divadelního významu). Divadelní revue, 1999, č. 2, s. 18-30. info
  • Fischer-Lichte, E.: Čím je představení v kultuře performancí?Pokus o definici. Divadelní revue, 2009, 3, s. 13-21. info
  • Hořínek, Z.: Proměny divadelní struktury. Praha 1988. info
  • Inštitorisová, D.: Interpretácia divadelného predstavenia (K základom interpretácie divadelného diela). Nitra 2010. info
  • Osolsobě, I.: Jméno Eco a sémiotické záhady divadla. In: Týž: Principia parodica totiž Posbírané papíry převážně o divadle. Praha 2007, s. 98-113. info
  • Pavis, P.: Divadelní představení, Dotazník, Inscenace, režie. In: Týž: Divadelní slovník. Praha 2004. info
  • Pavis, P.: Současný stav výzkumu v oblasti analýzy představení: divadelní věda či performance studies? Divadelní revue, 2010, č. 1, s. 7-27. info
  • Pavlovský, P.: Problém originálu a kopie v divadle. Divadelní revue, 1997, č. 3, s. 25-28. info
  • Pavlovský, P.: Divadelní inscenace, Divadelní představení. Divadelní revue, 1998, č. 2, s. 54-60. info
  • Pavlovský, P.: Složky divadla. Divadelní revue, 1998, č. 3, s. 69-75. info
  • Roubal, J.: Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In: Masáková, M. (red.): Umění dialogu / The Art of Dialogue. Praha 2009, s. 62-86. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka je realizována strukturovanou přednáškou s prezentací příkladů z archivů, vyžaduje se aktivní čtení teoretických textů reflektujících vývoj aut. divadla.
Assessment methods (in Czech)
LS: Zkouška. (Schopnost aplikovat poznatky z divadelní teorie a historie divadla, aktivní účast - min. 75% prezence, vypracovat několik dílčích analýz představení či inscenace.)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)